Jos saa asumistukea, työmarkkinatukea ja perustoimeentulotukea niin paljonko jää rahaa kuussa vuokran maksamisen jälkeen?
Miten paljon jää rahaa käyttöön vuokran maksamisen jälkeen yleensä suunnilleen? Voiko jäädä vaikka 200 euroa?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä ylittääkö vuokra (ja mahdolliset lämmityskulut) kuntakohtaiset enimmäisasumismenot. Jos ei, niin asumis- ja terveyskulujen jälkeen käteen jää 596,32 euroa, josta maksetaan sitten ihan kaikki muu.
No totta helvetissä kaikilla ylittää 😂 Ne rajat ovat aivan naurettavan pieniä.
Kyllä Helsingissä on paljon ihmisiä, jotka asuvat noin 500-600 euron vuokralla. Sellaisia on nytkin tarjolla, katso vaikka Oikotiestä.
Joo on paljonkin ja otsikossa lukee että vuokra on 500 € mutta se onkin sitten alennus ja kun avaat ilmoituksen niin ensimmäinen kuukausi on 500 euroa ja sitä seuraavat kuukaudet 700-800 euroa kuussa, tai sitten tuossa hintahaarukassa olevat on jotain 17 neliöisiä asuntoja joihin pitäisi ahtautua sitten muutaman mukulan kanssa.
"Miten paljon jää rahaa käyttöön vuokran maksamisen jälkeen yleensä suunnilleen? Voiko jäädä vaikka 200 euroa?"
Voi, jos on kallis vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kunnan halvimmassa 34 neliön vuokra asunnossa, vuokra 348 euroa plus vesi 22 euroa ja sauna 10 euroa. Eli 380 euroa yhteensä. Saan asumisstukea 244 euroa joten joudun maksamaan vuokraa työmarkkinatuesta 136 euroa. Saan toimeentulotukea 118 euroa lisäksi josta maksan sähkön noin 33 euroa kk. Eli minulle jää laskujen jälkeen 514 euroa elämiseen. Laitan säästöön yleensä 200 euroa, olen säästänyt vuosia. Elän siis 314 eurolla kk josta ostan ruuat ja kaiken muun.
Olet kyllä todella kova, kun tuosta pystyt säästämään. Mitä teet, jos kodinkone tai kännykkä menee rikki? Mitä syöt? Ilmeisesti ei tarvitse käyttää bussia koskaan, eikä syödä reseptivapaita lääkkeitä?
En kulje busseilla vaan poljen jopa 20 km päivässä fillarilla. Minulla on hyvä fiillari. Lääkkeitä en syö koska olen aina ollut terve. Jos joku vehje hajoo niin ostan uuden säästöillä. Viime vuonna hajosi telkkari joten ostin uuden ja läppärikin hajosi viime vuoden keväällä joten ostin uuden säästöillä. Sen takia säästetään että voi ostaa sitten juttuja jotka hajoo. Olen säästänyt vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Jos jäisin nyt työttömäksi ja (50+ naisena hyvin todennäköisestikin) työttömyys jatkuisi niin pitkään että tippuisin ansiosidonnaiselta ensin peruspäivärahalle ja sitten työmarkkinatuelle (jos nyt olen oikein ymmärtänyt nämä kuviot), en saisi mistään mitään muuta tukea. Sillä 600-800 eurolla kuussa pitäisi maksaa talon, kahden teinin, itsensä, yhden koiran ja yhden mökin kulut. Ei siis ole mitään euromäärää mikä pitää jäädä vaan ihan reippaasti voi mennä miinuksellekin. Toki jos olisin töissä ollessani humputellut ja laittanut kaiken menemään, asiat olisi toisin.
Ansiosidonnaiselta pudotaan suoraan työmarkkinatuelle. Tosin molemmat yhdistyvät yleistueksi 1.5 alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä ylittääkö vuokra (ja mahdolliset lämmityskulut) kuntakohtaiset enimmäisasumismenot. Jos ei, niin asumis- ja terveyskulujen jälkeen käteen jää 596,32 euroa, josta maksetaan sitten ihan kaikki muu.
No totta helvetissä kaikilla ylittää 😂 Ne rajat ovat aivan naurettavan pieniä.
Kyllä Helsingissä on paljon ihmisiä, jotka asuvat noin 500-600 euron vuokralla. Sellaisia on nytkin tarjolla, katso vaikka Oikotiestä.
Joo on paljonkin ja otsikossa lukee että vuokra on 500 € mutta se onkin sitten alennus ja kun avaat ilmoituksen niin ensimmäinen kuukausi on 500 euroa ja sitä seuraavat kuukaudet 700-800 euroa kuussa, tai sitten tuossa hintahaarukassa olevat on jotain 17 neliöisiä asuntoja joihin pitäisi aht
Muutaman mukulan kanssa (perheen koko 4 henkilöä) enimmäisasumismenot Helsingissä on 1 122 euroa, joten miksi perheen pitäisi ahtautua yksiöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kunnan halvimmassa 34 neliön vuokra asunnossa, vuokra 348 euroa plus vesi 22 euroa ja sauna 10 euroa. Eli 380 euroa yhteensä. Saan asumisstukea 244 euroa joten joudun maksamaan vuokraa työmarkkinatuesta 136 euroa. Saan toimeentulotukea 118 euroa lisäksi josta maksan sähkön noin 33 euroa kk. Eli minulle jää laskujen jälkeen 514 euroa elämiseen. Laitan säästöön yleensä 200 euroa, olen säästänyt vuosia. Elän siis 314 eurolla kk josta ostan ruuat ja kaiken muun.
Säästöt poistaa toimeentulotuen.
Kyllä, jos ne on tilillä. Sukanvarressa ehkä ei... Periaatteessa kaikki varallisuus pitäisi ilmoittaa Kelalle. Voi tulla ongelmia, jos käy ilmi, ettei ole ilmoittanut.
Periaatteessa ministerinkin tulee olla taitava ja rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut yli vuoden työttömänä, käytetään tt-tuen laskelmassa 21,5 -kerrointa, mikä vähentää perusosan määrää. Mulla jää tuon takia kuukaudessa vuokranmaksun jälkeen runsaat 540 euroa, vaikka vuokra (eikä mikään mukaan) ei ylitä hyväksyttyjä enimmäismenoja.
Mitään ei vähennetä vaan siinä kuussa kun osuu se työmarkkinatuki kahdesti maksettavaksi saman kuun aikana käytetään tuota kerrointa 21,5. Työmarkkinatukihan maksetaan 4 viikon välein joten joskus osuu näin ne maksupäivät.
Väärin. Kerrointa aletaan käyttämään silloin, kun työmarkkinatuki tulee ekan kerran maksuun kahdesti saman kuun aikana. Sen jälkeen kerrointa käytetään joka kuukausi niin kauan kuin työttömyys jatkuu.
En muista miten pitkään pitää olla saamatta työttömyysetuutta, jotta tuon kertoimen käyttö poistuu. Itselläni pidempi jakso sairauspäivärahaa katkaisi sen käytön, kunnes sitten taas työmarkkinatuelle palaaminen palautti sen (kun olin siis ollut vuoden työttömänä työnhakijana).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut yli vuoden työttömänä, käytetään tt-tuen laskelmassa 21,5 -kerrointa, mikä vähentää perusosan määrää. Mulla jää tuon takia kuukaudessa vuokranmaksun jälkeen runsaat 540 euroa, vaikka vuokra (eikä mikään mukaan) ei ylitä hyväksyttyjä enimmäismenoja.
Mitään ei vähennetä vaan siinä kuussa kun osuu se työmarkkinatuki kahdesti maksettavaksi saman kuun aikana käytetään tuota kerrointa 21,5. Työmarkkinatukihan maksetaan 4 viikon välein joten joskus osuu näin ne maksupäivät.
Olet väärässä, koska kyllä vähennetään. Kerrointa käytetään aina jokaisena kuukautena sen jälkeen, kun se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön.
400e jää vuokran jälkeen, koska ylisuuri vuokra. Muuttaa en voi, koska olen liikuntarajoitteinen, ajokortiton, ja tukiverkostoni asuvat alle 1km säteellä. Alueella ei ole halvempia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos jäisin nyt työttömäksi ja (50+ naisena hyvin todennäköisestikin) työttömyys jatkuisi niin pitkään että tippuisin ansiosidonnaiselta ensin peruspäivärahalle ja sitten työmarkkinatuelle (jos nyt olen oikein ymmärtänyt nämä kuviot), en saisi mistään mitään muuta tukea. Sillä 600-800 eurolla kuussa pitäisi maksaa talon, kahden teinin, itsensä, yhden koiran ja yhden mökin kulut. Ei siis ole mitään euromäärää mikä pitää jäädä vaan ihan reippaasti voi mennä miinuksellekin. Toki jos olisin töissä ollessani humputellut ja laittanut kaiken menemään, asiat olisi toisin.
Työmarkkinatuki on verojen jälkeen vähän alle 600 e. Sinulla on talo ja mökki, jotka voit myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää ns. sukanvarteen.
"Olet väärässä, koska kyllä vähennetään. Kerrointa käytetään aina jokaisena kuukautena sen jälkeen, kun se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön."
Mulla hylättiin koko hakemus silloin, kun saman kuukauden aikana oli kaksi maksupäivää ja sen jälkeen on taas menty todellisen summan mukaan eikä käytetty tuota kerrointa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä todella kova, kun tuosta pystyt säästämään. Mitä teet, jos kodinkone tai kännykkä menee rikki? Mitä syöt? Ilmeisesti ei tarvitse käyttää bussia koskaan, eikä syödä reseptivapaita lääkkeitä?
Olen eri, mutta jos hän kerran säästää, niin eikös ole itsestäänselvää, että silloin voi kodinkoneen tai kännykän ostaa niillä säästöillä? Tuosta vuokrasta voi päätellä, että ei asu isossa kaupungissa, ja sellaisessa voi hyvin liikkua pyörällä tai kävellen, eikä julkista liikennettä välttämättä edes ole. Veikkaan, että tarvittaessa voi ottaa säästöistä reseptivapaisiin lääkkeisiin, jos ei pysty tilillä olevilla rahoilla ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
400e jää vuokran jälkeen, koska ylisuuri vuokra. Muuttaa en voi, koska olen liikuntarajoitteinen, ajokortiton, ja tukiverkostoni asuvat alle 1km säteellä. Alueella ei ole halvempia asuntoja.
Tuolla perusteella voit hakea Kelasta oikeutta ainakin täysimääräiseen asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos ne on tilillä. Sukanvarressa ehkä ei... Periaatteessa kaikki varallisuus pitäisi ilmoittaa Kelalle. Voi tulla ongelmia, jos käy ilmi, ettei ole ilmoittanut.
Ei käteissäästöt mitenkään tule ilmi. Miten muka voisivat tulla?
Kela huijaa ja rikkoo lakia. Minulle teki kyselyjä pankista reilysti ennen määräaikaan. Kelan autustisten it-ihmisten täysin rikollista käytöstä. Tekevät nyt ihan omia vähennyksiään historiaan.
Kelan autistien it-työntekijöiden rikollista käytöstä.
Eihän noilla pelkkää vuokraa makseta.
Sähkö, vesi, netti, puhelin ja muu eläminen. Lääkkeisiin onneksi saa tukea. Tosin minulla ei ole ihan ajankohtaista tietoa, kun työttömyysajoistani on yli kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla perusteella voit hakea Kelasta oikeutta ainakin täysimääräiseen asumistukeen.
Lisään, että tarvitset lääkärintodistuksen ja todennäköisesti sinun pitää vielä osoittaa, ettet saa halvempaa asuntoa.