Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskontokeskustelu palstalla

Vierailija
15.01.2026 |

Miksi uskonnosta keskusteleminen on kielletty palstalla? Ja puhun nyt ihan ev.lut kristinuskoon liittyvistä teemoista, joiden pitäisi olla suht tuttuja ja turvallisia suomalaisille. Mutta sen verran kiistanalaisia tuntuvat olevan, että kerta toisensa jälkeen täällä poistetaan alta aikayksikön monikin mielenkiintoinen uskontoon liittyvä aloitus. Ihan äskettäin  t a i v a s t a  käsittelevä aihe poistui suht vikkelään vain parinkymmenen (jos sitäkään) kommentin jälkeen. 

En nähnyt YHTÄKÄÄN solvaavaa viestiä. Mutta jokin jotakuta ärsytti taas. Epäilen, että kyseessä oli henkilö, jota ärsytti kovasti kommenttini, että erään keskustelijan edesmennyt ateisti-isä olisi taivaassa (eikä helvetissä), mikäli hänellä olisi eläessään ollut lähimmäisiään rakastava sydän. Eli että se riittäisi. Että ei tarvitsi olla mikään julkikristitty eikä varsinkaan ulkokullattu kristitty.

Jotakuta ärsyttää siis, että joku pääsee taivaaseen vain rakkauden siivin, kun hän itse, kylmäsydäminen on sentään maksanut kirjollisveroa koko ikänsä ja käynyt näyttäytymässä seurakunnan kekkereissä. 

Mutta asiaan. Kertokaa, miksi palstalla ei sallita uskontokeskusteluja, vaikka olisivat asiallisiakin. Eihän voi olla niin, että joku, jonka maailmankuvaa vastaan keskustelu sotii, käyttää valtaansa ja klikkaa hienot puheenvuorot ja hyvssä hengessä käydyn keskustelun taivaan tuuliin. 

Taivaan tuuliin... Ok, jatketaan taivaassa keskustelua kanssakeskustelijat :). Taivaassa ei ole sensuuria. 

Kommentit (268)

Vierailija
1/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan täällä hohhuloida. Se vaan että sun täytyy kestää se ettei kaikki oo sun kanssa samaa mieltä ja naureskelee. Mene hihhulikokouksiin avautumaan, herkkänahkanen.

Vierailija
2/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan täällä hohhuloida. Se vaan että sun täytyy kestää se ettei kaikki oo sun kanssa samaa mieltä ja naureskelee. Mene hihhulikokouksiin avautumaan, herkkänahkanen.

Älä ateisti kommentoi kun et ymmärrä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhuloida? Mitä se tarkoittaa?

Ja hihhulikokoukset? Puhinko sellaisista? Ja herkkänahkainen? 

Et lukenut, et ainakaan ymmärtänyt tekstiäni. Kun siinä painotin nimenomaan jonkun muun herkkänahkaisuutta, kun poistelee hyviä keskustelijoita vain siksi, että ne sotivat omia maailmankäsityksiä/uskontokäsityksiä/taivaskäsityksiä vastaan.

Ymmärrätkö?

Minä en käy missään hihhulikokouksissa. Pointtini nimenomaan oli, että sellainen ei edes ole tarpeen, vaan ne ovat ulkokultaisuutta, mikäli ihmisellä ei ole rakkautta.

Vierailija
4/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät varmasti poistu itse aiheen takia, vaan sen takia, että keskustelu ei pysy asiallisena. Tämä aihepiiri on sen verran tunteita herättävä. Kannattaa keskustella asiasta jossain muualla.

Vierailija
5/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoman porukkaan valitaan töihin vain vihervasuriateisteja eivätkä he salli uskontoon liittyviä keskusteluita. Vain islamia ylistävät keskustelut ovat sallittuja.

Minä kyllä epäilen, että tuon taivas-keskustelun poistattaja oli itse nimenomaan nimelliskristitty, ulkokullattu, jota alkoi huolestuttaa oma taivaspaikkansa, kun kuuli, että taivaaseen pääsee ateistikin.

Ja huom. minä tunnen paljon kristillisä arvoja omaavia vihervassareita. Lähimmäisenrakkaus yhdistää tosiuskovia ja etenkin vasemmistolaisia.

Vierailija
6/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaa tuskin on olemassa. Tarpeetonta tänne on joka päivä sitä julistuksen sanaa levittää. Sitä on aika rasittavaa päivästä toiseen katsella.

Vierailija
7/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö uskiksilla ole omat keskustelupalstat ja ryhmät uskonasioista puhumista varten? Tää palsta ei välttämättä ole oikea paikka diippejä hengellisiä keskusteluja varten.

Vierailija
8/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihhulit hihhuloi ja aina kun kattila kiehuu yli niin joku poistaa koko ketjun. 

Vierailija
9/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vasemmistomedia, eikä kestä Jumalan totuutta.

Vierailija
10/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö uskiksilla ole omat keskustelupalstat ja ryhmät uskonasioista puhumista varten? Tää palsta ei välttämättä ole oikea paikka diippejä hengellisiä keskusteluja varten.

Ei tänne keskustelemaan tulla vaan käännytystyötä tekemään.

Vierailija
11/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kummallista että sitä yritetään suitsia täällä, kun uskonnot voi ja elää hyvin kaikkialla maailmassa. Päivikin yritettiin hiljentää, mutta se ei onnistunut.

Vierailija
12/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät varmasti poistu itse aiheen takia, vaan sen takia, että keskustelu ei pysy asiallisena. Tämä aihepiiri on sen verran tunteita herättävä. Kannattaa keskustella asiasta jossain muualla.

Sehän se juuri mietityttääkin, kun tuo kyseinen keskustelu oli asiallinen.

Että jokin siinä vain jotain yksittäistä tyyppiä ärsytti. Ja edelleen veikkaan, että se oli hän, jota ärsytti ajatus, että KAIKKI pääsee taivaaseen. Kunhan osaa vain rakastaa lähimmäisiään. Usein nimittäin kristittyinä itseään pitävät ovat lopultakin hyvin kylmäsydämisiä, sydämessään on ahdasta, siellä on vain valikoivasti tilaa. Kun taas joku toinen ei julistaudu uskovaksi, mutta elää kuitenkin uskovan tavoin.

Vierailija
13/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä inise vaan tee parannus ja ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Aavikon epäjumalan kulttiin kuuluminen on maanpetturuutta.

Vierailija
14/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikka ja uskonto. Eikö ne ollut juuri niitä suositeltuja keskustelunaiheita, joista ei ikinä tule riitaa?

Vierailija
15/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se juuri mietityttääkin, kun tuo kyseinen keskustelu oli asiallinen.

Että jokin siinä vain jotain yksittäistä tyyppiä ärsytti. Ja edelleen veikkaan, että se oli hän, jota ärsytti ajatus, että KAIKKI pääsee taivaaseen. Kunhan osaa vain rakastaa lähimmäisiään. Usein nimittäin kristittyinä itseään pitävät ovat lopultakin hyvin kylmäsydämisiä, sydämessään on ahdasta, siellä on vain valikoivasti tilaa. Kun taas joku toinen ei julistaudu uskovaksi, mutta elää kuitenkin uskovan tavoin.

Tuo on eksyttämistä. Ei pelastumista voi itse ansaita mitenkään.

Vierailija
16/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalaa tuskin on olemassa. Tarpeetonta tänne on joka päivä sitä julistuksen sanaa levittää. Sitä on aika rasittavaa päivästä toiseen katsella.

Voi hyvä ihminen. Eihän sinun ole pakko avata keskusteluja, jotka eivät sinua miellytä!

En minäkään avaa esim. tympeitä "vaimoni silakanhaju"-ketjuja, koska ne eivät inspiroi minua.

Sen sijaan minusta uskontoaiheet ovat kiinnostavia, aivan kuten iso joukko muitakin aiheita. Alapääjutut ei kuulu sellaisiin. Niitä on minun mielestäni päivästä toiseen rasittavaa katsella - mutta ehän minä niitä avaakaan.

Vierailija
17/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa taivasta eikä helvettiä, että sikäli tämä ketju on täysin turha. 

Vierailija
18/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ajatus "uskisten omista keskustelupalstoista" on äärimmäisen tylsä. On tympeää keskustella vain samanmielisten kanssa. Tällainen monenkirjava sekapalsta antaisi mielenkiintoisen alustan monenlaisten äänten ja näkemysten esiintuomiselle ja erilaisten näkemysten vaihtamiselle. Minusta se on mielenkiintoista. Ei keskinäinen hymistely.

Ap

Vierailija
19/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vasemmistomedia, eikä kestä Jumalan totuutta.

Kuulehan. SANOMA ei ole vasemmistomedia. 

Toisekseen minä, aloittaja, olen sekä omalla tavallani uskova, kristitty, mutta samaan aikaan myös vasemmistolainen.

Kristinusko ei ole millään tavalla ristiriidassa vasemmistolaisuuden kanssa. Ainakaan syvällisessä merkityksessään.

Ap

Vierailija
20/268 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tänne keskustelemaan tulla vaan käännytystyötä tekemään.

Hohhoijaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi