Lapsen kaverisynttärit ja erityisruokavaliot
Ensimmäisen lapsen ensimmäiset kaverisynttärit olisi tarkoitus järjestää keväällä. Mutta mitä hittoa voisi tarjota, kun pitäisi huomioida tarjottavissa gluteeni-, maito ja pähkinäallergia sekä kasvissyöjä ja haluaisin pitää rahanmenekin kohtuullisena? Lapsellani ei ole mitään allergioista, joten ei ole kokemuksia erityisruokavalioista..
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehujäätelö menee yleensä kaikille, samoin popcorn. Sipisitkin todennäköisesti. Vihannestikut (kurkku, paprika, porkkana, kukkakaali) tarvittaessa eri kulhoissa, dippiä mukaan (ja se maidoton ei vaan ota dippiä). Karkkeja löytyy, kunhan katsoo ettei niissä ole gluteenia. Hedelmäsalaatti.
Dipinkin voi tehdä maidottomana, vegaanituotteissa on nykyään oikein hyviä korvaavia tuotteita maitopohjaisille asioille. Kakkuunkin saa "kermavaahdon" maidottomana.
Anteeksi nyt vaan, mutta yhä lähes kaikki vegaanituotteet maistuu paskalle.
Se on ihan vegaanin oma valinta. Tässä oli kuitenkin kyse lapsen synttäreistä. Ajatuksena on laittaa sellaiset tarjottavat, jotka sopivat mahdollisimman monelle. Suolaiseksi gluteenittomia tacoja, jotka jokainen täyttää miten parhaaksi näkee, maidotonta jäätelöä, poppereita ja dippiä sekä tavallisena että vegaanisena.
Onko sulla yleensä liharuokia tarjolla synttäreillä? Voiko pähkinäkakkua tehdä jonain toisena ajankohtana? Ihan joka ruoan ei tarvitse sopia jokaiselle. Itse jättäisin vegaanit ja muut paskat suoraan laskuista, harjoittakoot aktivismia omalla ajallaan.
Ihan mielenkiinnosta: Järjestätkö sä aikuisillekaan kemuja? Emännöintikokemuksesi vaikuttaa.... ohkaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: Järjestätkö sä aikuisillekaan kemuja? Emännöintikokemuksesi vaikuttaa.... ohkaiselta.
Mistä moinen passiivisaggressiivinen kommentti?
Itse en esimerkiksi koskaan tee mitään itse vaan tilaan toiveiden ja allergioiden mukaan. Olenko jotenkin huonompi kemujen järjestäjä? Mä olen surkea leipuri, joten mieluummin tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka mitä. Eihän lastenkutsuille kai yleensäkään mitään kolmen ruokalajin ateriaa tarjoilla? Sipsiä, karkkia, hedelmiä, vaikka vanhoja kunnon cocktail-tikkuja, kakku/leivoksia/keksejä marengista tai perunajauhoilla leivottuna.
Lastenjuhlat ei enää ole (onneksi) pelkkää sipsiä ja karkkia, vaan niihinkin voi panostaa. Itse tekisin lapsen iästä riippuen jonkun buffatyylisen tarjottavan.
Voi panostaa, mutta ei ole pakko, jos tuottaa Ap:lle kerran stressiä ja talousvaikeuksissa.Lähinnä nyt mietin, että mikä olisi esim kakku tai joku suolainen piirakka, joka sopisi kaikille oli allergioita tai ei. Ei meillä ole tilaakaan alkaa säilyttää sen kymmenen eri sorttia jokaista lajia jokaiselle allergikolle. Ap
Sokerikakkupohja on helppo tehdä perunajauhosta tai gluteenittomasta jauhoseoksesta. Kauravispi päälle, jos joku vieraista on todellakin maidoton eikä laktoositon.
Tarkista sipsit yms, jossain pringleseissä on vehnää, toisissa maustetuissa maitojauhetta. Ei tarvita kymmentä sorttia, mutta pakkausselosteet joutuu tavaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehujäätelö menee yleensä kaikille, samoin popcorn. Sipisitkin todennäköisesti. Vihannestikut (kurkku, paprika, porkkana, kukkakaali) tarvittaessa eri kulhoissa, dippiä mukaan (ja se maidoton ei vaan ota dippiä). Karkkeja löytyy, kunhan katsoo ettei niissä ole gluteenia. Hedelmäsalaatti.
Dipinkin voi tehdä maidottomana, vegaanituotteissa on nykyään oikein hyviä korvaavia tuotteita maitopohjaisille asioille. Kakkuunkin saa "kermavaahdon" maidottomana.
Anteeksi nyt vaan, mutta yhä lähes kaikki vegaanituotteet maistuu paskalle.
Se on ihan vegaanin oma valinta. Tässä oli kuitenkin kyse lapsen synttäreistä. Ajatuksena on laittaa sellaiset tarjottavat, jotka sopivat mahdollisimman monelle. Suolaiseksi glut
Ei nyt popperssia sentään lapsille :0
Ensimmäisen lapsen ensimmäiset kaverisynttärit ja mietit jotain suolaista piirakkaa. Juupa juu, jotkut 5-7v syökin suolaisia piirakoita. Tarjottavien syönti on kuitenkin max 10% koko kekkerien ohjelmasta
Jos se gluteeniton on keliaakikko, niin en leipoisi mitään, vaan ostaisin tälle kaupasta valmiina ja tarjoilisin suoraan paketista. Koska jos alat leipomaan, niin kaiken kanssa täytyy olla ehdottoman tarkka, ettei mikään ole ollut kosketuksissa gluteenin kanssa.
Joo, ennen Suomi oli täynnä niitä ei-diagnosoituja punanaamoja, joilla oli jatkuvasti maha kuralla.
En oo kokenut gluteenittomien/vegaanisten herkkujen valmistusta vaikeana, ja pidän tärkeänä että kaikki voi syödä samaa ruokaa. Itse tehtyihin ruokiin oon lisännyt näytille listan sisällöstä.
Ystävällä on pähkinäallergiset lapset, jotka joutuvat osastolle pähkinästä. Ei tulisi mieleenkään vitsailla asialla.
Mites tuo kasvissyöjä, käyttääkö kuitenkin kananmunia?
Jos käyttää niin ihan kääretorttutaikina, mutta pelkillä perunajauhoilla. Käy ihan kerroskakkupohjanakin, ei tarvitse edes leikellä paksua kakkua osiin täytteitä varten.
Jos kananmuna ei käy, niin joku vegaaninen vettuohje ja teet lettukakun.
Jos haluat tarjota ruokaisampaa ja makea jälkkäriksi, niin nuo gluteenittomat tortillat on hyvä ehdotus, loput täyteet mitä jää yli voi syödä itse myöhemmin. Muutoin sipsit ja popparit riittää suolaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Popcorneja, sipsejä, kokista, keksejä, kakkua, jäätelöä. Ne jättää ottamatta, jonka allergiaan tarjottava ei sovi
Myös porkkanaa, omenoita, vesimelonia ja kurkkuja paloina. Aika moni pystyy ainakin niitä syömään.
Aikoinaan kaverisynttäreillä oli aina muutama kaveri, jolla oli allergia ja äidit aina muistuttivat siitä ja huomioin sen tietenkin. Kumma kyllä kaverit söivät kuitenkin sitä samaa kuin muutkin välittämättä allergiastaan. Kun muistutin, että onko hyvä idea syödä tuota, niin kuulemma ei tule oireita, äläkä kerro mun äidille. Ja sama on toistunut aika monta kertaa kaverien yökyläillessä meillä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Popcorneja, sipsejä, kokista, keksejä, kakkua, jäätelöä. Ne jättää ottamatta, jonka allergiaan tarjottava ei sovi
Myös porkkanaa, omenoita, vesimelonia ja kurkkuja paloina. Aika moni pystyy ainakin niitä syömään.
Aikoinaan kaverisynttäreillä oli aina muutama kaveri, jolla oli allergia ja äidit aina muistuttivat siitä ja huomioin sen tietenkin. Kumma kyllä kaverit söivät kuitenkin sitä samaa kuin muutkin välittämättä allergiastaan. Kun muistutin, että onko hyvä idea syödä tuota, niin kuulemma ei tule oireita, äläkä kerro mun äidille. Ja sama on toistunut aika monta kertaa kaverien yökyläillessä meillä...
Aika erikoinen keissi. Ehkä ei ollut mikään hengenvaarallinen allergia kyseessä. Mikäli on, niin lapsen mukana tulee epipenitkin kylään.
Lapset syö 3 popcornia, 2 sipsiä, 3 karkkia ja yhden keksin ja näistäkin jättää puolet. Saat toki väsätä gluteenittomia tortilloja ja leipoa kakun perunajauhoista, mutta aika turhaan näet vaivaa.
Mahdollisimman yksinkertaista. Lapset nyt yleensäkin syö eniten sipsejä, karkkeja, poppareita, ehkä kasvistikkuja, sit jätskiä jos on. Kakuthan jää melkein syömättä. Mun lapsella on ruokavalio ja kun kiitän synttärikutsusta, kysyn samalla onnistuuko järjestää tarjottavaa vai laitanko jotain mukaan. Useimmat on keksineet jotain. Ei tuollainen oo nykyään enää ongelma. Esim sipsejä, poppareita ja hedelmäkarkkeja kaikille, jätskiä tarjolle ja maidottomille sit vaikka mehujäät. Kivoja juhlia!
Vierailija kirjoitti:
Moniko 5-7v on kasvissyöjä??
Yllättävän moni vanhemman läsnäollessa, kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen lapsen ensimmäiset kaverisynttärit ja mietit jotain suolaista piirakkaa. Juupa juu, jotkut 5-7v syökin suolaisia piirakoita. Tarjottavien syönti on kuitenkin max 10% koko kekkerien ohjelmasta
Jep, pienistä lapsista tasan 1,2 ottaa suolaista piirakkaa ja toinenkin heistä jättää lautaselle närpittynä. Mahdollisimman yksinkertaista!!
Sipsejä ja karkkia lähinnä, lisäksi pilkottuja hedelmiä, esim ananasta ja vesimeloonia. Lapsen ensimmäiset vuodet jaksoin panostaa juhlatarjoiluihin, sitemmin huomasin, että melko turhaa. Ne syövät lähinnä sipsejä ja karkkia, ja yllättäen myös hedelmiä. Kakkua maistetaan, muuta oikeastaan edes ei.
Jos nyt haluaa leipoa, niin kakku on ihan yhtä helppo tehdä gluteenittomana kuin tavallisena, samoin laktoosittomana. Maitoallergisille on kaikkia kauravispejä nykyään, ok makuisia, eikä silläkään niin väliä, koska kakkua ei pahemmin kuitenkaan syödä. Kaikki vegaaniset valmisjutut ovat helppoja maitoallergisille. Jos on hengenvaarallisen pähkinäallergisia, niin se rajaa normaalin suklaan pois, pähkinöitä tuskin tarjottaisiin muutenkaan. Kasvisruoka ei ole ongelma, harvoin lastenjuhlissa on tarjolla lihaa.
Poppareita. Xtran tavalliset sileät sipsit. Prinssinakit. Kurkkutikut. Vaahtokarkit.
Useimmat Haribon karkit on maidottomia, gluteenittomia ja eivät sisällä pähkinää.
Keksit ja leivonnaiset on sitten paljon hankalampi juttu ja suosittelen unohtamaan ne jos budjetti on tiukka.
Mutta jos meinaat keksejä ostaa niin Schär Piruett on maidoton, gluteeniton, ja ainakin ennen vadelman makuiset oli myös täysin pähkinättömiä.
Pirkan gluteeniton kanelipulla pakkasesta on hyvä. On sopiva vaikka olisi kaikki luettelemasi allergiat yhtäaikaa.
Jos kananmuna käy niin sitten valikoima on isompi.
Ja keliaakikot vaan kuoli pois. Oi niitä aikoja.