Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen lähes joka päivä palkatonta ylityötä, enkä saa asiaa muuttumaan!

Vierailija
10.01.2026 |

Olen koulunkäynnin ohjaaja (kyllä, se sana kirjoitetaan erikseen) ja teen osa-aikasta työtä. Minulla on tuntimäärä 26 t/vko. Joka-ikinen työtunti on korvamerkitty opetustunneille ja väkituntivalvonnalle. Minulle kuuluu yksi 12 minuutin tauko työpäivinä. Sen aikana minun tulee ehtiä syödä omat evääni sillä en suostu maksamaan kallista lounashintaa kouluruoasta. 

Lähes joka päivä joudun tekemään ylitöitä, sillä kun luokka pääsee kotiin, minun luokassani on eräs 1. Luokkalainen joka ei käy koilun iltapäiväkerhoa, vaan isovanhemmat tulevat hakemaan lapsen koululta. Tämä lapsi menee paniikkiin, jos joutuu yksin odottamaan hakijaa ja alkaa itseä hysteerisesti jos jättää yksin odottamaan hakijaa. Sama lapsi on erittäin hidas pukuja, ja näin talvella menee 10-15 minuuttia että saa puettua päälleen kaikki talvivaatteet. En siis voi lähteä kun koulun kello soi, vaan minulla menee aikaa tämän oppilaan lukemisen odotteluun ja viemiseen isovanhempien luokse koulupäivän jälkeen koulun pihalle. Samoin lähes päivittäin jonkun oppilaan hanskat, kengät, pipo ym on hävinnyt ja alkavat itkemään kun hävittävät ulkovaatteita. En voi jättää oppilasta yksin etsimään hattua, jos näin tekisin, olisivat heti oppilaan vanhemmat vihaisia että on jätetty itkevä ja hätääntynyt oppilas yksin selviytymään tilanteessa. Vanhemmat kun eivät ymmärrä, että minulle ei makseta penniäkään ylitöistä. 

Sanoin kaikki korjaamisen työaikoihin pitää tehdä omalla ajalla. Jos olen ollut vaikkapa sairaana niin nämä poissa-olot kirjataan omalla ajalla, sillä sen yhden 12 minuutin aikana ehdin juuri ja juuri hätäisesti syömään ja käymään vessassa, en mitään muuta. 

Tilanne on sama muillakin koulumme ohjaajilla ja heitäkin harmittaa miten paljon sitä joutuu tekemään palkatonta ylityötä viikottain. En ymmärrä miksei ohjaajille voisi antaa esim aikaa työajalla kirjata esim poissaolot ja lomat. 

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdet kotiin kun aika on täysi. Vanhempien vastuulla kakara sen jälkeen.

Minä jäisin koululaisen seuraksi ilmaiseksi tässä tilanteessa. Ei olisi minulta pois. Kyse ei ole rahasta.

Vierailija
102/119 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jäisin koululaisen seuraksi ilmaiseksi tässä tilanteessa. Ei olisi minulta pois. Kyse ei ole rahasta.

Niin, ainahan teitä työntekijän oikeuksien polkijoita löytyy ikävän paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä? No, se tietysti olisi sitten sinun valintasi. Keneltäkään ei voi sellaista kuitenkaan velvoittaa. Minäkin voisin tarjoutua jäämään, mutta jos työnantaja ei suostuisi maksamaan palkkaa siltä ajalta, kysyisin suoraan vanhemmilta haluavatko että jään, ja jos haluavat, niin sopisin hinnasta heidän kanssaan. Siis siten, että he sitten maksaisivat suoraan minulle.

Vierailija
104/119 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ylitöistä makseta käytännössä missään töissä mutta ne annetaan 1:1 vapaana mikä on ihan ok. 

Niinkö luulet? Kyllä niistä maksetaan, mutta asiasta on sovittava. Ylitöitä ei voi tehdä omalla päätöksellä, ja vaatia niistä maksua. Jos ylityötunnit sovitaan annettavaksi rahana, ei pidä suostua 1:1 hyvitystunteihin. Ylityötunnit on arvokkaampia kuin tavalliset työpäivään kuuluvat tunnit. Minulla on ollut kaikilla työpaikoilla niin, että kaksi ensimmäistä ylityötuntia. On 50% lisää tavalliseen tuntipalkkaan, ja sen ylittävät tunnit on 100%. Nykyisessä työpaikassa voin valita haluanko kaikki ylityöt vapaina, vai rahana, vai osittain siten, että vapaata on tunti tunnista, ja ne varsinaiset ylityökorvaukset maksetaan rahana. Onko edes laillista olla maksamatta ylitöistä tai antaa vapaata vain tunti tunnista? Lisätyö, jota tietyillä aloilla voidaan tehdä on eri asia kuin ylityö. Tunnit menevät tällöin työaikapankkiin, josta voi sitten sovitusti käyttää tunteja. Silloin ne menevät tunti tunnista. Kun lisätyötunnit tulevat täyteen, muuttuvat tunnit yityöksi. Niitä ei yleensä saa ilman erillistä sopimusta tulla. 

Vierailija
105/119 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut päähäsi että olisi juuri sinun tehtäväsi huolehtia siitä, että kaikki lapset saavat ulkovaatteet puettua ja pääsevät lähtemään koteihinsa?

Vierailija
106/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa jo tuntumaan, että kirjoitus on feikki!

Missä kohdassa? On todella paljon työnantajia, jotka vaativat palkatonta työtä. Tiedän työnantajan, joka vaatii tulemaan töihin puoli tuntia aikaisemmin kuin työaika alkaa, jotta ehtii valmistella ennen avaamista kaiken. Osa asiakkaista kyllä ymmärsi, kun kahvi ei ollutkaan vielä seitsemältä valmis, kun työntekijä kertoi työaikansa alkavan vasta silloin eikä mitenkään ehtinyt.

On myös nössöjä työntekijöitä. Ap kirjoittaa, että "en saa sitä muuttumaan": Hän ei kuitenkaan kerro, mitä on asialle yrittänyt tehdä.

Vierailija
107/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, liikaa toistoa, mutta en huomannut missään ap:n saaneen ylityömääräystä, joten ei hän mitään ylityötä ole tehnyt eikä siten ole jäänyt ilman palkkaa. 

Jos tehtäväksi ei ole kirjoitettu lasten pukemista koulupäivän päätteeksi, niin se ei tehtäviin kuulu. Ihan turha paapoa ekaluokkalaisia tuolla tavalla, koska miten ap olettaa lasten oppivan itsenäisiksi, jos hän itse on koko ajan vierellä hokemassa, että ei ole syytä paniikkiin.

Vierailija
108/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos en ole auttamassa hätääntynyttä ja itkevää lasta, vanhemmat tekevät valituksen virkavelvollisuuden hoitamatta jättämisestä. Ei vanhemmat hyväksy sitä, että sanon, että mun työaika loppui, sori meen nyt pois ja jätän lapsesi itkemään ja etsimään kadonneita ulkovaatteita. Ei vanhemmat hyväksy sitä. Sitten esimies on vihainen, kun en täyttänyt virkavelvollisuuttani, eli huolehtinut itkevästä ja hätääntyneestä lapsesta. 

Kaksinaismoralismia. Ketään ei kiinnosta alipalkatut ohjaajan oikeudet, ei ketään! 

Sun virkavelvollisuus päättyy siihen kun sun työaika päättyy.

Vierailija
109/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kirjoitusvirheet, ne tuli automaattisesta tekstinsyötöstä

poissa-olot - tämäkinkö? En usko.

Vierailija
110/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olikin provo. No ihan hyvä sellainen kyllä ja herätti kivasti keskustelua joka pysyi aika lailla asiassa. Lisää tällaisia!

Vierailija
111/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8Vierailija kirjoitti:

Miten avuttomia nykyiset ekaluokkalaiset oikein ovat? Itsellä kyllä piti älytä itse pukeutua sekä kouluun lähtiessä että palatessa asianmukaisesti sekä omatoimisesti piti kulkea mennen tullen, ei silloin kolmelle kilometrille mitään järjestettyjä kuljetuksia ollut. Pakkasilla kuljettiin joskus linja-autolla, mutta kyyti piti maksaa ihan itse rahalla. Koulussa oli kaiken lisäksi polkupyöräkielto alle 10-vuotiaille, koska kaikilla lapsilla koulumatka kulki ainakin osittain pitkin vilkasta maantietä.

Nykyisin lähes kaikki oppilaat ovat normaaliluokissa, myös ne, joiden vuoksi näitä koulunkäynnin ohjaajia yleensä tarvitaan. On erilaista nepsyä, kehitysviivästymää ja oppimisvaikeutta.

Itse asiasta olen sitä mieltä, että vaikka maailma kallistuisi nurin, ap:n tulisi lähteä kotiin, kun työaika loppuu. Myös kaikkien muiden ohjaajien, yhteisestä sopimuksesta. Hyväksikäyttö ei lopu, jos sen käytöksellään hyväksyy. 

Itse nuorena opiskelijana tein töitä pe ilta ja la paikallisen cittarin kassalla. Palkanmaksu loppui sillä kellonlyömällä, kun kauppa sulkeutui, "eihän palkkaa voi maksaa kun kauppakin on kiinni", mutta työt jatkuivat vielä liki puolisen tuntia, kun mattimyöhäiset teki ostoksia. 

Vierailija
112/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8Vierailija kirjoitti:

Miten avuttomia nykyiset ekaluokkalaiset oikein ovat? Itsellä kyllä piti älytä itse pukeutua sekä kouluun lähtiessä että palatessa asianmukaisesti sekä omatoimisesti piti kulkea mennen tullen, ei silloin kolmelle kilometrille mitään järjestettyjä kuljetuksia ollut. Pakkasilla kuljettiin joskus linja-autolla, mutta kyyti piti maksaa ihan itse rahalla. Koulussa oli kaiken lisäksi polkupyöräkielto alle 10-vuotiaille, koska kaikilla lapsilla koulumatka kulki ainakin osittain pitkin vilkasta maantietä.

Nykyisin lähes kaikki oppilaat ovat normaaliluokissa, myös ne, joiden vuoksi näitä koulunkäynnin ohjaajia yleensä tarvitaan. On erilaista nepsyä, kehitysviivästymää ja oppimisvaikeutta.

Itse asiasta olen sitä mieltä, että vaikka maailma kallistuisi nurin, ap:n tulisi lähteä kotiin, kun työaika loppuu. Myös kaikkien muiden ohjaajien, yhteisestä sopi

Eikös kauppa mene kiinni tarkoita sitä että sieltä on poistuttava siihen mennessä? Ei meidän kylän kaupassa kukaan jää ostelee enää 21 jälkeen vaan sieltä on kaikki asiakkaat poistunut 21.00 viimeistään kun kauppa menee kiinni.  Ei kauppa myy enää mitään sen jälkeen  kun kello lyö 21.

Vierailija
113/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikös kauppa mene kiinni tarkoita sitä että sieltä on poistuttava siihen mennessä? Ei meidän kylän kaupassa kukaan jää ostelee enää 21 jälkeen vaan sieltä on kaikki asiakkaat poistunut 21.00 viimeistään kun kauppa menee kiinni.  Ei kauppa myy enää mitään sen jälkeen  kun kello lyö 21."

Kommentistasi voi päätellä, että et sinä ainakaan kaupassa töissä ole ollut! 🤣

Vierailija
114/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ap;n kaltainen työntekijä, joka jäi joka päivä jollain tekosyyllä työaikansa jälkeen työpaikalle. Kuukauden lopussa hän esitti esimiehelle listan ylityötunneistaan ja vaati niistä palkkaa. Esimies pyysi tuomaan ylityömääräykset, ilman niitä ei palkkaa makseta. Liitto muuten ei vienyt tuota oikeuteen, vaikka työntekijä vaati.

Vierailija
115/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläkauppa ehkä voidaan tyhjentää klo 21, mutta millä tyhjennät ison liikkeen? Ja kuka hoitaa tavarat, jotka ihmiset jättäisivät kärryihin pitkin käytäviä, jos kauppa ilmoittaisi klo 21, että kassat on nyt kiinni, eikä mitään enää myydä, poistukaa?

Vierailija
116/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole muuta kuin kaksi vaihtoehtoa:

1. Lähdet silloin kun työaikasi loppuu. Vanhempien valitukset eivät ole sinun huolesi, ne voit ohjata suoraan esimiehellesi.

2. Kysyt esimieheltäsi, kumpi on tärkeämpää, olla lukujärjestyksen mukaiset tunnit oppitunnilla ohjaamassa oppilaita vai auttaa heitä viimeisen tunnin jälkeen kotiinlähdössä. Voit esim. ehdottaa, että tulet joka päivä 15 min ensimmäisen tunnin alettua, jolloin voit jäädä vartiksi auttamaan kotiinlähtijöitä, tai tulla vaikka torstaisin vasta toiselle tunnille, jolloin jokaisen päivän loppuun siirtyy 12 minuuttia. Muussa tapauksessa kerrot esimiehellesi noudattavasi ylläolevaa  käytäntöä nro 1.

Vapaaehtoisesti tekemääsi ylimääräistä työtä et saa maksuun, joten älä tee ylimääräistä työtä. 

Palkkasi määräytyminen ja työnkuva ei ole sama kuin opettajilla virkavelvollisuuksineen, joten pidä puolesi! T. Ope

Vierailija
117/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläkauppa ehkä voidaan tyhjentää klo 21, mutta millä tyhjennät ison liikkeen? Ja kuka hoitaa tavarat, jotka ihmiset jättäisivät kärryihin pitkin käytäviä, jos kauppa ilmoittaisi klo 21, että kassat on nyt kiinni, eikä mitään enää myydä, poistukaa?

Kun kauppa suljetaan klo 21, niin työaikani päättyy 21.30. Pienissä putiikeissa työaika päättyy kaupan sulkemisaikaan, isoissa ei.

Vierailija
118/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rehtorin täytyy ymmärtää sinun näkökulmasi ilmaiseksi tehtyyn työhön.

Sano mummolle ja vaarille, että tulevat vastedes aiemmin koska sinä et voi työajan puitteissa auttaa lasta.

Anna rehtorille (joka oletettavasti on esihenkilösi) vaihtoehdoksi:

a) hyväksyä ylityöt maksuun

b) lisätä sinun ja muiden ohjaajien viikkotuntimäärää esim tunnilla tai kahdella viikossa

c) hyväksyä ne liukumatunneiksi joka tarkoittaa sitä, että esim perjantaisin lähdet aiemmin töistä.

Joku edellä mainituista on onnistuttava

Vierailija
119/119 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8Vierailija kirjoitti:

Itse asiasta olen sitä mieltä, että vaikka maailma kallistuisi nurin, ap:n tulisi lähteä kotiin, kun työaika loppuu. Myös kaikkien muiden ohjaajien, yhteisestä sopi

Kassatyössä on yleisesti kaupan kiinnimenon jälkeen sekä päivävuorojen jälkeen myös lopetusaika, mistä myös maksetaan palkka. Se kassa pitää laskea eli tehdä tilitykset, joista selviää myös täsmääkö tilitykset ja tullut raha. Jos kauppa ei ole tuolta ajalta maksanut palkkaa, on se toiminut väärin. Sillä samalla lopetusajalla palvellaan ne mattimyöhäiset, kassan laskemiseen jää vaan vähemmän aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi