Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen lähes joka päivä palkatonta ylityötä, enkä saa asiaa muuttumaan!

Vierailija
10.01.2026 |

Olen koulunkäynnin ohjaaja (kyllä, se sana kirjoitetaan erikseen) ja teen osa-aikasta työtä. Minulla on tuntimäärä 26 t/vko. Joka-ikinen työtunti on korvamerkitty opetustunneille ja väkituntivalvonnalle. Minulle kuuluu yksi 12 minuutin tauko työpäivinä. Sen aikana minun tulee ehtiä syödä omat evääni sillä en suostu maksamaan kallista lounashintaa kouluruoasta. 

Lähes joka päivä joudun tekemään ylitöitä, sillä kun luokka pääsee kotiin, minun luokassani on eräs 1. Luokkalainen joka ei käy koilun iltapäiväkerhoa, vaan isovanhemmat tulevat hakemaan lapsen koululta. Tämä lapsi menee paniikkiin, jos joutuu yksin odottamaan hakijaa ja alkaa itseä hysteerisesti jos jättää yksin odottamaan hakijaa. Sama lapsi on erittäin hidas pukuja, ja näin talvella menee 10-15 minuuttia että saa puettua päälleen kaikki talvivaatteet. En siis voi lähteä kun koulun kello soi, vaan minulla menee aikaa tämän oppilaan lukemisen odotteluun ja viemiseen isovanhempien luokse koulupäivän jälkeen koulun pihalle. Samoin lähes päivittäin jonkun oppilaan hanskat, kengät, pipo ym on hävinnyt ja alkavat itkemään kun hävittävät ulkovaatteita. En voi jättää oppilasta yksin etsimään hattua, jos näin tekisin, olisivat heti oppilaan vanhemmat vihaisia että on jätetty itkevä ja hätääntynyt oppilas yksin selviytymään tilanteessa. Vanhemmat kun eivät ymmärrä, että minulle ei makseta penniäkään ylitöistä. 

Sanoin kaikki korjaamisen työaikoihin pitää tehdä omalla ajalla. Jos olen ollut vaikkapa sairaana niin nämä poissa-olot kirjataan omalla ajalla, sillä sen yhden 12 minuutin aikana ehdin juuri ja juuri hätäisesti syömään ja käymään vessassa, en mitään muuta. 

Tilanne on sama muillakin koulumme ohjaajilla ja heitäkin harmittaa miten paljon sitä joutuu tekemään palkatonta ylityötä viikottain. En ymmärrä miksei ohjaajille voisi antaa esim aikaa työajalla kirjata esim poissaolot ja lomat. 

Kommentit (104)

21/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

1 Kysyt esihenkilöltä miten tällaisessa tilanteessa toimitaan

2 Laitat työtunnit ylös ja viestin palkkikseen, että viikolla x lisätyötä 2 tuntia tai mitä sitten olikin

Palkkahallinto ei voi maksaa lisätöitä ilman esihenkilön hyväksyntää. 

Kohta 1

Vierailija
22/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos en ole auttamassa hätääntynyttä ja itkevää lasta, vanhemmat tekevät valituksen virkavelvollisuuden hoitamatta jättämisestä. Ei vanhemmat hyväksy sitä, että sanon, että mun työaika loppui, sori meen nyt pois ja jätän lapsesi itkemään ja etsimään kadonneita ulkovaatteita. Ei vanhemmat hyväksy sitä. Sitten esimies on vihainen, kun en täyttänyt virkavelvollisuuttani, eli huolehtinut itkevästä ja hätääntyneestä lapsesta. 

Kaksinaismoralismia. Ketään ei kiinnosta alipalkatut ohjaajan oikeudet, ei ketään! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi AVI:n työsuojelusivulta se lomake, jolla vaaditaan maksamattomat palkat. Täytät siihen jokaisen minuutin, lasket ne yhteen  ja viet työnantajalle. Se on sinun omaa saamattomuutta, että et ole vaatinut palkkaa kaikista tunneista. Ylityötähän tuo ei ole, koska et muuten tee täyttä työaikaa.

Vierailija
24/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla loppuu työaika niin et ole vastuussa. Kiitos päivästä ja näkemiin. 

Vierailija
25/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään virkavelvollisuutta. Heippa vain. 

Vierailija
26/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano isovanhemmille, että tulevat aikaisemmin paikalle ja auttavat tarvittaessa itse lapsen pukemisessa.

Isovanhemmille infoa, että lapsi haetaan SISÄLTÄ, jossa lapsi on sisävaatteet päällä. Ei ole mitään pukemispalvelua ja ulosviemispalvelua koulun puolesta. 

Vierailija
27/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sulla mahdollisuutta tsekata välitunnin lopussa ennen viimeisen tunnin alkua, että ne lasten vaatteet on naulakossa? Tai vielä parempi, että lasten kanssa käytte läpi heidän ulkovaatteensa ja lapset laittavat ne naulakkoon odottamaan? 

Vierailija
28/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kirjoitusvirheet, ne tuli automaattisesta tekstinsyötöstä

Ai pöytäkoneessa on semmoinenkin?

Vierailija
29/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ylitöistä makseta käytännössä missään töissä mutta ne annetaan 1:1 vapaana mikä on ihan ok. 

Vierailija
30/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakointia. Kun tällainen vaatteiden häviäminen on ilmeisen toistuvaa, lasten kanssa täytyy harjoitella vaatteiden laittamista niille kuuluville paikoille. Joka välitunnin jälkeen on harjoiteltava sitä, että jokainen lapsi laittaa omat vaatteensa omaan naulakkoon ja kaikki on tallessa. 

Isovanhemmille sanot, että lapsi on haettava sisältä kello se ja se, ja jos eivät tule ajoissa, siellä ei ole ketään lapsen seurana tai pukeutumispalvelijana. Jämäkkyyttä ja ennakointia! 

Vierailija
31/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi haetaan koulusta? Eikö hänellä ole koulukyytiä tai jos asuu lähellä, miksi hän ei kävele itse kotiinsa niin kuin muut tuonikäiset?

Vierailija
32/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos en ole auttamassa hätääntynyttä ja itkevää lasta, vanhemmat tekevät valituksen virkavelvollisuuden hoitamatta jättämisestä. Ei vanhemmat hyväksy sitä, että sanon, että mun työaika loppui, sori meen nyt pois ja jätän lapsesi itkemään ja etsimään kadonneita ulkovaatteita. Ei vanhemmat hyväksy sitä. Sitten esimies on vihainen, kun en täyttänyt virkavelvollisuuttani, eli huolehtinut itkevästä ja hätääntyneestä lapsesta. 

Kaksinaismoralismia. Ketään ei kiinnosta alipalkatut ohjaajan oikeudet, ei ketään! 

Kyllä oppilaiden vanhempia vain kiinnostaa asia. Työnantaja taas ajattelee, että minun tulee täyttää virkavelvollisuus. Ei saa jättää yksin lasta hätääntyneenä ja itkevänä.  Työnantaja ei mieti palkkausta vaan virkavelvollisuutta. 

Muutoinkin ollaan alipalkattuja. Ketään ei kiinnosta, että tehdään työtä yli työn ajan. Ollaan ihan paskatyöntekihöitå. 

Vierailija
33/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteys liittoon jos työnantaja ei kuuntele?

Liitto sanoo vain, että älä tee palkatonta ylityötä 

Soitat sosiaalipäivystyksen (112) hakemaan kersan. Näin meille opetettiin kun varhaiskasvattajaksi opiskelin.

Vanhemmat selvittäköön asian sossun ja koulun kanssa.  Sä et ole sotkun osapuoli.

Vierailija
34/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittoa kiinnostaa kun maksat jäsenmaksun. Ja isovanhempien myöhästely kiinnostaa lastensuojelua.  Teillä on näköjään  lauma järjestäytymättömiä tolloja kusetettavana siellä. No, siinäpä näette mitä on paikallinen sopiminen. 

Vierailija
35/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhemmat ymmärrä että mun työaika loppuu kun kello soi. Jos jätän oppilaan yksin pukemaan ja pärjäämään, saan vanhempien vihat jos en ole paikalla valvomassa. Ei vanhempia kiinnosta pätkääkään mun ylityötunnit. Heitä kiinnostaa vain se, että aikuinen on turvaamassa lapsen hyvinvointi ennen lapsen lähtemistä koulusta, ette ymmärrä mikä paine on vanhempien osalta meille koulunkäynnin ohjaajille. 

Vierailija
36/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhemmat ymmärrä että mun työaika loppuu kun kello soi. Jos jätän oppilaan yksin pukemaan ja pärjäämään, saan vanhempien vihat jos en ole paikalla valvomassa. Ei vanhempia kiinnosta pätkääkään mun ylityötunnit. Heitä kiinnostaa vain se, että aikuinen on turvaamassa lapsen hyvinvointi ennen lapsen lähtemistä koulusta, ette ymmärrä mikä paine on vanhempien osalta meille koulunkäynnin ohjaajille. 

Siellä koulussa opettajat ovat enemmän vastuussa kuin koulunkäynninohjaajat. Sinulla on vajaat työtunnitkin. Työt loppuu niin lähdet kotiin. 

Vierailija
37/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen virkavelvollisuus? Erhän sinä mikään viranomainen ole, vaan ihan vaan palkansaaja. Kun työaikasi päättyy, se päättyy. Silloin voit lähteä ihan vapaasti. Jos vanhemmat valittaa, niin ohjaa valittamaan esimiehellesi. Jos esimiehelläsi on asiasta sanottavaa sinulle, sanot ettet tee töitä ilmaiseksi. Joko työaikaasi pidennettävä, tai sitten esimiehesi on keksittävä jokin muu ratkaisu etteivät lapset jää yksin. Sinun ongelmasi se ei ole.

Vierailija
38/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No KERTOKAA nyt herranjestas niille vanhemmille! Vanhemmat voivat valittaa ylemmälle taholle, niin asiaan saadaan muutos. Ei se mikään ratkaisu ole, että teet lisätöitä palkatta ettei vanhemmat vaan suutu.

Vierailija
39/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteys liittoon jos työnantaja ei kuuntele?

Liitto sanoo vain, että älä tee palkatonta ylityötä 

Soitat sosiaalipäivystyksen (112) hakemaan kersan. Näin meille opetettiin kun varhaiskasvattajaksi opiskelin.

Vanhemmat selvittäköön asian sossun ja koulun kanssa.  Sä et ole sotkun osapuoli.

Juuri näin. Tai teet lasun. Oppivatpa tulemaan ajoissa.

Vierailija
40/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääköön opettaja paimentamaan hidastelevia lapsia. Hänen työaikansa ei lopu samanaikaisesti kun ekaluokkalaisten koulupäivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi