Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vain toinen omistaa yhteisen kodin ja maksaa lainaa

Vierailija
15.01.2026 |

Ajatellaan usein, että vain tämä omistaja kerryttää omaisuutta ja toinen jää erossa puille paljaille.

Mutta entäs kun sen asunnon arvo ei nouse tai edes pysy samassa,  vaan arvo tippunut reilusti.

Silloin se ei-omistaja onkin voittaja

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ei omistaja on aina voittaja, kun voi laittaa rahansa säästöön ja sijoittaa eikä ole huolta remonteista. 

Vierailija
2/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten erossa jäänyt jää puille paljaille, kun hänellä ei ole mitään lainaa ja on voinut säästää? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aina voittaja, jonka ei ole tarvinnut laittaa rahojaan lainaan. 

Vierailija
4/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävisi tilanne, että asun vastikkeen hinnalla ja toinen omistaa asunnon ja maksaa lainaa. Saisin aivan hemmetisti säästöön joka kuukausi.

Vierailija
5/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa on asua toisen nurkissa ja pistää rahat omaan taskuun. 

Vierailija
6/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset ole kovin tavallisia, yleensä ihmiset ymmärtää taloudelliset intressinsä. 

Vierailija
7/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävisi tilanne, että asun vastikkeen hinnalla ja toinen omistaa asunnon ja maksaa lainaa. Saisin aivan hemmetisti säästöön joka kuukausi.

Maksoin vastikkeen kokonaan sekä puolet muista juoksevista kuluista. Säästin ihan hemmetisti siinä. Erotessa mulla oli iso sijoitussalkku, kun toinen alkoi miettiä kylppäri- ja keittiöremonttia. 

Vierailija
8/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten erossa jäänyt jää puille paljaille, kun hänellä ei ole mitään lainaa ja on voinut säästää? 

Varsinkaan, jos ei ole maksanut asumisestaan.

Vierailija
9/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen pitää maksaa asunnon puolikkaan käytöstä. 

Vierailija
10/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten käy niin, että toinen maksaa ikänsä sitä kämppää, toinen hankkii osakkeita ja metsää. Erossa omaisuuden arvo puolitetaan ja kas, asuntoa maksanut saa toiselta osakkeita ja rikastuu.

Vierailija
11/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkaan, jos ei ole maksanut asumisestaan.

Hupuloinut vaan rahat menemään

Vierailija
12/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt, että halutaan ostaa puolet siitä toisen talosta tai asunnosta, kun muutetaan yhteen. Minkä hemmetin takia? Paljon helpompaa, kun ei sotkeennut asuntolainoihin tai asunnon arvon nousuun tai laskuun. Maksaa vaan kohtuullisen korvauksen asumisesta ja sitten sijoittaa ylimääräiset rahat. 

Vierailija
13/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin vastikkeen kokonaan sekä puolet muista juoksevista kuluista. Säästin ihan hemmetisti siinä. Erotessa mulla oli iso sijoitussalkku, kun toinen alkoi miettiä kylppäri- ja keittiöremonttia. 

Mutta ei asuntoa. Olisi sillä toisellakin rahaa, jos myisi asunnon. Kunhan se ei ole jossain hukkaperällä, joka ei kiinnosta ketään.

Vierailija
14/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten käy niin, että toinen maksaa ikänsä sitä kämppää, toinen hankkii osakkeita ja metsää. Erossa omaisuuden arvo puolitetaan ja kas, asuntoa maksanut saa toiselta osakkeita ja rikastuu.

Aina kannattaa olla avioehto. 

Vierailija
15/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen pitää maksaa asunnon puolikkaan käytöstä. 

Käyttääkö se vain puolikasta asuntoa? Kumman puolikkaaseen keittiö ja kylppäri kuuluu?

Vierailija
16/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa, jossa ei ole avioehtoa, tuolla ei ole mitään merkitystä. Erossa kaikki jaetaan tasan. Avoliitoissa ja avioehdon kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei tule käytetyksi hyväksi.

Vierailija
17/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, että halutaan ostaa puolet siitä toisen talosta tai asunnosta, kun muutetaan yhteen. Minkä hemmetin takia? Paljon helpompaa, kun ei sotkeennut asuntolainoihin tai asunnon arvon nousuun tai laskuun. Maksaa vaan kohtuullisen korvauksen asumisesta ja sitten sijoittaa ylimääräiset rahat. 

En haluaisi tuntea olevani toisen siivellä. En haluaisi tuntea että minä rikastun toisen kustannuksella. En kehtaisi tehdä sellaista, en edes vaikka se olisi sille toiselle ok. Enkä voisi koskaan rakastua siipeilijään, joten toisinpäinkään tilanne on itselleni ihan mahdoton. 

Vierailija
18/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole avioehtoa, niin erossa omaisuus jaetaan  puoliksi, ei sillä ole väliä kuka sen asunnon omistaa.

Vierailija
19/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei asuntoa. Olisi sillä toisellakin rahaa, jos myisi asunnon. Kunhan se ei ole jossain hukkaperällä, joka ei kiinnosta ketään.

Minä ostin sijoitusasunnon asuessani toisen asunnossa. 

Vierailija
20/82 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa asua toisen omistamassa asunnossa alle markkinavuokran, voittaa joka kuukausi teoreettisen vuokran ja todellisen kulun erotuksen verran. Ja tämän voi sijoittaa paljon tuottavammin kuin asuntoon.