Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön joutuukin maksamaan etuuksia takaisin väärän päätöksen takia 27 000 euroa!

Vierailija
19.01.2026 |

Onneksi en itse lähtenyt tähän aikoinaan, tiijä vaikka olisi käynyt samoin. Se olisi ollut myös täysin etänä kielten opiskelua, näin ollen odottelen eläkkeelle pääsyä ja sitten voin tehdä mitä huivttaa.

Työttömänä et voi tehdä mitään, ennen kuin lupa annetaan ja selvitellään ja et silloinkaan voi olla varma siitä, tehtiinkö oikea päätös!!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/914892f8-5a65-4423-a703-d3e8bc049ee4

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy kun asiakas ja virkailija ovat osaamistasoltaan päinvastaisissa rooleissa?

Vierailija
22/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi viime vuonna näin: 

Juttelin etälukiossa opiskelusta työkkärin virkalijan kanssa, joka kannatti asiaa. Hän kuitenkin muistutti, että opiskelu katsotaan aina tapauskohtaisesti, onko sivutoimista vaiko ei. 

Aloitin opinnot, kerroin tästä työkkäriin sovitusti. Minulle lyödään selvityspyyntö: selvitä joka ikinen kurssi yksityiskohtineen, kauanko opiskeluoikeus voimassa jne.! Kirjoitin vastineen parhaani mukaan, jonka jälkeen odotin noin viisi päivää. Sitten tuli lisäselvityspyyntö; kerropas vielä tarkemmin yksityiskohtia...tässä kohtaa naputtelin suoraan, että en voi selventää enempää asioita, jotka on jo selvitetty aiemmin; ehkä olisi parempi että vain lopettaisin opiskelut alkuunsa? Se kirjoitus meni läpi ja jättivät rauhaan. 

En ymmärrä tämmöistä härnäämistä. Virkailija myös väitti että päätökset tulevat jonkun lautakunnan kautta, mutta parin päivän käsittelyaika + ainoastaan oman virkalijani nimi päätöksissä viittaisi vähän muuhun. Kyllähän tuolla tietty itsensä työllistää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isossa kuvassa, eipä siitä suomalaisten korkeasta koulutustasosta ole ollut hyötyä Suomen taloudelle.

Totta, maa on täynnä ylikoulutettuja ja ikuisopiskelijoita, joista ei muuhun ole kuin verovarojen kuluttajiksi.

Vierailija
24/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkailijalle pitäisi antaa potkut tuollaisesta virheestä, mutta ei Suomessa tarvitse töistään mitään vastuuta ottaa kunhan ei myöhästele tai ole kännissä.

Vierailija
25/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä täysin kohtuuton päätös.

Virhe on viranomaispuolella, joten sille kuuluu tappiokin.

Vierailija
26/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on liikaa turhia verovaroja kuluttavia tukia, esim opintotuki, maataloustuki ja yritystuki. Talous saataisiin kuntoon vain nämä tuet lakkauttamalla ja verot pienenisi huomattavasti.

Vierailija
27/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni on suorittanut YAMK tutkinnon töiden ohessa. Ihan täyttä päivää tehnyt töissä ja on vielä perhekin. 

Vierailija
28/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärille ei pidä ikinä kertoa mistää opinnoista. Itse tulin aikoinani irtisanotuksi. Olin jo jonkin aikaa opiskellut kokopäivätöiden ohessa ilta- ja etäopintoina. Työkkärin kanssa asioidessani mainitsin tästä ja nehän meni aivan laukalle, että kokoaikaista opiskelua. Päättelin sitten, että on parempi "lopettaa" opinnot ja sanoa keskittyvänsä vain työnhakuun.

En tiedä, missä byrokraatin utopiassa työkkärissä eletään, jos kuvitellaan, ettei työssäkäyvä ihminen kykene halutessaan myös opiskelemaan. Tai että opiskelu olisi jotenkin työnhaun esteenä. 

Vierailija
29/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon näitä isoja tukia kusettavia loppujen lopuksi on ?

Ei ko henkilö ole kusettanut ketään.

Vierailija
30/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin saavat lisätuloja ja rahat annettua sotateollisuuteen. 

Vierailija
31/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärille ei pidä ikinä kertoa mistää opinnoista. Itse tulin aikoinani irtisanotuksi. Olin jo jonkin aikaa opiskellut kokopäivätöiden ohessa ilta- ja etäopintoina. Työkkärin kanssa asioidessani mainitsin tästä ja nehän meni aivan laukalle, että kokoaikaista opiskelua. Päättelin sitten, että on parempi "lopettaa" opinnot ja sanoa keskittyvänsä vain työnhakuun.

En tiedä, missä byrokraatin utopiassa työkkärissä eletään, jos kuvitellaan, ettei työssäkäyvä ihminen kykene halutessaan myös opiskelemaan. Tai että opiskelu olisi jotenkin työnhaun esteenä. 

Kyse on siitä, että työtön ei saa opiskella työttömyystuella.

Vierailija
32/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma poistuu monelta kun työttömyyskorvaus lakkautetaan Toukokuussa ja tilalle tarjotaan vain yleis- toimeentulotukea.

Vierailija
33/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään kun kansa säästää, eikä kuluta. Jos joudut työttömäksi ja yhteiskunnan tukien varaan, niin kohtelu on nykyään todella raakaa ja kylmää. Päätöksiä muutellaan takautuvasti ja peritään asiakkaalta takaisin. Jokainen järkevä ihminen pistää säästöön nyt kaiken minkä voi, ettei joutuisi tuohon koirakouluun. 

Vierailija
34/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että viranomainen voi 2 vuotta takautuvasti muuttaa päätöstä. Paitsi jos se on asiakkaan eduksi. Eihän tässä henkilö ole voinut tietää, että virkailijan tekemä päätös katsotaankin vääräksi myöhemmin. Joku suoja pitää olla kansalaisella. Eri asia, että se muutetaan tästä päivästä eteenpäin. Mutta ei takautuvasti. Ei joudu maksamaan.

Vierailija
35/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te toimisto päättää ohjenuorana on ettei mitään työllistymistä edistävää aktiivisuutta saa olla.

Vierailija
36/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli parempi vaan pyöritellä peukaloita kuin edistää omaa työllistymistään. Kun YAMKiin ei saa edes opintotukea, sillä sitä ei opintotuessa katsota päätoimiseksi.

Vierailija
37/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukka-Maarian olisi pitänyt olla tarkempi ja kyseenalaistaa.
Siinäpähän tuli oppirahat maksettavaksi, oppiipahan olemaan.
T.Päkä

Vierailija
38/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isossa kuvassa, eipä siitä suomalaisten korkeasta koulutustasosta ole ollut hyötyä Suomen taloudelle.

Totta, maa on täynnä ylikoulutettuja ja ikuisopiskelijoita, joista ei muuhun ole kuin verovarojen kuluttajiksi.

Kyllähän he työllistävät opettajia :) eli on työllistävä vaikutus.

Vierailija
39/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki opintosuoritukset menee opintopolkuun, josta ne näkyy, eli "salaopiskelut" tulee jossain vaiheessa ilmi. 

Vierailija
40/47 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukka-Maarian olisi pitänyt olla tarkempi ja kyseenalaistaa.
Siinäpähän tuli oppirahat maksettavaksi, oppiipahan olemaan.
T.Päkä

Kaiken järjen ja oikeustajun mukaan virheellisen päätöksen tekijän pitäisi maksaa palkkansa takaisin ja menettää työpaikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan