Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko etätyökulttuuri vähentää kulutusta?

Vierailija
19.01.2026 |

Heikki Kyöstilän mukaan oleellisesti verrattuna muihin maihin esim. Yhdysvaltoihin tai Kiinaan. Teollisuusneuvos Heikki Kyöstilä jyrähtää etätöistä HS:lle - Ilta-Sanomat

Itsellä jää lounasruokalan lounaita syömättä. Olisin saattanut hakea jotain pientä makeaa kioskilta myös. Ja tietysti julkisen liikenteen matkat tekemättä. 

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti paljon. Nyt pitää säästää halltus alas.

Kostosi ei osu oikeaan osoitteeseen. Poliitikot pärjää kyllä. Ei niitä yritysten kaatuminen haittaa. 

Venäjän pakotteilla koitetaan saada yritykset ja kansa Kremliä vastaan ja kaataa se sisältä päin. Kulutusjarrulla on sama jalo aate korjata vinoutunut asenne maan johdosta. Mikään ei tapahdu hetkessä ja Kremlilläkin on kannattajansa.

Vierailija
22/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus on kyllä vähentynyt paljon entisestä, mutta ei se johdu pelkästään etätöistä. Ennen (noin 2005 - 2015) kun olin töissä keskustassa, tuli välillä käytyä kahviloissa, kierreltyä tavarataloissa ja shoppailtua kaikenlaista. Saatettiin joskus jäädä työkavereiden kanssa syömäänkin. Nykyään, vaikka käynkin välillä keskustassa, shoppailu ei kerta kaikkiaan kiinnosta, vaan yritän vain selvitä sieltä keskustasta pois mahdollisimman nopeasti. Keskusta on muuttunut jotenkin suttuiseksi ja likaiseksi, siitä puuttuu entinen hohto ja vetovoima. Kotona on niin paljon viihtyisämpää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tein 13 vuotta etätöitä. Ihan samalla tavalla mä käytin lounasetuni kuin lähitöissäkin. Ne ravintolat vaan eivät etätöissä olleet työpaikkani läheisyydessä vaan kotini läheisyydessä. Enkä mä lähitöissä ollessakaan käynyt kesken työpäivän enkä edes työpäivän jälkeen missään shoppailemassa. Pikemminkin päinvastoin eli lähitöistä tuli mahdollisimman nopeasti kotiin ja etätöissä taas, kun työmatkaan ei mennyt aikaa, saattoi työpäivän jälkeen lähteäkin jonnekin kauppakeskukseen. Ainoa, joka mun etätöistäni kärsi oli HSL, kun ei tarvinnut ostaa enää joka päivälle bussilippua. 

Tuo kokemus vastaa hyvin laajempaa kuvaa. Ihminen tykkää siirtyä paikasta toiseen noin tunnin päivässä. Tuo tunti käytetään yleensä joko työmatkaan tai vapaa-ajan matkaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tein 13 vuotta etätöitä. Ihan samalla tavalla mä käytin lounasetuni kuin lähitöissäkin. Ne ravintolat vaan eivät etätöissä olleet työpaikkani läheisyydessä vaan kotini läheisyydessä. Enkä mä lähitöissä ollessakaan käynyt kesken työpäivän enkä edes työpäivän jälkeen missään shoppailemassa. Pikemminkin päinvastoin eli lähitöistä tuli mahdollisimman nopeasti kotiin ja etätöissä taas, kun työmatkaan ei mennyt aikaa, saattoi työpäivän jälkeen lähteäkin jonnekin kauppakeskukseen. Ainoa, joka mun etätöistäni kärsi oli HSL, kun ei tarvinnut ostaa enää joka päivälle bussilippua. 

Tuo kokemus vastaa hyvin laajempaa kuvaa. Ihminen tykkää siirtyä paikasta toiseen noin tunnin päivässä. Tuo tunti käytetään yleensä joko työmatkaan tai vapaa-ajan matkaan.

Mä kävin loppukesästä toimistolla palauttamassa avaimeni yms, kun irtisanoin itseni ja päätin jäädä elämään säästöilläni. Matkaan meni yhteen suuntaan 55 minuuttia. HSL on muuttanut reittejä niin, että joutuu käyttämään kolmeakin kulkuneuvoa, kun ennen pääsi yhdellä tai kahdella. Kaikki liikenne ohjataan nykyisin raiteiden varteen eli tavallaan pakotetaan matkustajat junaan, metroon tai raitiovaunuun ja bussit ovat vain syöttöliikennettä näihin. 

Vierailija
25/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kostosi ei osu oikeaan osoitteeseen. Poliitikot pärjää kyllä. Ei niitä yritysten kaatuminen haittaa. 

Yritykset ovat ne, jotka Kokoomusta käskyttävät ja siihen vaikuttavat. Ei sinne köyhän ääni muuten kuulu. Kun politiikka iskee omaan nilkkaan, niin kyllä se siitä muuttuu.

Kokoomus ei kuuntele lounaskahvioita, vaatekauppoja tai kampaamoja. Tai yhtään mitään pieniä yrityksiä. Ei edes HSL:ää tai VR:ää. Siellä on ihan erilaiset firmat käskemässä eikä yksityinen kulutus ole niille merkittävää.

Vierailija
26/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haetaanko Suomen talouden kurjuuteen nyt syyllistä etätyöläisistä? Newsflash: ei ne lähityössä olevatkaan kuluta näinä aikoina.

Jos menen lähitöihin, niin kulutan lisää vain autoilemalla. Autoilun kulut ovat lähinnä raskaasti verotettuja tuontituotteita.

Sama, paitsi että sitten myös ostan vähemmän muita kulutushyödykkeitä ja palveluita kun rahat menee siihen autoiluun. 

Vierailija
27/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen hybridityötä, mutta jos kävisin joka päivä toimistolla kuluttaisin enemmän omaa autoa, polttoaineitta ja julkista liikennettä. Nyt kun käyn 1-2 kertaa viikossa toimistolla, syön lounaan jossain lounasravintolassa, mutta joka päivä tehtynä se tulisi aivan liian kalliiksi. Ottaisin siis omia eväitä enemmän. Vaatteisiin joutuisi ehkä panostamaan vähän enemmän, nyt pärjää vähällä ja vanhoilla vielä ihan hyvin.

Vierailija
28/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritykset ovat ne, jotka Kokoomusta käskyttävät ja siihen vaikuttavat. Ei sinne köyhän ääni muuten kuulu. Kun politiikka iskee omaan nilkkaan, niin kyllä se siitä muuttuu.

Kokoomus ei kuuntele lounaskahvioita, vaatekauppoja tai kampaamoja. Tai yhtään mitään pieniä yrityksiä. Ei edes HSL:ää tai VR:ää. Siellä on ihan erilaiset firmat käskemässä eikä yksityinen kulutus ole niille merkittävää.

Se ei tarkoita sitä, etteikö boikotti pure. Viimekädessä niin, että kun rikkaille ei ole palveluita edes rahalla, niin ne kysyvät miksi? Ennenkaikkea äänestäjät eivät äänestä näitä mulukkuja uudelleen, vaan haluavat parempaa. Rikkaallakin on vain yksi ääni.

Vierailija
29/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aloittajalla jää lounasruokalan lounas syömättä ja työmatkat kulkematta julkisilla, niin kaupasta varmaan kuitenkin tulee ostettua enemmän, jos sen lounaan kuitenkin syö. Eli ei se kulutus kokonaan häviä kuitenkaan. Jos vaikka käy autolla kaupassa kävelyn sijaan, kun ostoksia on enemmän, on sekin kulutusta. Tai jos käykin kävellen, tulee käytyä useammin, kengät kuluu enemmän tai jos ostaa uuden repun kantamista helpottamaan, on sekin kulutusta jne.

Vierailija
30/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasruokalat ja julkinen liikennekö tätä maata pyörittävät ja pitävät talouskasvua yllä? 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutus on kyllä vähentynyt paljon entisestä, mutta ei se johdu pelkästään etätöistä. Ennen (noin 2005 - 2015) kun olin töissä keskustassa, tuli välillä käytyä kahviloissa, kierreltyä tavarataloissa ja shoppailtua kaikenlaista. Saatettiin joskus jäädä työkavereiden kanssa syömäänkin. Nykyään, vaikka käynkin välillä keskustassa, shoppailu ei kerta kaikkiaan kiinnosta, vaan yritän vain selvitä sieltä keskustasta pois mahdollisimman nopeasti. Keskusta on muuttunut jotenkin suttuiseksi ja likaiseksi, siitä puuttuu entinen hohto ja vetovoima. Kotona on niin paljon viihtyisämpää. 

Mä olin aikoinaan muutaman vuoden töissä Helsingin ydinkeskustassa. Toimisto sijaitsi Annankadulla ihan Forumin vieressä. En kertaakaan niinä vuosina työmatkalla käynyt yhdessäkään keskustan kaupassa vaan aamulla kipitti Elielin aukiolta suoraan töihin ja töistä lähtiessä sama juttu eli suoraan vaan Forumin läpi ja tunneleita pitkin Elielin aukiolle, bussiin ja kotiin.

Noin muuten ei tule käytyä stadissa enää kuin ehkä  1-2 kertaa vuodessa. En mä edes tiedä, mitä siellä nykyisin on. Tarkoitan siis mitään sellaista, mihin mun pitäisi ekonomistien mielestä käyttää rahojani. Ennen HSL:n parin vuoden takaista reittiuudistusta kävin parikin kertaa kuukaudessa lauantaisin stadissa. Tuli käytyä Hakaniemen hallissa tai muualla ja samalla reissulla sitten jossain kahvilassa tai ravintolassa lounaalla. Sitten HSL keksi, ettei olekaan enää viikonloppuisin suoraa bussiyhteyttä stadiin vaan mitää mennä bussilla joko Selloon tai Myyrmanniin ja jatkaa siitä junalla stadiin. Hmm....jos kerran olen jo kauppakeskuksessa, niin miksi jatkaisin vielä junalla eteenpäin? Ja muutenkin pyrin siihen, että hoidan asiat nopeasti ja pääsen vielä samalla lipulla takaisinkin. Perjantaina olin yllättynyt, kun selvisin HUSLabista verikokeista (ei ollut edes ajanvarausta), apteekista sekä parista Myyrmannin kaupasta niin nopeasti, että lippu, jolla olin kotoa lähtenyt, oli edelleen voimassa. Pääsin siis samalla lipulla vielä takaisinkin.

Vierailija
32/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihan vaan mietin, miten suurella osalla työssäkäyvistä se työpaikka oikeasti sijaitsee siten, että sen lähellä on niitä "kulutuspaikkoja"? Aika paljon taitaa työmatkat suuntautua kaupungin liepeille toimistohotelleihin, missä palvelut on lähinnä lounasruokaloita, siis jos puhutaan työntekijöistä, joilla teoreettisestikin olisi etätyömahdollisuus.

Se oletus, että kulutus kasvaisi lähitöissä, liittyy varmasti oletukseen, että työntekijät eivät jää työpäivänsä jälkeen enää keskustaan. No eivät jää, kun eivät siellä ole olleetkaan. Esim. mun työmatkani suuntautuu juuri päinvastaiseen suuntaan kuin keskusta.

Vierailija
33/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittaisivat nyt päättää, että halutaanko kansalaisen kuluttavan vai ei?! Ensin vouhkataan 10 vuotta siitä että keskiverto kansalainen pilaa koko maailman kulutuksensa aiheuttamilla päästöillä ja häpäistään matkailu, yksityisautoilu ja sähkönkulutus ja nostetaan kaiken hinta keinotekoisesti kattoon. Sitten kun kansalainen istuu illat kotona kynttilänvalossa kuiskailemassa, niin syyllistetään, että MIKSI ETTE KULUTA?! 

No v*ttu miksiköhän?!?

Vierailija
34/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ollaan etätöissä niin lista on aika pitkä, työpaikalla ei tule roskia, eikä kerry hiekkaa ja pölyä eikä matot likaannu, ei kulut hissit eikä saranat ja lukot samalla tavalla, eikä lv tekniset laitteet ja lista on ihan loputon.

Lisäksi tämä 30 yrityksen lista johon tämän vaikuttaa, heidän supistunut toiminta ja tilaukset vaikuttavat varmasti sitten jo 200 yrityksen toimintaa ja näiden toiminta taas vieläs suurempaan määrään jne...

ps ja on hyvä muistaa, että etätyöt ovat vain 1 pienen pieni automaation kehitysaskel

Vierailija
35/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää etätyön lopettamisvimma on vanhojen jäärien kuolonkorahtelua kun ei suostuta hyväksymään, että työnteon tavat on nyt pysyvästi muuttuneet. Kuvitellaan naivisti, että kunhan väki palaa työpaikoille, jotenkin taianomaisesti kaikki muuttuu paremmaksi.

Eihän siellä työpaikalla ole edes kunnollisia työpisteitä missä voisi rauhassa töitä edes tehdä.

Vierailija
36/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei tarkoita sitä, etteikö boikotti pure. Viimekädessä niin, että kun rikkaille ei ole palvelu

Ei politiikka noin toimi. Räikkä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihan vaan mietin, miten suurella osalla työssäkäyvistä se työpaikka oikeasti sijaitsee siten, että sen lähellä on niitä "kulutuspaikkoja"? Aika paljon taitaa työmatkat suuntautua kaupungin liepeille toimistohotelleihin, missä palvelut on lähinnä lounasruokaloita, siis jos puhutaan työntekijöistä, joilla teoreettisestikin olisi etätyömahdollisuus.

Se oletus, että kulutus kasvaisi lähitöissä, liittyy varmasti oletukseen, että työntekijät eivät jää työpäivänsä jälkeen enää keskustaan. No eivät jää, kun eivät siellä ole olleetkaan. Esim. mun työmatkani suuntautuu juuri päinvastaiseen suuntaan kuin keskusta.

No tämäkin. Mä olin parikymmentä vuotta Meilahden sairaalassa töissä. Kotini oli ihan eri suunnassa työpaikaltani kuin Helsingin keskusta. Muutaman vuoden olin Pitäjänmäellä töissä ja siitä pääsi kotiin nopeammin kuin Helsingin keskustaan. Kummankaan työpaikan läheisyydessä ei ollut mitään shoppailupaikkoja. 

Vierailija
38/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan etätyössä ei voi kukaan epätoivotusti  lääppiä ja ahdistella konkreettisesti. Joten konkreettinen epätoivottu seksuaalinen ahdistelu jää pois. Ja tietenkin säästyy rahaa kun ei tarvitse maksaa työmatkoja. Eikä tarvitse erikseen tehdä eväitä ja miettiä mitkä eväät säilyy ja mitkä ei. Ei myöskään tarvitse tarpoa lumikinoksissa, kaatosateessa, ukkosella jne. Jää myös työmatkoilta pois epätoivotut ahdistelut ja seuraamiset liikennevälineissä. Enää ei ukot voi tulla ahdistelemaan ja ehdottelemaan seksiä työmatkoilla liikennevälineissä ja kaduilla. Eikä tarvitse erikseen silitellä vaatteita.

Vierailija
39/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talous on yksityisestä kulutuksesta kiinni, niin vajotkoon.

Mitä muuta talous lopulta edes on, kuin yksityistä kulutusta? Palvelut on sitä että ihmisiä palvellaan, teollisuustuotanto valmistaa tuotteita ihmisiä varten? Jos ihminen ei luo kysyntää tai tarvitse mitään, niin kuka sitten? Ei edes sun kissa tai koira osaa ilman ihmistä hakea itselleen ruokaa kaupasta. 

Ja, kun hallitus on ampunut itseään jalkaan, heikentämällä pienituloisten toimeentuloa, eli niiden ihmisten, joiden rahoista 100% kuluu elämisen kustannusten maksamiseen, niin lopputulos on se missä nyt olemme. Ja hallitus on täysin reppana asian suhteen. Suurin piirtein odottaa, että huomenna aamulla kun avaan silmät, niin yöllä on joka paikkaan hyvä haltija levittänyt taikapölyä, ja ongelmat on hävinneet? 

Vierailija
40/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa elämässäni on vaikutusta. Jos olisin edelleen lähi/hybridityössä, olisin ostanut uuden auton. Bensaan menisi useampi satanen kuukaudessa, koska töihin matkaa melkein tunti suuntaansa. Eväisiin ei vaikutusta, mutta töiden jälkeen kävin usein ruokakaupassa isommassa marketissa, ja aina sieltä jotain ns ylimääräistä löytyi. Viherkasveja tai sisustusjuttuja, tai joku vaate. Vähän parempaa ruokaa tai herkkuja. Tai nappasin noutoruokaa mukaan.

Nyt kun olen täysin etätöissä, en tarvitse uutta autoa, vanha riittää. Kauppareissut hoitaa mies, eikä tee heräteostoja. Itse käyn kaupassa 1-2 kk välein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan