Miesystävällä hyvin tiukat rajat, miten suhtautua?
Edes riidellessä hän ei hyväksy esim. huutamista tai kiroilua. Mies ei itsekään koskaan huuda vaan puhuu rauhallisesti äänellä jossa on auktoriteettia.
Kerran väittelimme viestein eräästä asiasta ja laitoin hänellä viestin että "okei..." Kun seuraavan kerran näimme hän ilmoitti ettei hyväksy tuollaista vaan haluaa että kommunikoin asiallisesti. Ilmeisesti se kolme pistettä oli liikaa ja hän otti sen kiukutteluna.
Hän myös kieltäytyy menemästä tunteisiin mukaan. Vaikka itse huutaisin hän ei huutaisi takaisin vaan olisi kylmän rauhallinen.
Onko tuollainen käytös mielestänne ok?
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Blokkaan kaikki ihmiset, jotka laittaa viestejä, joissa lukee vain "Ok".
Ok
Vierailija kirjoitti:
Kaasuvalottamista. Koska onhan tuo sinun kolmesta pisteestä ärsyyntyminenkin tunne. Sano tyypille että olet aikuinen ihminen ja teet mitä lystäät.
"Teet mitä lystäät"? Kyllä parisuhteessa täytyy ajatella muitakin. Sillähän ne vuoria romahduttavat kiljumisriidat saadaan aikaan kun ei ajatella kuin omaa vinkkeliään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normaalit ihmiset huuda edes riidellessä. Viestien ylitulkitseminen menee toki ehkä vähän jo yli, hän voisi sen suhteen vähän rauhoittua.
Kyllä normaali ihminen voi kiukustuessaan myös huutaa. Mutta ap:n kuvailema kontrollofriikkiys kuulostaa todella oudolta.
Uskonpa, että suurin osa ihmisistä korottaa ääntään suuttuessaan. Varmaan useimmat heistäkin, jotka tässä nyt jeesustelee, että ristiriidat voi ratkoa huutamattakin.
Minä taas uskon, että suurin osa ihmisistä osaa puida erimielisyytensä asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normaalit ihmiset huuda edes riidellessä. Viestien ylitulkitseminen menee toki ehkä vähän jo yli, hän voisi sen suhteen vähän rauhoittua.
Kyllä normaali ihminen voi kiukustuessaan myös huutaa. Mutta ap:n kuvailema kontrollofriikkiys kuulostaa todella oudolta.
Uskonpa, että suurin osa ihmisistä korottaa ääntään suuttuessaan. Varmaan useimmat heistäkin, jotka tässä nyt jeesustelee, että ristiriidat voi ratkoa huutamattakin.
Minä taas uskon, että suurin osa ihmisistä osaa puida erimielisyytensä asiallisesti.
Meillä vanhemmat eivät koskaat huutaneet kotona vaikka joskus riitelivät. Ei meille lapsillekaan koskaan huudettu vaan asioista sanottiin napakasti. Tämän takia en minäkään voi sietää huutamista. En voisi alkaa sellaiseen suhteen, jossa toinen huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhemmat eivät koskaat huutaneet kotona vaikka joskus riitelivät. Ei meille lapsillekaan koskaan huudettu vaan asi
Sama. Epäilen että nämä mallit tulevat möykkääjillä sieltä lapsuudesta. Toistavat samaa myrkyllistä mallia, missä jompikumpi vanhempi kotona on huutanut (tai ilmaissut tunteita) puolisolleen ja lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhemmat eivät koskaat huutaneet kotona vaikka joskus riitelivät. Ei meille lapsillekaan koskaan huudettu vaan asi
Meilläkään ei vanhemmat koskaan huutaneet ja se oli ihan todella todella turvatonta ja ahdistavaa. Kireän ilmapiirin olisi voinut veitsellä leikata, niin tuntuvaa se oli. Kaverin vanhemmat välillä huusi, kiroilikin ja sitten heti perään sopi, heillä näkyi rakkaus, lämpö ja tunteet. Me lapset oltiin usein heillä, koska meillä kotona oli kylmä kuin pakastimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhemmat eivät koskaat huutaneet kotona vaikka joskus riitelivät. Ei meille lapsillekaan koskaan huudettu vaan asioista sanottiin napakasti. Tämän takia en minäkään voi sietää huutamista. En voisi alkaa sellaiseen suhteen, jossa toinen huutaa.
Napakasti sanominen on huutamista 😔
Meillä vanhemmat huusivat ja raivosivat, varsinkin äiti. Joskus ajattelin, että joivat, jotta saisivat riidellä.
Itse en ole aikuisiässä huutanut muille. Toki tunteet varmaan näkyvät käyttäytymisessäni, mutta en menetä malttiani. Sitäpaitsi olen "hyvä" suustani, joten se ehkä kompensoi. En kuitenkaan loukkaa muita kuin äärimmäisen harvoin.
Kuten sanoin raivoavalle työkaverille: heti, kun alat raivota, menetät pelin, koska raivoavaa ihmistä ei kukaan ota todesta.
Oma mieheni ei suostu olemaan kuin perinteisessä lähetyssaarnaaja-asennossa. Joskus olen vihjannut muistakin asennoista. Hän on kauhistunut ja sanonut muiden asentojen olevan eläimellisiä ja rivoja.
Huutaminen käy korvessa mutta muutoin kiusallista huomiota sitten naapureille.
"Meilläkään ei vanhemmat koskaan huutaneet ja se oli ihan todella todella turvatonta ja ahdistavaa. Kireän ilmapiirin olisi voinut veitsellä leikata, niin tuntuvaa se oli. Kaverin vanhemmat välillä huusi, kiroilikin ja sitten heti perään sopi, heillä näkyi rakkaus, lämpö ja tunteet. Me lapset oltiin usein heillä, koska meillä kotona oli kylmä kuin pakastimessa."
Varmaan tuo jälkimmäinen vaihtoehto on näistä kahdesta parempi, mutta tässä ei ollut ihan tuosta kyse. Kireä ilmapiiri on karsea, mutta se ei ole mikään "toinen ääripää" huutamiselle ja räyhäämiselle. Vaan se on kakkosvaihtoehto sille, jos ei tiedä muuta tapaa "ilmaista tunteitaan" kuin huutaminen, kiroaminen, haukkuminen, silmienpyörittely, sarkasmi jne. ja tämä kielletään. Ihanteellistahan olisi se, että pystyisi ihan rauhallisesti sanomaan, että minua loukkasi tämä / en pidä tästä / voisitko jatkossa / minulle tuli tästä paha mieli / minua turhauttaa jne. Näistä enemmistö on nimenomaan tunteen ilmauksia. Asiallinen ja kunnioittava käytös ja tunteiden ilmaiseminen eivät sulje toisiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on selvä autisti/psykopaatti, normaali ihminen kyllä näyttää tunteensa.
Minulle tuli aivan sama heti mieleen. Ei normaali ihminen ole noin viileä.
Draamakuningatar ja psycho bitch pitää raivoamista normaalin ihmisen "kommunikaationa" ja "tunnetyönä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa voi käydä niin, että mies alkaa väistämättä pitää itseään sinua parempana, ellei jo pidä, koska hän ei korota ääntä. On täysin normaalia kiihtyä riidellessä ja korottaa ääntä kiihtyneenä. Se ei ole sama asia kuin aggressiivinen tai ettei silloin pystyisi ajattelemaan järkevästi, kontrolloimaan itseään tms.
Vähän narsistisia viboja nyt tulee tuon miehen kommenteista... Itse olen törmännyt tällaiseen naiseen työkaverina.
Tuo mies on (tuossa asiassa) parempi. Ap ja muut riehujat käsitelkööt asiasta heräävät häpeän tunteet muutoin kuin dissaamalla rauhalliseen kommunikaatioon kykenevää ihmistä. Jos on pakko ruveta dissaamaan, herää kysymys, kuka se narsisti on.
Toista voi dissata myös riidellessä sekä rauhallisesti puhuen että huutaen. Molemmat on mahdollisia. Itse näkisin, että jos toisen tavasta kommunikoida tulee monesti itselle dissattu olo tai muuten epämukava tai painostava olo, niin homma kannattanee lopettaa. Se tuskin tulee muuttumaan paremmaksi.
Napakasti.sanominen ei kyllä ole huutamista Niillä on todella iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä saa riidellä ja saa rakastaa.
Niin kauan kuin riidellessä korotan ääntä ja jopa huudan, olen valmis ratkomaan asioita. Jos hijenen, se suhde on sitten siinä ja mitään keskusteltavaa ei enää ole.
Olet varmaan aivan loistava puoliso. Ettei vain olisi paljon tälläisia "se suhde on sitten siinä" tapauksia vyön alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmonen jatkaa vielä, että myös omia toimintatapoja on aina hyvä miettiä. Kiroileminen ja huutaminen nyt ei oikein missään yhteydessä ole toimivia. Eikä mitään rakentavaa keskustelua pysty syntymään silloin, jos toinen huutaa ja kiroilee. Että miehellä on myös pointtinsa asiassa. Itse lopetan kanssa keskustelun siihen saakka, kunnes rauhallinen ja järkevä keskustelu on mahdollista.
Kuulostat passivis-aggressiiviselta.
Ei, vaan tyyneltä, hallitulta, maltilliselta, rakentavalta ja sivistyneeltä. Jalkaa polkevat prinsessat ovat sitten asia erikseen.
En itsekään huuda riidellessä, kiroilemisesta puhumattakaan. En silti haluaisi kumppania, joka katsoo asiakseen asettaa suhteessa jotakin tällaisia yksipuolisia sääntöjä. Parempi, jos valitsee sellaisen kumppanin, jolle rakentava riitely on helppoa ja joka pystyy suutuspäissäänkin hillitsemään itsensä. Ei ole kovin rakentavaa, jos lähtökohtaisesti ollaan kovin erilaisia ja sitten toinen vielä sanelee sääntöjä toisen käytökselle. Joko erilaisuus hyväksytään tai sitten etsitään samankaltainen kumppani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasuvalottamista. Koska onhan tuo sinun kolmesta pisteestä ärsyyntyminenkin tunne. Sano tyypille että olet aikuinen ihminen ja teet mitä lystäät.
"Teet mitä lystäät"? Kyllä parisuhteessa täytyy ajatella muitakin. Sillähän ne vuoria romahduttavat kiljumisriidat saadaan aikaan kun ei ajatella kuin omaa vinkkeliään.
Itse asiassa nämä "teen mitä lystään" ihmistyypit ovat juuri niitä, jotka pitävät raivoamista ihan normaalina tapana ratkoa erimielisyyttä. Minä, minä ja minä. Oksennan ulos, mikä painaa mieltä. Mitä muut tästä tykkäävät, on heidän ongelmansa.
Vaatiiko hän anaalia ilman kiukuttelua?
Tuo mies on (tuossa asiassa) parempi. Ap ja muut riehujat käsitelkööt asiasta heräävät häpeän tunteet muutoin kuin dissaamalla rauhalliseen kommunikaatioon kykenevää ihmistä. Jos on pakko ruveta dissaamaan, herää kysymys, kuka se narsisti on.