Kun vain toinen omistaa yhteisen kodin ja maksaa lainaa
Ajatellaan usein, että vain tämä omistaja kerryttää omaisuutta ja toinen jää erossa puille paljaille.
Mutta entäs kun sen asunnon arvo ei nouse tai edes pysy samassa, vaan arvo tippunut reilusti.
Silloin se ei-omistaja onkin voittaja
Kommentit (91)
Mä oon ainakin saanut aika moittivia kommentteja siitä että asun miehen asunnossa ja maksan hänelle vuokraa 250€ (eli koko vastikkeen, sekö veden, sähkön ja vakuutuksen omalta osaltani)
Ennen kuin muutin maksoin vuokraa (ja vesi, sähkö sekä vakuutus) yksin 700€
Ollaan nyt asuttu 5 vuotta näin ja oon laittanu joka kuukausi 450€ sijoituksiin (mikä mulla jäi ns.ylimääräiseksi)
Samoin mies laittaa sijoituksiin tuon mun maksaman 250€
Silti porukka inisee että minä olen tyhmä kun maksan miehen asuntoa ja ei kuulemma ollut järkeä muuttaa yhteen😂
Mä asun miesystävän asunnossa. Minun piti asua täällä vain 2 kk, mutta hän pyysi minua jäämään.
Asunto on velaton, teen lähes kaikki kotityöt, ruoka odottaa, kun tulee kotiin. Mies kertoo hän on se voittaja.
Minun asunto on vuokralla ja 15 v laina muuttuu 3,5 v lainaksi. Maaliskuussa on velat maksettu.
Asuttiin kymmenisen vuotta ex- vaimon asunnossa. Remontoitiin lattiasta kattoon pikku hiljaa. En maksanut asumisestani mitään. Yhdessä ostettiin remonttitavaraa ja huonekaluja. Tuli ero ja hän myi asunnon samalla hinnalla jonka oli itsekin maksanut eli remonttikulut olivat tavallaan tappiota mutta halpaa asumista se oli silti kummallekin koska asunto oli maksettu. Sain kymppitonnin vaivanpalkkaa kun asunto oli myyty.
Tuo systeemi toimii niin kauan kun sovintoa riittää. Yleensä erossa alkaa se tappelu. Syytellään toista loiseksi, halutaan keittiörempasta omat takaisin, vuosien ajan tehdyt kotityöt ovatkin yhtäkkiä ongelma jne. Yleensä se "vuokralainen" ja vastikkeiden maksaja häviää ja joutuu muuttamaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Tuo systeemi toimii niin kauan kun sovintoa riittää. Yleensä erossa alkaa se tappelu. Syytellään toista loiseksi, halutaan keittiörempasta omat takaisin, vuosien ajan tehdyt kotityöt ovatkin yhtäkkiä ongelma jne. Yleensä se "vuokralainen" ja vastikkeiden maksaja häviää ja joutuu muuttamaan pois.
Asuin 10 vuotta toisen asunnossa. Totta kai muutin pois, kun en asunnosta omistanut mitään. Asuessa maksoin vain vastikkeen ja puolet muista kuluista. Ostin sitten itselleni oman asunnon, kun olin säästänyt tosi paljon tuon 10 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ainakin saanut aika moittivia kommentteja siitä että asun miehen asunnossa ja maksan hänelle vuokraa 250€ (eli koko vastikkeen, sekö veden, sähkön ja vakuutuksen omalta osaltani)
Ennen kuin muutin maksoin vuokraa (ja vesi, sähkö sekä vakuutus) yksin 700€Ollaan nyt asuttu 5 vuotta näin ja oon laittanu joka kuukausi 450€ sijoituksiin (mikä mulla jäi ns.ylimääräiseksi)
Silti porukka inisee että minä olen tyhmä kun maksan miehen asuntoa ja ei kuulemma ollut järkeä muuttaa yhteen😂
Ei kannata maksaa hänen tililleen vaan maksa noita kuluja, niin ei ole vuokranmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin muutin maksoin vuokraa (ja vesi, sähkö sekä vakuutus) yksin 700€Ollaan nyt asuttu 5 vuotta näin ja oon laittanu joka kuukausi 450€ sijoituksiin (mikä mulla jäi ns.ylimääräiseksi)
Ei kannata kertoa noin yksityiskohtaisesti teidän vuokranmaksusta. Joku vielä käräyttää, että maksat vuokraa miehellesi eikä hän todennäköisesti siitä veroja maksa.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tyhmä vaan saat asua hyvin edullisesti. Jos kulut pantaisiin puoliksi, sinun pitäisi maksaa puolet ko. asunnon markkinavuokrasta ja puolet vedestä, sähköstä ja vakuutuksesta, mutta ei vastiketta eikä lainaa. Tuohon verrattuna pääset selvästi halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kertoa noin yksityiskohtaisesti teidän vuokranmaksusta. Joku vielä käräyttää, että maksat vuokraa miehellesi eikä hän todennäköisesti siitä veroja maksa.
Ei se ole vuokraa vaan kulujen jakamista pariskunnan kesken.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se "vuokralainen" ja vastikkeiden maksaja häviää ja joutuu muuttamaan pois.
Mites se voisikaan mennä muulla tavoin? Meinaatko että talon omistava muuttaisi pois ja antaisi talonsa exälle?
No meillä on just tämmöinen tilanne.
Maksan puolet kalliista vastikkeesta (joka on purkiremppojen yms jälkeen n. Tonni kuussa) ja muista kuluista. Mies maksaa lainaansa ja kyllä, asunnon arvo on laskenut. Valitettavasti kaikki ei vaan aina ole reilua, ei asuntokaan ole riskitön sijoitus.
Ollaan ostamassa yhdessä uutta, heti kun tämän nykyisen saa myytyä. Takkiin siinä tulee mutta nyt kun lapsiakin on useampi ei oikein enää mahduta nykyiseen. Ja aion maksaa isomman osan tulevan asunnon käsirahasta juurikin tuon kerrytetyn varallisuuden vuoksi. Näkisin että avioliitossa ja perheenä olemme kuitenkin tiimi.