Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateismikeskustelussa unohdetaan usein että on kolmenlaisen koulukunnan ateisteja ja yksikään heistä ei ole samaa mieltä

Vierailija
17.01.2026 |

Lyhyesti, on siis kolmenlaisia ateisteja.

Ateistinen ateisti ottaa kantaa Jumalan olemassaoloon negatiivisesti.

Agnostinen ateisti ei ota kantaa Jumalan olemassaoloon millään lailla.

Teistinen ateisti tietää että ei voi ottaa kantaa Jumalan olamassaoloon millään lailla.

Jokaisessa kolmessa tapauksessa Jumala on silti olemassa riippumatta miten hänen olemassaoloonsa otetaan kantaa.

Kommentit (490)

Vierailija
441/490 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Materiaalisen maailman juttuja, jotka eivät vie eteenpäin."

On syvästi ironista, että uskonnollinen henkilö sanoo, että maailman rationaaliseen ymmärtämiseen pyrkiminen ei vie eteenpäin, kun maailman rationaaliseen ymmärtämiseen pyrkiminen on muutamassa vuosisadassa tuottanut onnellisuutta, turvallisuutta ja hyvinvointia mittakaavassa, jota vaikkapa keskiajan ihmiset eivät olisi edes voineet käsittää, saati osanneet moisesta haaveilla. Samalla uskonnot ovat vuosituhansia lupailleet eteenpäin menoa haudan tuolla puolen, ja näin tuhansien vuosien jälkeen tästä eteenpäin menemisestä on suunnilleen yhtä paljon (lue: surkean vähän) näyttöä kuin oli ennen näiden tuhansien vuosien kulumista.

Se ei vie eteenpäin hengellisestä näkökulmasta. Tietysti se vie materiaalisella tasolla eteenpäin. 

Se sinun tarkoittamasi hengellisyys on mielikuvitusjuttujen ottamista todesta. Miksi sellaista pitäisi viedä eteenpäin?

Vierailija
442/490 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, ateismi kertoo vain siitä, että henkilö itse ei usko Jumalaan. Tämä ei edellytä mihinkään "aatesuuntaan" kuulumista, tai sitä että uskoo alkuräjähdyksen tapahtuneen tai tietää evoluutiosta yhtikäs mitään. Ainut mitä sana "ateisti" kertoo, on se uskon puute.

Se, ottaako ihminen kantaa tähän asiaan ääneen riippuu varmaan persoonasta ja siitä, kysytäänkö häneltä asiasta.

Ja agnostisuus ei ole "en ota kantaa"-näkökulma, vaan tiedostaminen, että Jumalia ja jumalkäsityksiä on niin paljon kautta historian, ettei niistä kaikista voi sanoa varmasti, etteivät ne ole tosia. Tämä ei poissulje sitä, että agnostikko voisi silti olla mielessään varma, että jos joku Jumala on, niin se tuskin on Raamatun versio.

Juu juu, eipä tietenkään ainakaan Raamatun versio :D Anteeksi mutta nämä todistaa Raamatun Elävästä Jumal

Niinpä, todistaa, ettei ole olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/490 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sinun tarkoittamasi hengellisyys on mielikuvitusjuttujen ottamista todesta. Miksi sellaista pitäisi viedä eteenpäin?

Siksi, että ne ovat totta. Minä kuljin useiden eri todellisuustasojen läpi (ei mikään helppo juttu), jotta voisin kertoa sinulle saman kuin se analogia-tyyppi. Ole hyvä.  

Vierailija
444/490 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri

Minä tiedän, että on. 

Vierailija
445/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuten sanoin, tuo on lähtötason toteaminen. "

Kysyttiin, mistä tiedän olevani olemassa. En tiedä yhtään hyvää syytä ajatella, että on olemassa jokin muukin taso kuin tämä.

On useita muita tasoja. Minä tiedän muutaman, mutta niitä saattaa hyvin olla enemmän. 

Onko tämäkin tieto mystistä taikatietoa?

Vierailija
446/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Osaatko sanoa, millä tavoin näkemyksesi olisi periaatteessa mahdollista osoittaa vääräksi, vai olisiko mitenkään?

Äkkiseltään se kuulostaa siltä, ettei sitä ole mahdollista falsifioida, eli vaikka se olisi täydellisen epätosi, et edes periaatteessa voi saada sitä selville."

Jumaluus kuuluu ei-fysikaaliseen maailmaan. Sitä ei voida tutkia eikä selittää millään olemassa olevalla tieteellisellä metodilla eikä konstilla. Kaikki selitykset siitä, millainen jumala/jumaluus on tai ei ole, ovat ihmisten mielikuvituksen tuotosta. Minä en halua keksiä selitystä sille, millainen jumala/jumaluus on.

t. monoteisti

P.S. Kysy tekoälyiltä, onko jumala olemassa, ja jos on, niin millainen. Voit saada mielenkiintoisia vastauksia.

Eri

Käsitys Jumalasta on mielikuvituksen tuotosta, jos se ei perustu oikeaan tietoon.

Eli KAIKKI jumalakäsitykset ovat mielikuvituksen tuotetta. M.O.T.

Vierailija
447/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"pyhää kolminaisuutta"

Ovatko loogisesti ristiriitaiset asiat mahdollisia?

Esim. 

Minä sekä olen että en ole minä 

Minä sekä olen että en ole olemassa

Minä en ole olemassa enkä ei-olemassa vaan jotain muuta?

Sen pitäminen mahdottomana, että loogisesti ristiriitaiset asiat voisivat olla yhtäaikaa totta, on tavallista ihmisen ajattelua. Se johtuu vain ihmisen mielen käsityskyvyn rajallisuudesta.

Mitä sieniä olet syönyt? Tuosta ei saa nimittäin irti muuta kuin ylimielistä mukatietävyyttä.

En ole koskaan syönyt sieniä tai käyttänyt muitakaan päihteitä, paitsi kohtuullisesti (muutaman kerran vuodessa yleensä) alkoholia. 

Hahaa, luulet ettet ole koskaan syönyt sieniä mutta minäpä tiedän, että siinä ostamassasi kauraryynipaketissa oli kuivattua sienijauhoa seassa.

Vierailija
448/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri

Minä tiedän, että on. 

Minä tiedän, että ei ole.

Vierailija
449/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi väliä sillä, onko Jumalaa vai ei?

Vierailija
450/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemassaolo itse on se jumala, perimmäinen todellisuus. Uskovainen ja ateisti koittavat todistaa tästä todellisuudesta käsin, että on/ei ole jokin tietty olento siellä todellisuudessa, joka on jumala. Mutta jos se jumala on kaikkeus, olemassaolo, todellisuus itse? Voi sitä teitty kutsua myös muullakin nimellä kuin jumala. 

Vierailija
451/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin, mistä tiedän olevani olemassa. En tiedä yhtään hyvää syytä ajatella, että on olemassa jokin muukin taso kuin tämä.

On useita muita tasoja. Minä tiedän muutaman, mutta niitä saattaa hyvin olla enemmän. 

Kokemusperäistä tietoa.

Vierailija
452/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. kaikki tiedemiehet ja tutkijat joutuisivat työttömiksi, mikäli olisi joku maaginen entiteetti, joka voi halutessaan luoda kokonaisia maailmoja ja säätää niissä vallitsevia luonnonlakeja. Kaikki tieteellinen tieto menettäisi merkityksensä.

Vierailija
453/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli KAIKKI jumalakäsitykset ovat mielikuvituksen tuotetta. M.O.T.

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.

Vierailija
454/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Minä tiedän, että on. 

Minä tiedän, että ei ole.

Onnea matkaan.

Vierailija
455/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema ei ole loppu. Elämän aikana tehdyt valinnat vaikuttavat siihen, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Jos väität, ettei sinulle ole väliä, mitä sinulle tapahtuu, niin toivon sinun itsesi vuoksi, että todella tarkoitat sitä. 

Vierailija
456/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemassaolo itse on se jumala, perimmäinen todellisuus. Uskovainen ja ateisti koittavat todistaa tästä todellisuudesta käsin, että on/ei ole jokin tietty olento siellä todellisuudessa, joka on jumala. Mutta jos se jumala on kaikkeus, olemassaolo, todellisuus itse? Voi sitä teitty kutsua myös muullakin nimellä kuin jumala. 

Jumala ei ole mikään epämääräinen olemassaolo. Jumala on ilmoittanut tahtonsa Raamatun evankeliumissa (Jeesuksen opetukset). Samoin seuraukset siitä, jos tahtoa ei noudateta. 

Vierailija
457/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusperäistä tietoa.

Mutta koskeeko sitä normaalit tiedon vaatimukset, vai onko se sitä mystistä taikatietoa, jota ei tarvitse oikeuttaa, jonka ei tarvitse noudattaa logiikan perussääntöjä jne.

Vierailija
458/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolema ei ole loppu. Elämän aikana tehdyt valinnat vaikuttavat siihen, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Jos väität, ettei sinulle ole väliä, mitä sinulle tapahtuu, niin toivon sinun itsesi vuoksi, että todella tarkoitat sitä. 

Ja sama karuselli alkaa alusta. Kellään ei edelleenkään ole mitään syytä uskoa sinua edes siinä tapauksessa, että he hylkäävät rationaalisen mielensä. Ymmärrätkö tämän?

Vierailija
459/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esim. kaikki tiedemiehet ja tutkijat joutuisivat työttömiksi, mikäli olisi joku maaginen entiteetti, joka voi halutessaan luoda kokonaisia maailmoja ja säätää niissä vallitsevia luonnonlakeja. Kaikki tieteellinen tieto menettäisi merkityksensä."

Ei kai jumalan ole pakko olla mikään kaikkeen pystyvä ihmemies.

Vierailija
460/490 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en pidä mielekkäänä sitä, että jotain sellaista, joka ei ole missään mielessä intentionaalinen toimija kutsutaan jumalaksi. Minusta jumaluus käsitteenä implikoi agenttiuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi