Miksi sähköautoja vastustavien jutuissa jäiset sähköautot hyytyvät pakkaseen, mutta Tekniikan Maailman talviautovertailussa sähköautot..🥶
...ovat vertailun parhaat autot? Talviautovertailu tehtiin Lapissa ja mukana oli myös polttomoottoriautoja. Vertailun viimeinen oli polttomoottoriauto.
Ja Tekniikan Maailman on vielä erillisessä jutussa maininnut sähköauton hyväksi puoleksi hyvät talviominaisuudet. Ei vaaraa polttoaineen ja AdBluen jäätymisestä. Ei tarvetta lämmittää moottoria, että saa auton sisältäkin lämpimäksi. Isosta akusta riittää virtaa tehokkaisiin lämmitysvastuksiin. 12 voltin akkua ei tarvitse rasittaa satojen ampeerien starttivirralla jne. Tasainen painojakauma, takavetokin kulkee hyvin. Sähköauto on heti vetreä eikä kärsi pätkäajostakaan. Öljyn sekaan ei tiivisty polttoainetta ja vettä niin kuin polttiksissa.
Ja hyvänä puolena se, että nykyaikaisen auton energiankulutus pienenee sään lämmetessä keväällä, kun taas polttomoottoriaikakauden autoissa energiankulutus on edelleen ihan järjetön kesät talvet.
Ja onhan se vaan oikeasti ihan h...in mukavaa, kun auton saa puhelimesta hipaisemalla valmiiksi lämpimäksi. Voi lähteä kauluspaita päällä ajamaan talvellakin.
Ja kun lukee noita uutisia Lapin pakkasista niin dieselit siellä ovat jämähtäneet ja bensa-autoissakin paukkuu jakohihnat, jos vaan saa käyntiin.
En kyllä enää ikinä suostuisi ajamaan talvekaan polttomoottoriaikakauden autolla. Sen verran mukavuudenhaluinen olen.
Kommentit (252)
Sähköauto sopii egoilijalle, joka ei aja eikä tarvitse oikeasti autoja. Ei ainakaan ole äkkilähtöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun norjalaisella ystävällä on ollut Tesla niin kauan kuin niitä on siellä myyty. Ja heillä on huvila vuoristossa. Kummasti ovat selvinneet sikäläisissä pakkasissa ja runsaassa lumessa Oslosta sinne autoillen. Tesloja on siinä perheessä useampi ja aina vaihtuu uuteen Teslaan, ei bensa-autoon.
Teslaan en ota kantaa, mutta näköjään sähköauto pelittää kunnon talviolosuhteissakin.
Norja, maailman rikkaimpia maita, on tukenut, suorastaan maksanut sähköautot kansalle. Viherhuuma valtasi sielläkin, ei päätä ei häntää. Totuushan on että siellä on polttis jotka ajavat ja tarvitsetsevat oikeasti autoja.
Jäteshokki: Norjassa uudenkarheita sähköautoja viedään surutta romuttamolle taustalla erikoinen syy: "Ei järin ympäristöystävällistä"
Christian ja Jan Thomas ovat järkyttyneitä näkemästään.
Hys hys. Tästä ei saa puhua. Vihreä siirtymä (= vihreät setelit siirtyy sähkömaffian taskuun)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nämä dieselillä voi ajaa 1200km tankillisella. Mä en jaksa ajaa edes 300km yhdeltä istumalta, vessahätä iskee ja jalat turpoaa. Olen nuori aikuinen:D
Sulla sähköauto päättää milloin joudut kuselle ja pakko-odottamaan latauksia.
Minä ajan dieselillä, koska itse päätän milloin pysähdyn ja missä.
Sähköautoneidit nauttii jatkuvista pysähtelyista ja odotuksista. Luulisi olevan maha kuralla pakkopullasta ja kahvista?
Ja näpit jäässä jatkuvasta kaapelisulkeisesta.
Veriöljyntuottajia jurppii ja pelottaa. Ne rynnistävät joka ketjuun, jossa puhutaan sähköautoista.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nämä dieselillä voi ajaa 1200km tankillisella. Mä en jaksa ajaa edes 300km yhdeltä istumalta, vessahätä iskee ja jalat turpoaa. Olen nuori aikuinen:D
Ajan 1300 km tankillisella. Nautitko sinä, että joudut pakkasilla lataamaan joka 100km jälkeen? Miksi teet niin?
Oletko tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla sähköauto päättää milloin joudut kuselle ja pakko-odottamaan latauksia.
Minä ajan dieselillä, koska itse päätän milloin pysähdyn ja missä.
Sähköautoneidit nauttii jatkuvista pysähtelyista ja odotuksista. Luulisi olevan maha kuralla pakkopullasta ja kahvista?
Ja näpit jäässä jatkuvasta kaapelisulkeisesta.
Enempi ne jäässä on tuon vttumaisen pienen defan pistokkeen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Veriöljyntuottajia jurppii ja pelottaa. Ne rynnistävät joka ketjuun, jossa puhutaan sähköautoista.
Veroparasiittikaivosmafian persiinnuolijako siinä puhuu? Onko uusia myrkkyakkukaivoksia tulossa maillesi?
Norjassa ollaan hyvää vauhtia menossa 100% sähköautokantaan.
On se kumma että väki ei nouse barrikaadeille kun se on kerran noin kauhea vempain, eteenkin Norjan sääolosuhteissa.
Ja silti ostavat lisää, vaikka rahalla saisi ja mersulla pääsisi.
Onko se kokonainen kansakunta tyhmâ, vai onko pelkästään Teppo ídióótti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroparasiittikaivosmafian persiinnuolijako siinä puhuu? Onko uusia myrkkyakkukaivoksia tulossa maillesi?
Haminassa kiinalainen akkukaivosyrittäjä häipyi kun sai Marinin hallitukselta investointirahat. Sellaista tämä vihreä siirtymä. Kuulemme lisää.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Minä olen ajanut 800km ilman yhtään pysähdystä kahden alle 5-vuotiaan kanssa, eikä tuottanut mitään tuskaa. Lapset nukkui melkein koko matkan, turha olisi ollut herätellä kuselle. Olin silloin 26v, jos se nyt jotenkin on oleellista.
Mun lapsuudenperheessä matkat suoritettiin pisteestä A pisteeseen B ilman turhia pysähtelyä ja taivasteluja jossain huoltoasemalla. Vessassa käytiin ennen matkaa ja perillä, eikä koskaan ollut mitään ongelmia. Pysähdyttiin kyllä, jos jollekin iski hätä, mutta sellaista tapahtui aniharvoin. Matkassa oli itsetehdyt eväät, joita syötiin ajon aikana. Sämpylä kääreessä on ihan kätevä syötävä kuskillekin. Musta oli tosi outoa, kun olin ekaa kertaa mieheni perheen kanssa reissussa ja 200km matkalla piti pysähtyä ensin syömään ja sitten vielä erikseen toisen kerran vessakäynnille. Se huoltoasemalla ateriointi kaikessa rauhassa oli tosi outoa ja tuntui ihan ajan haaskuulta. Tuntuu kyllä vieläkin, eikä se ruoka kovin hääviä ole.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma että väki ei nouse barrikaadeille kun se on kerran noin kauhea vempain, eteenkin Norjan sääolosuhteissa.
Jokainen ottaa rahan kun sitä ilmaiseksi tarjotaan. Monella siellä on se oikea, eli pm-auto pihassa. Sähköautolla mennään lähikauppaan. Polkupyöräkin olisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Minä olen ajanut 800km ilman yhtään pysähdystä kahden alle 5-vuotiaan kanssa, eikä tuottanut mitään tuskaa. Lapset nukkui melkein koko matkan, turha olisi ollut herätellä kuselle. Olin silloin 26v, jos se nyt jotenkin on oleellista.
Mun lapsuudenperheessä matkat suoritettiin pisteestä A pisteeseen B ilman turhia pysähtelyä ja taivasteluja jossain huoltoasemalla. Vessassa käytiin ennen matkaa ja perillä, eikä koskaan ollut mitään ongelmia. Pysähdyttiin kyllä, jos jollekin iski hätä, mutta sellaista tapahtui aniharvoin. Matkassa oli itsetehdyt eväät, joita syötiin ajon aikana. Sämpylä kääreessä on ihan kätevä syötävä kuskillekin. Musta oli tosi outoa, kun olin ekaa kertaa mieheni perheen kanss
Olet nainen makuuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia myrkkyjä tuotetaan öljynjalostamojen laitteissa. Sehän ei häiritse veriöljynlobbareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ottaa rahan kun sitä ilmaiseksi tarjotaan. Monella siellä on se oikea, eli pm-auto pihassa. Sähköautolla mennään lähikauppaan. Polkupyöräkin olisi...
On se hurjaa kun Oslossa on joka ilta ja aamu tiet tukossa lähikauppaan menijöitä.
Miksi ne kaikki on yhtä aikaa tiellä eikä siellä kaupoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenperheessä matkat suoritettiin pisteestä A pisteeseen B ilman turhia pysähtelyä ja taivasteluja jossain huoltoasemalla. Vessassa käytiin ennen matkaa ja perillä, eikä koskaan ollut mitään ongelmia. Pysähdyttiin kyllä, jos jollekin iski hätä, mutta sellaista tapahtui aniharvoin. Matkassa oli itsetehdyt eväät, joita syötiin ajon aikana. Sämpylä kääreessä on ihan kätevä syötävä kuskillekin. Musta oli tosi outoa, kun olin ekaa kertaa mieheni perheen kanss
No, tämä tarina kuvastaa hyvin ihmisten ja tarpeiden eroja. Ennen sähkiksiä mekin ajettiin Lappiin perheen kanssa noin 2 tunnin pysähdysvälein. Naapuri ajoi saman matkan lasten kanssa pysähtymättä autossa eväitä syöden kuten sinä. Kukin tyylillään. Tosin naapurin vaimo ja lapset esittivät toisinaan kritiikkiä ukon tyylistä
Auton voi sitten valita kukin tyylinsä ja tarpeidensa mukaan. Siinä missä minulle olisi riittänyt normi rangen sähkis, tarvitsi naapuri isotankkisen dieselin, kun bensisten tankit olis vaatinu välitankkauksen.
Ajan sähköautolla joka viikko 200km matkan ilman latausta, range riittää näköjään myös -40 asteen pakkasessa, kesäkelistä puhumattakaan.
Pitempiä matkoja ajan joskus jossain lomareissulla, silloinkin pysähdykset tehdään ihmisten ehdoilla ja ladataan samalla jos tarpeen. Meillä ei kukaan nauti tuntikausien istumisesta vaan jalkoja halutaan oikoa, vessassakin käydään, ostospaikkoja riittää ja joskus matkalla on jopa nähtävyyksiä joita halutaan nähdä.
Jos noita terveysohjeita katsoo, niin suositus on pysähtyä parin tunnin välein maantieajossa.
Neljän tunnin ajon jälkeen eteenkin pimeässä voi iskeä mikrounikohtaus. Tuollainen osui kerran kohdalle itsellekin...
Kuuden tunnin ajon jälkeen aivot on lievää humalaa vastaavassa tilassa ja onnettomuusriski kasvaa merkittävästi.
Siksi tämä elvistely nakudinolla ajamisesta on aika turhanpäiväistä. Voi jäädä viimeiseksi Lapinmatkaksi...
Itse ajoin kerran reippaana alle kolmekymppisenä Lontoosta Tukholmaan 24 tunnin putkena, iltakuudesta iltakuuteen. Nukuin Eurotunnelissa ja lautoilla Saksa-Tanska ja Tanska-Ruotsi.
Olin kyllä aika hyytynyt kun Tukholmaan oli vielä parisataa kilometriä matkaa ja nopeusrajoitus oli 90 km/h.
Toisaalta Saksan läpi 180 km/h keskellä yötä piti kyllä hereillä. Silti meni autoa ohi koko ajan.
Eikä tarvinnut ruotsinlautalla lähteä hytistä mihinkään ennen Helsinkiä. Muistan vain kaatuneeni sänkyyn ja se oli siinä.
Lapset kököttivät autoss 800 km:n matkan? Tunneissa tuon on oltava jotain 12.
Kasvatusmitali vanhemmalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sähköauton omistajilla on tarve mollata polttiksia?
Heikko itsetunto. Yleensä sähköauton hankkineet eivät tiedä autoista, tekniikasta, ongelmista, eivätkä ota selvää. Mutta pitää näyttää. Näitä aina on. Tunteellä mennään. Kun on rahaa. Heidän ajotarve on yleensä mitätön, joten tulisivat toimeen polkupyörällä ja taksilla.
Kun on rahaa? Eihän sähköauto maksa juurikaan sen enempää mitä polttisauto.
Varmaan tulee halvemmaksi sähköllä ajaminen kuin bensalla. Että kyllä ne oikeat rahamiehet taitaa olla niitä polttis penoja.
Maksun aika tulee sitten, kun auton arvo on nopeasti tipahtanut, etkä saa sitä vaihtoaut
Sevän vain paranee mitä enemmän ajaa jos osaa sitä käyttää. Eli ladata oikein ja säilyttää oikeassa latausprosentissa.
"Totuushan on että siellä on polttis jotka ajavat ja tarvitsetsevat oikeasti autoja. "
Se on tuo suomen kieli kinkkistä noin itämaan asukille, vaikka olisikin alkujaan Petroskoista kotoisin...