Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?

Vierailija
14.01.2026 |

Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.

Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.

Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%

Kommentit (708)

Vierailija
641/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys äskeiseen. Taloyhtiössä oli LVIS-remppa tehty vuonna 2010. Naapuri alkoi myydä kämppäänsä vuonna 2018.  LVIS-rempan takuuaika (10v) alkoi tulla täyteen ja naapuri halusi myydä, koska kylpyhuone ja keittiö olivat hänen mielestään huippukuntoisia. Eivät olleet, vaan huonolla ylläpidolla pilattuja. Kun asunto myytiin 2024, uusi ostaja remontoi kylpyhuoneen ja keittiön. Meteli jatkui pari kuukautta. Minä häivyin kesämökille vappuna ja tulin takaisin lokakuussa. Pöly oli laskeutunut. 

Vierailija
642/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusasunnon ostaminen samasta taloyhtiöstä missä itse asut (lue: olet kirjoilla) on kätevää. Vuokralainen ei voi perseillä vapaasti, koska naapurit kertovat minulle. Itse asun muualla, mutta posti menee tuohon kämppään missä olen kirjoilla. Käyn hakemassa postit kerran viikossa. Samalla käyn vilkaisemassa vuokralaisen kämppää ulkoa päin. Onko asunnon oven edusta siisti? Onko ovea naarmutettu, sotkettu tai yritetty murtaa? Näyttääkö parveke siistiltä? Ovatko ikkunat puhtaat ja ehjät? Taloyhtiö on iso (yli 100 huoneistoa) joten en ole kirjoilla samassa rakennuksessa kuin vuokralainen. Vuokralaiset parveke ja olohuoneen ikkuna näkyvät meille. Isoveli valvoo. Vuokralainen ei voi tietää milloin olen paikalla ja milloin poissa (kakkosasunto) joten tilanne on sopivasti kuumottava vuokralaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusasunnon ostaminen samasta taloyhtiöstä missä itse asut (lue: olet kirjoilla) on kätevää. Vuokralainen ei voi perseillä vapaasti, koska naapurit kertovat minulle. Itse asun muualla, mutta posti menee tuohon kämppään missä olen kirjoilla. Käyn hakemassa postit kerran viikossa. Samalla käyn vilkaisemassa vuokralaisen kämppää ulkoa päin. Onko asunnon oven edusta siisti? Onko ovea naarmutettu, sotkettu tai yritetty murtaa? Näyttääkö parveke siistiltä? Ovatko ikkunat puhtaat ja ehjät? Taloyhtiö on iso (yli 100 huoneistoa) joten en ole kirjoilla samassa rakennuksessa kuin vuokralainen. Vuokralaiset parveke ja olohuoneen ikkuna näkyvät meille. Isoveli valvoo. Vuokralainen ei voi tietää milloin olen paikalla ja milloin poissa (kakkosasunto) joten tilanne on sopivasti kuumottava vuokralaiselle.

Muuttaisin kyllä itse vuokraisena pois, jos tilanne tuntuisi "kuumottavalta"

Vierailija
644/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisin kyllä itse vuokraisena pois, jos tilanne tuntuisi "kuumottavalta"

OK, snowflake. Ei ole pakko asua kerrostalossa jos et ymmärrä sosiaalista kontrollia, järjestyssääntöjä ja huumoria. Pahin vuokralainen on se huumorintajuton erakko joka ahdistuu kaikesta.

Vierailija
645/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinkiä saa niin paljon kuin haluaa. Mikään laki ei kiellä tinkimistä eikä mikään laki aseta asunnolle pohjahintaa. Ostajaehdokas voi tinkiä vaikka 99 prosenttia. Helsingin Sanomat kirjoitti tästä viime vuonna otsikolla "Törkeitä ostotarjouksia ei ole olemassa." 

Vierailija
646/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tinkin 14000 euroa kaksiosta. Eivät myyneet ja 2 kk myöhemmin asunnon hinta oli 82000 ja laskenut 8000 euroa. No tein tarjouksen 77000 euroa 5000 euroa vähemmän mitä pyyntö ja sitten tuli kaupat.

Vierailija
647/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tätini omistaa nyt 4 asuntoa (Helsinki, Turku, Lahti, Tampere). Kaikki ovat velattomia asuntoja, vakavarainen yhtiö ja oma tontti. Yhdestäkään asunnosta ei maksettu niin paljon kuin myyjä pyysi. Täti päätti olla veemäinen akka eli tinkiä kunnolla. Jostain syystä hän kuitenkin sai ostettua neljä asuntoa helposti ja nopeasti. Mikä on hänen salaisuutensa? Hän ostaa asunnot perikunnilta. Myyjäosapuoli haluaa päästä eroon 'perintökalleudesta' koska heillä ei riitä resurssit (aika, raha) asunnon remontointiin, vuokralle panemiseen, vuokralaisen kanssa riitelemiseen. Täti on akateemisesti koulutettu bisnesnainen. Tinkii kuin joku marokkolainen kauppias Marrakechin torilla.  Ei se tyhmä ole joka korkeaa hintaa pyytää vaan se joka maksaa.  Jalla jalla!

Vierailija
648/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jalla, jalla!" tarkoittaa vapaasti suomennettuna "Vauhtia nyt, saatanan tunarit. Ei tässä ole koko päivää aikaa."

Vierailija
649/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vähintään puvun takki kaksilla housuilla

Vierailija
650/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi myimme äitimme perintötalon heti. Nyt 10 v myöhemmin siitä olisi saanut 100 000 euroa vähemmän.

Vierailija
651/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo kaksiota oli pyynti 17 000,

kaupat tehtiin kymppitonnilla.

Mitäs toi tekeekään, 40% hinnasta voi tinkiä.

Jos jossain on noin halpoja asuntoja, niin kyse on surkeimmasta syrjäseudusta. Samaa asunnonostologiikkaa ei voi soveltaa paikkoihin, joissa oikeasti asuu ihmisiä.

PS. Ostin juuri remontoitavan yksiön Helsingistä hyvällä paikalla 230 000 eurolla.

Ei se oo tyhmä, joka pyytää, vaan maksaa. Mikään Helsingin (remontoitava) yksiö ei oikeasti ole tuon arvoinen kuin jollekin jolla on rahaa liikaa ja(/tai) suhteellisuudentaju täysin hukassa. Tuolla hinnalla saa jo hyväkuntoisen perheasunnon Helsingissä. 

Vierailija
652/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repesin kun joku köyhä esitti meille oman tarjouksensa. Naurunremakan säestyksellä saatoimme hänet ulos.

Vierailija
653/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjosin yläkerran naapurin asunnosta 160 000 euroa ennen koronapandemiaa. Naapuri ei myynyt. Hän vaati saada 210 000 euroa. Minä en tehnyt korkeampaa tarjousta, koska tiesin että hintapyyntö oli rajusti yläkanttiin. Siitä lähtee kyllä ilmat pois kun odotetaan vuosi tai pari. Naapuri jatkoi asuntonsa myyntiä yli 6 vuotta putkeen. Ostajaehdokkaita ei kiinnostanut, koska talo on hissitön. Hissiä ei saa rakentaa, koska talo on historiallinen suojelukohde.

Asuntokaupat syntyivät vuonna 2024. Naapurin viimeinen hintapyyntö netissä (Etuovi, Oikotie) oli 145 000 euroa ja ostaja tinki siitä vielä useita tonneja pois. Minä olin jo menettänyt mielenkiintoni naapurin kämppään, joten en tehnyt tarjousta. Olin ostanut sijoitusasunnon muualta (hintaan 120 000 euroa) ja tuossa kaupassa oli myyjänä perikunta.

Kyllä nauratti makeasti. Ahne naapuri joutui pudottamaan hintapyyntöään 70 000 euroa. Taloyhtiössä naurettiin, koska k

Hullulla on halvat huvit, idarilla ilmaiset...

Vierailija
654/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi voi kuinkahan nyt tulee jetron ja kaisan tasoiset kiinteistö välittäjä huijarit toimeen nämä huijarit osasyynä ylihintaisiin kohteisiin. jättäkää huijarit välistä vetäjät pois. 

Vierailija
655/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Repesin kun joku köyhä esitti meille oman tarjouksensa. Naurunremakan säestyksellä saatoimme hänet ulos.

Juuri tuon takia leikin aina köyhää kun teen ostotarjouksia asunnoista. Jos myyjä virnuilee, vittuilee tai naureskelee kuin 10-vuotias räkänokkainen poika, niin hän ei ole vakavasti otettava bisneskumppani. Hän nolasi itsensä ja paljasti olevansa koulukiusaajan tasolla. Fiksu aikuinen pitää naamansa peruslukemilla. Hänen ei tarvitse epätoivoisesti hakea 'vallan tunnetta' sillä, että käyttäytyy lapsellisesti. 

Vierailija
656/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätevää niin kauan kunnes tulee isoja taloyhtiöremontteja. Sukulaisella ja hänen puolisolla oli osakkeet samasta taloyhtiöstä, kun olivat menossa naimisiin. Toinen asunto on n. 40 neliömetrin yksiö saunalla, toinen vähän alle 60 neliömetrin kaksio saunalla. Asuivat aluksi kaaksiossa ja ottivat yksiöön vuokralaisen. Myöhemmin samassa taloyhtiössä tuli 96 neliömetein perheasunto myyntiin, ostivat sen.  Nyt tulossa isot remontit taloyhtiöön, heidän laskunsa ainakin 250 000€. Toki hyvätuloisilla on tuohon varaa, mutta kyllä mua hirvittäisi, jos remontit tulisi aina yhtäaikaa maksettavaksi useammasta asunnosta.

Vierailija
657/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tinkin 14000 euroa kaksiosta. Eivät myyneet ja 2 kk myöhemmin asunnon hinta oli 82000 ja laskenut 8000 euroa. No tein tarjouksen 77000 euroa 5000 euroa vähemmän mitä pyyntö ja sitten tuli kaupat.

tingin... ei tinkin

Vierailija
658/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää älypuhelin (kakkospuhelin) taskussa ja videotallennus päällä. Jokaisella on oikeus "oman viestinnän dokumentointiin" eli äänittää koko asuntonäyttö. Vastapuolelle ei tarvitse kertoa että tallennus on menossa. 

Olen saanut käräytettyä pari kiinteistönvälittäjää. Puhuivat paskaa asuntonäytöllä ja käyttäytyivät idioottimaisesti. Sieltä tuli homovihakommentteja, naisvihaa ja muuta kivaa. Yksi välittäjä lopetti työnsä. Hän ei kestänyt sitä, että minä otin yhteyttä suoraan välitystoimistoon (kirjallinen yhteydenotto sähköpostilla) ja kerroin välittäjän epäammattimaisesta käytöksestä. Sanoin ihan suoraan, että asia selvitetään Helsingin poliisi kanssa, jos välittäjä ei itse ota itseään niskasta kiinni. 

Vierailija
659/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs vuokralaiseni teki aikoinaan myyntiin laitetusta asunnostani ostotarjouksen. Oli vähentänyt asunnon myyntihinnasta kaikki vuosien varrella maksamansa vuokrat. Ostotarjous oli todellakin liian alhainen, niin alhainen eten edes käynyt neuvottelemaan.  Asunto oli vielä hyvällä sijainnilla ja kunnossa, ja meni pyyntöhinnallamme myyntiin. vuokralainen toki oli suivaantunut ettei hän saanut sitä ostettua.

Vierailija
660/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eräs vuokralaiseni teki aikoinaan myyntiin laitetusta asunnostani ostotarjouksen. Oli vähentänyt asunnon myyntihinnasta kaikki vuosien varrella maksamansa vuokrat. Ostotarjous oli todellakin liian alhainen, niin alhainen eten edes käynyt neuvottelemaan.  Asunto oli vielä hyvällä sijainnilla ja kunnossa, ja meni pyyntöhinnallamme myyntiin. vuokralainen toki oli suivaantunut ettei hän saanut sitä ostettua.

Mä oisin saanut ostaa yhden vuokrakämppäni -10% välittäjän hinta-arviosta. Olin juuri valmistumassa oleva opiskelija, joten eihän mulla mitään säästöjä ollut tai mahdollisuutta saada pankista lainaa. Sijainti oli hyvä ja aktiivinen, joskin melko vanha taloyhtiö. Olisi varmaankin vieläkin sijoitusasuntona, jos olisi tuolloin reilu 30v sitten ollut 200 000 markkaa ylimääräistä rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi