Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskontokeskustelu palstalla

Vierailija
15.01.2026 |

Miksi uskonnosta keskusteleminen on kielletty palstalla? Ja puhun nyt ihan ev.lut kristinuskoon liittyvistä teemoista, joiden pitäisi olla suht tuttuja ja turvallisia suomalaisille. Mutta sen verran kiistanalaisia tuntuvat olevan, että kerta toisensa jälkeen täällä poistetaan alta aikayksikön monikin mielenkiintoinen uskontoon liittyvä aloitus. Ihan äskettäin  t a i v a s t a  käsittelevä aihe poistui suht vikkelään vain parinkymmenen (jos sitäkään) kommentin jälkeen. 

En nähnyt YHTÄKÄÄN solvaavaa viestiä. Mutta jokin jotakuta ärsytti taas. Epäilen, että kyseessä oli henkilö, jota ärsytti kovasti kommenttini, että erään keskustelijan edesmennyt ateisti-isä olisi taivaassa (eikä helvetissä), mikäli hänellä olisi eläessään ollut lähimmäisiään rakastava sydän. Eli että se riittäisi. Että ei tarvitsi olla mikään julkikristitty eikä varsinkaan ulkokullattu kristitty.

Jotakuta ärsyttää siis, että joku pääsee taivaaseen vain rakkauden siivin, kun hän itse, kylmäsydäminen on sentään maksanut kirjollisveroa koko ikänsä ja käynyt näyttäytymässä seurakunnan kekkereissä. 

Mutta asiaan. Kertokaa, miksi palstalla ei sallita uskontokeskusteluja, vaikka olisivat asiallisiakin. Eihän voi olla niin, että joku, jonka maailmankuvaa vastaan keskustelu sotii, käyttää valtaansa ja klikkaa hienot puheenvuorot ja hyvssä hengessä käydyn keskustelun taivaan tuuliin. 

Taivaan tuuliin... Ok, jatketaan taivaassa keskustelua kanssakeskustelijat :). Taivaassa ei ole sensuuria. 

Kommentit (497)

Vierailija
461/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopunajoista ja luomiskertomuksesta vakavissaan selittää pelkästään sellainen, jolla ei ole mitään ymmärrystä tai tietoa historiasta.

Nyt oikeasti, läpi historian on ollut koko ajan joku sotimassa ja valloittamassa maailmaa. Ja koko kristinuskon historian ajan on ollut lopunajat uskovaisille. Rutot, nälänhädät ja muut vaikeat ajat ovat seuranneet toisiaan, kuninkaat ovat kohdelleet kansalaisiaan täysin mielivaltaisesti, uskontojen nimissä on tapettu valtavasti jne. Ja joku neropatti tulee nyt ilmeisen vakavissaan selittämään, että ajat on pahat. 

Vierailija
462/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka täällä tekee kiusaa ja poistaa viestejä?? Kuka ei kestä kuulla muuta kuin oman totuutensa?

Sanoin, että "muka-esi-ihmisten" luurangot mahtuisivat kaikki yhteen ruumisarkkuun. Apinan ja nykyihmisen välillä EI ole linkkiä, Neanderthalin ihminen tosin on ollut olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku herkkis poisti viestini...

Olen se, joka ekana tässä ketjussa kirjoitti tietävänsä, että Jumala ja saatana ovat olemassa. 

Jeesuksella on takuu. Se jonka hänen luokseen tulee, tulee tietämään että tää on Koti, tää on oikea tie. Koskee myös muista uskonnoista kristinuskoon kääntyneitä, edellisessä uskonnossa innokkaitakin tapauksia: he huomaavat että Jeesus on se, joka ELÄÄ.

Toki uskovatkin maallistuu ja se tunne haalenee (eikä tuo tunne Jeesuksen jumaluudesta koske vaikka buddhalaisuuteen kääntyneitä nimikristittyjä kun eivät kristittyjä ole koskaan olleetkaan), mutta elävässä uskossa oleva tuntee sen aina. Hän ei enää huoli muita jumalia.

Joh.7:17. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.

Pelastavassa uskossa ei ole kyse tietämisestä tai tuntemisesta. Pelastavassa uskossa on kyse siitä, onnistuuko noudattamaan Jumalan tahtoa riittävän hyvin. Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Mikään tunteen haaleneminen ei liity lainkaan pelastavaan uskoon. Tunteen voimakkuus tai haaleus ei todellakaan merkitse mitään. Samoin kuin ei sekään, mitä uskottelee itselleen. Vain sillä on merkitystä, että uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika eli uskoo, mitä hän sanoo eli noudattaa tai pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan. 

Vierailija
464/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska viimeksi luit Ilmestyskirjan? Koska viimeksi Raamattua?

Ilmestyskirja on varmaan eniten tulkittu kirja Raamatusta ja se eroaa muista monin tavoin. Kösittääkseni lopun varoitus tekstin muokkaamisesta on otettu melko tosissaan. Jotkut nyjytulkitsijoista sanovat että kuvaillut asiat onnistuvat vain nykyisen tyyppisen teknologian avulla. Mene ja tiedä.

Vierailija
465/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku herkkis poisti viestini...

Olen se, joka ekana tässä ketjussa kirjoitti tietävänsä, että Jumala ja saatana ovat olemassa. 

Jeesuksella on takuu. Se jonka hänen luokseen tulee, tulee tietämään että tää on Koti, tää on oikea tie. Koskee myös muista uskonnoista kristinuskoon kääntyneitä, edellisessä uskonnossa innokkaitakin tapauksia: he huomaavat että Jeesus on se, joka ELÄÄ.

Toki uskovatkin maallistuu ja se tunne haalenee (eikä tuo tunne Jeesuksen jumaluudesta koske vaikka buddhalaisuuteen kääntyneitä nimikristittyjä kun eivät kristittyjä ole koskaan olleetkaan), mutta elävässä uskossa oleva tuntee sen aina. Hän ei enää huoli muita jumalia.

Joh.7:17. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.

Vääristeletkö tietoisesti vai tahtomattasi?

Vierailija
466/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka täällä tekee kiusaa ja poistaa viestejä?? Kuka ei kestä kuulla muuta kuin oman totuutensa?

Sanoin, että "muka-esi-ihmisten" luurangot mahtuisivat kaikki yhteen ruumisarkkuun. Apinan ja nykyihmisen välillä EI ole linkkiä, Neanderthalin ihminen tosin on ollut olemassa.

Eli et siis todellakaan ole vaivautunut ottamaan asiasta selvää. Se on toki oma asiasi, mutta en lakkaa ihmettelemästä, miksi et noin isoa ja maailmasi kannalta merkittävää asiaa selvitä, vaan tyydyt jonkun fundametalistin valheisiin. 

Vierailija
467/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kaipausketjuun se on uskonnon pakosyöttöä täynnä.

Vierailija
468/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oikeaa tietoa ja minä tiedän, mistä puhun.

Vierailija
469/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et siis todellakaan ole vaivautunut ottamaan asiasta selvää. Se on toki oma asiasi, mutta en lakkaa ihmettelemästä, miksi et noin isoa ja maailmasi kannalta merkittävää asiaa selvitä, vaan tyydyt jonkun fundametalistin valheisiin. 

Raamatussa kerrotaan jättiläisistä ynnä muista. Potato, potato.

Vierailija
470/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastavasta uskosta tietosi vaikuttaa vajavaiselta.

Vierailija
471/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opetan ehdottoman oikeaa ja puhdasta pelastusoppia. Joka ei sitä usko, on epäuskoinen, ja siten kaukana pelastuksesta. Minulla on oikeaa tietoa, jonka olen ansainnut ja saanut Jumalan armosta. 

Vierailija
472/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opetan ehdottoman oikeaa ja puhdasta pelastusoppia. Joka ei sitä usko, on epäuskoinen, ja siten kaukana pelastuksesta. Minulla on oikeaa tietoa, jonka olen ansainnut ja saanut Jumalan armosta. 

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta valitettavasti olet väärässä.

Vierailija
473/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan.

Vierailija
474/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö keskustelijoilla ole mitään kiinnostusta muihin kuin kristinuskoon?  Uskomisen psykologiasta?  Henkilökohtainen uskominen vs.  yhteisön rakennusosana?   Tieteellisesti hyväksyttävää todistetta näistä entiteeteistä ei ole, joten siitä yksin on turhauttavaa  väitellä.

Mistä niin päättelet, ettei ole? 

Itseäni ainakin kiinnostaa hyvin monet asiat; tieteet, taiteet, henkisyys jne. Mielelläni luen erilaisia tulokulmia myös tässä keskustelussa. Hedelmällisintä on juurikin valottaa topicia monelta eri suunnalta - sellainen parhaimmillaan johtaa hyviin oivalluksiin. Se sulattaa omia ajatuspinttymiä jolloin syntyy vanhan paikalle/pohjalle raikkaampi ja elävämpi näkemys. 

Ole hyvä, sana on vapaa. Sinä voit tuoda noita mainitsemiasi seikkoja mukaan mausteeksi tähän keitokseen.

Tylsää olisi, jos täällä paapatettaisiin vuoronperään vain vakavana Raamatun jakeita. Sanan täytyy saada lihaa luidensa päälle :) . 

Vierailija
475/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan.

Samoin sinulle. Toivottavasti pääset vielä joskus totuuden jäljille.

Vierailija
476/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan.

Sinun ei tarvitse huolehtia minusta. Toivottavasti pystyt huolehtimaan itsestäsi.

Vierailija
477/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan.

Sinun ei tarvitse huolehtia minusta. Toivottavasti pystyt huolehtimaan itsestäsi.

Ei tarvitse, teen sen hyvää hyvyyttäni. Et ole menetetty niin kauan kuin elämää riittää.

Vierailija
478/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana ei tarvitse mitään. Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan luona.

Vierailija
479/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan.

Ei tarvitse, teen sen hyvää hyvyyttäni. Et ole menetetty niin kauan kuin elämää riittää.

Minä taas en tee mitään hyvää hyvyyttäni, koska on vain yksi, joka on hyvä. Minä pyrin tekemään sen, mikä on oikein ja Jumalan tahdon mukaista. 

Vierailija
480/497 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä itse luulet tietäväsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä