Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiotko katsoa Lover tv-sarjaa?

Vierailija
11.01.2026 |

Itse en katso mitään ihmissuhdedraamaa tai nordic noiria ym. skeidaa.

Kommentit (798)

Vierailija
621/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjasta puuttuu tunnesyvyys. Emotionaalinen samaistuminen henkilöhahmoihin jää ohjauksesta / näyttelemisestä puuttumaan katsojan koukuttamiseksi ja mielenkiinnon synnyttämiseksi. Vain ällötyksellä ja ahdistuksella pelaaminen ei tarjoa hyvän draaman kokemusta. Sarja rakentuu kuin luettelomainen kauppalista narsistisista ja psykopaattisista toimintatavoista ja keinoista. Akvaariotalo, jossa, on vain vähän "yksityisyyttä" suljettuine sisäpihoineen on klishee metafora. Kuvauskin voisi olla psykologisesti mielikuvituksellisempaa, mikä auttaisi tarinaa emtionaalisesti rikkaampaan suuntaan. Tuijottelun, ilkeiden ilmeiden ja tyhjien ilmeiden kuvaustakin vähemmälle...

Volanen tai Volasen ja ohjaajan valitsema tyyli ja tapa näytellä Juhaa on heti ensi minuuteista niin vastemielistä että koko rakennelma häneen "ihastumisesta" ja hänen valtaansa joutumisesta on jatkuvasti epäuskottavaa. 

Tämä! En pystynyt katsoa pidemmälle juuri sen takia, että tämä koko asetelma ja aiheen kuvaus on jotenkin niin etäinen ja epäuskottava. Juha on alusta alkaen vastenmielinen eikä millään tavalla hurmaava ja tämän naisen sokea ihastuminen tähän tästä huolimatta on jotenkin kummallista.  Kaikki hälytysmerkit on nähtävillä niin selvästi. Asiat etenevät hirveän nopeasti. Hienovaraisuus puuttuu. Parin välillä en havaitse mitään kemiaa tai intohimoa. 

Vierailija
622/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjasta puuttuu tunnesyvyys. Emotionaalinen samaistuminen henkilöhahmoihin jää ohjauksesta / näyttelemisestä puuttumaan katsojan koukuttamiseksi ja mielenkiinnon synnyttämiseksi. Vain ällötyksellä ja ahdistuksella pelaaminen ei tarjoa hyvän draaman kokemusta. Sarja rakentuu kuin luettelomainen kauppalista narsistisista ja psykopaattisista toimintatavoista ja keinoista. Akvaariotalo, jossa, on vain vähän "yksityisyyttä" suljettuine sisäpihoineen on klishee metafora. Kuvauskin voisi olla psykologisesti mielikuvituksellisempaa, mikä auttaisi tarinaa emtionaalisesti rikkaampaan suuntaan. Tuijottelun, ilkeiden ilmeiden ja tyhjien ilmeiden kuvaustakin vähemmälle...

Volanen tai Volasen ja ohjaajan valitsema tyyli ja tapa näytellä Juhaa on heti ensi minuuteista niin vastemielistä että koko rakennelma häneen "ihastumisesta" ja hänen valtaansa joutumisesta on jatkuvasti epäuskottavaa. 

Hyvin analysoitu. Sarja on tosiaan luettelomainen esitys siitä, millaisia toimintatapoja ja keinoja narsistit käyttää. Ihan kuin pelkän luettelemisen sijaan ko. lista olisi päätetty esittää näyttelemällä kohta kohdalta läpi, mutta esityksestä jäävä tunne on käytännössä sama kuin jos ne listan kohdat olisi vaan lueteltu ääneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetytti se Roosan kommentti Paulalle, että Juha suojelee minua. Epärealistista?

Hän TIETÄÄ olevansa epätoivoisessa tilanteessa mutta häpeän takia ei pysty tunnustamaan sitä. Lisäksi irtioton käytännön järjestelyt tuntuvat vielä tuossa vaiheessa todella ylitsepääsemättömiltä.

Häpeä ja lojaalius. Roosa on lojaali ystäviään ja rakkaitaan kohtaan ja hän nyt vielä sinnittelee, että yhteisen lapsen isä ja aviomies ansaitsee lojaalisuuden. Toi on kamala tilanne ja se ristiriita sisällä on ihan hirveä. 

Vierailija
624/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä sarja mielestäni. Hyvät näyttelijät. Selkäpiitä karmiva juoni. Myyty jo useaan maahan.

Vierailija
625/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Paulan lapsen juttu ei selvinnyt, siis se mistä Juha sen tiesi. 

Pankkitili, molemmat voivat käyttää ja siirtää rajoja. Eikö Roosalla ole omaa pankkikorttia ja tiliä? Olisi luullut olevan mukana varoiksi. Muutenkin ei sen kummemmin reagoinut harmittavaan ja nolaavaan asiaan eikä asiasta keskusteltu enempää. Tosin ehkä halusi välttää riitaa, oliko tämä jo tapahtunut ennen keskustelua Paulan kanssa? Silloin tuo kommentti, että Juha suojelee minua kertoo paljon miten syvällä hän on. 

Narsismiin taipuva ihminen järjestelee aika nopeasti asiat niin, että olet loppujen lopuksi kaikessa riippuvainen ja etenkin taloudellisesti. Voin kuvitella miten on suostutellut, meillä pitäisi olla yhteinen tili, kun on yhtein lapsi ja yhteinen talous, hei, me rakastetaan toisiamme ja se on vaan rahaa, selkeyttää taloutta jne. Roosa on ollut pitkään yksinhuoltaja ja tuntuu mukavalta, kun joku kantaa vastuuta siinä rinnalla. Auttoihan Juha alussa, kun auto hajosi jne.

Vierailija
626/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4. jaksossa ensimmäinen vähemmän ennalta arvattava tapahtuma oli lahjalampaan syöminen ja syöttäminen Rosalle ja tämän pojalle. Tosin lampaan antaminen häälahjaksi ei ollut millään tavalla uskottavaa eli mitä ilmeisimmin ainut syy sille outoudelle oli saada käsikirjoitukseen tuo 4. jakson ruokapöytäkohtaus. Tuli mieleen eräässä elokuvassa nähty lemmikkikanin keittäminen

Vierailija
627/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti että tää nelosjakso oli ahdistava... Juhan käytös muuttuu vain kauheammaksi.

Ei ollut edelleenkään uskottava. Ihan kuin joku oikeasti tilaisi heti uudet autonavaimet yrittämättä lainkaan etsiä niitä. Paulan ja Roosan riitelykään ei vaikuttanut uskottavalta. Miten ihmeestä Juha tietäisi Paulan lapsesta, mutta hänen hyvä ystävänsä ei.

Narsisti eksäni oli jostain syystä hyvin perillä minun sukulaisten ja ystävien asioista, tiesi paljon sellaista mitä minäkään en tiennyt. Plus tietenkin minun asioita mitä en ollu hänelle kertonut. En todellakaan tiedä mistä oli tiedot kaivanut.  

Narsisti ei ole normaali ihminen.

Vierailija
628/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko kirjoittaa näistä hälytysmerkeistä mitä näkyy sarjassa? Konkreettiset esimerkit auttaisi näkemään mitä väärää tapahtuu? 

Katson sarjan vain ystäväni vuoksi. Hänen miehensä on mustasukkainen ja käyttää henkistä väkivaltaa. En enää juurikaan tapaa ystävääni. Hän soittelee joskus mutta aina miehensä aikana. Mikä on hyvin outoa, kun loppujen lopuksi sanoin suoraan ystävälleni mitä miehestä ajattelen. 
Mustasukkaisuus on tulee esiin ensimmäisenä merkkinä. Sitä ne eivät pysty piilottamaan ja se on helppo testata. Pahenee vain ajan myötä. Ystävistä erottaminen tapahtuu pikkuhiljaa. Niiiin sairasta. Miksi ihmiset ovat vässyköitä ja sietävät argh 

Mun ystävän mies oli aiemmin naimisissa. Olen joskus miettinyt, että mitä, jos soittaisi tälle exälle ja kysyisi oliko mies mustasukkainen ja kontrolloiva. Toisaalta ajattelen, että jos ystäväni on niin vässykkä, mitäpä tuo minulle enää kuuluu. Olen suoraan sanonut ystävälleni mitä ajattelen sairaalloisen mustasukkaisesta miehestä. Tossukka mikä tossukka. Mutta oli ennen niin ihana ystävä ja ihminen, että argh harmittaa ja on huono omatunto, kun en saa toista "hereille" !!!

Vierailija
629/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismiin taipuva ihminen järjestelee aika nopeasti asiat niin, että olet loppujen lopuksi kaikessa riippuvainen ja etenkin taloudellisesti. Voin kuvitella miten on suostutellut, meillä pitäisi olla yhteinen tili, kun on yhtein lapsi ja yhteinen talous, hei, me rakastetaan toisiamme ja se on vaan rahaa, selkeyttää taloutta jne. Roosa on ollut pitkään yksinhuoltaja ja tuntuu mukavalta, kun joku kantaa vastuuta siinä rinnalla. Auttoihan Juha alussa, kun auto hajosi jne.

Tästä olen oppinut, että ne ihmiset, jotka mielellään toimivat välikäsinä maksujen suhteen saattavat olla vähän narsismiin taipuvaisia. Siis se, joka haluaa kerätä varat vaikka jos teillä on yhteinen mökkimatka tai hankitte porukalla lahjaa, tilittävät myyntituloja vapaaehtoistoiminnassa jne. Olen törmännyt pariin tapaukseen, joissa on sitten makseltu asioita toiseen kertaan, kun maksu ei jostain syystä ole mennyt perille. En sano, että kaikki ja ehkä kohdallani tämä on ollut ikävä poikkeama, mutta näitä on. Toinen oli kosmetiikkamyyjä, jonka laskutuksissa oli epäselvyyttä ja sitten lopetti hommat kesken kaiken. Kukaan ei saanut tuotteitaan, rahat meni ja joku piirijohtaja oli hyvin tuohtunut ao. myyjän toiminnasta. Toinen oli kimppakämpässä se, joka halusi kerätä vuokrarahat muilta ja maksaa sitten kaikkien puolesta yhtenä maksuna.

Vierailija
630/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nyt oli kyllä löysä kuvaus ja huono miesroolitus

Vierailija
631/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävän mies oli aiemmin naimisissa. Olen joskus miettinyt, että mitä, jos soittaisi tälle exälle ja kysyisi oliko mies mustasukkainen ja kontrolloiva. Toisaalta ajattelen, että jos ystäväni on niin vässykkä, mitäpä tuo minulle enää kuuluu. Olen suoraan sanonut ystävälleni mitä ajattelen sairaalloisen mustasukkaisesta miehestä. Tossukka mikä tossukka. Mutta oli ennen niin ihana ystävä ja ihminen, että argh harmittaa ja on huono omatunto, kun en saa toista "hereille" !!!

Minä soitin ex-vaimolle. Hän ei ihan suoraan mitään sanonut, mutta sen hän kysyi, että onko sulla ketään, joka voisi auttaa sua tuosta tilanteesta pois. Myöhemmin sitten kuulin muita teitä pitkin, että tämä ex oli joutunut nukkumaan milloin missäkin yönsä, kun mies oli huonolla tuulella ja kotiin ei uskaltanut mennä. Soitin siinä vaiheessa, kun aloin epäillä olevani pipi päästäni. Halusin vain tietää oliko heillä ollut samanlaisia tilanteita. Se oli vielä sitä aikaa, kun narsismista ei puhuttu kovin. Ex oli antanut ymmärtää, että vaimolla oli mielenterveyden ongelmia ja epävakautta. Minusta taas ulkopuolisena näytti, että hän hoiti lapset hyvin, työnsä hyvin ja muutenkin vaikutti normaalilta. Siinä vaiheessa kun otin yhteyttä ex oli jo alkanut vihjailla minun mielenterveydestänu, vainoharhaisuudesta, mustasukkaisuudesta, tasapainottomuudesta.

Vierailija
632/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotkut naiset ihan tietentahtoen valitsevat sen narsistin vaikka tietävät. Kuvittelevat vian olleen siinä aiemmassa naisessa, kyllä heidän kanssa on parempaa. Ja sitten itketään kun omaan nokkaan napsahtaa..

Vierailija
633/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin katsoa jaksoja mielenkiinnosta, koska seurustelin jonkin aikaa miehen kanssa, joka paljastui narsistiksi. Sarjassa on alkuvaiheessa paljon samoja piirteitä, kuin Juhassa. Narsisti on nopea sarjarakastuja, joka etsii materiaalista hyötyä jokaisesta kumppanista. Kun tv-sarjassa lapsia alettiin kohdella huonosti, en enää kestänyt katsoa. Varmaan todellisuudessa tätä tapahtuu, mutta minulle tuo oli liikaa.

Vierailija
634/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo Krista Kosonen on edelleen noin nuoren näköinen? Eikö se ole jo kohta 40? Ja jos ite eläisin Antti Jokisen kanssa, olisin varmaan aivan hermoraunio ja harmaantunut.

Krista on 42 vuotta! Kaikille ei rypyt tule vielä tässä iässä. Jotkut näyttää 30 vuotiaina jo niin ryppyisiltä, että ikää on vaikea uskoa. Syynä aurinko ja/tai surkeat geenit!? 😜

Nykyään jos on yhtään työn puolesta tarve hoitaa ulkonäköä, laserhoidot on ihan perusjuttu kasvoille. Sillä saa tuollaista jälkeä kun Kososella, vaikken tiedä onko hän käyttänyt ja voi olla luonnostaankin nuorekas.

Häh. Krista on ihan ikäisensä näköinen. Minkälaisena mummoina te pidätte 42-vuotiaita..?

T. Itse

Yleensä lapsenpyöreys häviää naisten kasvoista jo kolmikymppisenä. Kristalla on vielä lapsekkuutta kasvoissa, vaikka on 42. On se harvinaista. 

Vierailija
635/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä näyttelijät noihin rooleihin olisivat sopineet? Kuka miesnäyttelijä osaisi olla karismaattinen ja hurmaava, mutta feikki?

Onhan tuolla Volasella hyvä kireys koko ajan päällä, kuin räjähtämässä oleva tulivuori. Ja vittumainen.

Vierailija
636/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään on-off-suhteessa miehen kanssa, josta en oikein koskaan päässyt perille, mikä persoonallisuushäiriö hänellä on. Periaatteessa oli monella tapaa narsistinen, mutta ei yhtään mustasukkainen. Enemmän dominoiva ja kaiken ajan ja tilan vievä, mutta tuhlasi hellyyttä ja huomiointia, kohteli aina kuin prinsessaa. Kunnes katosi ilmoittamatta jonnekin (= paikka, jossa oli toinen nainen, jonka kanssa myös oli suhteessa). Riita- ja uhkatilanteita ei ollut. Vain tuo salailu ja patologinen pettäminen, jota ei kyennyt (halunnut) selvittämään. Hän oli myös kostonhimoinen ja tunnekylmä, mutta se puoli pysyi normaalisti romanttisissa tunnelmissa piilossa.

Yhden tutun asian nelosjaksosta bongasin. Kun Juha toteaa, että hänen tunteensa eivät muutu, vaan Roosa on se, jonka tunteet heittelehtivät. Sitä tuo minunkin suhteilumieheeni sanoi. Hänen tunteensa ovat vakaat, minun ei. Hän oli siis älykäs ja manipulatiivinen, vaikka ei kuitenkaan niin tuhoavasti kuin narsistit yleensä.

Vierailija
637/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin katsoa sitä Gaslight-sarjaa Areenasta, missä narsistin rooli on uskottavampi, kun siinä päähenkilöiden välillä on kemiaa ja mies on alkuun ihastuttava ja valloittava. 

Siinä sarjassa vain ärsyttää naisen jatkuva tyhjännauraminen, nainen vaikuttaa aivan tyhjäpäältä. Kai siinä pointtina onkin, että korostetaan uhrin epävarmuutta ja lapsellisuutta, mutta se ärsyttää valtavasti. Edelleen pidän enemmän Katsomossa olevasta Captivated-sarjasta, missä uhrina taas täysin erilainen persoona. 

Vierailija
638/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli muuten mieleen, että jonkin kansanviisauden mukaan epävakaat persoonallisuudet on narsisteille vaikeita, koska narsistin manipulointi perustuu siihen, että osaa ikäänkuin ennakoida, miten normaali ihminen mihinkin reagoi. Epävakaalla taas saattaa reagointi olla tosi vaihtelevaa, jonka takia homma ei toimikaan niinkuin pitäisi. En tiedä onko tämä totta, mutta olisi kiinnostava kuulla, onko epävakailla kokemuksia narsisteista vai ollaanko me vaan me kiintymyshäiriöiset mielenterveysongelmaisten tai poissaolevien vanhempien traumalapset, jotka ollaan yleensä uhreja. Ihminen voi siis olla ulospäinkin tosi vahva ja menestynyt ja silti sisältä samalla tavalla rikki, kuin joku jolla menee tosi paljon huonommin. 

Tosi kiinnostava ajatus. En ole pystynyt itselleni selvittämään, oliko ex-miesystäväni puhdasverinen narsisti vai ei. Käytös oli hyvin narsistista, mutta en mennyt hajalle. Ehkä minua on suojannut oma epävakauteni, joka taas on sekoittanut hänen pasmansa. Olin uhri, mutta en ihanteellinen sellainen.

Vierailija
639/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu että he, jotka oikeasti ovat tällaisessa suhteessa eläneet, pitävät sarjaa hyvinkin realistisena.

He, joilla ei ole mitään kokemusta aiheesta, valittavat miten epäuskottavaa kaikki on.

Kertoo jotain...

Vierailija
640/798 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu että he, jotka oikeasti ovat tällaisessa suhteessa eläneet, pitävät sarjaa hyvinkin realistisena.

He, joilla ei ole mitään kokemusta aiheesta, valittavat miten epäuskottavaa kaikki on.

Kertoo jotain...

mitäs sinä kommentoijien taustoista tiedät?