Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverisynttärit ja erityisruokavaliot

Vierailija
12.01.2026 |

Ensimmäisen lapsen ensimmäiset kaverisynttärit olisi tarkoitus järjestää keväällä. Mutta mitä hittoa voisi tarjota, kun pitäisi huomioida tarjottavissa gluteeni-, maito ja pähkinäallergia sekä kasvissyöjä ja haluaisin pitää rahanmenekin kohtuullisena? Lapsellani ei ole mitään allergioista, joten ei ole kokemuksia erityisruokavalioista..

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Popcorneja, sipsejä, kokista, keksejä, kakkua, jäätelöä. Ne jättää ottamatta, jonka allergiaan tarjottava ei sovi

Myös porkkanaa, omenoita, vesimelonia ja kurkkuja paloina. Aika moni pystyy ainakin niitä syömään. 

Aikoinaan kaverisynttäreillä oli aina muutama kaveri, jolla oli allergia ja äidit aina muistuttivat siitä ja huomioin sen tietenkin. Kumma kyllä kaverit söivät kuitenkin sitä samaa kuin muutkin välittämättä allergiastaan. Kun muistutin, että onko hyvä idea syödä tuota, niin kuulemma ei tule oireita, äläkä kerro mun äidille.  Ja sama on toistunut aika monta kertaa kaverien yökyläillessä meillä...

Oon huomannut saman. Ja hermoillut aika monta kertaa, että pitääkö kohta kutsua ambulanssi (vanhemman puheista päätellen allergia hengenvaarallinen) ja mitään ei ole tullut. Mutta en voi väkisin mennä ottamaan toisen suusta ruokaakaan pois ja aika mobni on sanonut syöneensä sitä ennenkin. 

Vegaaniperheiden lapset on ihan erikseen, ne lapset käy syömässä nakkeja vasta sitten, kun kukaan ei näe ja jos olen sattunut näkemään, pyytävät pelästyneinä etten kertoisi siitä kenellekään. Olen kyllä sitä mieltä, että on väärin vaatia lapsia noudattamaan muun perheen diettiiä, oli se sitten vegaani tai mikä tahansa.

Vierailija
62/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Popcorneja, sipsejä, kokista, keksejä, kakkua, jäätelöä. Ne jättää ottamatta, jonka allergiaan tarjottava ei sovi

Myös porkkanaa, omenoita, vesimelonia ja kurkkuja paloina. Aika moni pystyy ainakin niitä syömään. 

Aikoinaan kaverisynttäreillä oli aina muutama kaveri, jolla oli allergia ja äidit aina muistuttivat siitä ja huomioin sen tietenkin. Kumma kyllä kaverit söivät kuitenkin sitä samaa kuin muutkin välittämättä allergiastaan. Kun muistutin, että onko hyvä idea syödä tuota, niin kuulemma ei tule oireita, äläkä kerro mun äidille.  Ja sama on toistunut aika monta kertaa kaverien yökyläillessä meillä...

Olisiko ehkä kuitenkin järkeä kertoa äidille, niin allergiatiedon voisi päivittää? Sitten taas esimerkiksi keliaakikon suolinukan paskaksi meneminen näkyy toisilla välittömästi, toisilla vasta ajan kanssa. Vanhemman on hyvä tietää, jos keliaakikkolapsi syö salaa gluteenisämpylää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 v. vieraille on täysin turhaa tehdä mitään suolaisia piirakoita. Ne eivät syö. Vaikka oma lapsesi söisi mielellään sinun tekemääsi tuttua fetapiirakkaa, niin vieraat lapset eivät 100 % varmasti edes maista.

Jos välttämättä haluat tarjota "lämmintä" ruokaa, laita valmiita ranskalaisia ja ketsuppia. Mutta ei siinäkään oikeasti mitään järkeä ole.

Vierailija
64/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut saman. Ja hermoillut aika monta kertaa, että pitääkö kohta kutsua ambulanssi (vanhemman puheista päätellen allergia hengenvaaralline

Kannattaa varmistaa, että onko se todella hengenvaarallinen, eikä vain tehdä tulkintoja vanhempien puheista. Silloin jos tilanne tuleekin päälle, pitää olla aika nopeaa reagointia. 

Vierailija
65/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ehkä kuitenkin järkeä kertoa äidille, niin allergiatiedon voisi päivittää? Sitten taas esimerkiksi keliaakikon suolinukan paskaksi meneminen näky

Totta kai olen kertonut, heti ekojen kaverisynttärien jälkeen. Mutta sama on vain jatkunut ja kaveri väittää kivenkovaan ettei oireile ja äiti, että oireilee. Mietin, että kun lapsi syö noin huolettomasti niin ei hän kovin pahasti voi oireilla. Ja asiahan ei loppujen lopuksi ole minun vallassani. 

Vierailija
66/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta kannattaa ottaa huomioon tällainenkin. Pahin synttärikokemus oli vuosia sitten alakoululaisen synttäreille tullut diabeetikkolapsi joka olikin mennyt syömään pöydästä kaikkea samaa mitä muutkin, vaikka hänelle oli katsottu omat sopivat (vanhemman mukaan hyvät) tarjoilut valmiiksi erikseen. Vanhempi myös oletti lasta tuodessaan että minä vahdin ja mittaan itselleni ihan vieraan 9v lapsen sokerit, lapsi itse siis ei ollut ollenkaan valmis hoitamaan sairauttaan mutta enhän minä sitä tiennyt. Mittasin sokerit ohjeen mukaan kyllä ja sitten pitikin soittaa sekä päivystykseen että se lapsen äiti hakemaan koska sokeri oli tietysti ihan hirveissä lukemissa. Onneksi en tiennyt tuolloin juuri mitään diabeteksesta, en tajunnut miten suuressa vaarassa lapsi oli. Sen tajusin että ihmiset eivät ajattele yhtään millaisiin tilanteisiin muut ihmiset asettavat, en olisi ikinä kutsunut sitä lasta jos olisin tiennyt että hän ei osaa toimia turvallisesti vaan menee ahmimaan karkkia ja vanhempi ei ole ollenkaan kartalla miten lapsi pärjää hengenvaarallisen sairautensa kanssa. 

Vierailija
67/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ensihoitaja, joten hän osaisi kyllä reagoida. Kertakaan ei tällaista tilannetta ole kuitenkaan tullut, vaikka joka synttäreillä aina joku kertoo lapsensa allergiasta.

Itse olen muuttunut sen verran skeptiseksi, valittevasti, etten enää ota hirveän tosissani näitä juttuja vakavasta allergiasta. Ainoastaan jos lapsella on mukana epipen uskon allergian olevan oikeasti vakava, mutta niillä kerroilla on myös vanhempi aina mukana synttäreillä, niin kuin muutama muukin tutumpi vanhempi ja vietämme samalla mukavaa kahvihetkeä, kun lapset juhlivat.

Vierailija
68/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta kannattaa ottaa huomioon tällainenkin. Pahin synttärikokemus oli vuosia sitten alakoululaisen synttäreille tullut diabeetikkolapsi joka olikin mennyt syömään pöydästä kaikkea samaa mitä muutkin, vaikka hänelle oli katsottu omat sopivat (vanhemman mukaan hyvät) tarjoilut valmiiksi erikseen. Vanhempi myös oletti lasta tuodessaan että minä vahdin ja mittaan itselleni ihan vieraan 9v lapsen sokerit, lapsi itse siis ei ollut ollenkaan valmis hoitamaan sairauttaan mutta enhän minä sitä tiennyt. Mittasin sokerit ohjeen mukaan kyllä ja sitten pitikin soittaa sekä päivystykseen että se lapsen äiti hakemaan koska sokeri oli tietysti ihan hirveissä lukemissa. Onneksi en tiennyt tuolloin juuri mitään diabeteksesta, en tajunnut miten suuressa vaarassa lapsi oli. Sen tajusin että ihmiset eivät ajattele yhtään millaisiin tilanteisiin muut ihmiset asettavat, en olisi ikinä kutsunut sitä lasta jos olisin tiennyt että hän ei osaa toimia turvallisesti vaan

Taisi olla vanhempikin pihalla diabeteksen hoidosta, kyllä hänen olisi pitänyt jäädä paikalle huolehtimaan lapsestaan.

Vierailija
69/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä allergigot kutsumatta

gigot :)

Vierailija
70/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ennen Suomi oli täynnä niitä ei-diagnosoituja punanaamoja, joilla oli jatkuvasti maha kuralla. 

En oo kokenut gluteenittomien/vegaanisten herkkujen valmistusta vaikeana, ja pidän tärkeänä että kaikki voi syödä samaa ruokaa. Itse tehtyihin ruokiin oon lisännyt näytille listan sisällöstä.

Ystävällä on pähkinäallergiset lapset, jotka joutuvat osastolle pähkinästä. Ei tulisi mieleenkään vitsailla asialla.

Siinä vaan on se, että ne gluteenittomat leivonnaiset on korvikkeita. Ehkä niitä kaikki voi syödä, mutta eri asia on, haluaako syödä. Mutakakku on ainoa gluteeniton kakku, mikä toimii. Juuri oltiin juhlissa, missä kakku oli laktoositon ja gluteeniton. Se ei maistunut yhtään miltään, ihan kun pahvia olis syönyt. Samoin vegetuotteet, ne on korvikkeita, joissa ei ole aitoa makua. Kyllä minäkin vegaaneille ja gluteenittomille tarjottavaa löydän, suoraan kaupan, leipomon tms hyllystä. Mutta ei tulisi mieleenkään tarjota muille vieraille samoja tuotteita, heille teen tai tarvittaessa ostan tarjottavat, jotka maistuu hyvältä.

Vierailija
71/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsejä, karkkia ja paria eri jätskiä. Kerrot kutsussa tämän tarjoilun.

Vierailija
72/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisia jäätelöitä, on maidottomia. Sen oheen karkkia yms millä saa itse koristella jätsiannoksen, ns jädebuffa. Sankarille voi tehdä jädestä pienen kakun, jossa kynttilä

Vierailija
73/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta kannattaa ottaa huomioon tällainenkin. Pahin synttärikokemus oli vuosia sitten alakoululaisen synttäreille tullut diabeetikkolapsi joka olikin mennyt syömään pöydästä kaikkea samaa mitä muutkin, vaikka hänelle oli katsottu omat sopivat (vanhemman mukaan hyvät) tarjoilut valmiiksi erikseen. Vanhempi myös oletti lasta tuodessaan että minä vahdin ja mittaan itselleni ihan vieraan 9v lapsen sokerit, lapsi itse siis ei ollut ollenkaan valmis hoitamaan sairauttaan mutta enhän minä sitä tiennyt. Mittasin sokerit ohjeen mukaan kyllä ja sitten pitikin soittaa sekä päivystykseen että se lapsen äiti hakemaan koska sokeri oli tietysti ihan hirveissä lukemissa. Onneksi en tiennyt tuolloin juuri mitään diabeteksesta, en tajunnut miten suuressa vaarassa lapsi oli. Sen tajusin että ihmiset eivät ajattele yhtään millaisiin tilanteisiin muut ihmiset asettavat, en olisi ikinä kutsunut sitä lasta jos olisin tiennyt että hän ei osaa toimia turvallisesti vaan

Höpönlöpön, korkeat sokerit ei ole vaarallisia jatkuessaan vain hetken (toki tekevät hiljalleen vaurioita elimistöön ja happomyrkytys voi olla myös  mahdollinen, ei kehity juhlien aikana)

Vierailija
74/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoista ssa nykyään valmiita gluteenittomia juttuja joita voi modata tai jos tykkäät leipoa niin on gluteenittomia jauhoseoksia.

Pähkinöitä nyt ei tarvi laittaa mihinkään, jos tarjolla on tuotteita jotka selkeästi saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää niin niistä kannattaa mainita. 

Vegaanisille vaikka vegaanista jäätelöä ja siihen jotain lisukkeita, joita voivat itse laittaa maun mukaan?

Vierailija
75/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisia jäätelöitä, on maidottomia. Sen oheen karkkia yms millä saa itse koristella jätsiannoksen, ns jädebuffa. Sankarille voi tehdä jädestä pienen kakun, jossa kynttilä

Jos synttärisankari ei ole vegaani, hänen ei tarvitse tarjota vegaanista jäätelöä. 

Vierailija
76/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos synttärisankari ei ole vegaani, hänen ei tarvitse tarjota vegaanista jäätelöä. 

Eikö maitoallergiselle kaverillekaan?

Vierailija
77/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut lasten synttäreillä tarjottavat, jotka näyttäisi käyvän melkein koko porukalle, vaikka ei ole allergisille suunnattukaan. On ollut jätskibaari, missä suklaakastiketta, pikkukarkkeja, marjoja ja hilloa. Jätskin voi maitoallergiselle korvata sorbetilla tai vegaanijätskillä. On tarjottu myös sipsejä ja popcorneja. Ja vielä kurkku-ja porkkanatikkuja, joihin dippiä. Nämähän käy kaikille muille, paitsi jätski ja dippi pitää ostaa erikseen  maitoallergiselle. 

Vierailija
78/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea olikin, että kaikki voivat syödä samaa, eikä järjestäjän tarvitse huolehtia kaikesta erikseen eli säädön määrä vähenee. Ikävää että sinun piti tarkoituksella ymmärtää väärin

Vierailija
79/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut saman. Ja hermoillut aika monta kertaa, että pitääkö kohta kutsua ambulanssi (vanhemman puheista päätellen allergia hengenvaaralline

Huh, toivottavasti on provoa eikä yleinen käytäntö! Mun maitoallerginen lapsi vietti kaverisynttärin jälkeisen yön osastolla, koska oli tarjoiltu "maidotonta" = selvisi että se oli vain laktoositonta maitoa sisältävä. Vaikka oli moneen kertaan sanottu, että mitä maitoallergia tarkoittaa ja olin antamassa omat eväät mukaan ja lapsi oli itsekin tarkistanut, että voiko varmasti syödä.

Vierailija
80/82 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, toivottavasti on provoa eikä yleinen käytäntö! Mun maitoallerginen lapsi vietti kaverisynttärin jälkeisen yön osastolla, koska oli tarjoiltu "maidotonta" = selvisi että se oli vain laktoositonta maitoa sisältävä. Vaikka oli moneen kertaan sanottu, että mitä maitoallergia tarkoittaa ja olin antamassa omat eväät mukaan ja lapsi oli itsekin tarkistanut, että voiko varmasti syödä.

Meillä ei ole hengenvaaralliset oireet, mutta kyllähän jos lapsi ripuloi ja on vatskivuissa koko yön, niin ei synttäreistä hyvä mieli jää. 

Meillä maitoaltistus aloitti sellaisen helvetin, että kauhulla muistelen. Oireet räjähti käsiin ja lapsi kärsii oireista viikkoja.

Minä pistän mukaan aina itse tehtyä kakkua ja jonkun keksipaketin yhteiseksi tarjottavaksi. Täysin ok minulle. Teen tämän sen takia, että emännän on yhtäkkiä aika hankala ottaa haltuun monen lapsen allergiat ja termit. Ja kun minulta kysytään mitä lapseni voi syödä, niin on vaikea tietää sen kaupan valikoimaa, jossa perhe käy.

Melkein hankalampi on tilanne jossa emäntä haluaa välttämättä itse etsiä sopivia tuotteita 😅