Jos saa asumistukea, työmarkkinatukea ja perustoimeentulotukea niin paljonko jää rahaa kuussa vuokran maksamisen jälkeen?
Miten paljon jää rahaa käyttöön vuokran maksamisen jälkeen yleensä suunnilleen? Voiko jäädä vaikka 200 euroa?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksimi tukien yhteissumma taitaa olla yksin asuvalla n. 1200 euroa. Tästä ensimmäisenä vuokra pois.
Juu ja minimi on se 595 euroa. Siitä 450 euron yhtiövastike pois. Loppusummasta muut laskut ja ruoka. Ei tartte edes harkitä lääkkeitä, hammaslääkäriä, silmälaseja tai ehjiä vaatteita ja kenkiä.
Et siis ole halunnut ilmoittautua työnhakijaksi ja hakea töitä jos saat vain tt-tukea. Ihan syytät itseäsi.
Nyt tämä kommentoija kommentoi tietämättä näistä asioista mitään.
Realiteetti on ainakin Helsingissä se että harvalle jää perusosa kokonaisuudessaan käyttöön. Osan siitä syö vuokra, koska useimmilla suurempi vuokra kuin Kelan normien mukaan. Kelan normit ovat
n. 200€ jäljessä reaalista. Eli ei ole juhlaa elämä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuu siitä mitä kuluja kenelläkin on. Toisilla ei ole kuin puhelinlasku ja toisilla on vaikka kuukausittainen silmälasien osamaksu, osamaksuja eri kauppoihin, velkoja joita lyhentää jne. Voi olla siten että jää tosi vähän rahaa joka menee sitten ruokaan ja hygieniaan.
Ei kai nyt silmälaseja ostella osamaksuilla...perustarvikkeita ei ikinä pidä ostaa osamaksuilla kun osamaksutus nostaa tuotteiden hintaa ja köyhällä jos kenellä tällä on vaikutusta
Vierailija kirjoitti:
Jos jäisin nyt työttömäksi ja (50+ naisena hyvin todennäköisestikin) työttömyys jatkuisi niin pitkään että tippuisin ansiosidonnaiselta ensin peruspäivärahalle ja sitten työmarkkinatuelle (jos nyt olen oikein ymmärtänyt nämä kuviot), en saisi mistään mitään muuta tukea. Sillä 600-800 eurolla kuussa pitäisi maksaa talon, kahden teinin, itsensä, yhden koiran ja yhden mökin kulut. Ei siis ole mitään euromäärää mikä pitää jäädä vaan ihan reippaasti voi mennä miinuksellekin. Toki jos olisin töissä ollessani humputellut ja laittanut kaiken menemään, asiat olisi toisin.
Valitat, vaikka omistat talon. Myy talo ja elätä itsesi ja lapsesi.
Minä saisin työkkäristä sen n 600 e, asumistuki 300 e ja toimeentulotukea muutama kymppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kunnan halvimmassa 34 neliön vuokra asunnossa, vuokra 348 euroa plus vesi 22 euroa ja sauna 10 euroa. Eli 380 euroa yhteensä. Saan asumisstukea 244 euroa joten joudun maksamaan vuokraa työmarkkinatuesta 136 euroa. Saan toimeentulotukea 118 euroa lisäksi josta maksan sähkön noin 33 euroa kk. Eli minulle jää laskujen jälkeen 514 euroa elämiseen. Laitan säästöön yleensä 200 euroa, olen säästänyt vuosia. Elän siis 314 eurolla kk josta ostan ruuat ja kaiken muun.
Hmm. Mihin piilota säästösi fatan karvaiselta kouralta. Jos kerran saat TTT:tä 118e/kk.
No mihin ne nyt voi piilottaa kotona sukkalaatikkoon. Niin minäkin olen tehnyt. Kun asumistukia laskettiin niin toimeeentulotuki nousi. Minulta laskettiin asumistukea 50 euroa joten toimeentulotuki nousi 50 euroa. Ei kauheasti järkeä mutta niin hallitus päätti.
Hommatkaa kassakaappi ja sitten säästätte rahaa kotona.
Asumistuet Helsingissä : 1 hlö 700€, 2 hlö 900€, 3 hlö 1030€, 4 hlö 1130€, siitä kai sitten lisääntyy 130€ per hlö?
Tuosta voi muuten laskea, että raameihin sopii vain n. 14,5€ per m2 oleva asunto, eli varsin halpa neliövuokraltaan. Kun normi suurentuu 130€ per hlö tekee se yhden lisähuoneen, joka 9 m2 hinnaksi 14,5 m2.
Jotenkin tuntuu että hyväksyttävät vuokranormit ovat alentuneet verrattuna aikaisempaan vai ovatko aina nousseet maltillisesti?
Muistaskseni jo vuonna 2016 oli 5 hlö vuokranormi 1200 € ?
Miten ei ole noussut 10 vuodessa?
Lisäksi ihme juttu, että TT-tuen vuokranormi on aina ollut korkeampi kun asumistuen, koska ne eivät ole ikinä vastanneet todellisia vuokria, mutta tällä hetkellä näin on ainoastasn 1 hlö ja 2 hlö kohdalla.
3 hlö ja siitä ylöspäin ovat normit samat sekä asumis- että TT-tuessa?
700€ saa yksiön Punavuoresta, mutta saako kolmelle hintaan 2030€ tai neliön neljälle 1130€?
En sano että pitäisi saada, mutta suhteessa on vaikeampi löytää kohtuuhintaisia kolmioita-neliöitä kun yksiöitä. Jopa halvimmissa kaupunginosissa maksaa 3h k ja 4h k helposti enemmön kun 1030 ja 1130€, vaikka ei olisin hulppeita neliöitä.
Miten voi olla asumistuessa hyväksyttävä vuokra 1 hlö joku 450€ (en jaksa tarkistaa tarkkaa summaa) ja TT-tuessa 700€ Samoin 2 hlö vastaavat ero, mutta 3 hlö sekö asumis- että TT-tuki 1030€ ja 4 hlö myös kummassakin sama summa 1130€???
Onko väärennetyt taulukot, vai oikeasti noin?
Jos on noin, niin miksi?
En lukenut yhtäkään vastausta koska tiedän kokemuksesta, että suurimmassa osassa vain kitistään, itketään ja KÄSKETÄÄN MENEMÄÄN TÖIHIN eikä suurin osa vastauksista ole muutenkaan oikein. Tässä kutienkin tulee oikea vastaus:
Jos sinulla ei ole säästöjä/sijoituksia, et ole karenssissa ja asumismenosi ovat korkeintaan suurimman hyväksytyn, niin käyttöösi jää perusosan verran joka on tällä hetkellä hiukan alle 600 euroa kuukaudessa. Perusosa on summa joka jokaiselle ihmiselle pitäisi jäädä hyväksyttyjen asumismenojen jälkeen, oli töissä tai ei (vahva painotus sanalla "hyväksyttyjen").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kunnan halvimmassa 34 neliön vuokra asunnossa, vuokra 348 euroa plus vesi 22 euroa ja sauna 10 euroa. Eli 380 euroa yhteensä. Saan asumisstukea 244 euroa joten joudun maksamaan vuokraa työmarkkinatuesta 136 euroa. Saan toimeentulotukea 118 euroa lisäksi josta maksan sähkön noin 33 euroa kk. Eli minulle jää laskujen jälkeen 514 euroa elämiseen. Laitan säästöön yleensä 200 euroa, olen säästänyt vuosia. Elän siis 314 eurolla kk josta ostan ruuat ja kaiken muun.
Nostatko nuo säästöt jonnenin jemmaan, vai miten se säästäminen menee toimeentulotuessa?
Tottakai nostan, Ei tilillä voi säästää.
Eli tukiloinen taas kusettamassa itselleen kuulumattomia rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jäisin nyt työttömäksi ja (50+ naisena hyvin todennäköisestikin) työttömyys jatkuisi niin pitkään että tippuisin ansiosidonnaiselta ensin peruspäivärahalle ja sitten työmarkkinatuelle (jos nyt olen oikein ymmärtänyt nämä kuviot), en saisi mistään mitään muuta tukea. Sillä 600-800 eurolla kuussa pitäisi maksaa talon, kahden teinin, itsensä, yhden koiran ja yhden mökin kulut. Ei siis ole mitään euromäärää mikä pitää jäädä vaan ihan reippaasti voi mennä miinuksellekin. Toki jos olisin töissä ollessani humputellut ja laittanut kaiken menemään, asiat olisi toisin.
Ansiosidonnaiselta pudotaan suoraan työmarkkinatuelle. Tosin molemmat yhdistyvät yleistueksi 1.5 alkaen.
ansiosidonnainen EI yhdisty yleistueksi.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta vähennetään työmarkkinatuki ja asumistuki. Yleinen asumistuki on enintään 70 % (ennen 80%) laskennallisista suurimmista hyväksytyistä asumismenoista, jotka määräytyvät asuinkunnan ja henkilömäärän mukaan, tai max. 70 % vuokrasta, jos se on pienempi kuin alimmat hyväksytyt asumismenot. Nuo hyväksytyn vuokran rajat ovat aina matalammat kuin mitä ikinä voi löytää asuntomarkkinoilta, joten käytännössä asumistuki kattaa ehkä puolet vuokrasta erityisesti jos kyse on yksinasuvasta tai yksinhuoltajasta.
Joo joo mutta TT-tuen rajat kattaakin sitten ne vuokrat melkonjyvin, yhden ja kshden hengen talouksissa. (700€ ja 900€) Vähän huonommin kattaa sitten 3 hlö ja 4 hlö kun rajat on samat kun asumistuessa merkillisesti vai onko mun nettisivuilla väärennetty taulukko? Väittää että TT-tuen rajat 1030€ ja 1130€. Johan ne oli lähes nuo jo 10 vuotta sitten?
Lähes kaikki yksiöt (ihan kanta kaupungissakin ja yksityisiltä) on 700€ pintaan, ellei ihan luksusta ydinkeskustassa tai ihan uutta kaupungin tuotantoa Kalasatamassa.
Mitä saat hintaan 1030€ jos pitää olla 3 h tai € 4h hintaan 1130?Lähinnä kaupungin asuntoja ja niistäkin niitä vanhempia ja halvimmilta alueilta ainoastaan. Uudet menee useita satasia yli, Myös muut kun kaupungin asunnot ylikalliita, vaikka olisivat halvemmilta alueilta. Joku ei täsmää.
Itse en saa tt-tukea. Vuokran jälkeen jää noin 50 e.
Miksi ap. tätä kysyt? Minä tiedän. Yrität taas keksiä seuraaviin eduskunnan päätöksiin sellaisia kikkailuja, että kaikkialla muualla töiden teko estyy paitsi valtiolla.
Vierailija kirjoitti:
Realiteetti on ainakin Helsingissä se että harvalle jää perusosa kokonaisuudessaan käyttöön. Osan siitä syö vuokra, koska useimmilla suurempi vuokra kuin Kelan normien mukaan. Kelan normit ovat
n. 200€ jäljessä reaalista. Eli ei ole juhlaa elämä.
Helsingissä ja Espoossa toimeentulotuessa hyväksyttyjen asumismenojen maksimi on yksin asuvalle 715 €/kk. Sekä Helsingissä että Espoossa on tällä hetkellä kummassakin tarjolla satoja asuntoja, joiden vuokra jää tuon rajan alle. Toki ne ovat pääsääntöisesti yksiöitä.
Onneksi mulla on halpa asunto. Rahaa jää 500 euroa. Pimeesti tienaan 500 euroa kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitat, vaikka omistat talon. Myy talo ja elätä itsesi ja lapsesi.
Missä valitin? Totesin että ei ole mitään euromäärää joka pitää jäädä asumiskulujen jälkeen. Voi mennä miinuksellekin. Sitähän tässä kysyttiin käsittääkseni. En ole ollut päivääkään työttömänä mutta nopeastikos se tilanne tänä päivänä muuttuu.
Perusosan lisäksi rahaa saa niin että Kelaan voi laittaa laskut kotivakuutuksesta, sähkölaskuista ja lääkärikäynneistä. Ja Kela maksaa ne. LISÄKSI saa maksusitoumuksen apteekkiin eli toimeentulotukea saajat saa reseptilääkkeensä ilmaiseksi.
Tulinpahan sanomaan kun joku valitti että ei ole varaa lääkkeisiin.
Sinulla on siis omaisuutta. Voit myydä asuntosi ja elättää itsesi, ostaa lääkkeesi, vaatteesi, silmälasit sekä käydä lääkärissä.