Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pikaisesti kykenet käymään suihkussa?

Vierailija
18.01.2026 |

Ja kuinka minimoit tehokkaimmin käytetyn lämpimän veden määrän? Ihan käytännön kokemuksia ja vinkkejä tarvitaan, ei mitään "käyn avannossa pesullla" tyyppisiä irvailuita. 

Otetaan esimerkkinä nainen,pitkät hiukset ja mies, lyhyet hiukset sekä näiden erot.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 minuuttia jos pesen myös hiukset. Kastelen itseni suihkussa, vesi kiinni. Hieron shampoon hiuksiin ja huuhtelen. Vesi kiiinni. Hoitoaine hiuksiin ja kehon saippuointi. Kehon huuhtelu vedellä, kasvojen pesu putsarilla ja lopuksi vielä hiusten huuhtelu kylmällä vedellä. 

Siis saippuoit ensin pyllysi ja sitten vasta peset kasvot? Minä aloitan hiuksista, koska niihin menee eniten aikaa ja kun shampoo (tai jos on pidemmät hiukset, niin shampoon huuhtelun jälkeen hoitoaine) on hiuksissa, pesen kasvot, kainalot, alakerran etuosaston ja lopuksi vasta takapuolen. Sen jälkeen pesen vielä kädet shampoolla, jotta saan vielä lisää kakkapöpöjä pois käsistä.

Vierailija
62/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan käytännön kokemus, tosin hiukset vain hartioiden yläpuolelle.

Pikapesua varten lämmitän veden sisällä ja teen 1 ämpärillisen sopivaa vettä. Menen sen kanssa pihan läpi ulkosaunalle, peseydyn ja tulen takaisin. Tässä aikaa menee 5 minuuttia jos/kun lämmin vesi on hellalla valmiina.

Jos kyse naisesta,jolla pitkät hiukset pestävänä, ei tuo vesimäärä riitä mihinkään, saati jos on kuukautisten aika ja vielä ulkosauna. Aloituksessa kysyttiin myös sukupuolta,joten tuollainen irvailu ilmeisesti miessukupuolen tai hyvin lyhyttukkaisen naisen taholta voidaan jättää väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 minuuttia, vaikka pesen puolipitkät rasvoittuvat hiukset kahteen kertaan.

Opettelin nopeuden siihen aikaan, kun piti nousta aikaisin suihkuun ja lähteä saman tien bussille.

Miksi kahteen kertaan?

Vierailija
64/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita olla epäkunnioittava, kiinnostaa ihan aidosti: eikö tule kauhean tylsää jos on suihkussa vartin? Mitä siellä tulee funtsineeksi vai miten sen ajan kuluttaa?

ADHD-ihmisellä ei ole koskaan tylsää. Pää tuottaa koko ajan viihdettä.

Itselläni on nimenomaan myös adhd, ja suihkussa olo on tylsintä mitä tiedän.

Vierailija
65/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 minuuttia, vaikka pesen puolipitkät rasvoittuvat hiukset kahteen kertaan.

Opettelin nopeuden siihen aikaan, kun piti nousta aikaisin suihkuun ja lähteä saman tien bussille.

Valitettavasti pesutulos kärsii nopeuden kustannuksella. Shampootakin pitää hieroa päänahkaan ainakin minuutin verran eikä riitä, että länttää vaan aineet päähänsä ja huuhtelee heti pois.

Onpa kiva, että tiedät näkemättä, että en osaa käydä suihkussa 😄

Se kuollut iho, jota jokaisella on joka paikassa, vaatii jonkin aikaa vettä ja lämpöä ennen kuin se kunnolla irtoaa. Kovin nopeassa suihkussa sitä ei irti saa. 

Tähän on ollut ratkaisu jo kauemmin,kuin länsimainen sivistys on ollut olemassa: pesusieni! Kastelet kehosi ,saippuoit sen ja märällä,saippuoidulla sienellä hierot kehostasi epäpuhtaudet sekä kuolleen ihon, sitten perusteellinen huuhtelu(ei liian kuumalla vedellä, iho pitää enemmän haaleasta vedestä) ja tadaa! Vettä ei kulunut juurikaan,silti ihosi sai kevyen kuorintahoidon ja olo on puhdas :)

Vierailija
66/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitisen minuuttia ja lopuksi käännän veden niin kylmälle kuin sen saa ja seison vielä minuutin verran kylmässä suihkussa. Piristää kivasti.

Ns. kylmä/kuuma/kylmä vesimetodia käytetty iät ja ajat myös psykiatristen potilaiden hoidossa ja sitä suositellaan yhä tänä päivänä esim. ahdistuksesta ja traumoista kärsiville ihmisille:) Ilmankos avantouimarit ovat niin tervepäisiä...

Vierailija
67/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyehtaillekko sitä juomavettä täytyy nyt säästellä?

Ei,vaan jos on mittari taloyhtiössä kulutuksen mukaan,tahdoin kuulla ihmisiltä erilaisia tapoja kuinka he minimoivat vesilaskunsa tarvittaessa. Oliko muuta? T.ap

Vierailija
68/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikapesua varten lämmitän veden sisällä ja teen 1 ämpärillisen sopivaa vettä. Menen sen kanssa pihan läpi ulkosaunalle, peseydyn ja tulen takaisin. Tässä aikaa menee 5 minuuttia jos/kun lämmin vesi on hellalla valmiina.

Jos kyse naisesta,jolla pitkät hiukset pestävänä, ei tuo vesimäärä riitä mihinkään, saati jos on kuukautisten aika ja vielä ulkosauna. Aloituksessa kysyttiin myös sukupuolta,joten tuollainen irvailu ilmeisesti miessukupuolen tai hyvin lyhyttukkaisen naisen taholta voidaan jättää väliin.

Nainen olen ja mainitsin kyllä että hiukset on vähän hartioiden yläpuolelle polkkatukka. Ei aivan hartioihin vielä. Ja ämpärillinen riittää kuule oikein hyvin.

Kuukautisista ei aloituksessa mainittu pakollisina 😂 ja minulla sellaisia ei ole.

Vierailija
69/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Ihan itse maksan laskut puhtaasta vedestä, sen lämmittämisestä ja jätevedestä ja aina ovat rahani niihin riittäneet vallan mainiosti.

Sepä kiva; voit poistua.

Vierailija
70/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitisen minuuttia ja lopuksi käännän veden niin kylmälle kuin sen saa ja seison vielä minuutin verran kylmässä suihkussa. Piristää kivasti.

Ns. kylmä/kuuma/kylmä vesimetodia käytetty iät ja ajat myös psykiatristen potilaiden hoidossa ja sitä suositellaan yhä tänä päivänä esim. ahdistuksesta ja traumoista kärsiville ihmisille:) Ilmankos avantouimarit ovat niin tervepäisiä...

Mun migreeni ei tykkää rajusta lämpötilan vaihtelusta.

Vierailija
71/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei,vaan jos on mittari taloyhtiössä kulutuksen mukaan,tahdoin kuulla ihmisiltä erilaisia tapoja kuinka he minimoivat vesilaskunsa tarvittaessa. Oliko muuta? T.ap

Jos olisi pakko minimoida vesilasku, ajelisin pääni. Siilin saa nopeammin puhtaaksi kuin hartiapituiset hiukset. Näyttäisin kyllä aika kauhealta, romuluinen nainen kun olen, mutta olisipa ainakin pieni vesilasku!

Vierailija
72/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen olen ja mainitsin kyllä että hiukset on vähän hartioiden yläpuolelle polkkatukka. Ei aivan hartioihin vielä. Ja ämpärillinen riittää kuule oikein hyvin.

Kuukautisista ei aloituksessa mainittu pakollis

Kuukautiset on silti hyvä huomioida, ne ovat useimmilla naisilla pakollinen riesa :( Jos vedettömällä ulkosaunalla haluaa peseytyä kunnolla,intiimihygienia ml., siihen ei todellakaan riitä yksi 10l ämpäri kuupalla kaadeltua vettä,ellet ole kalju ja hygienian suhteen hälläväli. T.kokemusta erämökkeilystä liikaakin

Vierailija
73/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun migreeni ei tykkää rajusta lämpötilan vaihtelusta.

Ei sitä vettä päähän tarvitse kaataa..migreenillä tosin nyt yleensä ei olekaan mitään tekemistä suihkussa käymisen kanssa.

Vierailija
74/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, hiukset olkapäille: suihkussa menee aikaa noin 4 min (hiljainen vedentulo), mökkiolosuhteissa 3 ämpäriä.

Vierailija
75/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kun kylppärissä on niin kylmä, että tuntuu kidutukselta sammuttaa suihku siksi aikaa kun hieroo shampoota hiuksiin? Palelen siinä vaiheessa. 

Vierailija
76/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi pakko minimoida vesilasku, ajelisin pääni. Siilin saa nopeammin puhtaaksi kuin hartiapituiset hiukset. Näyttäisin kyllä aika kauhealta, romuluinen nainen kun olen, mutta olisipa ainakin pieni vesilasku!

Itse (nainen) olen ollut siili/kalju nuoruudessni vuosia ja senkin jälkeen lyhyet (polkkatukkakin pitkä omiini verraten) hiukset melkein keski-ikään asti. Vasta kun ryhdyin kasvattamaan pidempää tukkaa,ihan kokeilumielessä,jotta saisin tietää,kuinka pitkiksi hiukseni tarvittaessa kasvaisivat,ymmärsin,kuinka hel..in työlästä ja hankalaa hiusten hoito on. Respectiä kaikille naisille/tytöille,jotka jaksavat tätä tukkarumbaa vuodesta toiseen-itselleni ihan hel..ttiä. Ihmisestä tietysti riippuu,kuinka paljon on aikaa/mielenkiintoa/mahdollisuuksia hoitaa hiuksiaan,mutta itselläni on niin hektinen elämäntapa,että pitkät hiukset aiheuttavat arjessa pelkkää tuskaa :(

Vierailija
77/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 minuuttia jos pesen myös hiukset. Kastelen itseni suihkussa, vesi kiinni. Hieron shampoon hiuksiin ja huuhtelen. Vesi kiiinni. Hoitoaine hiuksiin ja kehon saippuointi. Kehon huuhtelu vedellä, kasvojen pesu putsarilla ja lopuksi vielä hiusten huuhtelu kylmällä vedellä. 

Siis saippuoit ensin pyllysi ja sitten vasta peset kasvot? Minä aloitan hiuksista, koska niihin menee eniten aikaa ja kun shampoo (tai jos on pidemmät hiukset, niin shampoon huuhtelun jälkeen hoitoaine) on hiuksissa, pesen kasvot, kainalot, alakerran etuosaston ja lopuksi vasta takapuolen. Sen jälkeen pesen vielä kädet shampoolla, jotta saan vielä lisää kakkapöpöjä pois käsistä.

Sama täällä, mutta viimeisenä pesen vielä jalat ja varvasvälit, koska siellä on ihoa jonka täytyy olla suihkussa pehmentynyttä ennen kuin se irtoaa. 

Ylhäältä alaspäin siis myös täällä. 

Vierailija
78/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuukautiset on silti hyvä huomioida, ne ovat useimmilla naisilla pakollinen riesa :( Jos vedettömällä ulkosaunalla haluaa peseytyä kunnolla,intiimihygienia ml., siihen ei todellakaan riitä yksi 10l ämpäri kuupalla kaadeltua vettä,ellet ole kalju ja hygienian suhteen hälläväli. T.kokemusta erämökkeilystä liikaakin" 

Kuule, kun aloituksessa kysytään MINUSTA, niin ei mun tarvitse huomioida kuukautisia kun ei sellaisia minulla enää ole 😄 Ja edelleen, minulla riittää hyvin tuo ämpärillinen. Minä ASUN näin, peseydyn näin 365 päivänä vuodessa, joten lakkaa valittamatta minun vastauksestani. Vastaa itse aloitukseen oma pesulla käymisesi.

Vierailija
79/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse (nainen) olen ollut siili/kalju nuoruudessni vuosia ja senkin jälkeen lyhyet (polkkatukkakin pitkä omiini verraten) hiukset melkein keski-ikään asti. Vasta kun ryhdyin kasvattamaan pidempää tukkaa,ihan kokeilumielessä,jotta saisin tietää,kuinka pitkiksi hiukseni tarvittaessa kasvaisivat,ymmärs

Olen sen verran ruma ja vielä pitkä ja raskasrakenteinen, että pelkään ihmisten tulkitsevan minut mieheksi, jos hiuksia ei olisi. Hartiapituisilla hiuksilla, joskus vähän lyhyemmillä tai vähän pidemmillä, näytän normaalimmalta.

Vierailija
80/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisista ei aloituksessa mainittu pakollis

Minulle ei riitä ämpäri mitenkään, pelkkä hiusten kastelu kunnolla märäksi vie siitä kolmanneksen. Kurkun paksuinen ponnari ja puoleen selkään saakka pituutta.