Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkästä salasuhteesta selvinneitä?

Vierailija
19.01.2026 |

Löytyykö täältä pitkästä salasuhteesta selvinneitä? Haluaisin kuulla teidän tarinoita. Netistä kun etsii, niin pääasiassa pettämiset ovat olleet muutamasta kerrasta muutamaan vuoteen. Miehelläni oli 8 vuoden salasuhde ja päätimme jatkaa yhdessä. Kaipaisin muiden samassa tilanteessa olevien/olleiden kokemuksia ja vertaistukea.

Kommentit (670)

Vierailija
61/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selviäminen tarkoittaa minulle ja meille esimerkiksi sitä, että parisuhde jatkuu parempana kuin koskaan aikaisemmin. Meillä on vahva yhteys toisiimme, sydänyhteys, me juttelemme syvällisesti ja avoimesti vaikeistakin asioista, pidämme toisiamme kaikista tärkeimpänä ja meillä on todella hyvää seksiä, paljon parempaa kuin aikaisemmin ja olemme täysin rehellisiä toisillemme. Olemme saaneet toisen mahdollisuuden.

Mäkin haluan tuollaisen lääkityksen, mitä sä oikein syöt kun kykenet uskottelemaan itsellesi moista potaskaa?

Ei herranjestas... Mä en ainakaan haluaisi tuollaista lääkitystä! Joku lääkitys on pakko olla tai sitten mies on aivopessyt tai kaasuvalottanut vaimonsa niin että vaimo on elänyt jossain la la landissa. Luontaiset vaistot on tuhottu.

Vierailija
62/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ap:n tilanteesta ei voi selvitä. On suuri todennäköisyys, että se toinen nainen aidosti rakastaa sitä miestä, kun sivusuhdetta jatkunut noin kauan. Ei sellaista kukaan mies unohda. 

Ap:n tilanteesta ei voi selvitä. Ei johdu toisen naisen tunteista yhtään vaan siitä että mies näytti mitä ajattelee omasta parisuhteestaan ja että on kykenevä ja halukas valehtelemaan kumppanilleen VUOSIA. Miten kukaan vähänkään normaali ihminen voisi jäädä elämään sellaisen pettäjän kanssa niin ettei muka luottamus, itsetunto ja arvostus toista kohtaan ole täysin tuhottu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviäminen tarkoittaa minulle ja meille esimerkiksi sitä, että parisuhde jatkuu parempana kuin koskaan aikaisemmin. Meillä on vahva yhteys toisiimme, sydänyhteys, me juttelemme syvällisesti ja avoimesti vaikeistakin asioista, pidämme toisiamme kaikista tärkeimpänä ja meillä on todella hyvää seksiä, paljon parempaa kuin aikaisemmin ja olemme täysin rehellisiä toisillemme. Olemme saaneet toisen mahdollisuuden.

Kuinka tyhmä voi ihminen olla. Et ole toiselle mikään kaikkein tärkein, jos pettää sua miltei vuosikymmenen ajan. Taidat olla aika lailla siellä tärkeysjärjestyksen häntäpäässä. Hanki nyt joku itsearvostus, hyvä ihminen.

Vierailija
64/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaisi mieluummin kysyä miten selvitä läheisriippuvuudesta.

Mies vie sua kuin pässiä narussa. Näet itse ehkä jonkun itse kyhäämisi mielikuvan, statuksesi, mistä haluat pitää kiinni. Mutta se ei ole todellinen, se on pahvinen kulissi.

Juttelette kyllä nyt, ja mies hyvittelee ja todistelee nyt. Mutta ei tuo vaihe kestä kovin kauaa. Jossain vaiheessa mies alkaa kuvitella että on kuivilla, eikä enää tarvitse todistella ja aukiselitellä kaikkea (ja kuka nyt lopun elämää sellaista jaksaakaan). Ja siinä vaiheessa sinä alat oirehtimaan. Ne tunteet mitä olet työntänyt syrjään nousee pintaan. Epävarmuus, epäluuloisuus ja lopulta pahin, epäluottamus, mieshän valehteli sulle ennenkin, miksei taas. Se on tunne joka nostaa päätään aina vaan uudestaan, koska sisimmässäsi tiedät mihin miehesi pystyy. Epäluottamuksen kanssa eläminen on yhtä helvettiä. Jos olet viisas, uskot sen nyt, mutta voi olla että opit sen väkisin kantapään kautta.

Vierailija
65/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuorena (ja typeränä) salasuhteessa toisena naisena, josta puolet salassa ja puolet paljastumisen jälkeen (edelleen ja uudestaan salassa). Vaimo oli siis siinä luulossa että suhde oli ohi. Mies hyvitteli parhaansa mukaan, matkustelivat ja ostivat talon. Vedätti se mies minuakin, sillä lapsensa ehti täyttää viisi kuukautta, ennen kuin siitä kuulin. Siinä vaiheessa dumppasin miehen. Perään hän itkee vieläkin, monen vuoden jälkeen.

Vierailija
66/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli salasuhde rikkaan vanhan äijän kanssa. Halusin lopettaa, mutta hän ei tahtonut päästää minusta irti.   Lopulta oli pakko sanoa suorat sanat, olin turhankin töykeä. Vaimollaan oli myös suhteita, kostivat kai toisilleen. Olivat siis hyvin iäkkäitä, ihmettelin silloin moista viriiliyttä. 

Vierailija
67/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on joku mielen puolustusmekanismi. En enää muista nimeä. Eli ei kykene katsomaan totuutta silmiin vaan muokkaa sen mieleisekseen kun totuus on liian julma. Oisko se tyyliin Tukholma syndrooma eli uhrilla pahantekijän puolustaminen ja ymmärtäminen ja tämän tekojen vähättely ja jopa ihastuminen pahantekijään joka on aiheuttanut uhrille vakavia traumoja. Tähän liittyy se että uhri on olosuhteissa joissa hän on riippuvainen pahantekijästä. Esim. Ap saattaa olla läheisriippuvainen tai taloudellisesti riippuvainen ja voi olla pieniä lapsia. 

Siis saa yllättäen kuulla että on lähes 10 vuotta panostanut ja tuhlannut elämästään "vaĺesuhteeseen". Luulee elävänsä aitoa ihmissuhdetta mutta kuulee että mikään siinä suhteessa ei olekkaan aitoa vaan kaikki on ollut valhetta. Kyllähän siinä mieli vinksahtaa ja kaikenmaailman defenssimekanismit tunkee pintaan. Onhan toi iso pommi kelle tahansa.

Miettii kuinka paljon Ap on joutunut nielemään valheita, rakentamaan omaa elämänsä tarinaa valheiden pohjalle. Ne työmatkat ei olleetkaan työmatkoja. Entäs ne ylityöt? Ne päivät kun Ap. on pyörittänyt yksin arkea kun miesparka on niin kovilla "ylitöissä". Rahaa on tietysti kulunut koska miesparalla on ollut "yllättäviä menoja"...

Vierailija
68/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rip

Vierailija
69/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin tässä elämässä mokaillut isostikin. Joskus ollut luotettava, joskus vähemmän luotettava. Oikeasti se vaatii vuosien työn, että ihminen kykenee muuttamaan tällaisia huonoja tapojaan. Se työ pitää tehdä pääosin yksin tai jonkun terapeutin kanssa. Mies ei yhdessä yössä muutu luotettavaksi jos on ensin valehdellut 8 vuotta. Todennäköisin vaihtoehto on, että on epäluotettava lopun elämäänsä. Muutos VOISI olla mahdollinen jos mies olisi jäänyt kokonaan yksin ja joutunut oikeasti kohtaamaan tekojensa seuraukset. Silloinkin muutos olisi vaikeaa. Nyt ei ole joutunut kohtaamaan yhtään mitään, kun ap läheisriippuvaisena on laput silmillä. Järki käteen. Elämä ei lopu siihen, kun ero tulee. 

Vierailija
70/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! tuossa vaiheessa en alkaisi enää terapiomaan suhdetta vaan häipyisin ja alkaisin terapioimaan itseäni. 

On se mieskin aikamoinen "mieslapsi" ja m lkku! Tulee ruikuttamaan vaimolleen kun ei omatunto enää kestä... Siis traumatisoi viattoman vaimonsakin.

Vierailija
71/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin tässä elämässä mokaillut isostikin. Joskus ollut luotettava, joskus vähemmän luotettava. Oikeasti se vaatii vuosien työn, että ihminen kykenee muuttamaan tällaisia huonoja tapojaan. Se työ pitää tehdä pääosin yksin tai jonkun terapeutin kanssa. Mies ei yhdessä yössä muutu luotettavaksi jos on ensin valehdellut 8 vuotta. Todennäköisin vaihtoehto on, että on epäluotettava lopun elämäänsä. Muutos VOISI olla mahdollinen jos mies olisi jäänyt kokonaan yksin ja joutunut oikeasti kohtaamaan tekojensa seuraukset. Silloinkin muutos olisi vaikeaa. Nyt ei ole joutunut kohtaamaan yhtään mitään, kun ap läheisriippuvaisena on laput silmillä. Järki käteen. Elämä ei lopu siihen, kun ero tulee. 

Siis tämä että henkilö on kutonut 8 vuotta valheiden verkkoa, paikannut aukkoja uusilla valheilla. Se on melkoinen määrä valehtelua. Valheet ja salailu erkaannuttavat ihmiset toisistaan tehokkaasti.  On vaikea tuntea aitoa läheisyyttä ihmiseen joka annat nähdä sinusta vain valheellisen sinun tarkasti kontroloiman roolihahmon. Huono omatunto ja syyllisyys muokkaa myös suhdetta ja erkaannuttaa tunnetasolla puolisosta. itseinhon voi projisoida myös viattomaan puolisoon. Valehtelu on jopa myös yksi psyykkeen puolustuskeino. Olet turvassa kun et anna kenenkään aidosti tuntea sinua. 

8 vuotta valheita omalle puolisolle ja toinen mokoma salarakkaalle. 8 vuotta vetänyt yhtä valheellista roolia puolisolle ja toista salarakkaalle. Jotain on sattunut. Salarakas on uhkaillut kertoa vaimolle. Jotenkaan en usko tuohon äkilliseen "katumukseen ja synnintuntoon". 8 vuotta on ollut patologinen kylmä valehtelija.

Vierailija
72/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvittelet, että voit jatkaa ulkopuolisille teatteria teidän täydellisestä suhteesta, olet pahasti hakoteillä, sillä olet ainoa joka siihen teatteriin uskoo. Kahdeksassa vuodessa suurin osa lähipiiristänne on jo huomannut totuuden. Eli nyt olet lähinnä narri, kaikkien silmissä, jos jatkat suhteessa. Sanon tämän, koska monesti se mistä huonossakin suhteessa pidetään kiinni, on vain haave, toive, ei todellisuus. Voit olla myös sankari ja jättää sen mulkun. Kaikki ymmärtävät hyvin.

Vierailija
73/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin jatkaa, mutta lopulta tajusin että on ajatuksia ja tunteita joista en pääse vuosissakaan eroon. Ja niille oli perusteet. Jälkikäteen tuntuu jopa vähän käsittämättömältä että yritin jatkaa. Tilanteen todellisen laidan tajuaminen vaati silti muutamia pysäyttäviä ja havahduttavia hetkiä, sillä halu kulkea laput silmillä oli vahva.

Vierailija
74/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Halla-ahon vaimolta 

Vierailija
75/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo osani tehnyt totuuden puolesta yksityiskohtiin menemättä. Jotkut haluavat kai mielummin elää valheessa. 

Itse elät valheessa. Uskottelet itsellesi, että vaimo tietää miehen YHÄ haikailevan sinua. 

Ei minun ja sen miehen välinen side katkea koskaan. Se ei tarkoita, että suhde enää ikinä jatkuisi. En minä lähde vaimolle julistamaan tuon siteen laatua tai vahvuutta, kun he ovat kerran päättäneet jatkaa yhdessä. Miehellä on aika ajoin heikkoja hetkiä, jolloin hän tulee kyselemään minua. Nainen on ihan riittävän älykäs tietääkseen jo kenen kanssa hän on naimisissa. 

Miten voit olla varma että oot ton ukkomiehen ainoa sidechick?

Ehkäpä on jo vaihtanut sut parempaan? 

Vierailija
76/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistäköhän noin päättelet? Kun sinua on petetty vuosikaudet, se onnistuu milloin tahansa jatkossakin. Älä ole naiivi.

Vierailija
77/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä miten huonosti tuntevat toisensa taieivät usko vaistojaan. Jos pettäminen on jatkunut vuosia tai vuosikymmeniä ei kellot kilkuta tai epäilykset herää. Taikka sitten tyytyy siihen, mitä saa ja haluaa uskoa mitä soopaa tahansa.

Vierailija
78/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäminen ja pettäjien jyrkkä tuomitseminen on monen palstalaisen lemppariaihe. Pettäjät ovat ihan alinta kastia ja heidät kaikki pitäisi viedä saunan taakse. Pettämisestä ei voi mitenkään toipua. Jos olet eri mieltä sinut lynkataan tällä palstalla. Minulla oli salasuhde 10 vuotta sitten. En jäänyt kiinni vaan kerroin siitä itse puolisolle. Ei erottu vaan rakennettiin suhde uudestaan. Se vaati perusteellista keskustelua ja avautumista molemmilta sekä kärsivällisyyttä. Sen jälkeen on mennyt paremmin kuin koskaan. Pettämisestä voi ihan aidosti selvitä.

Vierailija
79/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on joku mielen puolustusmekanismi. En enää muista nimeä. Eli ei kykene katsomaan totuutta silmiin vaan muokkaa sen mieleisekseen kun totuus on liian julma. Oisko se tyyliin Tukholma syndrooma eli uhrilla pahantekijän puolustaminen ja ymmärtäminen ja tämän tekojen vähättely ja jopa ihastuminen pahantekijään joka on aiheuttanut uhrille vakavia traumoja. Tähän liittyy se että uhri on olosuhteissa joissa hän on riippuvainen pahantekijästä. Esim. Ap saattaa olla läheisriippuvainen tai taloudellisesti riippuvainen ja voi olla pieniä lapsia. 

Siis saa yllättäen kuulla että on lähes 10 vuotta panostanut ja tuhlannut elämästään "vaĺesuhteeseen". Luulee elävänsä aitoa ihmissuhdetta mutta kuulee että mikään siinä suhteessa ei olekkaan aitoa vaan kaikki on ollut valhetta. Kyllähän siinä mieli vinksahtaa ja kaikenmaailman defenssimekanismit tunkee pintaan. Onhan toi iso pommi kelle tahansa.

Miettii kuinka paljon Ap on joutu

Ap on varmaan lohdutellutkin miestä kun miehellä "on ollut niin raskasta töissä" ja järkännyt kivoja juttuja miehelle. Mies on vedättänyt ihan täysillä.

Vierailija
80/670 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo osani tehnyt totuuden puolesta yksityiskohtiin menemättä. Jotkut haluavat kai mielummin elää valheessa. 

Itse elät valheessa. Uskottelet itsellesi, että vaimo tietää miehen YHÄ haikailevan sinua. 

Ei minun ja sen miehen välinen side katkea koskaan. Se ei tarkoita, että suhde enää ikinä jatkuisi. En minä lähde vaimolle julistamaan tuon siteen laatua tai vahvuutta, kun he ovat kerran päättäneet jatkaa yhdessä. Miehellä on aika ajoin heikkoja hetkiä, jolloin hän tulee kyselemään minua. Nainen on ihan riittävän älykäs tietääkseen jo kenen kanssa hän on naimisissa. 

Miten voit olla varma että oot ton ukkomiehen ainoa sidechick?

Ehkäpä on jo vaihtanut sut parempaan? 

Meidän juttu sellaisena kuin se oli on jo historiaa. Mutta tiedän, ettei hänellä ole ollut samanlaista kenenkään muun kanssa. On voinut olla suhteita muitakin. Olen riittävän kauan elänyt ja riittävästi ihmisiä tavannut, että tiedän mikä on erilaista. Luemme toistemme ajatuksia ja tunnemme toisten energioita välimatkankin päästä. Näämme toisistamme unia jos toisen elämässä on meneillään jotain isoa. En ole kokenut vastaavaa kenenkään muun kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi