Oletko jo ottanut vakuutuksen sähköpyörällesi?
Kommentit (11)
Ei oo edes normi pyörää... mutta...
Sähköiset kulkuvälineet on vakuutettava liikennevakuutuksella
Sähköisten kulkuvälineiden vakuuttamisvelvollisuus tuli voimaan 1.6.2024.
Rekisteröimätön sähköinen kulkuväline, jonka nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai paino on yli 25 kiloa, täytyy liikennevakuuttaa. Sähköisiä kulkuvälineitä ovat esimerkiksi sähköskootterit, senioriskootterit ja sähköpotkulaudat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai pyörät yli 25 kiloa paina?
En tiiä mutta se moottori on h*ton painava rotisko. Ja mun pyörä kulkee yli 25 kilsaa tunnissa, alamäessä katoin.
Ap
Kyllä mun painaa yli 25, mutta ei se tarvi vakuutusta.
Ei sähköpyörää tarvitse vakuuttaa.
Sähköisten polkupyörien vakuuttamiseen liittyy liikennevakuutuslain lisäksi myös ajoneuvolaki. Uusi liikennevakuutuslaki toteaa selkeästi, että ajoneuvolakiin kirjattu sähköavusteinen polkupyörä ei ole liikennevakuutettava moottoriajoneuvo. Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sellaiselle sähköavusteiselle pyörälle, joka edellyttää liikkuakseen myös polkemista, jonka moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km tuntinopeudella, ja jossa moottorin teho on enintään 250 W. Pyörän painolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei?
Eikö veteen ole jotain vesipoljinta tai lautaa? Onko moottoriveneillä vakuutus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei?
No kun se avustaa vain 25km/h asti, ja moottori on varmaan se 250w niinku varmaan kaikissa mitä täällä nyt yleisesti on myyty.
Ei mene kuin 27. Lapsi vetää trekillä ohi ilman moottoria. Toiseksi haluan nähdä kum poliisit tutkaavat pyöriä ja testaavat, kulkeeko 27km/h. Maksan mielelläni sakot siitä huvista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene kuin 27. Lapsi vetää trekillä ohi ilman moottoria. Toiseksi haluan nähdä kum poliisit tutkaavat pyöriä ja testaavat, kulkeeko 27km/h. Maksan mielelläni sakot siitä huvista.
No on kai se voitava luottaa tuohon 25 rajaan joka niille ennenkin on Suomessa ollut. Samoin mun mielestä tuo 250w on ollut. Itse asiassa en käyttöohjeesta löytänyt moottorin tehoa mutta pakkohan se nyt on olla...
Miten ne poliisit senkin tarkistaa?
Mitä mä tekisin sähköpyörällä? En yhtään mitään.