Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön joutuukin maksamaan etuuksia takaisin väärän päätöksen takia 27 000 euroa!

Vierailija
19.01.2026 |

Onneksi en itse lähtenyt tähän aikoinaan, tiijä vaikka olisi käynyt samoin. Se olisi ollut myös täysin etänä kielten opiskelua, näin ollen odottelen eläkkeelle pääsyä ja sitten voin tehdä mitä huivttaa.

Työttömänä et voi tehdä mitään, ennen kuin lupa annetaan ja selvitellään ja et silloinkaan voi olla varma siitä, tehtiinkö oikea päätös!!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/914892f8-5a65-4423-a703-d3e8bc049ee4

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä ole selvä juttu näin hyveellisellä oikeudenmukaisuudella tulkittuna, että syytön on. Pitäisi voida luottaa virkailijoiden päätöksiin. Ei tarvitse maksaa takaisin.

Vierailija
42/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli parempi vaan pyöritellä peukaloita kuin edistää omaa työllistymistään. Kun YAMKiin ei saa edes opintotukea, sillä sitä ei opintotuessa katsota päätoimiseksi.

Tai sitten opiskelet YAMK:ssa samalla kun olet TÖISSÄ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärille ei pidä ikinä kertoa mistää opinnoista. Itse tulin aikoinani irtisanotuksi. Olin jo jonkin aikaa opiskellut kokopäivätöiden ohessa ilta- ja etäopintoina. Työkkärin kanssa asioidessani mainitsin tästä ja nehän meni aivan laukalle, että kokoaikaista opiskelua. Päättelin sitten, että on parempi "lopettaa" opinnot ja sanoa keskittyvänsä vain työnhakuun.

En tiedä, missä byrokraatin utopiassa työkkärissä eletään, jos kuvitellaan, ettei työssäkäyvä ihminen kykene halutessaan myös opiskelemaan. Tai että opiskelu olisi jotenkin työnhaun esteenä. 

Kyse on siitä, että työtön ei saa opiskella työttömyystuella.

Kyse on toimeentulosta.

Opintotuet ovat niin pieniä että niillä pärjää vain kotona asuva nuori, tosin ei niilläkään kustanneta opiskeluvälineitä, riittää korkeintaan karkkirahaksi.

Vierailija
44/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämä ole selvä juttu näin hyveellisellä oikeudenmukaisuudella tulkittuna, että syytön on. Pitäisi voida luottaa virkailijoiden päätöksiin. Ei tarvitse maksaa takaisin.

Verovirkailijodein päätöksissäkin on umpikierojen lakimiesten vaatima lauseke jossa sanotaan suurinpiirtein että tämä lausunto ei välttämättä ole laillisesti pitävä tms. jotain siihen suuntaan, en sanatarkasti muista, elikkä viranomaisilta ei voi edes saada sellaista lausuntoa joka on laillisesti pitävä, ne on ihan hupiukkoja ja -akkoja vaan jotka kirjoittelevat mitä sattuu ilman mitään vastuuta mistään.

Vierailija
45/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärille ei pidä ikinä kertoa mistää opinnoista. Itse tulin aikoinani irtisanotuksi. Olin jo jonkin aikaa opiskellut kokopäivätöiden ohessa ilta- ja etäopintoina. Työkkärin kanssa asioidessani mainitsin tästä ja nehän meni aivan laukalle, että kokoaikaista opiskelua. Päättelin sitten, että on parempi "lopettaa" opinnot ja sanoa keskittyvänsä vain työnhakuun.

En tiedä, missä byrokraatin utopiassa työkkärissä eletään, jos kuvitellaan, ettei työssäkäyvä ihminen kykene halutessaan myös opiskelemaan. Tai että opiskelu olisi jotenkin työnhaun esteenä. 

Kyse on toimeentulosta.

Opintotuet ovat niin pieniä että niillä pärjää vain kotona asuva nuori,

Valtaosa opiskelijoista ei saa työttömyystukea.

Vierailija
46/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki opintosuoritukset menee opintopolkuun, josta ne näkyy, eli "salaopiskelut" tulee jossain vaiheessa ilmi. 

Mikä on opintopolku?

Vierailija
47/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli parempi vaan pyöritellä peukaloita kuin edistää omaa työllistymistään. Kun YAMKiin ei saa edes opintotukea, si

Virkarälssi tarvitsee työttömänsä

Vierailija
48/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ministeri Marttinen sanonut syksyllä, että opiskelua työttömänä helpotetaan ja byrokratiaa vähennetään?

Vai jäikö tämä vain ajatuksen asteelle? Tai on vaiheessa?

Tästä oli keskustelua täälläkin: 

https://www.vauva.fi/keskustelu/6212441/ministerio-ehdottaa-tyottomat-m…

Vierailija
49/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että jonkun muun tekemän virheen takia joutuisi maksamaan. Mitähän mieltä oikeus on tästä tapauksesta. 

Vierailija
50/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isossa kuvassa, eipä siitä suomalaisten korkeasta koulutustasosta ole ollut hyötyä Suomen taloudelle.

Niin. Siitä on hyötyä lähinnä muille maille, koska täällä ei ole töitä ja aivovuoto kiihtyy koko ajan. Osaaminen, verotulot ja lisääntymisikäiset valuvat ulkomaille. On tämä sellainen näivettyvä maa ja kuoleva kansakunta,  ettei mitään rajaa. Ja kaikki paukut laitetaan vanhuksiin eikä täällä kohta muita olekaan kuin harmaahiuksia.

Vierailija
51/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän tapauksen kaltaisia ennakkotapauksia on oikeusistuimessa. Siellä on todettu, että virhe on viranomaisen eikä asiakkaan, mutta koska tahallisuus puuttuu, päätös jää ennalleen ja takaisinperintä voimaan ja  kumpikin osapuoli maksaa omat oikeudenkäyntikulunsa.

Vierailija
52/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdeinta tuossa oli se uuden työkkärityypin toteamus: "tiesithän, että nämä päätökset voi muuttua?!"
No en vttu ainakaan tietäis. Oletan, että jos virkamies ntekee päätöksen x, se on sit tehty ja sillä mennään. Missä universumissa tehty päätös vaan voidaan tulkita uudelleen??

(ongelma ei siis koske minua, olen töissä, olen vaan tuohtunut yleisesti)

Vierailija
53/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki opintosuoritukset menee opintopolkuun, josta ne näkyy, eli "salaopiskelut" tulee jossain vaiheessa ilmi. 

Mikä on opintopolku?

opintopolku.fi

sieltä näkyy kaikki vanhat opinnot ja uudet päivittyvät sinne omaan opintopolkuun

Vierailija
54/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ministeri Marttinen sanonut syksyllä, että opiskelua työttömänä helpotetaan ja byrokratiaa vähennetään?

Vai jäikö tämä vain ajatuksen asteelle? Tai on vaiheessa?

Tästä oli keskustelua täälläkin: 

https://www.vauva.fi/keskustelu/6212441/ministerio-ehdottaa-tyottomat-m…

Piti myös poistaa pakkohaku ja tulla keliakiakorvaus.

Tyhjän lupaajilta palkkiot takaisinmaksettavaksi ja työttömäksi!

Vierailija
55/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä kumma, että etuuden myöntäjän tietämättömyydestä ja virheestä sakotetaan etuuden saajaa. Varsinkin kun hakija on asiassa ollut aktiivnen kysyjä, miten kuuluu toimia. Ei voi olla oikein, eikä asia kyllä saisi mennä niin. Kyllä pitäisi joku laki tai säädös olla tällaisten varalta, ettei syytön joudu maksajaksi. Nämä rahat olisi kuulunut periä siltä ammattitaidottomalta etuuden myöntäneeltä henkilöltä.

Vierailija
56/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tapauksen kaltaisia ennakkotapauksia on oikeusistuimessa. Siellä on todettu, että virhe on viranomaisen eikä asiakkaan, mutta koska tahallisuus puuttuu, päätös jää ennalleen ja takaisinperintä voimaan ja  kumpikin osapuoli maksaa omat oikeudenkäyntikulunsa.

Eihän kuolemantuottamus tai moni muukaan vahinko ole tahallinen, mutta niin vain tekijä joutuu korvaamaan. Eikö Suomi olekaan oikeusvaltio?

Vierailija
57/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absurdeinta tuossa oli se uuden työkkärityypin toteamus: "tiesithän, että nämä päätökset voi muuttua?!"
No en vttu ainakaan tietäis. Oletan, että jos virkamies ntekee päätöksen x, se on sit tehty ja sillä mennään. Missä universumissa tehty päätös vaan voidaan tulkita uudelleen??

(ongelma ei siis koske minua, olen töissä, olen vaan tuohtunut yleisesti)

Ymmärtäisi, jos tilanne muuttuisi jatkossa jonkun muutoksen myötä, mutta takautuvasti tuon mittakaavan muutos kuulostaa oudolta, jos virhetulkinnan on tehnyt virkailija. 

Vierailija
58/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskun lähettänyt työttömyyskassa, jotta ehkä kassa ei voi suoraan periä TE-toimistolta, vaan tämä henkilö joutuu välikätenä perimään.  

Vierailija
60/83 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lähde työttömänä opiskeluhommiin työttömyyskoravusrahoilla, kun ei ikinä tiijä mitä keksivät.

Mutta, toivottavasti jutun henkilö selviää ilman maksatusta tuosta kieroudesta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme