Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?

Vierailija
14.01.2026 |

Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.

Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.

Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%

Kommentit (262)

Vierailija
201/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markkinahinta on se, jolla kaupat syntyy. Ei kauppaankaan mennä ostamaan banaania ja päätetä, että tämä ei olekaan oikea hinta. Se myyjä päättää millä hinnalla siitä banaanista luopuu, ja ostaja joko maksaa sen tai sitten ei. 

Ruokakaupassa kaupat syntyvät. Se on tässä oleellista. Jos asunnon myyjä asettaan hinnan korkeammaksi kuin mitä kukaan on valmis maksamaan, hinta ei ole markkinahinta vaan myyjän omaa kuvitelmaa. Sama toimii myös toisinpäin. Liian alhaiset tarjouksetkaan eivät ole markkinahintoja. Markkinahinta voidaan määritellä vain ja ainoastaan toteutuneiden kauppojen perusteella. Jos kauppoja ei tehdä, markkina on pysähtyy eikä markkinahintaa voida määritellä.

-

Ei kaupassakaan kaikki asiakkaat osta kaikkia tuotteita, mutta osa ostaa.

Minä ostin tänään kalliin sushirasian, suurin osa ei ostanut.

Samoin asunnon kohdalla riittää, että yksi ostaja sen haluaa ja tarjoaa tarvittavan hinnan, jonka myyjä hyväksyy.

Lapsellista edes väittää muuta.

Vierailija
202/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä voi pyytää mitä tahansa.  Hinta on se, minkä ostaja maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi vuokraloiset ovat tässä nyt pähkäilemässä miten asuntokauppoja tehdään. Itselläni 4 asuntoa joista yksi on myynnissä eikä minulla todellakaan ole mitään tarvetta myydä sitä mihinkään alennusmyynti/polkuhintaan sillä asunto on vuokrattuna ja tuottaa kaiken aikaa.

Vuokralla asuvat ihmiset jotka ovat optimoineet yhteiskunnan tuet itselleen,ei heidän kannata ostaa omaa asuntoa sillä he menettäisivät silloin ainoan tulonlähteensä,eli yhteiskunnan varoilla elämisen.

Vierailija
204/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta on se mitä myyjä pyytää. Arvo on se jonka ostaja suostuu maksamaan.

Nämä käsitteet menevät suomalaisilta totaalisen sekaisin kun myyjät selittävät vieläkin tohkeissaan miten kallion korsun arvo on 300 000€ kun sen alle minun ei tarvitse myydä. Tuo on hinta, arvo on aina vasta se summa jolla asunto on mahdollista realisoida rahaksi. Arvolla ei ole nykyään mitään tekemistä hinnan kanssa.

Vierailija
205/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi vuokraloiset ovat tässä nyt pähkäilemässä miten asuntokauppoja tehdään. Itselläni 4 asuntoa joista yksi on myynnissä eikä minulla todellakaan ole mitään tarvetta myydä sitä mihinkään alennusmyynti/polkuhintaan sillä asunto on vuokrattuna ja tuottaa kaiken aikaa.

Minullakin on neljä asuntoa Helsingissä ja olen yhtä myymässä, sitä, missä itse asun. Olen saanut joitain todella törkeitä tarjouksia, kun jotkut luulevat, että asunnonmyyjillä olisi aina taloudellinen ahdinko ja pakkomyyntitilanne. Jos tämä ei mene kaupaksi haluamallani hinnalla, jatkan tietenkin vain asumista siinä kuten ennenkin.

Kiinteistönvälittäjät ovat hyvä ammattimainen välikäsi asuntokaupoissa, jaksavat olla ystävällisiä kaikille ja suodattaa pahimmat törkypuheet pois. Olisin varmaan sanonut parille renkaanpotkijatarjoajalle muuten aika suorat sanat.

Vierailija
206/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuja ihmisiä.

"Ostaja määrää hinnan"?

Tuolla logiikalla koko maassa ei olisi yhtäkään asuntoa myymättä. 😂 

Imbesillit!

Vierailija
207/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä käsitteet menevät suomalaisilta totaalisen sekaisin kun myyjät selittävät vieläkin tohkeissaan miten kallion korsun arvo on 300 000€ kun sen alle minun ei tarvitse myydä. Tuo on hinta, arvo on aina vasta se summa jolla asunto on mahdollista realisoida rahaksi. Arvolla ei ole nykyään mitään tekemistä hinnan kanssa.

Katsos arvo voi olla myös täysin sama kuin hinta, se riippuu täysin siitä, miten ammattimaisesti asunto on hinnoiteltu. Typerää luulla, että kaikissa asunnoissa olisi hinnassa ilmaa.

Vierailija
208/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassuja ihmisiä.

"Ostaja määrää hinnan"?

Imbesillit!

Myyjä määrää millä hinnalla asunto on ja pysyy myynnissä mutta vain ostaja määrää millä hinnalla se poistuu myynnistä kun kaupat syntyvät.

Myyjä voi vapaasti määrätä aivan miten mielikuvituksellisen hinnan hyvänsä mutta myyjä ei voi määrätä ketään maksamaan sitä. Siinä se pieni ongelma jota yksikään kuvitteellisen asuntovarallisuuden päällä istuva ei suostu itselleen myöntämään.

Vierailija
209/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos arvo voi olla myös täysin sama kuin hinta, se riippuu täysin siitä, miten ammattimaisesti asunto on hinnoiteltu. Typerää luulla, että kaikissa asunnoissa olisi hinnassa ilmaa.

Kuka väitti ettei näin voisi olla. Todellisuus on vain se että kauppa on täysin jäissä kun kukaan ei halua/kykene/ole valmis ostamaan sillä hinnalla jota myyjät pyytävät.

Maan suurin asuntorahasto on estänyt nyt yli vuoden sijoittajia nostamasta varojaan 1,2 miljardin asuntosalkusta "tilapäiseen markkinahäiriöön" vedoten. Totuus on se että salkun arvoksi on kirjattu hinta joka on niin kaukana salkun arvosta että rahaston lisäksi suomen pankkijärjestelmä olisi vaarassa luhistua jos tuo velkarahalla vivutettu potti joutuisi pakkorealisoinnin eteen.

Vierailija
210/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassuja ihmisiä.

"Ostaja määrää hinnan"?

Imbesillit!

Myyjä määrää millä hinnalla asunto on ja pysyy myynnissä mutta vain ostaja määrää millä hinnalla se poistuu myynnistä kun kaupat syntyvät.

Myyjä voi vapaasti määrätä aivan miten mielikuvituksellisen hinnan hyvänsä mutta myyjä ei voi määrätä ketään maksamaan sitä. Siinä se pieni ongelma jota yksikään kuvitteellisen asuntovarallisuuden päällä istuva ei suostu itselleen myöntämään.

Olin laittamassa asuntoa myyntiin. Välittäjä määritteli hinnan, ei suostunut tekemään sopimusta minun toivomallamme hinnalla. Minun hintapyyntö ei ollut mitenkään kovin korkea. En ole moiseen ennen törmännyt. 

Vierailija
211/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassuja ihmisiä.

"Ostaja määrää hinnan"?

Imbesillit!

Olin laittamassa asuntoa myyntiin. Välittäjä määritteli hinnan, ei suostunut tekemään sopimusta minun toivomallamme hinnalla. Minun hintapyyntö ei ollut mitenkään kovin korkea. En ole moiseen ennen törmännyt. 

Välittäjä ei tienaa mitään ennen kuin asunto todella myydään. Sille on pelkkää kulua ja riesaa myyjästä joka haluaa roikottaa asuntoa loputtomiin myynnissä mielikuvitushinnalla jota kukaan ei maksa kun "minun ei ole mikään pakko maksaa".

Vierailija
212/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjä jää tuossa miinukselle jos loput patukat jäävät myymättä, eikä se kauppias niitä patukoita sitten enää suostu myymään. Tuote poistuu sieltä kaupasta. 

Sen myyntihinnan tulee olla hyväksyttävä sekä sille myyjälle, että ostajalle. 

Olihan se hinta hyväksyttävä sille, joka yhdenkin patukan osti. Tietysti siinä vaiheessa harmittaa, kun lempisuklaata ei enää tulekaan kauppoihin, koska muut eivät sitä ostaneet, mutta ei yksi ihminen voi sille mitään.

Se ei ole myyjälle hyväksyttävä. Myyjä yksinkertaisesti ei enää noita patukoita tilaa enää. Markkinahintaa siis ei voida määrittää, kun ei löydy sellaista jolla ne patukat myynnissä pysyisivät. 

Jos markkinahinta löytyisi, niin sitten patukoita tulisi hyllyyn lisää. 

Vierailija
213/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassuja ihmisiä.

"Ostaja määrää hinnan"?

Imbesillit!

Palstan ikuisuusrommaajalla taas on se pikkuongelma, jota hän ei suostu itselleen myöntämään, että hänen kuvitelmansa auntojen romahtaneista arvoista on vain hänen omassa päässään. Asunnon arvo ei ole se polkuhinta, jonka haaveissaan elävä rommaaja siitä tarjoaa, vaan se, millä myyjä sen suostuu myymään. 

Hyvittavimpia ovat ne oman elämänsä sankarit, joiden mielestä asuntojen hintojen kuuluu olla törkeästi laskeneita, kun he itse yrittävät ostaa, mutta kun samanaikaisesti yrittävät myydä omaansa, niin ovatkin sitä mieltä, että heidän oman asuntonsa arvo ei ole laskenut, koska se on niin poikkeuksellisen erityinen.

Vierailija
214/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaikkuna muuttaa arvoa myös. Jos on aikaa odotella hyvää tarjousta niin silloin saattaa saada paremman hinnan. Jos on kiire myydä, niin lyhyessä aikaikkunassa se paras ostaja välttämättä ei osu kohdalle, ja joutuu hyväksymään huonomman tarjouksen kuin mitä olisi voinut saada vaikkapa kuukauden päästä. 

Pidemmässä aikaikkunassa niitä potentiaalisia ostajia kun osuu enemmän kohdalle. 

Vierailija
215/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Todellisuus on vain se että kauppa on täysin jäissä kun kukaan ei halua/kykene/ole valmis ostamaan sillä hinnalla jota myyjät pyytävät."

Nyt vetelet mutkia suoriksi. Että senkö takia on kauppa jäissä, ettei joku suostu myymään miljoona-asuntoaan 30 000 eurolla?

Minulla on sinulle helppo ratkaisu ongelmaan: Se, jolla on varaa käyttää 30 000 euroa uuteen kotiin, voi mennä ostamaan sellaisen kodin, josta pyydetään tuon verran. Katsos kun niitäkin on tarjolla. Ei kellään ole oikeutta vaatia itselleen asuntoa, johon oman kukkaron rahat eivät riitä. 

Vierailija
216/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt 10% sellaisena rajana, jota kehtaa yrittää tinkiä. Jos ei sen enempää halua maksaa, niin tuskin maksaa vaivaa yrittää tinkiä. 

Meilläpäin kauppa on vilkastunut, kun osa myyjistä on alentanut myyntihintoja selvästi keskiarvoa alemmaksi. Tuskin tällaisesta asunnosta ihan kauheasti voi tinkiä.

Vierailija
217/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassuja ihmisiä.

"Ostaja määrää hinnan"?

Imbesillit!

Se ostaja yhäkään ei voi yksin määrätä millä hinnalla kaupat syntyvät. 😄

Myyjä voi aivan hyvin jäädä odottamaan sopivampaa ostajaa. 

Vierailija
218/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää Toriin myyntiin ne kämpät. Siellä alkaa klo 2 yöllä tulla viestejä "lähteex 200 eurolla, tuun heti hakee" tai "vaihdatko Ikean juomalaseihin 6kpl"...

Vierailija
219/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"minulle kuuluu asunto halpaan hintaan, tyhmät myyjät! yhyy" 

😄

Vierailija
220/262 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se ei ole myyjälle hyväksyttävä. Myyjä yksinkertaisesti ei enää noita patukoita tilaa enää. Markkinahintaa siis ei voida määrittää, kun ei löydy sellaista jolla ne patukat myynnissä pysyisivät. "

Ja miten tämä vertautuu asuntokauppaan? Myyjällä oli asunto (suklaata) hintaan 50 tuhatta euroa. Hän sai sen myytyä toivomallaan hinnalla. Nyt hän ei enää tilaa samaa asuntoa samalla sijainnilla myytäväksi toiselle ihmiselle, koska pettyi niin kovin siihen, että sai halutun hinnan ensimmäisestä asunnosta?

???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä