Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?
Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.
Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.
Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%
Kommentit (527)
Vierailija kirjoitti:
Hinta on kerrottu ilmoituksesta, persaukiset älköön vaivautuko.
" Niin, kyllä se noin on. Siinä hintapyynnössä on jo se markkinoiden aiheuttama ale-hinta. Ei siitä enää voi mitään tinkiä. Meillä on melko uusi ( 7v) asunto pk-seudulla Tikkurilassa, ei siinä mitään lisä-alennuksia enää anneta. Osta vaikka Hämeenlinna / Hauholta saat halvalla rivarin ap."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeästi vuokraloiset ovat tässä nyt pähkäilemässä miten asuntokauppoja tehdään. Itselläni 4 asuntoa joista yksi on myynnissä eikä minulla todellakaan ole mitään tarvetta myydä sitä mihinkään alennusmyynti/polkuhintaan sillä asunto on vuokrattuna ja tuottaa kaiken aikaa.
Minullakin on neljä asuntoa Helsingissä ja olen yhtä myymässä, sitä, missä itse asun. Olen saanut joitain todella törkeitä tarjouksia, kun jotkut luulevat, että asunnonmyyjillä olisi aina taloudellinen ahdinko ja pakkomyyntitilanne. Jos tämä ei mene kaupaksi haluamallani hinnalla, jatkan tietenkin vain asumista siinä kuten ennenkin.
Kiinteistönvälittäjät ovat hyvä ammattimainen välikäsi asuntokaupoissa, jaksavat olla ystävällisiä kaikille ja suodattaa pahimmat törkypuheet pois. Olisin varmaan sanonut parille renkaanpotkijatarjoajalle muuten aika suorat sanat.
myin entisen asuntoni, kun sain siitä hyvän tarjouksen, ja siirryin vuokralle. nyt etsin uuttaa omistusasuntoa enkä tarjousta antaessa yhtään mieti tuollaisia, että myyjällä on varmaan ahdinko, joten tarjoan vähemmän. Tarjoan sitä hintaa, joka minun mielestäni asunnolla + sijainnilla on muiden tekijöiden lisäksi. Tässä ausinkaupungissani on aika usein hinnoiteltu asunnot hyvin optimistisesti ja ne on aika kauan myynnissä, olen huomannut.
Tuollei on kyllä hyvä myydä asuntoa ettei ole mikään kiire. Voi asua siinä siihen asti, kunnes löytyy joku, joka arvottaa asunnon samalle hinnalle kuin myyjä.
asunnon hinta laitetaan joskus hiukan liian korkeaksi (jos sitä myydään välittäjän kautta), jotta voi sitten kieltäytyä myymästä sitä, jos joku asia potentiaalisessa ostajassa mietityttää. VÄlittäjäsopimuksissa nykyisin nimittäin on usein pykälä, että jos myyjä kieltäytyy myymästä asuntoa taholle, joka tarjoaa siitä pyyntihinnan, niin myyjän tulee maksaa siitä välityspalkkio välittäjälle. Siksi myyjän kannattaa laittaa vähän ekstraa, jotta voi suostua alempaan myyntihintaan ja plussana ostaja saa sitten hyvän mielen, kun pääsi tinkaamaan vähän.
Yleensä joutuu tinkimään omasta ihanteestaan vähintään 20 - 30 neliötä. Asunnot ovat nykyäänkin hirmukalliita!
Vähintään -50 prosenttia. Markkinat ovat syväjäässä joten kannattaa tehdä rohkeita tarjouksia. Monet asuntoaan myyvät ovat pakkomyynnin edessä ja huutokaupassa asunnosta saa vielä vähemmän.
Ei tarvii tinkiä kun pysyttlee niistä erossa. Huonompikin omakotitalo voittaa mennentullen. Ja niistäkin voi tinkiä.
Syrjäsuomalainen = Vaasa, Turku, Helsinki, Lappeenranta, Joensuu. En oikeastaan laskisi Oulua tuohon, vaikka reunalla onkin, kun on lähes Suomen maantieteellisessä keskipisteessä. Rovaniemi, Jyväskylä ja Tampere taitavat olla ainoita, jotka eivät ole syrjäseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ostaako joku vielä tässä taloustilanteessa asuntoja?
jos jää työttömäksi, niin omistusasuja ei saa mitään tukia 300 päivän jälkeen. tämä lama kestää vielä vuosia.
vuokralaisen elämä taas on turvattu ja kela maksaa kaiken.
Jos on tilillä säästöjä, niin kela ei maksa vuokra-asujalle yhtään mitään.
Ei se noin mene.
Omaisuutesi vaikuttaa asumistukeen, jos
asut yhden aikuisen ruokakunnassa ja sinulla on omaisuutta yli 10 000 euroa
asut kahden tai useamman aikuisen ruokakunnassa ja ruokakunnallasi on omaisuutta yhteensä yli 20 000 euroa.
Jos ruokakuntasi omaisuus ylittää 10 000 tai 20 000 euron rajan, otamme rajan ylittävästä osasta tuloksi huomioon 20 %.
Jos ruokakunnallasi on omaisuutta 50 000 euroa tai enemmän, asumistukea ei makseta lainkaan. Omaisuudesta vähennetään kuitenkin ensin pitkäaikaiset velat kuten asunto- tai opintolaina.
*"Ennemmin kannattaisi säästää välittäjän palkkio ja alentaa hintaa sen verran. Asunnon myyminen itse on lopulta yksinkertaista. Olen tehnyt sen monta kertaa. Pääsee suoraan keskustelemaan detailit ostajan kanssa, todella hyvä."
Välittäjälle ei yleensäkään "kannata" maksaa yhtään mitään, jollei välittäjä tee työtään. Välittäjän työ on löytää ostaja, joka tarjoaa niin paljon, että myyjälle jää välittäjän palkkon jälkeenkin enemmän kuin jos olisi myynyt itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos jää työttömäksi, niin omistusasuja ei saa mitään tukia 300 päivän jälkeen. tämä lama kestää vielä vuosia.
Ei se noin mene.
Omaisuutesi vaikuttaa asumistukeen, jos
asut yhden aikuisen ruokakunnassa ja sinulla on omaisuutta yli 10 000 euroa
asut kahden tai useamman aikuisen ruokakunnassa ja ruokakunnallasi on omaisuutta yhteensä yli 20 000 euroa.Jos ruokakuntasi omaisuus ylittää 10 000 tai 20 000 euron rajan, otamme rajan ylittävästä osasta tuloksi huomioon 20 %.
Jos ruokakunnallasi on omais
ja niinhän minä kirjoitin: Jos on tilillä säästöjä, niin kela ei maksa vuokra-asujalle yhtään mitään.
en vain kirjannut ylös kuinka paljon säästöjä pitää olla, mutta niin se vain menee, että jos on säästöjä (tietyn rajan yli), niin kela ei maksa yhtään mitään
sori nyt siitä etten muistanut, että tällä palstalla pitää kirjoittaa asiat kuin idi oo tit olisi lukemassa
Vierailija kirjoitti:
*"Ennemmin kannattaisi säästää välittäjän palkkio ja alentaa hintaa sen verran. Asunnon myyminen itse on lopulta yksinkertaista. Olen tehnyt sen monta kertaa. Pääsee suoraan keskustelemaan detailit ostajan kanssa, todella hyvä."
Välittäjälle ei yleensäkään "kannata" maksaa yhtään mitään, jollei välittäjä tee työtään. Välittäjän työ on löytää ostaja, joka tarjoaa niin paljon, että myyjälle jää välittäjän palkkon jälkeenkin enemmän kuin jos olisi myynyt itse.
Olin edelliseen välittäjääni aika tyytymätön, tosin en antanut hänelle palautetta siitä. päätin vain etten enää jatkossa käytä välittäjiä lainkaan tai sitten vaihdan firmaa.
Kuven laittamisessa, ja myynti-ilmoituksen saamisessa nettiin meni jotain kaksi viikkoa. Sitten siellä kierrätettiin muutamaa ostaja-ehdokasta, kolme oli kiinnostunut, joista kahdelle pankki ei suostunut myöntämään lainaa. Kun kolmas ehdokas sanoi olevansa hyvin kiinnostunut ja kävi paikalla omien asiantuntijoidensa kanssa, niin sillä hetkellä lähti ilmoitus netistä pois eikä asuntoa enää näytetty muille. Tuntui väärältä, etenkin, kun tämä kolmas ehdokas oli vasta pohtimassa. NO hän sitten sai ostettua asunnon, mutta olisin todellakin halunnut, että asuntoa esitellään se aika muillekin, kun yksi käy siellä tutkimassa asunnon kuntoa ja tutustumassa asiakirjoihin.
Tuolloin olin itse juuri toipumassa suurehkosta leikkauksesta, joten ei vaan jaksanut itse hoitaa asunnon myyntiä ja esittelyjä, silti jäi todella huono maku ja vähän huijattukin olo. jäi sellainen tunne, että välittäjä vain halusi päästa mahdollisimman helpolla.
mutta itsepä tein sitten päätöksen sen myymisestä. Toki olisin voinut sanoa välittäjälle, että ei myydä sillä hinnalla ja saat potkut ja hankkia toinen. Sain kyllä asunnosa sen hinnan mitä odotinkin ja ostajan kanssa oli tosi helppo kommunikoida, että sikäli ihan oikeanlainen tyyppi osti, mutta otin opikseni välittäjien toimintatavoista ja jos seuraavan kerran välittäjää käytän, niin osaan olla tiukempi.
Vierailija kirjoitti:
Vähintään -30%
Kysyttiin SOVELIASTA. Onko äidinkielen käsite tuttu? Kaupanhieronta tyssää siihen kun loukkaat myyjää. Ei kaikilla ole kiire myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIksi pitäisikään?
Omistusasuja on kusessa, jos jää työttömäksi. Velkaa olisi lyhennettävä, laskut maksettava, mistään et saa mitään etkä kämppääsi myydyksi.
Hieno homma tämä, että Petteri Orpo varastaa nyt jo keskiluokankin asuntovarallisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii tinkiä kun pysyttlee niistä erossa. Huonompikin omakotitalo voittaa mennentullen. Ja niistäkin voi tinkiä.
Voi kuule raukka, susta ei ole asumaan omakotitalossa, paitsi purkukuntoisessa. Ja sekin valitettavasti maksaa.
Ennemmin kannattaisi säästää välittäjän palkkio ja alentaa hintaa sen verran"
Minun välittäjä otti 2000 euroa kaksion myynnistä Helsingissä. Eipä sillä summalla ollut merkitystä suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään -30%
Kysyttiin SOVELIASTA. Onko äidinkielen käsite tuttu? Kaupanhieronta tyssää siihen kun loukkaat myyjää. Ei kaikilla ole kiire myydä.
Lopputuloksen kannalta on ihan sama, tyssääkö kaupanhieronta myyjän tunteisiin vai siihen että osapuolten näkemykset vain ovat liian kaukana toisistaan.
Jos löydät mieleisesi asunnon joka tuntuu juuri sinun kodiltasi ja ehdottomasti haluat sen niin maksat sen mitä pyydetään. Jotkut maksaa jopa vähän enemmän kun löytävät "sen oikean" asunnon. Muuten joku muu sen vie.
Jos jotain todella haluat, niin maksat sen mitä pyydetään. Jos asunnot on sinulle yhdentekeviä, niin voit heittää hatusta mitä vaan, myyjä sitten suostuu tai ei.