Jos saa asumistukea, työmarkkinatukea ja perustoimeentulotukea niin paljonko jää rahaa kuussa vuokran maksamisen jälkeen?
Miten paljon jää rahaa käyttöön vuokran maksamisen jälkeen yleensä suunnilleen? Voiko jäädä vaikka 200 euroa?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä ylittääkö vuokra (ja mahdolliset lämmityskulut) kuntakohtaiset enimmäisasumismenot. Jos ei, niin asumis- ja terveyskulujen jälkeen käteen jää 596,32 euroa, josta maksetaan sitten ihan kaikki muu.
No totta helvetissä kaikilla ylittää 😂 Ne rajat ovat aivan naurettavan pieniä.
Kyllä Helsingissä on paljon ihmisiä, jotka asuvat noin 500-600 euron vuokralla. Sellaisia on nytkin tarjolla, katso vaikka Oikotiestä.
Sekä sinulle että yhteiskunnalle on parempi että menet töihin ja saat palkkatuloja, isona työeläkettä
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kunnan halvimmassa 34 neliön vuokra asunnossa, vuokra 348 euroa plus vesi 22 euroa ja sauna 10 euroa. Eli 380 euroa yhteensä. Saan asumisstukea 244 euroa joten joudun maksamaan vuokraa työmarkkinatuesta 136 euroa. Saan toimeentulotukea 118 euroa lisäksi josta maksan sähkön noin 33 euroa kk. Eli minulle jää laskujen jälkeen 514 euroa elämiseen. Laitan säästöön yleensä 200 euroa, olen säästänyt vuosia. Elän siis 314 eurolla kk josta ostan ruuat ja kaiken muun.
Säästöt poistaa toimeentulotuen.
Vierailija kirjoitti:
Pilipalipalkkalainen voi hakea myös toimeentulotukea ja pitääkin hakea jos käteenjäävä palkka on vähemmän kuin toimeentulotukilaisen. Jos pieni palkka muuttuu jatkuvasti, on tt-tuen ja työnhakeminen paskaduunin päälle saatanan rasittavaa. Helpommalla pääsee nimittäin olemalla rehellisesti työtön.
Yhteiskunnan kehityksen kannalta on parempi olla työtön kuin niin pienellä palkalla töissä, ettei siitä saa elantoa tai mitään lisäarvoa omaan elämäänsä. Pitää siitä työstä muutakin saada kuin työperäisiä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä ylittääkö vuokra (ja mahdolliset lämmityskulut) kuntakohtaiset enimmäisasumismenot. Jos ei, niin asumis- ja terveyskulujen jälkeen käteen jää 596,32 euroa, josta maksetaan sitten ihan kaikki muu.
Ei todellakaan ylitä. Mulla jää vuokra 220 euroa asumiskulujen maksimirajan alapuolelle.
Ei ole mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kunnan halvimmassa 34 neliön vuokra asunnossa, vuokra 348 euroa plus vesi 22 euroa ja sauna 10 euroa. Eli 380 euroa yhteensä. Saan asumisstukea 244 euroa joten joudun maksamaan vuokraa työmarkkinatuesta 136 euroa. Saan toimeentulotukea 118 euroa lisäksi josta maksan sähkön noin 33 euroa kk. Eli minulle jää laskujen jälkeen 514 euroa elämiseen. Laitan säästöön yleensä 200 euroa, olen säästänyt vuosia. Elän siis 314 eurolla kk josta ostan ruuat ja kaiken muun.
Nostatko nuo säästöt jonnenin jemmaan, vai miten se säästäminen menee toimeentulotuessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ylitä. Mulla jää vuokra 220 euroa asumiskulujen maksimirajan alapuolelle.
Asutko jossain metsässä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuu siitä mitä kuluja kenelläkin on. Toisilla ei ole kuin puhelinlasku ja toisilla on vaikka kuukausittainen silmälasien osamaksu, osamaksuja eri kauppoihin, velkoja joita lyhentää jne. Voi olla siten että jää tosi vähän rahaa joka menee sitten ruokaan ja hygieniaan.
Jos kysymyksen ymmärtämisen taso on tätä, ihmettelen todellakin miten olet päässyt peruskoulun läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuu siitä mitä kuluja kenelläkin on. Toisilla ei ole kuin puhelinlasku ja toisilla on vaikka kuukausittainen silmälasien osamaksu, osamaksuja eri kauppoihin, velkoja joita lyhentää jne. Voi olla siten että jää tosi vähän rahaa joka menee sitten ruokaan ja hygieniaan.
Jos kysymyksen ymmärtämisen taso on tätä, ihmettelen todellakin miten olet päässyt peruskoulun läpi.
Vai olisiko kuitenkin niin ettet kyennyt ymmärtämään liian fiksua vastausta, koit ehkä taas kateutta ja aivosi sumentuivat kateutesi takia? Ei ihan ensimmäinen kerta palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko jossain metsässä?
N. 30 000 asukkaan kaupungin keskustassa Etelä-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Se perusosa eli mitä se nyt on tällä hetkellä, joku 590 eur?
Mutta eikö tuosta makseta vuokra? Eihän nyt mitenkään voi olla että vuokran maksun jälkeen jäisi noin iso summa rahaa josta pihisti asemalla melkein koko summa käyttö rahaa? Itse olen käynyt 20 vuotta töissä ja eilen kun maksoin laskut niin 64€ jäi rahaa tilille seuraavaan kahteen viikkoon. Iskäx3
Katso Kelan sivuilta "Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset
rajat". Jos asumismenot alittaa rajan ja olet yksinasuva, jää sinulle perusosan verran, eli 596e/kk (tämä laskee maaliskuussa noin 18 eurolla). Jos sinulla on karenssi, voidaan tuota perusosaa leikata 20-40%.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut yli vuoden työttömänä, käytetään tt-tuen laskelmassa 21,5 -kerrointa, mikä vähentää perusosan määrää. Mulla jää tuon takia kuukaudessa vuokranmaksun jälkeen runsaat 540 euroa, vaikka vuokra (eikä mikään mukaan) ei ylitä hyväksyttyjä enimmäismenoja.
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä todella kova, kun tuosta pystyt säästämään. Mitä teet, jos kodinkone tai kännykkä menee rikki? Mitä syöt? Ilmeisesti ei tarvitse käyttää bussia koskaan, eikä syödä reseptivapaita lääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut yli vuoden työttömänä, käytetään tt-tuen laskelmassa 21,5 -kerrointa, mikä vähentää perusosan määrää. Mulla jää tuon takia kuukaudessa vuokranmaksun jälkeen runsaat 540 euroa, vaikka vuokra (eikä mikään mukaan) ei ylitä hyväksyttyjä enimmäismenoja.
Mitään ei vähennetä vaan siinä kuussa kun osuu se työmarkkinatuki kahdesti maksettavaksi saman kuun aikana käytetään tuota kerrointa 21,5. Työmarkkinatukihan maksetaan 4 viikon välein joten joskus osuu näin ne maksupäivät.
Ainakin mulla jää vuokran jälkeen 1000 euroa kuukaudessa elämiseen.
Jos jäisin nyt työttömäksi ja (50+ naisena hyvin todennäköisestikin) työttömyys jatkuisi niin pitkään että tippuisin ansiosidonnaiselta ensin peruspäivärahalle ja sitten työmarkkinatuelle (jos nyt olen oikein ymmärtänyt nämä kuviot), en saisi mistään mitään muuta tukea. Sillä 600-800 eurolla kuussa pitäisi maksaa talon, kahden teinin, itsensä, yhden koiran ja yhden mökin kulut. Ei siis ole mitään euromäärää mikä pitää jäädä vaan ihan reippaasti voi mennä miinuksellekin. Toki jos olisin töissä ollessani humputellut ja laittanut kaiken menemään, asiat olisi toisin.
Vierailija kirjoitti:
Pilipalipalkkalainen voi hakea myös toimeentulotukea ja pitääkin hakea jos käteenjäävä palkka on vähemmän kuin toimeentulotukilaisen. Jos pieni palkka muuttuu jatkuvasti, on tt-tuen ja työnhakeminen paskaduunin päälle saatanan rasittavaa. Helpommalla pääsee nimittäin olemalla rehellisesti työtön.
------------------------------------------
Nykyään palkka vähennetään toimeentulotuesta kokonaan, joten pilipalipalkalla ei kannata olla enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostatko nuo säästöt jonnenin jemmaan, vai miten se säästäminen menee toimeentulotuessa?
Tottakai nostan, Ei tilillä voi säästää.