Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?

Vierailija
14.01.2026 |

Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.

Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.

Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%

Kommentit (708)

Vierailija
621/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupiostos täällä. 20 000 euron hintainen kerrostalokämppä. Pidin vuokralla kunnes sain omani pois. Taloyhtiössä oli kallis remontti (LVIS-saneeraus) tulossa. Luovutin asunnon kunnalle. En jaksanut myydä itse enkä maksaa välittäjälle. Taloyhtiölaina tulevasta rempasta oli suurempi kuin asunnon käypä arvo. 🤣

Miksi kunta otti sen vastaan? Joka kunnassa ei varmaan ottaisi. Joissakin kunnissa kun on jo valmiiksi tyhjillään kunnan vuokra-vuokra-asuntoja.

Vierailija
622/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen ei tarkoita köyhyyttä. Kaveri on lääkäri (valmistui yliopistosta ennen minua) ja hän repii kymppitonnin kuukausipalkkaa. On asunut vuokralla nyt yli 12 vuotta putkeen. Hän voisi ostaa omistusasunnon Helsingin parhaalta paikalta mutta ei halua. Enkä halua minäkään, vaikka olen syntynyt ylempään keskiluokkaan. Minulle tulee perintönä asuntoja vanhemmilta, isovanhemmilta ja tädeiltä (lapsettomaksi jääneet naiset).

Palstatrollien älykkyys on tunnetusti heikko. He ajattelevat kuin koulukiusaajat. He pitävät vuokra-asujia automaattisesti köyhinä, koska trollit ovat itse köyhiä ja joutuneet asumaan vuokralla (vastoin omaa tahtoaan) koko ikänsä.  :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupiostos täällä. 20 000 euron hintainen kerrostalokämppä. Pidin vuokralla kunnes sain omani pois. Taloyhtiössä oli kallis remontti (LVIS-saneeraus) tulossa. Luovutin asunnon kunnalle. En jaksanut myydä itse enkä maksaa välittäjälle. Taloyhtiölaina tulevasta rempasta oli suurempi kuin asunnon käypä arvo. 🤣

Miksi kunta otti sen vastaan? Joka kunnassa ei varmaan ottaisi. Joissakin kunnissa kun on jo valmiiksi tyhjillään kunnan vuokra-vuokra-asuntoja.

Miksi kunta ei ottaisi kerrostaloasuntoa vastaan? Täällä on tuhansittain Ukrainan pakolaisia, jotka tarvitsevat halpoja vuokra-asuntoja. Kunnassa on vakava pula asunnoista. Ei niitä halpoja kämppiä riitä edes oman maan kansalaisille. 

Terveisin,
tosimaailmassa elävä

Vierailija
624/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-30% pyyntihinnasta on hyvä lähtötarjous.

Vierailija
625/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kunta ei ottaisi kerrostaloasuntoa vastaan? Täällä on tuhansittain Ukrainan pakolaisia, jotka tarvitsevat halpoja vuokra-asuntoja. Kunnassa on vakava pula asunnoista. Ei niitä halpoja kämppiä riitä edes oman maan kansalaisille. 

Terveisin,
tosimaailmassa elävä

Niin, siellä sinun tosimaailmassasi on pulaa vuokra-asunnoista. Kirjoitin, että JOISSAKIN kunnissa on valmiiksi tyhjillään kunnan vuokra-asuntoja. Esim. Kainuussa. Siellä saatat maksaa ikuisesti vastiketta sijoitusasunnostasi, jos olet ostanut huonosta yhtiöstä.

Vierailija
626/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan asunut kauempana kuin 250 kilometrin säteellä Helsingistä. En siis ole joutunut kärvistelemään muuttotappiokunnassa, missä on satoja tai tuhansia VAPAITA kaupungin vuokra-asuntoja (yksiöitä ja pieniä kaksioita). 

Vierailija
627/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on vapaa maa. Voit itse valita asuinpaikkasi. Jos haluat asua halvalla omistuskämpässä etkä pelkää asunnon arvon menetystä (koko taloyhtiön konkurssi) niin kannattaa muuttaa jonnekin takahikiälle. Muuttotappioalueilla on pikkukaupungit ja isommatkin kaupungit täynnä kerrostaloasuntoja mitä ei kukaan halua enää ostaa.

Jos taas haluat, että omistusasuntosi arvo säilyy niin sitten on pakko valita muuttovoittoalue. Siellä on asuntopula (nyt ja pitkälle ennustettavaan tulevaisuuteen) joten asuntosi menee kaupaksi kun haluat päästä siitä eroon. 

Vierailija
628/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttotappiokunnassa voit helposti tinkiä 20 - 30 prosenttia. Myyjillä ei ole ostajaehdokkaita jonossa. Asuntojen myyntiajat ovat nyt todella pitkiä jopa Helsingissä. 

Vierailija
629/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on vapaa maa. Voit itse valita asuinpaikkasi. Jos haluat asua halvalla omistuskämpässä etkä pelkää asunnon arvon menetystä (koko taloyhtiön konkurssi) niin kannattaa muuttaa jonnekin takahikiälle. Muuttotappioalueilla on pikkukaupungit ja isommatkin kaupungit täynnä kerrostaloasuntoja mitä ei kukaan halua enää ostaa.

Jos taas haluat, että omistusasuntosi arvo säilyy niin sitten on pakko valita muuttovoittoalue. Siellä on asuntopula (nyt ja pitkälle ennustettavaan tulevaisuuteen) joten asuntosi menee kaupaksi kun haluat päästä siitä eroon. 

Missä esimerkiksi Helsingin asuntopula todellisuudessa näkyy?  Etuovessa 984 omistusasuntoa omalla tontilla, joissa on 3 tai useampi huone, pinta-ala 70+ neliömetriä ja kunto hyvä.  Löytyy kerrostaloa, rivitaloa , omarantaista-omakotitaloa,... Vuokraovessa vuokrattavana vastaavilla spekseillä 437 asuntoa. Luulisi löytyvän sopiva asuntopulaa huutavallekin...

Vierailija
630/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit laittaa osto ilmoituksen paikalliseen Facebookin ryhmään ja hakea asuntoa ja ilmoittaa että kaikki julkisessa myynnissä olevat kohteet on nähty ja ne ei kiinnosta.

Vierailija
631/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on huutava pula edullisista vuokra-asunnoista. Yksiöt, kaksiot, kolmiot ja suuremmat. Helsingin kaupungin omat vuokra-asunnot ovat nykyään aivan liian kalliita pienituloisille. Vapailla markkinoilla olevat vuokra-asunnot ovat liian kalliita pienituloisille.

Toisin sanoen: Helsingissä pärjää vain hyvätuloiset ja KELAn elätit. Pienituloiset työssäkäyvät ovat väliinputoajia.

Vierailija
632/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,
tosimaailmassa elävä

Miksi ottaisi jos kerran remonttia on tiedossa enemmän kuin asunnon käypä arvoon? Kyllä kuntakin sen verran osaa yhteen laskea.

Hupiukkojen hupijuttuja, uskoo ken tahtoo.

Vierailija
633/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin omistuskämppään, koska Helsingin vuokrat eivät pysy järkevällä tasolla. Se järkevä taso on 10e per neliö per kuukausi. 

60 neliömetrin kaksion vuokra 600e/kk.

30 neliömetrin yksiön vuokra 300e/kk.

Näitä ei enää ole tarjolla runsaasti Helsingissä, joten muutin maakuntiin. Lisäbonuksena muuton jälkeen huomasin, että syrjäseudulla on vaikeampi löytää töitä. On helpompi olla työtön ja nostella Kelan etuudet.

Vierailija
634/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo kaksiota oli pyynti 17 000,

kaupat tehtiin kymppitonnilla.

Mitäs toi tekeekään, 40% hinnasta voi tinkiä.

Vierailija
635/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain on noin halpoja asuntoja, niin kyse on surkeimmasta syrjäseudusta. Samaa asunnonostologiikkaa ei voi soveltaa paikkoihin, joissa oikeasti asuu ihmisiä.

PS. Ostin juuri remontoitavan yksiön Helsingistä hyvällä paikalla 230 000 eurolla.

Vierailija
636/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä voit laittaa osto ilmoituksen paikalliseen Facebookin ryhmään ja hakea asuntoa ja ilmoittaa että kaikki julkisessa myynnissä olevat kohteet on nähty ja ne ei kiinnosta.

Onko tuo koskaan toiminut kellään?

Joskus -70 -80-luvuilla pystyi ostamaan asunnon edullisemmin, kun laittoi rappukäytävään lapun, että haluan ostaa, haluaako joku myydä. Joku dementoitunut mummo saattoi myydä omansa pilkkahintaan, kun ei tiennyt oikeaa hintatasoa.

Nykyään niin tyhmiä ei ole enää, joten jos on aikeissa myydä, miksi myisi halvalla jollekin nirsolle Facebook-kyselijälle, eikä laittaisi myynti-ilmoitusta nettiin, missä on paljon laajempi joukko ostajia.

Nuo Facebook-kyselijät ovat niitä, jotka haluaisivat ostaa juuri 110% itselleen täydellisen, huippukuntoinen, huippusijainnilla, mutta -80% alennuksella. Ei mikään ihme, että eivät ole normaaleja kanavia pitkin löytäneet sopivaa asuntoa, tuskin löytävät koskaan. Vaihtoehtoisesti he etsivät poikkeuksellista asuntoharvinaisuutta, eikä siinäkään tapauksessa kannata Facebookissa kysellä, kun poikkeuksellisesta asuntoharvinaisuudesta ovat kiinnostuneita muutkin ja saa paremman hinnan myymällä asuntoa normaalisti julkisesti.

Vierailija
637/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki minkä tingit ei tarvi maksaa.

Lähtökohtaisesti pitää muistaa etyä kun välittäjä laittaa kohteen myyntiin niin siinä on heti ilmaa se 5%, parin viikon päästä hinta jo putoaa.. tämä johtuu siitä että välittäjä antaa tietoisesti myyjälle ylihintaisen hintaodotuksen saadakseen toimeksiannon itselleen.

Mitä tulee siihen tarjoukseen niin jokainen katsoo itse minkä arvoisrna ostokohdetta pitää.

Itse tarjosin kerran 40% alle pyynyihinnan , välittäjä ei suostunut edes kertomaan tarjoustani myyjälle.. kohteesta pyydettiin 5 kk päästä samaa mitä tarjosin.. eli tarjoukseni oli siis jopa liikaa.

Kiinteistövälittäjiä kannattaa välttää niin pitkään kuin voi , ne vedättää minkö kerkeää.

Vierailija
638/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain on noin halpoja asuntoja, niin kyse on surkeimmasta syrjäseudusta. Samaa asunnonostologiikkaa ei voi soveltaa paikkoihin, joissa oikeasti asuu ihmisiä.

PS. Ostin juuri remontoitavan yksiön Helsingistä hyvällä paikalla 230 000 eurolla.

Ihan normaalia kun ei ole yliopistokaupunki, vaan muutto tappio  maalaiskunnan keskusta. Myyjiä enemmän kuin ostajia. 

Tosin on toi ns. hyvät kaupat.

Vierailija
639/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki minkä tingit ei tarvi maksaa.

Lähtökohtaisesti pitää muistaa etyä kun välittäjä laittaa kohteen myyntiin niin siinä on heti ilmaa se 5%, parin viikon päästä hinta jo putoaa.. tämä johtuu siitä että välittäjä antaa tietoisesti myyjälle ylihintaisen hintaodotuksen saadakseen toimeksiannon itselleen.

Mitä tulee siihen tarjoukseen niin jokainen katsoo itse minkä arvoisrna ostokohdetta pitää.

Itse tarjosin kerran 40% alle pyynyihinnan , välittäjä ei suostunut edes kertomaan tarjoustani myyjälle.. kohteesta pyydettiin 5 kk päästä samaa mitä tarjosin.. eli tarjoukseni oli siis jopa liikaa.

Kiinteistövälittäjiä kannattaa välttää niin pitkään kuin voi , ne vedättää minkö kerkeää.

Kuule kukaan ei pakota sinua laittamaan liian korkeaa hintapyyntöä. Voit ihan reippaasti sanoa välittäjälle, että laitetaan alhaisempi. Tosin niin ei ole koskaan tapahtunut, sillä se on asunnon omistaja, joka vaatii korkeaa hintapyyntöä. Ilman kiinteistönvälittäjää, kun myisit itse, laittaisit vielä paljon korkeamman hinnan, kun sinulla ei olisi pääsyä alueen toteutuneisiin myyntihintoihin tarkalla osoitetasolla.

Vierailija
640/708 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarjosin yläkerran naapurin asunnosta 160 000 euroa ennen koronapandemiaa. Naapuri ei myynyt. Hän vaati saada 210 000 euroa. Minä en tehnyt korkeampaa tarjousta, koska tiesin että hintapyyntö oli rajusti yläkanttiin. Siitä lähtee kyllä ilmat pois kun odotetaan vuosi tai pari. Naapuri jatkoi asuntonsa myyntiä yli 6 vuotta putkeen. Ostajaehdokkaita ei kiinnostanut, koska talo on hissitön. Hissiä ei saa rakentaa, koska talo on historiallinen suojelukohde.

Asuntokaupat syntyivät vuonna 2024. Naapurin viimeinen hintapyyntö netissä (Etuovi, Oikotie) oli 145 000 euroa ja ostaja tinki siitä vielä useita tonneja pois. Minä olin jo menettänyt mielenkiintoni naapurin kämppään, joten en tehnyt tarjousta. Olin ostanut sijoitusasunnon muualta (hintaan 120 000 euroa) ja tuossa kaupassa oli myyjänä perikunta.

Kyllä nauratti makeasti. Ahne naapuri joutui pudottamaan hintapyyntöään 70 000 euroa. Taloyhtiössä naurettiin, koska kaikki tiesivät että naapuri oli yrittänyt epätoivoisesti myydä kämppäänsä 6 vuotta putkeen. Jos hän olisi niellyt ylpeytensä kesällä 2019, hän olisi saanut asunnon myynnistä 160 000 euroa. Hän hylkäsi tarjoukseni, haukkui minut ja niin tehdessään menetti viimeisen ostajaehdokkaan joka olisi ollut valmis maksamaan EDES tuon 160 000 euroa. Lopullinen kauppahinta oli 140 000 tai alle jopa alle. Naapurin asunto muuttui kiertopalkinnoksi, joka pyöri markkinoilla yhteensä yli 6 vuotta putkeen. Ostajaehdokkaat naureskelivat. "Mitä tässä kämpässä on vikana, kun ei kelpaa kenellekään?" Vika on se kusipäinen omistaja, joka hylkäsi hyvän ostotarjouksen (160 000 euroa) ihan vaan siksi, että kuvitteli voittavansa jotain. Turpiin tuli. Hinta laski niin rajusti (210 000 ---> 140 000) että naapuri oli raivona. Pariskunnan huutoriitely kuului meille asti. Taisi mennä epäonnistunut asuntokauppa kovasti tunteisiin. Varsinkin kun meidän kämpässä naurettiin äänekkäästi kun naapurit riitelivät. 🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän