Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen lähes joka päivä palkatonta ylityötä, enkä saa asiaa muuttumaan!

Vierailija
10.01.2026 |

Olen koulunkäynnin ohjaaja (kyllä, se sana kirjoitetaan erikseen) ja teen osa-aikasta työtä. Minulla on tuntimäärä 26 t/vko. Joka-ikinen työtunti on korvamerkitty opetustunneille ja väkituntivalvonnalle. Minulle kuuluu yksi 12 minuutin tauko työpäivinä. Sen aikana minun tulee ehtiä syödä omat evääni sillä en suostu maksamaan kallista lounashintaa kouluruoasta. 

Lähes joka päivä joudun tekemään ylitöitä, sillä kun luokka pääsee kotiin, minun luokassani on eräs 1. Luokkalainen joka ei käy koilun iltapäiväkerhoa, vaan isovanhemmat tulevat hakemaan lapsen koululta. Tämä lapsi menee paniikkiin, jos joutuu yksin odottamaan hakijaa ja alkaa itseä hysteerisesti jos jättää yksin odottamaan hakijaa. Sama lapsi on erittäin hidas pukuja, ja näin talvella menee 10-15 minuuttia että saa puettua päälleen kaikki talvivaatteet. En siis voi lähteä kun koulun kello soi, vaan minulla menee aikaa tämän oppilaan lukemisen odotteluun ja viemiseen isovanhempien luokse koulupäivän jälkeen koulun pihalle. Samoin lähes päivittäin jonkun oppilaan hanskat, kengät, pipo ym on hävinnyt ja alkavat itkemään kun hävittävät ulkovaatteita. En voi jättää oppilasta yksin etsimään hattua, jos näin tekisin, olisivat heti oppilaan vanhemmat vihaisia että on jätetty itkevä ja hätääntynyt oppilas yksin selviytymään tilanteessa. Vanhemmat kun eivät ymmärrä, että minulle ei makseta penniäkään ylitöistä. 

Sanoin kaikki korjaamisen työaikoihin pitää tehdä omalla ajalla. Jos olen ollut vaikkapa sairaana niin nämä poissa-olot kirjataan omalla ajalla, sillä sen yhden 12 minuutin aikana ehdin juuri ja juuri hätäisesti syömään ja käymään vessassa, en mitään muuta. 

Tilanne on sama muillakin koulumme ohjaajilla ja heitäkin harmittaa miten paljon sitä joutuu tekemään palkatonta ylityötä viikottain. En ymmärrä miksei ohjaajille voisi antaa esim aikaa työajalla kirjata esim poissaolot ja lomat. 

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdet kotiin kun aika on täysi. Vanhempien vastuulla kakara sen jälkeen.

Minä jäisin koululaisen seuraksi ilmaiseksi tässä tilanteessa. Ei olisi minulta pois. Kyse ei ole rahasta.

Vierailija
102/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jäisin koululaisen seuraksi ilmaiseksi tässä tilanteessa. Ei olisi minulta pois. Kyse ei ole rahasta.

Niin, ainahan teitä työntekijän oikeuksien polkijoita löytyy ikävän paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä? No, se tietysti olisi sitten sinun valintasi. Keneltäkään ei voi sellaista kuitenkaan velvoittaa. Minäkin voisin tarjoutua jäämään, mutta jos työnantaja ei suostuisi maksamaan palkkaa siltä ajalta, kysyisin suoraan vanhemmilta haluavatko että jään, ja jos haluavat, niin sopisin hinnasta heidän kanssaan. Siis siten, että he sitten maksaisivat suoraan minulle.

Vierailija
104/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ylitöistä makseta käytännössä missään töissä mutta ne annetaan 1:1 vapaana mikä on ihan ok. 

Niinkö luulet? Kyllä niistä maksetaan, mutta asiasta on sovittava. Ylitöitä ei voi tehdä omalla päätöksellä, ja vaatia niistä maksua. Jos ylityötunnit sovitaan annettavaksi rahana, ei pidä suostua 1:1 hyvitystunteihin. Ylityötunnit on arvokkaampia kuin tavalliset työpäivään kuuluvat tunnit. Minulla on ollut kaikilla työpaikoilla niin, että kaksi ensimmäistä ylityötuntia. On 50% lisää tavalliseen tuntipalkkaan, ja sen ylittävät tunnit on 100%. Nykyisessä työpaikassa voin valita haluanko kaikki ylityöt vapaina, vai rahana, vai osittain siten, että vapaata on tunti tunnista, ja ne varsinaiset ylityökorvaukset maksetaan rahana. Onko edes laillista olla maksamatta ylitöistä tai antaa vapaata vain tunti tunnista? Lisätyö, jota tietyillä aloilla voidaan tehdä on eri asia kuin ylityö. Tunnit menevät tällöin työaikapankkiin, josta voi sitten sovitusti käyttää tunteja. Silloin ne menevät tunti tunnista. Kun lisätyötunnit tulevat täyteen, muuttuvat tunnit yityöksi. Niitä ei yleensä saa ilman erillistä sopimusta tulla. 

Vierailija
105/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut päähäsi että olisi juuri sinun tehtäväsi huolehtia siitä, että kaikki lapset saavat ulkovaatteet puettua ja pääsevät lähtemään koteihinsa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme