Kaverin käytös
Kaverilla on tapana huomautella ikävästi asioistani. Hän tekee sen kiertelemällä, niinkuin asiat tapahtuisivat hänelle ja sitten mollaa niitä. En tiedä miten suhtautuisin? Ehkä jollain täällä on kokemuksia ja osaa neuvoa?
Esimerkiksi sain hiljattain silmälasit. Mielestäni sopivat kivasti mulle. Kaveri aloitti tästä, että olisi ihan kauheaa jos hän saisi silmälasit, että mihin sitä kehtaisi lähteä enää rilleissä. Joo olipa kiva heitto. Tietenkään mitään hyvää ei sanonut laseistani tai siitä miten sopivat mulle.
Vaatteista tulee aina sanomista. Rakastan vaatteita ja muotia, mutta käytän vaatteet loppuun. Mua ei häiritse jos hupparissa on nyppyjä. Kaveri alkoi esittelemään sitten omaa paitaansa, että kato nyt kuin nyppysessä hän on lähteny, ihan kauheeta miten hän nyt kehtaa. Hänen paidassa ei ollut yhtään nyppyä. Se oli taas käännetty näin, et kato hupparias missä SÄ oot oikein lähtenyt.
Olen lihonut viime aikoina. Mulle tulee aina kiloja talvella, koska vihaan liikkua kylmässä. Tiedän että ne siitä lähtee keväällä, niin en stressaa. Kaveri aloitti tästä et, kauhee ku hän on lihonu ihan kauheesti. Ei mahdu enää mihinkään vaatteisiin jne. No mun silmääni ei ollut, kivasti heitetty taas mulle.
Odotetaanko tässä et minä lähden tähän kuoroon mukaan, joo nää mun lasit on kyl kauheet, en kehtaa enää liikkuu ulkona ja joo heitän heti roskiin tän hupparin ja muutan maakuoppaan kun olen niin lihavakin? Vai mitä ihmettä tämä käytös tarkoittaa?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että olisi ihan kauheaa jos hän saisi silmälasit
Tottahan tuo on. Lasit on ihan perseestä. Ne on aina likaset, tiellä, huurussa, yms.
Toinen totuus, Tiedän että ne siitä lähtee keväällä, niin en stressaa
Tulee sekin kevät, kun ne ei lähde.
- keski-ikäinen
Kukin toki tyylillään, mutta nuo loppuun kulutetut vaatteet, no vähän ehkä nolottaisi kulkea kulkea jonkun laitapuolen kulkijan kanssa.😂
Apua, mikä laitapuolen kulkija? :D Ihan aloitustekstissä jo kerroin, että rakastan muotia. Mulla on kyllä aina kivat, yhteensopivat vaatteet. Olen näistä asioista tarkka. Mutta jos paita nyppyyntyy, se ei mua stressaa, eikä tee minusta laitapuolenkulkijaa. Ehjissä ja puhtaissa vaatteissa aina kuljen. Hyvänen aika sentään, en ymmärtänyt varoa että täällä saattaa olla tollasia liikkeellä :D
Ap
Mulla kans oli tuttu, joka piilovittuili koko ajan, kun oltiin yhdessä tai tyttöporukassa. Hän oli poikaystäväni ystävän tyttöystävä enkä voinut sanoa mitään . Ei vittuillut silloin, kun myös pojat oli paikalla. En olisi halunnut mennä minnekään yhteistapamisiin mutta poikaystävän takia lähdin, koska hän ei olisi myöskään lähtenyt. Mulle olisi ollut ok, että menee yksin. En vastaillut tytön viesteihin oikein mitenkään, niin lopetti mulle viestittelyn ja vittuilun. Tervehditään ,kun tavataan, ei muuten oikeestaan puhuta mitään. Ja hyvä niin, en kaipaa ihmisiä, jotka tuo vain pahan mielen.
Vierailija kirjoitti:
että olisi ihan kauheaa jos hän saisi silmälasit
Tottahan tuo on. Lasit on ihan perseestä. Ne on aina likaset, tiellä, huurussa, yms.
Mä taas tykkään omistani. Panostin heti näihin ihan kunnolla, sain just mitkä halusin. En pidä niitä likaisina, pesen heti kun yksikin tahra. Häiritsee niin paljon et pakko veti pestä. Tiellä ne ei ole koskaan. Joo huurustuu kun tulen talvella ulkoa sisälle. Otan ne pois päästä silloin niin eipä sekään haittaa.
Ap
Kyllä näihin törmää välillä. Oon jättänyt sitten yhteydenpidon. Arvostelua ulkonäköön, harrastamiseen, elämänvalintoihin yms. Liittyen. Nyt on töissä yks tämmönen ja joskus törmää kahvihuoneessa..
Minä en kyllä kestäisi tuollaista itsekeskeistä mulkkua kaverina, löisin täysillä nyrkillä naa.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä sanon, että kylläpä on kylmä, niin sinä koet minun sanoneen, että pukeudupa lämpimämmin?
Huomaatko lainkaan, että sinä itse keksit kaverin sanojen tarkoittavan muuta kuin mitä hän sanoo. Jos minä sanon, että olenpa lihonut, niin tarkoitan, että olenpa lihonut enkä niin kuin sinä oletat, että oletpa lihonut.
Vika on sinun mallissasi ajatella olevasi kaiken keskipiste.
Tollasia on ihan oikeasti olemassa, stereotyyppisesti keski-iän ylittäneet toimistossa ikänsä työskennelleet naiset. Tilanteissa, joissa ei voi sanoa suoraan konfliktien pelossa, mutta joku pakko silti saada piikiteltyä toista. Tahtona myös hämmentää toista ja testata, tajuaako toinen piikin ja alistuuko sille. Siis näitä on, ihan oikeasti olemassa!
Näitä on ap:n kaltaisten elämässä useita! He kuulevat kaikki lauseet itseään koskettavina! Kun sanoo, että printteristä on taas paperi loppu (ja menee itse hakemaan lisää), niin ap kuulee toisen moittivat, että miksi et ole ladannut lisää paperia. Tosielämässä toinen on vain kertonut faktan, ei sisällyttänyt siihen mitään ilkeyttä. On ihan oikeasti kamala olla töissä sellaisen kanssa, joka kääntää jokaisen asian itseään koskevaksi!
Onkohan nää toisten arvostelijat vaan niin lapsellisia ja epävarmoja itsestään ,että pitää talloa muita, jotta tuntisi itsensä jotenkin paremmiksi? Noita tunteettomia ihmisiä on myös nuorissa yllättävän paljon, sanotaan rumasti toisten tunteista välittämättä.
Minulla oli myös vähän tällainen kaveri. Kun olin raskaana, niin hän toistuvasti toi esille, miten vauvat on hirveitä, vastenmielisiä, olisi kauheaa saada lapsi jne. No oli kyllä sinänsä varmasti vilpittömästi tätä mieltä, ja minut ja raskausmahani nähdessään alkoi jotenkin prosessoida omia tuntemuksiaan ääneen, mutta ei sitä mukavaa ollut kuunnella.
Joo toiset ottaa kyllä kaiken itseensä, sanoit niin tai näin. Asiat ymmärretään väärin mutta on niitä oikeesti myrkyllisiäkin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Melenkiintoinen on kaverin tyyli, ap. Olisiko hän hieman yksinkertainen, kun ei edes tajua, että hänen puheensa eivät mitenkään hämää ketään, vaan syy-yhteys suorastaan hyppää silmille? Toinen vaihtoehto jää myös - hän on vain tavallinen kus.pää eli ilkeä. Haluatko jatkossakin vielä olla ilkiön tai tyhmän kaveri?
Ei kyse luultavasti ole siitä tajuaako ap vai ei. Kaveri on vain pelkuri ja mikäli ap kysyisi, että onko tarkoituksesi haukkua minun lasejani vai miksi sanoit noin tms, kaveri väittäisi kirkkain silmin, ettei tietenkään mitään sellaista tarkoittanut. Jos kaveri sanoisi suoraan, että onpa sinulla kauheat lasit, joutuisi todennäköisemmin vastaamaan sanomisistaan.
Minun kaverini käytti sellaista taktiikkaa, että kertoi, kuinka joku muu oli haukkunut minua. Samalla tavalla kätevää, ettei tarvitse itse ottaa vastuuta, kun voi sanoa, että enhän minä sitä mieltä ole (vaikka onkin). Toinen vaihtoehto on, että ap:n kaveri on sosiaalisesti todella kömpelö, mutta se näkyisi varmaan myös muilla tavoin vuorovaikutuksessa. Vai onko jotain muitakin ongelmia ap?
Vierailija kirjoitti:
Jollain kierolla tavalla olen miettinyt tämän niinkin, että yrittääkö kaveri jotenkin loivennella asioita, ettei mun tarvitsis niin hävetä vaikka vaatettani? Koska kato! Mullakin on nyppyjä! Tai että yrittää saada mun fiilistä paremmaksi et hänkin on lihonut? Ongelma on vaan se, että mä en häpeä tollasia asioita.
Mä olen aina näissä tilanteissa jatkanut vaan juttua jostain muusta aiheesta, niinkuin en olisi noteerannut koko huomautusta. Mutta kyllä se huomautus tottakai jälkeenpäin harmittaa. En halua antaa hänelle sitä valtaa että saa mut siinä tilanteessa harmistumaan.
Ap
Miten se silmälasikommentti loivensi? Voihan se olla niinkin, että kaveri oli aidosti huolissaan lihomisestaan, eikä ole edes huomannut sinun lihoneen, mutta nuo muut kommentit on outoja. Yleensä nuo vihjailevat luovat hyvin merkitseviä katseita (ei mitään hienovaraista), he haluavat, että huomaat ilkeilyn ja pahoitat mielesi. Tekeekö kaverisi tallaista vai onko enemmän keskittynyt itseensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melenkiintoinen on kaverin tyyli, ap. Olisiko hän hieman yksinkertainen, kun ei edes tajua, että hänen puheensa eivät mitenkään hämää ketään, vaan syy-yhteys suorastaan hyppää silmille? Toinen vaihtoehto jää myös - hän on vain tavallinen kus.pää eli ilkeä. Haluatko jatkossakin vielä olla ilkiön tai tyhmän kaveri?
Ei kyse luultavasti ole siitä tajuaako ap vai ei. Kaveri on vain pelkuri ja mikäli ap kysyisi, että onko tarkoituksesi haukkua minun lasejani vai miksi sanoit noin tms, kaveri väittäisi kirkkain silmin, ettei tietenkään mitään sellaista tarkoittanut. Jos kaveri sanoisi suoraan, että onpa sinulla kauheat lasit, joutuisi todennäköisemmin vastaamaan sanomisistaan.
Minun kaverini käytti sellaista taktiikkaa, että kertoi, kuinka joku muu oli haukkunut minua. Samalla tavalla kätevää, ettei tarvitse itse ottaa vastuuta, kun voi s
Ei äkkiseltään tule muuta ongelmaa mieleen kuin toi piikittely. Hän löytää paljon negatiivista kommentoitavaa muista ihmisistä. Suoraan ei kehtaa arvostella, mutta näin asioita kääntelemällä saa piikiteltyä lähes suoraan minuakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös vähän tällainen kaveri. Kun olin raskaana, niin hän toistuvasti toi esille, miten vauvat on hirveitä, vastenmielisiä, olisi kauheaa saada lapsi jne. No oli kyllä sinänsä varmasti vilpittömästi tätä mieltä, ja minut ja raskausmahani nähdessään alkoi jotenkin prosessoida omia tuntemuksiaan ääneen, mutta ei sitä mukavaa ollut kuunnella.
Jotkut lapsettomuudesta kärsivät tekevät myös tuota. Epäreilua ja väärin, mutta toisaalta ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain kierolla tavalla olen miettinyt tämän niinkin, että yrittääkö kaveri jotenkin loivennella asioita, ettei mun tarvitsis niin hävetä vaikka vaatettani? Koska kato! Mullakin on nyppyjä! Tai että yrittää saada mun fiilistä paremmaksi et hänkin on lihonut? Ongelma on vaan se, että mä en häpeä tollasia asioita.
Mä olen aina näissä tilanteissa jatkanut vaan juttua jostain muusta aiheesta, niinkuin en olisi noteerannut koko huomautusta. Mutta kyllä se huomautus tottakai jälkeenpäin harmittaa. En halua antaa hänelle sitä valtaa että saa mut siinä tilanteessa harmistumaan.
Ap
Miten se silmälasikommentti loivensi? Voihan se olla niinkin, että kaveri oli aidosti huolissaan lihomisestaan, eikä ole edes huomannut sinun lihoneen, mutta nuo muut kommentit on outoja. Yleensä nuo vihjailevat luovat hyvin merkitseviä katseita (ei mitään hienovaraista
Ei tee. Ei kyllä tee mitään merkitseviä katseita. On muutenkin aika hössöttäjä, hiplaa koko ajan jotain laukun sankaa tmv. vähän hermostuneen oloista käytöstä, ei juurikaan luo katsekontaktia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nää toisten arvostelijat vaan niin lapsellisia ja epävarmoja itsestään ,että pitää talloa muita, jotta tuntisi itsensä jotenkin paremmiksi? Noita tunteettomia ihmisiä on myös nuorissa yllättävän paljon, sanotaan rumasti toisten tunteista välittämättä.
Yleensä taustalla huono itsetunto. Jos on hyvä olla itsensä kanssa, miksi ilkeillä toisille?
Jotkut ihmiset vaan kertovat mielipiteitään ajattelematta sen enempää. Jos haluat, voit sanoa että sinusta tuntuu ikävältä, että hän arvostelee sinuun liittyviä asioita ja ottaa esille vaikka tuon silmälasiasian. Oikea ystävä koittaa löytää positiivisia asioita.
Minulla oli aikanaan myös ns ystävä, joka kommentoi melko rumasti minuun liittyviä asioita. Tai ei koskaan nähnyt mitään hyvää minun asioissani. En sanonut mitään. Sitten kun myöhemmin kommentoin jotakin vastaavalla tavalla, hän suuttui.
Minä kysyisin ehkä ihan suoraan, että puhutko nyt minusta vai itsestäsi? Että minua ei haittaa silmälasit, koska ilman niitä en näe. Ylipainon puolestaan kannan itse, samoin vaatteeni. Ja jos puhut itsestäsi, niin älä huoli, olet upea.
Vierailija kirjoitti:
Ja sä roikut tolvanassa, koska?
Koska olette kumpikin yksinkertaisia luusereita.
sä oot yksinkertainen tolvana
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana oli yksi samanlainen. Ei kuulu enää kaverilistaani. Ei kannata tuhlata aikaa tuollaisiin.
Pitääkö joku 'kaverilistaa'?
Ei tule. Se on valinta. Harrastan raskasta liikuntaa keväästä syksyyn. Aina lähtee.
Keski-ikäinen ap