Miksi sähköautoja vastustavien jutuissa jäiset sähköautot hyytyvät pakkaseen, mutta Tekniikan Maailman talviautovertailussa sähköautot..🥶
...ovat vertailun parhaat autot? Talviautovertailu tehtiin Lapissa ja mukana oli myös polttomoottoriautoja. Vertailun viimeinen oli polttomoottoriauto.
Ja Tekniikan Maailman on vielä erillisessä jutussa maininnut sähköauton hyväksi puoleksi hyvät talviominaisuudet. Ei vaaraa polttoaineen ja AdBluen jäätymisestä. Ei tarvetta lämmittää moottoria, että saa auton sisältäkin lämpimäksi. Isosta akusta riittää virtaa tehokkaisiin lämmitysvastuksiin. 12 voltin akkua ei tarvitse rasittaa satojen ampeerien starttivirralla jne. Tasainen painojakauma, takavetokin kulkee hyvin. Sähköauto on heti vetreä eikä kärsi pätkäajostakaan. Öljyn sekaan ei tiivisty polttoainetta ja vettä niin kuin polttiksissa.
Ja hyvänä puolena se, että nykyaikaisen auton energiankulutus pienenee sään lämmetessä keväällä, kun taas polttomoottoriaikakauden autoissa energiankulutus on edelleen ihan järjetön kesät talvet.
Ja onhan se vaan oikeasti ihan h...in mukavaa, kun auton saa puhelimesta hipaisemalla valmiiksi lämpimäksi. Voi lähteä kauluspaita päällä ajamaan talvellakin.
Ja kun lukee noita uutisia Lapin pakkasista niin dieselit siellä ovat jämähtäneet ja bensa-autoissakin paukkuu jakohihnat, jos vaan saa käyntiin.
En kyllä enää ikinä suostuisi ajamaan talvekaan polttomoottoriaikakauden autolla. Sen verran mukavuudenhaluinen olen.
Kommentit (708)
Uudet dieselit, adbluella, kiitos ei...
2500€ / korjaus
Vierailija kirjoitti:
2500€ / korjaus
Huonoimmassa tapauksessa jokavuotinen ongelma
Englannin kielessä käytetään termiä battery homosexual näistä patteriauto intoilijoista. Elämä täyttyy patteriauto hehkutuksesta ja håmostelusta niiden takapenkillä syrjäisillä p-paikoilla. Itse en halua leimaantua tähän porukkaan joten en edes harkitse hankintaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2500€ / korjaus
Huonoimmassa tapauksessa jokavuotinen ongelma
Kannattaa laittaa vähän parempaa ainetta niin ei vehkeet säry.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina tappelua siitä kumpi joutuu ajamaan polttomoottoriautolla ja kumpi saa napata ID.7:n alleen. Onhan noissa hirmuinen ero mukavuudessa ja helppoudessa puhumattakaan suorituskyvystä. Erityisesti talvella nykyaikainen auto eli oikea täyssähköauto on ihan yliveto!
Olemme laittamassa polttista pois, mutta sepä ei dieselinä kelpaakaan vaihtoon vaan autokauppa sanoi että kannattaa myydä itse pois, koska heille on tullut linjaus että polttiksia ei enää oteta vaihdossa (tai saa ihan vain nimellisen korvauksen).
Kannattaa kysyä toisestakin kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomat kertoo tänään kaveruksista jotka ajoivat Vantaalta Saariselälle kilpaa. Toisella oli Mersun Diesel ja toisella Mersun nykyaikainen auto eli täyssähköauto.
Sähköauto oli Saariselällä puoli tuntia nopeammin kuin diesel. Jutussa kerrotaan etteivät nykyajan sähköautot enää rajoita matkanteon nopeutta vaan rajat tulee siitä kauanko ihminen pystyy olemaan ilman vessaa, ruokaa ja juomaa.
Ei siis enää kannata kalistella raskassoutuisella dieselillä sen takia, että haluaa olla nopeimmin perillä.
Mitenköhän tämä kilpa-ajo on oikein toteutettu? Ajoivatko samaa reittiä? Oliko dieselkuskilla huoltoasemalla vatsa kovalla tai sitten piti pysähtyä monta kertaa syömään tai vessareissuille? Miten täyssähköauto saatiin ladattua pikalaturilla niin täyteen, että ennätti edelle, vaikka dieselissä riittäisi polttoaine koko matkalle? Kisaa tuskin tehtiin näillä pakkasilla, ei kenenkään sähköautossa ole range lähellekään 500 km näillä keleillä. Ajettiinko rajoitusten mukaan vai ylinopeutta?
Vantaalta Saariselälle ajaa siis ilman pysähdyksiä 12 h 40 min ja matkaa kertyy n. 1070 km.
Vierailija kirjoitti:
Ootko lukenut sitä sähköautoilijoiden omaa ajotestiä jonka tekevät vuotuisesti? Löytyy googlettamalla. Se on rehellinen ja puolueeton testi. Ajavat tyyliin Hki-Kuusamo tai vastaavan välin, en muista missä päätepiste on. Loppuraportissa kerrotaan joka autokunnalta esim. latausten määrät ja kestot jne.
En tiedä, ajoivatko tänä vuonna, kun ei ole kiinnostellut, mutta viime vuonna katsoin loppuraporttia ja siellä häntäpään suoriutujissa oli jopa SEITSEMÄÄ latauskertaa 🤣 Jäätävä määrä pysähdyksiä. Joku id4 ainakin oli tehnyt tälläisen suorituksen ja oli niitä muitakin. Kärkiautot oli pysähtyneet 2-3 kertaa lataamaan.
Oli tänäkin vuonna ja Kuusamoon päättyi reissu, mutta Kemijärven kautta, eli Lapissa käyvät ja palaavat jonnin matkaa alaspäin, että saavat 1000 kilometriä täyteen. Sillä reissullahan sai jokainen pysähtyä niin monta kertaa kuin huvitti, eli kusi ja ruokataukoja omaan tahtiin. Lyhyt pysähdyshän sähköautolla nopeuttaa voi nopeuttaa matkantekoa, koska latausteho on alkupäässä tapissaan. Toisekseen mukanahan tänäkin vuonna oli ihan kuorisiteettina vanha ensimmäisen sukupolven runsaasti ajettu akkuvikainen Tesla, sekä 28 kWh ensimmäisen sukupolven Hyundai Ioniq, joilla kumpaisellakin luonnollisesti runsaasti latauskertoja. Molemmat kuitenkin pääsi perille ja kovasta pakkasesta huolimatta pikkuakkuinen Ioniq jopa rapiat 18 tunnissa, vaikka siis kyseessä vanhemmanpuoleinen kaupunkiauto ja pakkasta mukavat 30 astetta.
Lämpimyysjärjestyksessä:
1. Sähköauto
2. Bensiinikäyttöinen auto
3. Diesel-auto
Tulin viime lauantaiaamuna kolmen viikon reissulta Helsinki-Vantaalle. Pakkasta oli reilu -20. Olin maksanut parkkifirmalle 19 € lisämaksun siitä, että auto on ladattu täyteen.
Napsautin kännykästä lämmöt päälle odottaessani laukkua hihnalta. Kun pääsin autolle, oli sisälämpötila 20 ja lumetkin sulaneet.
Ajelin sitten Kuortin ABC:lle, jossa söin puolen tunnin lounaan. Siinä ajassa auto oli imenyt itsensä taas 90 % lataukseen. Hinta 17 €. Sillä pääsi hyvin kotiin Kontiolahdelle.
Keskinopeus oli 84 km/h, sisälämpötilan asetus +20. Sähköä -20 C pakkasessa ajetulla 470 km matkalla oli 28,5 kWh/100 km. Kuortin ABC:n lataussähkö maksoi tutut 36 c/kWh.
En minä erityisesti hehkuta sähköautoilua. Kerronpa vaan ihan selkeitä faktoja siitä, mitä sähköautoilu Suomen talvessa on. Kuluneen neljän vuoden aikana ei ole ollut mitään ongelmia.
Paljonko näihin testin parhaisiin pitää pistää rahaa 70 000...100 000? Kuinka monta vuotta/kilometriä auton akku on siinä kunnossa, että menee vielä vakhtoautoksi? Meillä ajetaan n. 30 000 km vuodessa.
Tuo kommentissa 672 kuvaamani auto on hankittu lokakuussa, hinta 60 000. Siinä on sadan kWh:n akku ja nopean latauksen mahdollistava 800 V järjestelmä. Autossa on 8 v akkutakuu, mutta valmistaja ilmoittaa akun arvioiduksi kestoiäksi vähintään 1000 sykliä, eli 400 000-500 000 km.
Toinen sähkäri on 4 v vanha, ajettu 90 000, ja akku on 98 % kunnossa.
Olen ihan varma siitä, että siinä vaiheessa kun autoni alkavat olla 200 000-300 000 km ajettuja, saa niihin halpoja kiinalaisia tarvikeakkuja. Tämä, elleivät autonvalmistajat onnistu jotenkin lobbaamaan jotain rajoitusta trvikeakkujen asentamiselle. Se näyttäisi kyllä hyvinkin mahdolliselta viimeaikaisten tapahtumien valossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina tappelua siitä kumpi joutuu ajamaan polttomoottoriautolla ja kumpi saa napata ID.7:n alleen. Onhan noissa hirmuinen ero mukavuudessa ja helppoudessa puhumattakaan suorituskyvystä. Erityisesti talvella nykyaikainen auto eli oikea täyssähköauto on ihan yliveto!
Olemme laittamassa polttista pois, mutta sepä ei dieselinä kelpaakaan vaihtoon vaan autokauppa sanoi että kannattaa myydä itse pois, koska heille on tullut linjaus että polttiksia ei enää oteta vaihdossa (tai saa ihan vain nimellisen korvauksen).
Kysyittekö samassa yhteydessä mikä teidän ID7:n vaihtoarvo on ja missä vaiheessa akun tehon laskiessa eivät enää ota autoa vaihtoautoksi, vaan myyt senkin itse.... jos sitä kukaan enää ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomat kertoo tänään kaveruksista jotka ajoivat Vantaalta Saariselälle kilpaa. Toisella oli Mersun Diesel ja toisella Mersun nykyaikainen auto eli täyssähköauto.
Sähköauto oli Saariselällä puoli tuntia nopeammin kuin diesel. Jutussa kerrotaan etteivät nykyajan sähköautot enää rajoita matkanteon nopeutta vaan rajat tulee siitä kauanko ihminen pystyy olemaan ilman vessaa, ruokaa ja juomaa.
Ei siis enää kannata kalistella raskassoutuisella dieselillä sen takia, että haluaa olla nopeimmin perillä.
Mitenköhän tämä kilpa-ajo on oikein toteutettu? Ajoivatko samaa reittiä? Oliko dieselkuskilla huoltoasemalla vatsa kovalla tai sitten piti pysähtyä monta kertaa syömään tai vessareissuille? Miten täyssähköauto saatiin ladattua pikalaturilla niin täyteen, että ennätti edelle, vaikka dieselissä rii
Mersu(diesel) oli yli KAKSI MILJOONAA ajettu Väyrynen.
Vierailija kirjoitti:
Tulin viime lauantaiaamuna kolmen viikon reissulta Helsinki-Vantaalle. Pakkasta oli reilu -20. Olin maksanut parkkifirmalle 19 € lisämaksun siitä, että auto on ladattu täyteen.
Napsautin kännykästä lämmöt päälle odottaessani laukkua hihnalta. Kun pääsin autolle, oli sisälämpötila 20 ja lumetkin sulaneet.
Ajelin sitten Kuortin ABC:lle, jossa söin puolen tunnin lounaan. Siinä ajassa auto oli imenyt itsensä taas 90 % lataukseen. Hinta 17 €. Sillä pääsi hyvin kotiin Kontiolahdelle.
Keskinopeus oli 84 km/h, sisälämpötilan asetus +20. Sähköä -20 C pakkasessa ajetulla 470 km matkalla oli 28,5 kWh/100 km. Kuortin ABC:n lataussähkö maksoi tutut 36 c/kWh.
En minä erityisesti hehkuta sähköautoilua. Kerronpa vaan ihan selkeitä faktoja siitä, mitä sähköautoilu Suomen talvessa on. Kuluneen neljän vuoden aikana ei ole ollut mitään ongelmia.
Tuo parkki lentokentällä. Annoitko avaimet tuolle firmalle vai miten tuo lataus onnistui?
Miksi sähköautoilijat valittaa sähkön hinnasta ?
Joo. Sovin latauksesta, ja Flypark otti avaimet kun jätin auton. Niitten shuttlekuski sitten antoi avaimet minulle samalla kun haki minut terminaalista.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Sovin latauksesta, ja Flypark otti avaimet kun jätin auton. Niitten shuttlekuski sitten antoi avaimet minulle samalla kun haki minut terminaalista.
Paljonko maksoi palvelu? Entä ladattu sähkö?
Tämä olisi aika hyvä juttu
Joo tiedän kokemuksesta, että polttomoottoriaikakauden viimeissä automaattivaihteisissa ei tarvinnut vaihtaa vaihteita - vaan vaihdelaatikko. Minun remontti maksoi 10 000 € eikä enää mennyt takuuseen. Silloin kypsyin niihin lopullisesti.