Uskontokeskustelu palstalla
Miksi uskonnosta keskusteleminen on kielletty palstalla? Ja puhun nyt ihan ev.lut kristinuskoon liittyvistä teemoista, joiden pitäisi olla suht tuttuja ja turvallisia suomalaisille. Mutta sen verran kiistanalaisia tuntuvat olevan, että kerta toisensa jälkeen täällä poistetaan alta aikayksikön monikin mielenkiintoinen uskontoon liittyvä aloitus. Ihan äskettäin t a i v a s t a käsittelevä aihe poistui suht vikkelään vain parinkymmenen (jos sitäkään) kommentin jälkeen.
En nähnyt YHTÄKÄÄN solvaavaa viestiä. Mutta jokin jotakuta ärsytti taas. Epäilen, että kyseessä oli henkilö, jota ärsytti kovasti kommenttini, että erään keskustelijan edesmennyt ateisti-isä olisi taivaassa (eikä helvetissä), mikäli hänellä olisi eläessään ollut lähimmäisiään rakastava sydän. Eli että se riittäisi. Että ei tarvitsi olla mikään julkikristitty eikä varsinkaan ulkokullattu kristitty.
Jotakuta ärsyttää siis, että joku pääsee taivaaseen vain rakkauden siivin, kun hän itse, kylmäsydäminen on sentään maksanut kirjollisveroa koko ikänsä ja käynyt näyttäytymässä seurakunnan kekkereissä.
Mutta asiaan. Kertokaa, miksi palstalla ei sallita uskontokeskusteluja, vaikka olisivat asiallisiakin. Eihän voi olla niin, että joku, jonka maailmankuvaa vastaan keskustelu sotii, käyttää valtaansa ja klikkaa hienot puheenvuorot ja hyvssä hengessä käydyn keskustelun taivaan tuuliin.
Taivaan tuuliin... Ok, jatketaan taivaassa keskustelua kanssakeskustelijat :). Taivaassa ei ole sensuuria.
Kommentit (497)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö peruskoulun uskonnonopetuksessa opeteta saellaisia perusasioita kuten se, että evankeliumien kirjoittajia ei oikeasti tiedetä?
Niin tai siis pimeydessä vaeltavat ateistit eivät tiedä, kuten eivät tiedä edes että Luoja loi kaiken. Uskovat tietävät niin evankeliumien kirjoittajat kuin maailman syntyperän.
Luulevaiset luulevat.
Eri
Uskovat uskovat, mutta minä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa taivasta eikä helvettiä, että sikäli tämä ketju on täysin turha.
Sinuakaan ei ole olemassa. Eikä maailmaa eikä elämää. pimeyttä ja katkeruutta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö peruskoulun uskonnonopetuksessa opeteta saellaisia perusasioita kuten se, että evankeliumien kirjoittajia ei oikeasti tiedetä?
Niin tai siis pimeydessä vaeltavat ateistit eivät tiedä, kuten eivät tiedä edes että Luoja loi kaiken. Uskovat tietävät niin evankeliumien kirjoittajat kuin maailman syntyperän.
Luulevaiset luulevat.
Eri
Uskovat uskovat, mutta minä tiedän.
Sinä et tiedä sen enempää kuin muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulevaiset luulevat.
Eri
Uskovat uskovat, mutta minä tiedän.Sinä et tiedä sen enempää kuin muutkaan.
Kyllä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siis Johanneksen evankeliumia ei kirjoittanutkaan opetuslapsi joka oli Jeesukselle rakkain :o"
Ei, ei ole.
No kukas se sitten oli?
Kukaan ei tiedä. Luuletko, että teeskentelijä allekirjoittaa teeskentelynsä.
Sinun ei kannata tähän kommentoida kun tietomäärä ei riitä.
Minä annan luvan jokaiselle näkemykselle, kysymykselle, epäilykselle ja kritiikille tässä ketjussa.
Ei tarvitse olla väikkäriä takataskussa kommentoidakseen. Ihan keskeneräisenä, pöllämystyneenä ja puolittaisin ajatuksinkin saa kommentoida.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Annetun "näytön" varassa asia näyttäisi olevan täysin toisin.
Oman "korkeimman moraalin" perusteella en voi tehdä muuta kuin tuomita Raamatun hirvitykseksi ja kauhistukseksi, vaikka siellä muutama ihan hyvähkökin ajatus on joukossa.
Todellista moraalista huippulaatua lähtisin hakemaan ihan muualta.
Jokainen joutuu toimimaan oman senhetkisen ymmärryksensä perusteella. Jos omatunto ei ole kovin kehittynyt, niin tilanne on hankala, koska silloin omatunto ei ole kovin hyödyllinen. Silloin kannattaisi pyrkiä noudattamaan kymmentä käskyä.
Minulla nimenomaan on (tietenkin omasta mielestäni) melko hyvin kehittynyt moraali-intuitio ja kyky käsitellä eettisiä kysymyksiä sekä tämän intuition että kiihkottoman pohdinnan kautta. Juuri siksi Raamatun vuosituhansia sitten viimeisen myyntipäivänsä ohittanut dogmaattinen moraalin ja etiikan irvikuva minulle niin hirvittävänä näyttäytyykin.
Kymmenen käskyä eivät kuulu Raamatun hyviin eettisiin ideoihin.
Winner käyttäisit voimasi johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetun "näytön" varassa asia näyttäisi olevan täysin toisin.
Oman "korkeimman moraalin" perusteella en voi tehdä muuta kuin tuomita Raamatun hirvitykseksi ja kauhistukseksi, vaikka siellä muutama ihan hyvähkökin ajatus on joukossa.
Todellista moraalista huippulaatua lähtisin hakemaan ihan muualta.
Jokainen joutuu toimimaan oman senhetkisen ymmärryksensä perusteella. Jos omatunto ei ole kovin kehittynyt, niin tilanne on hankala, koska silloin omatunto ei ole kovin hyödyllinen. Silloin kannattaisi pyrkiä noudattamaan kymmentä käskyä.Minulla nimenomaan on (tietenkin omasta mielestäni) melko hyvin kehittynyt moraali-intuitio ja kyky käsitellä eettisiä kysymyksiä sekä tämän intuition että kiihkottoman pohdinnan kautta. Juuri siksi Raamatun vuosituhansia sitten viimeisen myyntipäivänsä ohittanut dogmaattinen moraalin ja etiikan irvikuva minulle niin hirvi
Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hihhuliuskovaiset ovat kuin kommarit aikoinaan, eli siis sitä mieltä että "jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan".
Lapsellista touhua piiloutua kaikessa jonkun uskonnon taakse. Ei tarvitse omilla aivoilla ajatella ollenkaan.
Ei, se on taas vääntelyä. Jeesus sanoi: joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme.
Jumalharhat kuuluvat tänne vähemmän kuin pupatekstit.
Vierailija kirjoitti:
"Tehä kiellätte holokaustinkin kun ei ole "todisteita". Eikä siitä ole kun vuosikymmen."
Mitä ihmettä sekoilet? Ei ole ikinä tullut pieneen mieleenkään kiistää holokaustia. Tietenkin siitä on todisteita. Ihan henkilökohtaisesta elämästäni tiedän, kun puolison isän juutalaiset ystävät vietiin ke skitysleireille.
Samat tyypit kieltää mitään koronavainoamista tapahtuneen.
"Onnea matkaan."
Yksi asia maailmassa ei muutu: kun uskovainen ei keksi mitään täysijärkistä sanottavaa, hän siirtyy suoraan pelotteluun ja uhkailuun. Mikä murheellisinta, hän tekee sen ymmärtämättä, että kristinuskon epätotuudesta vakuuttunut ei koe tuomiota ajatellessaan yhtään sen enempää pelkoa tai edes epämukavuutta kuin kristitty kokee ajatellessaan muiden uskontojen tuomioita. Eiväthän ne ole totta, miksi pelkäisit jotain mikä ei ole totta?
Tosiasiassa uhkailu ja pelottelu ajaa vain kauemmas pois, koska se herättää ajatuksen, että olen niin vankasti oikealla tiellä, että tällä uskonnolla elämänsä täyttävät eivät keksi ensimmäistäkään täysijärkistä vastalausetta.
Vierailija kirjoitti:
"Onnea matkaan."
Yksi asia maailmassa ei muutu: kun uskovainen ei keksi mitään täysijärkistä sanottavaa, hän siirtyy suoraan pelotteluun ja uhkailuun. Mikä murheellisinta, hän tekee sen ymmärtämättä, että kristinuskon epätotuudesta vakuuttunut ei koe tuomiota ajatellessaan yhtään sen enempää pelkoa tai edes epämukavuutta kuin kristitty kokee ajatellessaan muiden uskontojen tuomioita. Eiväthän ne ole totta, miksi pelkäisit jotain mikä ei ole totta?
Tosiasiassa uhkailu ja pelottelu ajaa vain kauemmas pois, koska se herättää ajatuksen, että olen niin vankasti oikealla tiellä, että tällä uskonnolla elämänsä täyttävät eivät keksi ensimmäistäkään täysijärkistä vastalausetta.
Uhkailu ja pelottelu on varoittamista.
Me uskovat tiedämme, että Jumala ja saatana ovat olemassa.
Pelkäämme, että ihmiset valitsevat ikuisuusseurakseen väärän.
Emme me uskovat huviksemme varoita, mukavampihan se olisi aina puhua vain pehmeitä.
Ja hei, elän ihan maallisestikin täysipainoista elämää, ei usko ole mulle joku elämättömän elämän tilke.
Vierailija kirjoitti:
"Onnea matkaan."
Ei se minua haittaa, ettet pelkää. Sinua se saattaa jossain vaiheessa haitata. Viimeinen tuomio on totta. Miksi minun pitäisi esittää jotain vastalauseita? En ole vastuussa sinun pelastuksestasi. Ei se minuun vaikuta, miten sinulle käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö peruskoulun uskonnonopetuksessa opeteta sellaisia perusasioita kuten se, että evankeliumien kirjoittajia ei oikeasti tiedetä?
Miten niin ei tiedetä? Vain Jumala puhuu ja kirjoittaa Jumalan sanat.
Ei kyllä edes Raamatun kirjoittajat itse väitä olevansa Jumala.
Ei tietenkään kukaan heistä väitä. Ovat järkeviä ihmisiä.
Raamatun mukaan he ovat kuitenkin Jumalia.
Anna raamatunjae ,niin katsotaan.
Joh. 1:1, Joh. 10:34 - 36 ja Jaak. 1:22 - 25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö peruskoulun uskonnonopetuksessa opeteta sellaisia perusasioita kuten se, että evankeliumien kirjoittajia ei oikeasti tiedetä?
Miten niin ei tiedetä? Vain Jumala puhuu ja kirjoittaa Jumalan sanat.
Ei kyllä edes Raamatun kirjoittajat itse väitä olevansa Jumala.
Ei tietenkään kukaan heistä väitä. Ovat järkeviä ihmisiä.
Raamatun mukaan he ovat kuitenkin Jumalia.
Anna raamatunjae ,niin katsotaan.
Joh. 1:1, Joh. 10:34 - 36 ja Jaak. 1:22 - 25
Jumala synnyttää Jumalia. Joh. 1:12 -13 ja 1. Joh. 3:9
Vierailija kirjoitti:
No Jeesuksen kanssa eläneet sen ajan ihmiset kirjoitti muistiin sen ajan tapahtumia . Toki muutkin kirjoitti ja kertoi kuin nämä mutta nämä olivat hänen lähellään eläneet.
Jos tämänlaisia kirjoituksia on ollut olemassa niin yksikään ei ole säilynyt nykyaikaan saakka. Voidaan vain arvuutella mitä joku ehkä on voinut kirjoittaa ja mitä se on mahdollisesti voinut pitää sisällään. Jos joku olisi kirjoittanut.
"Uhkailu ja pelottelu on varoittamista.
Me uskovat tiedämme, että Jumala ja saatana ovat olemassa.
Pelkäämme, että ihmiset valitsevat ikuisuusseurakseen väärän.
Emme me uskovat huviksemme varoita, mukavampihan se olisi aina puhua vain pehmeitä. "
Ette tietenkään. Mutta te yritätte puhua täysijärkisiä sanoja, ja siirrytte pelotteluun siinä vaiheessa, kun täysijärkiset sanat loppuvat. Vähän kuten eräs ateisti tapaa sanoa: tarjoatte uskoa (faith) todisteeksi, koska teillä ei ole oikeita todisteita. Kukaan ei milloinkaan tarjoa pelkkää uskoa, jos kykenee tarjoamaan oikeita todisteita.
Tieto on uskomus, joka on tosi ja oikeutettu (=perusteltu, sen puolesta on riittävä todistusaineisto tmv). Mikä on sinun uskomuksesi "Jumala ja saatana ovat olemassa" oikeutus, jos se kerran on tietoa?
Jumalaa tuskin on olemassa. Turhaan hukkaatte aikaanne joutavuuteen.