Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolakurkkusiivut säilyy avattuna 3pv???

Vierailija
10.01.2026 |

Mulla ollut jääkaapissa avattu purkki ainakin kuukauden. Pitääkö heittää menemään?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääntä kohti vaan, huomaat kyllä jos ovat pilaantuneita, säilyvät paljon kauemmin.

Vierailija
2/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en uskalla syödä botuliinitoksiinin takia. Kai siihen joku syy on, että annetaan noin lyhyt säilyvyys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan vuoden säilynyt hyvänä jääkaapissa

Vierailija
4/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, en söisi

Vierailija
5/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolahan on säilöntäaine. Oudolta vaikuttaa.

Vierailija
6/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en enää osta kuin kokonaisia kurkkuja irtomyynnistä. Aina meni suurin osa roskiin.

Vierailija
7/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne niin kuin paljon maksa että kannattaisi syödä.

Vierailija
8/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en uskalla syödä botuliinitoksiinin takia. Kai siihen joku syy on, että annetaan noin lyhyt säilyvyys. 

Ei sitä avattuun säilykkeeseen tipu taivaasta jos sitä ei siinä aiemminkaan ole ollut.

Vierailija
9/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en enää osta kuin kokonaisia kurkkuja irtomyynnistä. Aina meni suurin osa roskiin.

Hyi, ne on epähygieenisiä

Vierailija
10/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista ja maista; kuukausia ne säilyy jos et pöydällä pidä ja nestettä riittää.

Vierailija
11/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helvetin tyhmiä ihmiset nykyään ovat.

Vierailija
12/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö monta viikkoa säilyvät!

Vierailija
13/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en taas osta niitä kun ihmiset on ällöttäviä.  Mutta ne myrttisen yksittäin tai kaksittain vakuumipakatut on hyviä. Mutta kalliita. 

Vierailija
14/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi joskus valmistaa itse niin ymmärtää että kyllä ne säilyy... ei niitä montaa kertaa vuodessa valmisteta ja ihan avoastiassa säilyvät.

Vierailija
15/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä avattuun säilykkeeseen tipu taivaasta jos sitä ei siinä aiemminkaan ole ollut.

Botuliini vaatii hapettomuutta ja sitähän ei avatussa purkissa riitä. Joku home siihen ennemmin iskee jos iskee.

Vierailija
16/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etikkasäilykkeiden pH on aivan liian alhainen botuliinitoksiinille ja useimmille muillekin haitallisille bakteereille, vaikka tölkki olisi ollut auki kuukausia.  Maku voi tietty kärsiä.

Vierailija
17/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se botulismi on ihan oikea vaara ja siihen on Suomessakin jopa kuollut ihminen syötyään jääkaapissa avattuna säilytetyistä oliivipurkista.

Itse en syö ilmoitetun säilyvyysajan jälkeen.  Saisi kyllä olla jalapenot ym. pienemmissä purkeissa. Mut roskiin vaan 3 päivän jälkeen.

Vierailija
18/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se botulismi on ihan oikea vaara ja siihen on Suomessakin jopa kuollut ihminen syötyään jääkaapissa avattuna säilytetyistä oliivipurkista.

Itse en syö ilmoitetun säilyvyysajan jälkeen.  Saisi kyllä olla jalapenot ym. pienemmissä purkeissa. Mut roskiin vaan 3 päivän jälkeen.

Höpö höpö, se botuliini on ollut siinä umpinaisessa purkissa ihan tehtaalta asti.

Vierailija
19/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muista aina ottaa niitä kurkkuja vain puhtaalla haarukalla, jolla ei kosketa mitään muita ruokia, eikä ikinä sormilla.  Botulismia ei tarvitse pelätä, mutta jotain muuta ikävää voi tulla, hometta tms

Vierailija
20/38 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Gemini kertoi, että koska suolakurkut säilötään etikkahappoon ja suolakurkut käyvät läpi maitohappokäymisen, ei listeria tai botuliinitoksiini tule ja tapa.

Kunhan ottaa puhtailla välineillä kurkun ja pitää ne siinä liemessä peitettynä, niin ääntä kohti vaan. Jos haisee tai liemi samea, heitä pois. 

No nyt uskallan jatkossa syödä itse suolakurkut vaikka olisivat olleet kaapin perällä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän