Kannattaako tehdä toinen lapsi?
Mies haluaa toisen lapsen, minä ehkä en.
Pohjatietona:
Meillä on vuoden ikäinen tytär. Mies on aina halunnut kaksi lasta ja pojan. Luulin haluavani samaa. Olen saanut ison perinnön jolla voisin olla vaikka lopunelämäni lasten kanssa kotona. Miehellä on normaalit tulot.
Rakastan äiteyttä ja lapsi on ollut todella helppo ja ihana. Mutta haluanko aloittaa alusta? Ongelmaksi muodostuu esimerkiksi epätasa-arvoisuus. Vaikka kuinka pyrkisi laittamaan asioita puoliksi niin ne eivät mene. Minulta menee lapsiin vuosia, kehollisesti ja mielellisesti. Miehellä ei juurikaan. Minä tykkään tehdä kotitöitä ja asioita ennakkoon. Mies viimetipassa. Molemilla vain oma tyyli, mutta väistämättä itse teen enemmän. Kumman tyylin mukaan pitäisi tehdä?
Mies hoitaa lasta, mutta tottakai lapsi on ollut alusta asti paljon enemmän minussa kiinni.
Esimerkkinä yöt; voisin periaatteessa herättää miehen vaihtamaan vaippaa, mutta hän on todella huono heräämään. Vaihdoin vaipan siinä ajassa kun odotin häntä. Tätä kokeiltiin alussa.
Meitä ei auta jos mies maksaisi enemmän taloudesta. Se tuntuisi jopa väärältä. Minä haluisin mennä takaisin töihin, ottaa koiran ja hoitaa yhden lapsen kunnolla. Oliko toisen lapsen kanssa edes kunnon vauvakuplaa jos taapero pyörii jaloissa? Pelottaa myös että esikoinen olisi mustasukkainen. Miksi ihmiset tekevät toisia lapsia?
Kommentit (83)
Ei todellakaan, suhde ei kuulosta siltä että mies on siinä edes täysillä mukana, eroa minä ajattelisin ennemmin kuin toista lasta.
Älä pidä kiirettä asian kanssa, minun lapsilla on 7v ikäeroa ja se on ollut todella hyvä, kun lapsi on isompi ja osaa toimia itsenäisemmin, niin jää aikaa enemmän vauvan hoitoon.
Pässejä narussa... hmmm... OOOOH! Nasseja Perussa!!! Sillanpääasemat siis siellä!
-winner-
Ei kannata jos olet yhtä mukavuudenhaluinen ihminen kuin minä. Ainokainen täyttää pian 4 ja jestas miten monta kertaa olen huokaissut helpotuksesta kun ei ole tässä enää aivan pientä pyörimässä jaloissa enkä mennyt siihen lankaan että kaksi menee muka siinä missä yksikin. Yhden kanssa kokee kerran ne hyvät sekä huonot vaiheet, tarvitsee miettiä vain yhden lapsen tarpeita. Vain yhdet hankinnat talvivarusteisiin, kesäkamppeisiin, välikauteen. Mahdollisuus tehdä sellaisia hankintoja ja reissuja, jotka eivät onnistuisi useamman lapsen kanssa rahallisista syistä. Rauhallista kotona oloa kun lapsi keksii enenevissä määrin leikkejä ihan itsekseenkin. Muita lapsia (leikkikavereita) tapaa kerhossa, sukulaisilla, ystävien luona jne. Ei mitään tarvetta hankkia "leikkikaveria" joka voi todellisuudessa olla pelkkä riitapukari joka ei sitten kotoa poistukaan ja saatte vanhempina toimia erotuomareina 20 vuotta. Ei kiitos. Näin on oikein hyvä ja on suuri ilo seurata tuon rakkaan kasvua.
Nyt kannattaa tehdä toinen lapsi. Toisen lapsen teko kannattaa nyt.
Mut mitö hittoa jos tulee kaksoset, toinen ja kolmas?
Ihanne ikäero olisi noin 6 vuotta.
Teet lapsen vain jos itse kovasti tahdot.et miehen takia, etkä siksi että esikoisella olisi seuraa. Sisarukset eivät välttämättä tule toimeen keskenään.
T. persoonallisuushäiriöisen pikkusisko
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Lapsella on hyvä olla sisaruksia etenkin aikuisena kun vanhemmista aika jättää.
Joo. Siitä onkin valtava ilo kun yksi hoitaa kaikki juoksevat asiat ja loput sisarukset odottavat vain kädet ojossa perintöosuuttaan, auttamatta lainkaan käytännön asioissa. Voi että mikä onni.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en pysty käsittämään sitä fetissiä tehdä lapset 1-2 vuoden ikäeroilla. Kammottavaa vanhemmille ja niille lapsille. Jokainen lapsista ansaitsisi edes ekat vuotensa sen vanhemman täyden huomion, eikä sitä hylkäämiskokemusts kun nuorempi vie sylin.
Kannattaa luottaa intuitioon. Tiedät kyllä jo sisimmässäsi oikean vastauksen. Sellaisen vinkin annan että älä elä tätä elämää toteuttaen vain muiden toiveita, oli kyse sitten lapsien lukumäärästä tai mistä tahansa asiasta joka loppuviimein vaikuttaa eniten sinun omaan elämääsi.
Kuulostaa siltä, ettet ole valmis toiseen lapseen. Minulla on 1- ja 3-vuotiaat lapset ja onhan tämä välillä ollut todella rankkaa. Se toki helpottaa tilannetta, jos esikoisen voi laittaa vaikka osaksi viikkoa päiväkotiin. Meilläkin tätä yritettiin, mutta oma lapseni ei ikinä sopeutunut päiväkotiin ja suunnitelmasta luovuttiin.
Ehkä haastavinta on ollut esikoisen räjähtävä uhma ja hidas kuivaksi opettelu. Jos siis haluaa päästä helpommalla, kannattaa se toinen lapsi saada vasta silloin, kun esikoisen pahin tahtoikä on ohitse ja vaipoista päästy eroon. Omalla lapsellani puheen tuottamisen ja ymmärtämisen taidot ovat aina olleet hyvät, mutta osalla ikätovereista ne ovat kehittyneet hitaammin. Sekin vaikeuttaa melkoisesti elämää kahden pienen lapsen kanssa, jos vanhempi lapsi ei osaa ilmaista itseään riittävän hyvin tai ei ymmärrä puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en pysty käsittämään sitä fetissiä tehdä lapset 1-2 vuoden ikäeroilla. Kammottavaa vanhemmille ja niille lapsille. Jokainen lapsista ansaitsisi edes ekat vuotensa sen vanhemman täyden huomion, eikä sitä hylkäämiskokemusts kun nuorempi vie sylin.
Toivottavasti vitsailet. Pelottaa jo millaisia lapsia tulee tuolla asenteella. Sisaruksista lapset ei todellakaan mene rikki ja se on vain tervettä, että lapsi ei saa kaikkea ja heti. Sisarukset on todella suuri voimavara ja sisaruussuhteet kantaa läpi elämän. Tottakai vaatii että vanhemmat rakastavat lapsiaan, ohjaavat ja ojentavat mutta kyllä siihen normaali ihminen pystyy.
"Minä haluisin mennä takaisin töihin, ottaa koiran ja hoitaa yhden lapsen kunnolla."
Sinä annoit jo vastauksen kysymykseesi tekstissäsi. Sinuna tekisin juuri kuten kerroit haluavasi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vitsailet. Pelottaa jo millaisia lapsia tulee tuolla asenteella. Sisaruksista lapset ei todellakaan mene rikki ja se on vain tervettä, että lapsi ei saa kaikkea ja heti. Sisarukset on todella suuri voimavara ja sisaruussuhteet kantaa läpi elämän. Tottakai vaatii että vanhemmat rakastavat lapsiaan, ohjaavat ja ojentavat mutta kyllä siihen normaali ihminen pystyy.
Olet naiivi. Mun isä meni henkisesti jo varhaislapsuudessaan rikki kiusaavan veljensä takia. Se oli puhdasta sadismia. On sulla kyllä ruusuiset kuvat sisaruudesta. Tervetuloa maanpinnalle sieltä pilvilinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ööööööö palstariippuvainen ööööö
Hienoa. Osaat ainakin yhden vokaalin ja käytät sitä hienosti Vissiin peruskoulu käyty?. Jess! Olet myös osannut tulla tänne kirjautuneena ja voit siitä onnitella itseäsi!
Auts. Sä et osaa edes nälvimisen jaloa taitoa.
Ei kannata. Oikeesti. Nauti nyt vaan tuosta tilanteestasi: taloudellinen riippumattomuus kruunaa tuon. Säästä lapselle pesämuna tulevaisuuteen.
No älä tee jos noin epäilyttää. Varmaan siksi jotkut haluavat useamman lapsen, että mikään noista mainitsemistasi asioista ei ole heille ensisijaisen tärkeä. Eli ei haittaa jos ei ole jotain tietynlaista kuplaa tai jos kaikki ei ole täydellistä.
Kun kerran isoin murheesi on vauvakuplan puute, sinulla on ehkä ollut suht helppo esikoisvauva, joten voi olla shokki tiedossa, jos toinen on vaikka koliikkivauva tai vammainen. Siihen kannattaa varautua ja jos ei ajatuksena nappaa, niin ottakaa se koira.
Myöskään se ei ole syy hankkia toista lasta, että mies haluaa pojan. Jos tulee tyttö, niin mitäs sitten? Äiti toivoi koiraa ja isä poikaa, voi lapsi parkaa.
Eli mies haluaa että sä elävät koko poppoon ja hoidat myös. No eihän se hyvältä diililtä kuulosta. Katkeraksi tulee jos kaiken omaisuutensa laittaa lapsiin, nekin eivät sitä kasvaessaan välttämättä jokapäivä osaa arvostaa. Käykö mies töissä, pärjäätkö hänelle muuten?
Kannattaako -tyyppi taas kyselee. Voisi edes tarkentaa, millä tavallla kannattaako, rahallisesti vai missä mielessä?
Kyllä ehdottomasti tilaukseen jo tänään.