Foodora vetäytyy pois Suomesta, suomalaiset liian persaukisia eikä ole varaa käyttää palveluita
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai lähinnä pakottaa ravintolat myymään halvemmalla. Niin kuin ei olisi niillä jo muutenkin kovat ajat.
Miten ravintola laskisi hintoja jos Wolt ottaa enemmän?
Ravintolat saavat itse vähemmän eli joutuvat maksamaan woltin osuuden omasta pussistaan. Hintojen on woltin säännöillä oltava samat paikan päällä kuin tilatessa mutta lisäksi wolt ottaa itse päältä reilun provikan vaikka ruuan tekee joku muu ja ruuan kuljettaa joku muu. Lähettien terveydenhoito jää yhteiskunnan vastuulle samoin kuin näköjään viime aikoina lämmittelypaikkojan tarjoaminen. Loisimista parhaimmillaan.
En käytä mopon kyydissä heilutettuja ja viilennerryjä ruokia ollenkaan. Ravintoloita on lähellä, , joihin jalkautua, jos ei itse jostain syystä ehdi tekemään ruokaansa. Rahasta ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä sanotaan että: "Foodoran lisäksi ravintolaruoan tilaus- ja kuljetusalustojen markkinalla toimii vain toinen yhtiö eli Wolt. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) arvioi keväällä, että Woltin markkinaosuus oli vuonna 2023 noin 7080 prosenttia." Menestyjät menestyvät.
Mun mielestä Foodorasta saa vain pitsaa tai kebabia. En syö kumpaakaan. Woltista saa salaatin, tofuwokin, täytetyn uuniperunan, täytetyn bagelin tai paljon muuta vähäkalorista ja terveellistä.
Täytetty uuniperuna tai bagel on terveellistä? Okei 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka 16 + kuljetus 3,99 + palvelumaksu 1,89
x22
x12
Laske laskimella, montako tonnia menee keskiluokkaiselta läppäriduunarilta joka tilailee kotiin.
Ei ole realistista näillä palkoilla.
Tuolla rahalla tekee aika monta erää makaronilaatikkoa, vaikka sika-nauta onkin tosi kallista nykyään.
Mutta makaronilaatikko on 100 kertaa pahempaa kuin pizza, sushi tai kebab.
Foodora on kallis ja niiden sovellus on sekava ja huono. Etukoodit ei toimi jne.
Toimitus 3km päähän keskustasta maksaa täällä 10e.
Ei tule tilattua Wolt eikä Foodora mutta ei myöskään käytyä ravintoloissa. Hinta/laatusuhde on paikallakin tosi huono nykyään. Kuljetuspalveluiden poistuminen ei saisi ainakaan meitä menemään ravintolaan.
Wolt voisi järjestää kuskeille edes taukotilat missä odotella, pitää tauko, syödä, käydä vessassa. Varmaan moni asia parantuisi jo pelkästään tuolla uudistuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole vain rahasta vaan suomalaisesta itsepalvelukulttuurista. Suomalaiset eivät arvosta palveluita, etenkään jos niistä pitää maksaa jotain. En minäkään edes muista, milloin olisin tilannut ruokaa kotiin sen sijaan, että kävisin lähikaupasta tai -ravintolasta itse hakemassa. Näin, vaikka rahaa olisi palveluista maksaakin.
Minulle kyse on moraalista. Foodora ja Wolt ovat riistofirmoja, jotka riistävät sekä ravintoloita että "kevytyrittäjiä", eli kuskeja. Terveisin, porvari
Sama. En ole ikinä tilannut enkä ikinä tilaa, niin kauan kuin lähettejä ei katsota työsuhteisiksi. Kenen meistä työpaikka seuraavaksi muutetaan "yhteistyökumppanuudeksi", jossa työnantajan ei tarvitse tarjota lämpimiä taukotiloja, vakuutuksia, työterveyttä, asiallista palkkaa? Miksi sallimme tämän ja hurraamme näiden omista
No Wolt myytiin jenkkeihin ja sen jälkeen laskivat kuskien palkkiot ja alkoi muu alistaminen ja uhkailu.
Mielestäni Foodora saisi jäädä ja Wolt lähteä vaikka sinne ameriikkaan jossa ei muutenkaan ihmisoikeuksia tunneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
x22
x12
Laske laskimella, montako tonnia menee keskiluokkaiselta läppäriduunarilta joka tilailee kotiin.
Tuolla rahalla tekee aika monta erää makaronilaatikkoa, vaikka sika-nauta onkin tosi kallista nykyään.
Et vain osaa tehdä sitä.
Ihme että edes hygieniasyistä ruokakuljettajille ei tule tarjota vessoja. Miten lähetti pesee kätensä, kun pakko kusta ja kakata puskaan? Suomessa voisi olla sääntöjä tähänkin, miksei viranomaisia nyt kiinnosta valvoa ravintola-alan työehtoja ja asiakkaiden ruokaturvallisuutta?
Paljon enemmän näkee Wolt kuskeja kaupungilla kuin Foodoran. Hkissa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle työnantaja maksaa lounaat ja kiiretilanteissa Woltitan lounaan kotiin. Foodora ei ole minkäänlainen vaihtoehto, koska toimitus kestää kauemmin, ravintolaverkosto on suppeampi enkä tiedä voiko siellä edes maksaa lounaskortilla.
En koe Wolttia riistona, koska kuriirit ryhtyvät työhön vapaaehtoisesti, työehdot tuntien.
Joulun alla woltitin myös yhden joululahjan Verkkokauppa.comista, tuli kotiovelle 20km päähän samana päivänä. Loistava palvelu.
Pelle.
Kysy niiltä kuriireilta haluavatko mieluummin Woltilta rahaa työtä vastaan, vai elää työttömyyskorvauksella. Se on valinta, vaikka se on keskiluokkaiselle vaikeaa ymmärtää. Riistotyö on sellaista, jossa ihminen pakotetaan lainvastaisiin työoloihin.
Juurikin näin. Tässä esimerkki: Minä olin nuori ja halusin tienata rahaa, koska olin työtön silloin. Hain siivoustöihin ja pääsin mutta siitä maksettiin tuohon aikaan vain 8 euroa tunnilta. Vanhempani varoittelivat, että älä missään nimessä ota työtä tuohon hintaan. Otin varoitteluista huolimatta ja sain rahaa säästöön. Ilman työtä minulla ei olisi ollut rahaa tehdä yhtään mitään. Se oli oma valintani ottaa työ ja mieluusti tein töitä kuin olisin ollut työttömänä. Rikkaan ihmisen on vaikea ymmärtää.
Woltin kapitalistiomistajat eivät kehtaa edes asua Suomessa enää. Muualla saa jatkaa kuskien ihmisoikeuksien riistoa eikä naamaa tunneta kadulla. Ei tätä voi hyväksyä edes valtion saamien verorahojen takia.
Vierailija kirjoitti:
x22
x12
Nämä woltit sun muut vetävät lisäksi massiivisen siivun itse annoksen hinnasta mikä nostaa hintatasoa ja pudottaa annoksen laatua kaikille, myös niille jotka menevät syömään paikan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ihme että edes hygieniasyistä ruokakuljettajille ei tule tarjota vessoja. Miten lähetti pesee kätensä, kun pakko kusta ja kakata puskaan? Suomessa voisi olla sääntöjä tähänkin, miksei viranomaisia nyt kiinnosta valvoa ravintola-alan työehtoja ja asiakkaiden ruokaturvallisuutta?
Tätä olen ihmetellyt suuresti.
Ravintola jossa olin keittiömestarina niin kyllä syynätiin joka kolo ja laite niin maan perusteellisesti joka vuosi. Oma-valvonta perään. Koin välillä olevani enemmän siivooja kuin kokki.Ja siis tottakai..puhtaus on puoli ruokaa mutta ei näk tapaus woltissa. Suurin syy miksi en sieltä koskaan tilaa on hygienianpuute.
Tervemenoa. Kyllä varaa on mutta mulla ei ole mitään tarvetta käyttää tuollaisia palveluita. Jos ihminen ei käytä jotain palvelua tai hän ei omista jotain asiaa niin se ei tarkoita automaattisesti sitä että hänellä ei ole varaa siihen mutta ihmiset eivät halua käyttää rahojaan samoihin asioihin. Olemme kaikki yksilöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
x22
x12
Ei ole. Sushi on pahin mun makuun noista kaikista.
Hyvä kun lähtee. Seuraavaksi woltti vois tehdä saman. Nykyajan orjakauppaa.
Woltin Miki Kuusi kertoo mihin heidän liiketominta perustuu (sanatarkka sitaatti ylen haastattelusta):
"...loisimme tänne uutta historiaa."
Bisnes todellakin perustuu hyväkskäyttöön ja yhteiskunnassa loisimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Sushi on pahin mun makuun noista kaikista.
Minä. Kuvittelen. Että. Kaikkia. Kiinnostaa. Minä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisella palkkatasolla ei voi maksaa kuljetetusta lounaasta etätyöläisenä paria kymppiä. Menee vuodessa useampi kuukausipalkka pelkkiin lounaisiin.
Jos palkat olisivat Sveitsin tai Norjan tasoa niin Foodoran Suomen-hinnoittelussa olisi jotain järkeä.
Etätyöläinen ei suurta parinkympin lounasta tarvitse. Ruisleipäpala ja hedelmä riittävät. Ei kaikkien tarvitse muodottomiksi läskiintyä.
Toisaalta huono, koska on hyvä että on jonkinlaista kilpailua.