Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pikaisesti kykenet käymään suihkussa?

Vierailija
18.01.2026 |

Ja kuinka minimoit tehokkaimmin käytetyn lämpimän veden määrän? Ihan käytännön kokemuksia ja vinkkejä tarvitaan, ei mitään "käyn avannossa pesullla" tyyppisiä irvailuita. 

Otetaan esimerkkinä nainen,pitkät hiukset ja mies, lyhyet hiukset sekä näiden erot.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmintä vettä kuluu vähemmän kun ei käännä hanaa täysille. Varmaan vähän itsestään selvää mutta ei aivan. Hiukset kyllä huuhtoutuvat paremmin isommalla paineella mutta on tehokkaampaa valuttaa vähemmän vettä ja hieroa samalla hiuksia, vaikka siinä kestää vähän pidempään.

Vierailija
22/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 minuuttia, vaikka pesen puolipitkät rasvoittuvat hiukset kahteen kertaan.

Opettelin nopeuden siihen aikaan, kun piti nousta aikaisin suihkuun ja lähteä saman tien bussille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta minimoida vedenkäyttöä maassa, jossa on satoja tuhansia järviä.

No mulla se jonkinlainen minimointi on sen kalliin veden takia. Maksan kulutuksen mukaan.

No mitäs maksat niin paljon. Vesi kiertää planeetalla ikuisesti.

Vierailija
24/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin nopeasti kuin kerkeän pyllyn ja peniksen pestä eli varmaan joku 15-20 sekunttia? Monesti sellainen pikapesu tulee tehtyä pytyn päällä käsisuihkulla. Työviikolla ei niin ole väliä jos hiuksia ei pese jokapäivä.

Vierailija
25/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tottunut aika viileään suihkuun eikä vedenpaine ole koskaan ihan täpöllä. Lisäksi on vettäsäästävä suihkupää. 

Kerrostalossa asutaan ja vuokrassa peritään ennakkoa keskimääräisen käyttäjän kulutuksen mukaan. Me saadaan aina ennakosta 65-70 % takaisin.

Vierailija
26/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, pitkät hiukset. Yleensä suihku 10 min, mutta kaipa 5 minuutissa selviän. Kun hoitoaine on hiuksissa ja kampaan takkukirharoita afrokammalla, niin laitan suihkun puoliteholle. Täysille vasta, kun huuhtelen.

Vierailija
27/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmintä vettä kuluu vähemmän kun ei käännä hanaa täysille. Varmaan vähän itsestään selvää mutta ei aivan. Hiukset kyllä huuhtoutuvat paremmin isommalla paineella mutta on tehokkaampaa valuttaa vähemmän vettä ja hieroa samalla hiuksia, vaikka siinä kestää vähän pidempään.

Kyllä, tämä on tärkeä vinkki! Suurella paineella vesi roiskuu turhaan ympäriinsä. Sopivan pieni vedenpaine ja suihkupään voi tuoda hyvin lähelle päätä.

Vierailija
28/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelin nopeuden siihen aikaan, kun piti nousta aikaisin suihkuun ja lähteä saman tien bussille.

Valitettavasti pesutulos kärsii nopeuden kustannuksella. Shampootakin pitää hieroa päänahkaan ainakin minuutin verran eikä riitä, että länttää vaan aineet päähänsä ja huuhtelee heti pois.

Vierailija
29/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta minimoida vedenkäyttöä maassa, jossa on satoja tuhansia järviä.

No mulla se jonkinlainen minimointi on sen kalliin veden takia. Maksan kulutuksen mukaan.

No mitäs maksat niin paljon. Vesi kiertää planeetalla ikuisesti.

WTF? No jos jättää vedet maksamatta, niin ne menee ulosottoon. 

Vierailija
30/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 minuuttia ja olen mies 50 v. Mulla on lyhyet hiukset aina.

Vierailija
31/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti pesutulos kärsii nopeuden kustannuksella. Shampootakin pitää hieroa päänahkaan ainakin minuutin verran eikä riitä, että länttää vaan aineet päähänsä ja huuhtelee heti pois.

Onpa kiva, että tiedät näkemättä, että en osaa käydä suihkussa 😄

Vierailija
32/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu. Jos ei pidä hiuksia pestä, niin sitten 2min. Jos kuorin kasvot ja pesen hiukset niin 15min, hiukset ovat pitkät ja paksut, vaativat hoitoa. 

Kaikkein vähiten vettä kuluttaa kun laskee saaviin ja kastelee siinä. 

Vierailija
33/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita olla epäkunnioittava, kiinnostaa ihan aidosti: eikö tule kauhean tylsää jos on suihkussa vartin? Mitä siellä tulee funtsineeksi vai miten sen ajan kuluttaa?

Vierailija
34/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen...    ... 107 sekuntia siihen meni. Olisipa ollut lämmitä vettä :(

Vierailija
35/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämpimän veden minimointi on helppoa jos on halua sellaseen. Pikainen kastelu suihkun alla. Hana kiinni ja saippuointi yhdella saippualla. Tämän jälkeen pikainen huuhtelu ja pois.

Itsellä vesi maksaa 20 eur/kk riippumatta kulutuksesta, niin veden kulutuksen minimointi ei kiinnostele.

Pelkästään mun hiusten huuhteluun menee 10min, kun sitä kuitenkin pitää huudella koko pesuhuollon aikana useamman kerran. Siihen itse kasteluun tietysti ei juuri aika kulu. 

Jos en voisi hiuksiani huoltaa niin varmaankin pitäisi leikata siilitukka. 

Vierailija
36/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita olla epäkunnioittava, kiinnostaa ihan aidosti: eikö tule kauhean tylsää jos on suihkussa vartin? Mitä siellä tulee funtsineeksi vai miten sen ajan kuluttaa?

Jos olen pesun jälkeen suihkussa pitkään, niin se on yleensä vaan sitä että pikkuhiljaa laitan lämpöä isommalle ja isommalle. Etenkin jos on ollut kylmässä niin se tuntuu hyvälle kun se suihku hetken tuntuu tosi kuumalle.

Vierailija
37/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 5-7 minuutia menee. Saanko mä nyt jonkun mitalin?

Vierailija
38/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kiva, että tiedät näkemättä, että en osaa käydä suihkussa 😄

Tiedän näkemättäkin, kun tiedän paljonko pesuihin ja huuhteluihin oikeasti kuluu aikaa mikäli ne tekee huolella eikä vähän sinne päin hutaisten. Jonkun työvaiheen kohdalla oiot. Huuhtelunko sitten? Vai onko tuo 5 minuuttia vain arvio?

Vierailija
39/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä tuota suihkussa oleilua.

Vierailija
40/98 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 minuuttia ihan minimissään.

Säästän vettä sillä, että pesen ensin hiukset pää alaspäin niin, etten kastele kroppaani. Silloin ei tule kylmä. 

Meillä oli parina talvena ongelmia veden kanssa ja muutaman kuukauden ajan jokainen käytetty vesilitra oli aika ison työn takana. Ei se miellyttävää ollut, mutta putkistossa olevan kylmän veden sai käytettyä hiusten pesemiseen, kun pesi pää alaspäin. Veden lämmittyä sit nopea pesu lämpimällä vedellä.