Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?

Vierailija
14.01.2026 |

Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.

Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.

Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%

Kommentit (265)

Vierailija
161/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen asuntomarkkinat ovat siinä tilassa että edes 100% alennus ei takaa sitä ettet työnnä kättäsi kyynärpäitä myöden siihen ihteensä.

Juuri näin. Hintapyyntöjä on tälläkin hetkellä jotain ihan poskettoman ja ihan kohtuullisen välimaastosta. Myös se ohje, että aseta itsesi myyjän asemaan, ei toimi. Siis kannattaa huomioida myös myyjän näkökulma, mutta tärkeintä on tarjota vain sellainen hinta, joka nykytilanteessa tuntuu järkevältä. Ei siinä paljon myyjän "kun itse on tämä rakennettu" tunteilut lämmitä, jos Suomessa talous edelleen näivettyy ja reaalitulot pienenee, sekä asumiskustannukset nousee. Totaalisen nollakorot lienee myös historiaa, joten kovin pitkällä laina-ajalla maksat kämpän vaan toiseen kertaan pank

"Järki päähän ostaessa ja järkihintaa tarjoamaan, se on ihan myyjän oma moka, jos siitä suuttuu ja jatkaa myyntiharrasteluaan vuosikausia."

Entä jos myyjä ei suutu vaan tekee asiallisen vastatarjouksen sillä hintatasolla millä myy? Ja se on sinun mielestäsi liikaa? 

Mitäs silloin tehdään? 

( Itse ainakin olen siirtynyt seuraavaan ilman että mun myyjän motiiveja ja suuttumisia olisi pitänyt stessailla)  Toki joskus harmittanut jos kohde on ollut sellainen josta oltaisiin pidetty. Mutta myyjä päättää hinnan niissäkin. 

Vierailija
162/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ostaja päättää hinnan, minkä on valmis maksamaan, ei hintaa jolla kauppa tehdään. Myyjä voi hylätä tarjouksen"

Suomen asuntomarkkinoiden suurin ongelma on siinä että myyjät ovat todella noin yksinkertaisia.

No, syntyikö kaupat kun myyjä hylkäsi hinnan jonka ostaja oli valmis maksamaan? Ei.

Myyjä päättää vain hinnan jolla kauppoja ei synny

Myyjä ei pysty päättämään hintaa jonka ostaja on todella valmis ja kykenevä maksamaan.

Ostaja päättää sen hinnan jolla asunto todella menee kaupaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Ostaja päättää hinnan, minkä on valmis maksamaan, ei hintaa jolla kauppa tehdään. Myyjä voi hylätä tarjouksen"

Suomen asuntomarkkinoiden suurin ongelma on siinä että myyjät ovat todella noin yksinkertaisia.

No, syntyikö kaupat kun myyjä hylkäsi hinnan jonka ostaja oli valmis maksamaan? Ei.

Myyjä päättää vain hinnan jolla kauppoja ei synny

Myyjä ei pysty päättämään hintaa jonka ostaja on todella valmis ja kykenevä maksamaan.

Vähän tuo logiikka ontuu. Jos Ostaja ei kerran halua/ kykene tarjoamaan hintaa jolloin kauppa syntyisi. Myyjä on sen selkeästi kuitenkin ilmoittanut. 

Eikö tässä tilanteessa myös Ostaja päätä nimen omaan siitä hinnasta jolla Kauppa EI synny. Myyjä sen sijaan on ihna selkeästi määritellyt kauppaan johtavan hinnan.  :D 

Mä ymmärrän että olisi kiva saada asioita edullisesti. Aina ei vaan saa

Vierailija
164/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta on kerrottu ilmoituksesta, persaukiset älköön vaivautuko.

Se on aikalailla juurikin näin.

Käytännössä asunnonvälittäjät tietävät paikallisen hintatason ja oman etunsa vuoksi harvemmin lähtevät ylihinnoiteltua asuntoa välittämään.

Vierailija
165/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi dziisus missä mielikuvitusnaassa suomalaiset asunnon omistajat elävät.

"Myyjä voi päättää hinnan jolla asunto myydään', my ass.

Kukaan ei ole vielä kuvanut sitä mekanismia jolla myyjä pakottaa universumin loihtimaan tyhjästä ostajan joka maksaa juurikin sen myyjän määräämään hinnan että kaupat todella syntyvät tuohon hintaan.

Yksikään tällä hetkellä olemassa oleva hiilipohjainen elämänmuoto kun ei suostu maksamaan lähellekään myyjän pyyntiä.

Vierailija
166/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi dziisus missä mielikuvitusnaassa suomalaiset asunnon omistajat elävät.

"Myyjä voi päättää hinnan jolla asunto myydään', my ass.

Kukaan ei ole vielä kuvanut sitä mekanismia jolla myyjä pakottaa universumin loihtimaan tyhjästä ostajan joka maksaa juurikin sen myyjän määräämään hinnan että kaupat todella syntyvät tuohon hintaan.

Yksikään tällä hetkellä olemassa oleva hiilipohjainen elämänmuoto kun ei suostu maksamaan lähellekään myyjän pyyntiä.

Eli silloinhan nimen omaan ostaja päättää olla ostamatta asuntoa. Eikä kauppa toteudu. Ei silloin ostajakaan ole sitä arvoa määritellyt. 

Vierailija
167/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaako joku vielä tässä taloustilanteessa asuntoja?

jos jää työttömäksi, niin omistusasuja ei saa mitään tukia 300 päivän jälkeen. tämä lama kestää vielä vuosia.

vuokralaisen elämä taas on turvattu ja kela maksaa kaiken.

Vierailija
168/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistavalla luokalla harvemmin on mitään palavaa kiirettä asuntoaan myydä, ja sitä oikeaa tarjousta voi odotella... Perus duunareilla sitten tilanne on eri, jos uutta ei ole varaa ostaa ennen vanhan myymistä niin sitten kiire saattaa olla. 

Tässäkin taas rikkaat rikastuvat enemmän... Voivat odotella sitä parempaa hintaa kun köyhemmät joutuvat tyytymään siihen nopeasti saatavaan tarjoukseen... 

Vierailija
169/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni asuntoaan kauppaava myy, jos saa sopivan hinnan. Harvempi on pakkoraossa myymässä.  Näin olen sanoisin, että jos hinta on vaikkapa 249 tonttua, niin 245 on asiallinen tarjous. Joku tarjoaa toki 200 tonnia, mutta itse en tekisi edes vastatarjousta. Silloin ollaan niin kaukana yhteisestä näkemyksistä. Jos myyjän pyyntö on mielestäsi liikaa, niin skrollaa ohi. Se ei ole sinun asuntosi. 
Kertaalleen olin myymässä omaa asuntoani ja sain tarjouksen, joka oli tyyliin puolet pyynnöstä. Siinä oli liitteenä kolmen A4 -sivun selostus siitä, mikä asunnossa oli kuulemma pielessä ja perustelut olennaisen alhaiselle hintapyynnölle. En saanut vastausta, kun kysyin, miksi ihmeessä hän halusi edes ostaa noin huonon asunnon surkealla sijainnilla ja selvästi konkurssikypsästä taloyhtiöstä. 

Vähän samanlainen kokemus. Ostaja lähetti todella ylimielisen ja aggressiivisensävyisen viestin, jossa luetteli kaikenlaisia ideoimiaan vikoja asunnosta, ja teki törkeän alhaisen tarjouksen. En myynyt tietenkään. Se ostaja veti herneen syvälle nenään viimeisestä viestistään päätelleen.

Näissä av:n voimaantumisketjuissa se on aina myyjä, joka suuttuu ostajan tekemästä tarjouksesta. Minun kokemukseni mukaan ostajat suuttuvat yhtä lailla, kun eivät voikaan ostaa asuntoa polkuhintaan. Joillain on syntynyt käsitys, että heille olisi 'luvattu', että asuntoja voisi ostaa historiallisen halvalla ja suuttuvat, kun se toteudukaan.

Vierailija
170/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kuunnella miten vieläkin myyjät kuvittelevat voivansa määrätä sen hinnan jolla asunto myydään.

Ellei velkaa ole ja talous muutenkin kunnossa, myyjä voi päättää vain sen hinnan jolla asuntoa ei myydä.

Asunnon arvo ei ole kuitenkaan se summa jolla sitä ei saa myytyä vaan se jolla joku sen ostaa ja tämän summan päättää ostaja.

Ellei myyjä itsw ole valmis myymään niin perikunta malttaa tuskin odottaa musteen kuivumista ennen kuin laittaa lihoiksi korkeimman tarjouksen tehneelle ostajalle hinnasta välittämättä.

Yhtä huvittavaa on kuunnella niitä ostajia, jotka luulee voivansa määrätä hinnan, jolla asunnon ostavat. He voivat vaan päättää mitä on valmiit maksamaan, mutta sillä ei kenenkään ole pakko myydä

Ostaja sen hinnan määrää. Jos ei ole ostajaa ei synny kauppaa. Silloin ei voida tietää mikä on markkinahinta, mutta voidaan olettaa että se on vähemmän kuin pyyntihinta koska ostajia siihen hintaan ei löytynyt. Tätä samaa temppua käyttävät nyt kiinni olevat asuntosijoitusrahastot. Ne sanovat että taseessa arvo on X, mutta eivät halua myydä koska sitten paljastuisi että arvo olikin oikeasti 0,7X.

Vierailija
171/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei päätä. Myyjälle on täysin sallittua jättää asunto myymättä. 

Jos jollain on lukaali myynnissä Eirassa, ja tässä hiljaisemmassa markkinatilanteessa joku urpo päättää, että tarjoaa siitä 100 000€, luuletko tosiaankin että se tarjoaja hinnan päättää? Ei päätä. Kauppaa vain ei tuolla tarjouksella synny. 

Vierailija
172/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjä kämppä muuten on ostajalle merkki että myyjällä on kiire. Jos myisin itse tyhjää kämppää yrittäisin tehdä siitä asutun näköisen.

Voi olla tai sitten ei. Minulla on tyhjä asunto myynnissä eikä mitään kiirettä sitä myydä. Alhaisia tarjouksia en hyväksy, koska ei ne kulut nyt kuitenkaan ole kuin muutama tuhat vuodessa. Odotan mieluummin sitä sopivaa tarjousta, liian matalat eivät kiinnosta. 

Tuo voi olla itsepetosta. Ei ole mitään järkeä pitää kämppää tyhjillään kun voisi ottaa vuokralaisen. Eiran/Krunikan arvoasunnot toki eri juttu.

Vierailija
173/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole "muiden vastaavien" hintaa...  Se hintahan riippuu tasan siitä missä kunnossa. Alueella voidaan myydä vaikka mitä, hyviä ja huonoja... välittäjä esitti myyntihinnaksi kun en häntä ja hänen "tällä alueella toteutuneiden" mukaan arvioitu. Taloon vasta tehty kaikki ja oli hyvässä kunnossa."

Minulla samankaltainen tilanne. Arvioitin taannoin asuntoni hinnan parilla välittäjällä (pintaremonttien lisäksi keittiö remontoitu ja kph juuri laitettu, lisäksi taloyhtiössä isot remontit tehty). Molempien välittäjien hinta-arvio perustui aiempaan vastaavaan asunnon myyntihintaan. Tuo asunto oli taloyhtiön remontteja lukuunottamatta muuten peruskuntoinen (keittiö ja kph alkuperäisiä) ja tavallaan "pakkomyynnissä", kun asukas joutui hoitokotiin. Tiesin, että tällä asukkaalla ei ollut varaa maksaa kahdesta asunnosta, kun käyttövaraa hoitokotimaksujen jälkeen jää alle 200 e/kk.

Kieltämättä myyntihinta-arviosta kävi mielessä, että välittäjät halusivat helppo provikka mielessä ja vähällä työllä asunnon välitettäväksi. Toinen heistä vielä koitti toistamiseen kysellä asuntoa myyntiin. En laittanut asuntoa myyntiin. 

Vierailija
174/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaja sen hinnan määrää. Jos ei ole ostajaa ei synny kauppaa. Silloin ei voida tietää mikä on markkinahinta, mutta voidaan olettaa että se on vähemmän kuin pyyntihinta koska ostajia siihen hintaan ei löytynyt. Tätä samaa temppua käyttävät nyt kiinni olevat asuntosijoitusrahastot. Ne sanovat että taseessa arvo on X, mutta eivät halua myydä koska sitten paljastuisi että arvo olikin oikeasti 0,7X. 

Ei määrää. Hinnan määrittävät sekä ostaja että myyjä yhdessä. Minä olisin nykyisestä asunnostani maksanut enemmänkin, mutta myyjä hyväksyi tarjoukseni. 

Ostaja voi määrittää sen hinnan, mitä on valmis maksamaan ja myyjä sen jolla on valmis myymään. Jos näissä päästään yhteisymmärrykseen niin kaupat syntyy. Ostaja ei yksin pysty määrittämään mitään, muutenhan minä omistaisin puoli Helsinkiä asunnoilla jotka olisin ostanut eurolla. (tosin joku muu sitten ostaisi ne pois minulta, jos minulla myyjänä ei tosiaan olisi päätösvaltaa siihen kauppahintaan) 

Vierailija
175/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päätä. Myyjälle on täysin sallittua jättää asunto myymättä. 

Jos jollain on lukaali myynnissä Eirassa, ja tässä hiljaisemmassa markkinatilanteessa joku urpo päättää, että tarjoaa siitä 100 000€, luuletko tosiaankin että se tarjoaja hinnan päättää? Ei päätä. Kauppaa vain ei tuolla tarjouksella synny. 

Tämä. Tuossahan nimenomaan myyjä on päättänyt että asunnon arvo on hänelle enemmän kuin tuo tarjous. 

Vierailija
176/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei myöskään vielä ole kuvannut sitä mekanismia, jolla ostaja pakottaisi universumin loihtimaan tyhjästä myyjän, joka hyväksyy juurikin sen tarjoajan määräämän hinnan. 

Vierailija
177/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjä kämppä muuten on ostajalle merkki että myyjällä on kiire. Jos myisin itse tyhjää kämppää yrittäisin tehdä siitä asutun näköisen.

Voi olla tai sitten ei. Minulla on tyhjä asunto myynnissä eikä mitään kiirettä sitä myydä. Alhaisia tarjouksia en hyväksy, koska ei ne kulut nyt kuitenkaan ole kuin muutama tuhat vuodessa. Odotan mieluummin sitä sopivaa tarjousta, liian matalat eivät kiinnosta. 

Tuo voi olla itsepetosta. Ei ole mitään järkeä pitää kämppää tyhjillään kun voisi ottaa vuokralaisen. Eiran/Krunikan arvoasunnot toki eri juttu.

Riippuu asunnosta. Jonkun pienen asunnon voi hyvin jättää vuokralle pitkäksikin aikaa.

Jos kuitenkin on aikeissa myydä isomman ja kalliimman asunnon, niin ei kannata välttämättä vuokrata. Jos sen hinta on vaikka vuoden päästä normaalintasoinen, 20 000 enemmän kuin nyt tulleissa alihintaisissa, epänormaalin halvoissa renkaan potkimis-tarjouksissa, niin asunnon pitäminen tyhjillään on vienyt vain esimerkiksi vastikkeissa runsaat 4000 euroa vuodessa.

Vierailija
178/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myyjä päättää vain hinnan jolla kauppoja ei synny. "

Kyllä minä olen joka kerta asuntoa myydessä aivan itse päättänyt että tällä hinnalla nyt kauppa syntyy. Joistain tarjouksista olen päättänyt että tällä sitä kauppaa ei synny. 

Vierailija
179/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei myöskään vielä ole kuvannut sitä mekanismia, jolla ostaja pakottaisi universumin loihtimaan tyhjästä myyjän, joka hyväksyy juurikin sen tarjoajan määräämän hinnan. 

Jotkut kokevat, että heille olisi luvattu, että nyt saa ostaa asunnon tooodella halvalla. Suuttuvat sitten, kun niin ei käykään.

Sama kuin jotkut miehet kokevat, että heille olisi luvattu nainen, jos ovat "kilttejä ja kunnollisia". Ja jos naista ei saakaan, niin suuttuvat.

Ihan sama psyykkinen prosessi. Suuttuvat, kun eivät saa, mihin he ovat mielestään oikeutettuja.

Vierailija
180/265 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä herttaista kun jotkut ostajat ovat "huolissaan" myyjien myymättömyydestä. Että ei oo järkeä olla myymättä.  

Hei ne on aikuisia ihmisiä. Ei tarvii olla huolissaan. :D Jokainen saa laskee penninsä ite

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi