Teen lähes joka päivä palkatonta ylityötä, enkä saa asiaa muuttumaan!
Olen koulunkäynnin ohjaaja (kyllä, se sana kirjoitetaan erikseen) ja teen osa-aikasta työtä. Minulla on tuntimäärä 26 t/vko. Joka-ikinen työtunti on korvamerkitty opetustunneille ja väkituntivalvonnalle. Minulle kuuluu yksi 12 minuutin tauko työpäivinä. Sen aikana minun tulee ehtiä syödä omat evääni sillä en suostu maksamaan kallista lounashintaa kouluruoasta.
Lähes joka päivä joudun tekemään ylitöitä, sillä kun luokka pääsee kotiin, minun luokassani on eräs 1. Luokkalainen joka ei käy koilun iltapäiväkerhoa, vaan isovanhemmat tulevat hakemaan lapsen koululta. Tämä lapsi menee paniikkiin, jos joutuu yksin odottamaan hakijaa ja alkaa itseä hysteerisesti jos jättää yksin odottamaan hakijaa. Sama lapsi on erittäin hidas pukuja, ja näin talvella menee 10-15 minuuttia että saa puettua päälleen kaikki talvivaatteet. En siis voi lähteä kun koulun kello soi, vaan minulla menee aikaa tämän oppilaan lukemisen odotteluun ja viemiseen isovanhempien luokse koulupäivän jälkeen koulun pihalle. Samoin lähes päivittäin jonkun oppilaan hanskat, kengät, pipo ym on hävinnyt ja alkavat itkemään kun hävittävät ulkovaatteita. En voi jättää oppilasta yksin etsimään hattua, jos näin tekisin, olisivat heti oppilaan vanhemmat vihaisia että on jätetty itkevä ja hätääntynyt oppilas yksin selviytymään tilanteessa. Vanhemmat kun eivät ymmärrä, että minulle ei makseta penniäkään ylitöistä.
Sanoin kaikki korjaamisen työaikoihin pitää tehdä omalla ajalla. Jos olen ollut vaikkapa sairaana niin nämä poissa-olot kirjataan omalla ajalla, sillä sen yhden 12 minuutin aikana ehdin juuri ja juuri hätäisesti syömään ja käymään vessassa, en mitään muuta.
Tilanne on sama muillakin koulumme ohjaajilla ja heitäkin harmittaa miten paljon sitä joutuu tekemään palkatonta ylityötä viikottain. En ymmärrä miksei ohjaajille voisi antaa esim aikaa työajalla kirjata esim poissaolot ja lomat.
Kommentit (105)
Et sinä ylitöitä 26 viikkotunnin lisäksi tee vaan ihan normaalia työaikaa, eli osa-aikaisuuteen lisätyötä. Siitäkin on maksettava palkka, mutta sinun pitää ihan itse sitä vaatia. Muuten käyttävät hyväksi vapaaehtoistyötäsi, joka on aivan sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaa yhden kuukauden ylimääräiset ajat ( tunnit) ylös ja esitä ne sitten esihenkilöllesi, niin saa vähän osviittaa, miten paljon teet ylitöitä. Voit myös kirjata ylös, millaisissa tilanteissa tunnit tuli tehtyä.
En tiedä, kuinka pitkältä ajalta voi vaatia maksamattomia palkkoja. Se taitaa olla itsestään selvä asia, että ap ei ole minkään asiallisen ammattiliiton jäsen, josta saisi apua. Siispä tyosuojelu.fi on se sivu, jonka kautta pitäisi löytyä apua.
Työajasta sovitaan esihenkilön kanssa. Ei ap voi ominpäin muuttaa työaikaansa ja vaatia siittä itse lisäämästään työajasta korvauksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaa yhden kuukauden ylimääräiset ajat ( tunnit) ylös ja esitä ne sitten esihenkilöllesi, niin saa vähän osviittaa, miten paljon teet ylitöitä. Voit myös kirjata ylös, millaisissa tilanteissa tunnit tuli tehtyä.
Ei ole esihenkilön vika, jos joku ei älyä lähteä töistä pois työajan loputtua.
Näin juuri. Työhösi ei kuulu koulusta lähtijöiden auttaminen. Muuten päiväsi olisivat 15 minuuttia pidemmät.
Jos kuuluu, niin siitä maksetaan. Tarkista työsopimuksesi.
Ilmoita kuitenkin esihenkilöllesi, että teet töitä tästä lähtien minuutilleen 26 tuntia viikossa, jos yli menevää aikaa ei saa vapaana tai makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kuinka pitkältä ajalta voi vaatia maksamattomia palkkoja. Se taitaa olla itsestään selvä asia, että ap ei ole minkään asiallisen ammattiliiton jäsen, josta saisi apua. Siispä tyosuojelu.fi on se sivu, jonka kautta pitäisi löytyä apua.
Työajasta sovitaan esihenkilön kanssa. Ei ap voi ominpäin muuttaa työaikaansa ja vaatia siittä itse lisäämästään työajasta korvauksia
Onhan hän tähänkin mennessä muuttanut sitä omin päin jäämällä töihin pitemmäksi aikaa kuin on kirjattu! Yksi kysymys on sekin, onko työnantajan vakuutukset voimassa varsinaisen sopimuksen mukaisen työajan jälkeen.
Perusopetus on avointa. Kuka tahansa saa tulla seuraamaan opetusta, kunhan ei häiritse. Isovanhempien ei tarvitse jäädä pihalle odottamaan vaan he voivat tulla vaikka koko päiväksi istumaan luokkaan ja auttaa itse lapsen pukemista välitunneillekin. Eihän se lapsi ehdi käydä koko päivänä kertaakaan ulkona välitunnilla, jos pukemiseen menee enemmän aikaa kuin mitä koko välitunti kestää.
Isovanhemmille tieto, että vastedes tulevat ajoissa ja kerro, että sinulla ei ole enää mahdollisuutta tehdä palkatonta ylityötä "lähden luokasta ulos tasan klo 12 (tms), lapsi on sen jälkeen huoltajan vastuulla". Sama tieto vanhemmille Wilmassa ja rehtorille kirjallisesti.
Sitten vaan lähdet aina kun työpäiväsi päättyy.
Vähän oihis, mutta minun työpaikalla oli ekaluokkalainen lapsi, joka oli koko suvun ihme-keskipiste-iltatähti-rakkauslapsi- whatever. Isovanhemmat erittäin vahvasti mukana ja tukena, äiti yh työssäkäyvänä aika rasittunut ilmeisesti.
No, tyttö oli opetellut että itkulla saa kaikki seis ja kaikki keskittyy häneen. Itku ei ollut sellaista hätäänytttä räkä-valuu-parkumista, vaan n. mansikan kokoiset kirkkaat kyyneleet valuivat poskille, pientä nyyhytystä. Ja sivusilmällä seurasi, miten ympärillä reagoidaan.
Eihän se vilkkaassa koululuokassa muiden lasten kanssa toiminut! Toiset lapset vaan ärtyi siihen kyynelten tiputteluun, jatkoivat touhujaan ja jättivät tämän nyyhkijän sivuun. Itsekin ohitin n 99% näistä nyyhkyttämistä. Sanoin vain että jatkaakaas ihan tavallisesti, ei tässä mitään kamalaa ole tapahtunut. En tod. keskeyttänyt kaikkea ja alknut tutkimaan ja sanoittamaan tämän yhden lumihiutaleen tuntemuksia. Ryhmässä pitää oppia toimimaan.
Sano isovanhemmille huomenna, että tilanne on se, ettet voi enää jäädä omalla ajallasi pukemaan lasta. Että heidän täytyisi tulla vastedes pari minuuttia etuajassa pukemaan ja hakemaan lasta.
Jos tämä toimii, asiat paranevat jo huomattavasti, jos he eivät tule ajoissa, mene rehtorille ja sano, ettet voi jatkaa näin. Tietääkö reksi edes, mitä siellä luokassasi tapahtuu..? Ja sen jälkeen reksin tehtävä on ratkaista tämä asia.
Viet itkevän lapsen opettajanhuoneeseen odottelemaan, niin ei joudu olemaan yksin. Sano vaan, että "työaikani on päättynyt, minun täytyy poistua, nähdään huomenna."
Jos rehtori on sitä mieltä, että vastuu lapsesta kuuluu jatkossa sinulle, niin silloin hän muuttaa työaikaasi.
Alkaa jo tuntumaan, että kirjoitus on feikki!
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurattaa nää ohjeet, missä sanotaan, että lähde heti kun työaikasi päättyy. Kun todellisuudessa oppilaiden vanhemmat eivät tätä ymmärrä vaan vaativat että aikuinen on paikalla kun lapsi on hätääntynyt ja itkee. En voi todellakaan sanoa, että työaikani loppui, heippa! Jää vain itkemään. Vanhemmat eivät todellakaan hyväksy tällaista käytöstä ja vastuuta. Eikä lastensuojelu todellakaan ota koppia lapsen hitaasta pukeutumisesta tai isovanhempien myöhästelystä. Missä ihanne yhteiskunnassa oikein elätte, jossa lastensuojelulla on resursseja ihan pieniinkin asioihin, kun samaan aikaan lapsilla on todellista hätää päihdeperheissä???
Naurattaa? Ihan kuule tiedoksi, että ei niillä vanhemmilla ole minkäänlaista päätäntävaltaa asiassa. Et tarvitse heidän hyväksyntää. Sinun työpäiväsi päättyy tasan siihen, mitä työsopimuksessa lukee. Lastensuojelulle nyt tällainen asia ei kuulu millään tavalla. Se nyt on oikeastikin naurettava ajatus. Mutta jos vanhemmat ovat sitä mieltä, että lapsi tarvitsee aikuisen vierelleen ihan siihen asti kun toinen aikuinen hänet ottaa vastaan, niin hänen on sitten oltava yhteydessä ensisijaisesti lapsen opettajaan. Jos hän ei osaa asiassa auttaa, niin seuraavaksi rehtoriin. Kyllä siellä koululla on henkilökuntaa joiden työpäivä jatkuu vielä monta tuntua sen jälkeen kun sinun päiväsi päättyy. Ihan järjestelykysymys. Oletko edes sanonut kenellekään, kuten juurikin opettajalle tai rehtorille asiasta? Jos et, niin sano ihmeessä! Sano että et enää jatkossa jää minuutiksikaan, vaan lähdet kun tyaikasi loppuu. Sinun vastuullasi on ainoastaan informoida asiasta niin, että koululla on tiedossa että todellakin lähdet . Tai oikeastaan ei olisi sitäkään, vaan on ihan perus olettamus, että kun henkilön työaika päättyy, niin hän ei enää tee töitä. Mutta reilua ja lapsiystävällisempää kuitenkin ilmoittaa. Ehkä opettaja ei edes ole tietoinen siitä, että kaikki oppilaat eivät osaa itsenäisesti tätä pukemista ja siirtymistä pihalle hoitaa.
Siriina kirjoitti:
1 Kysyt esihenkilöltä miten tällaisessa tilanteessa toimitaan
2 Laitat työtunnit ylös ja viestin palkkikseen, että viikolla x lisätyötä 2 tuntia tai mitä sitten olikin
Just näin. Kaikki tunnit ylös. Meillä tosin pomo ehti aina väliin vähentämään ylityöt niin työkaveri nosti metelin. Saa nyt palkkaa myös pakollisista ylitöistä jotka on vähän samanlaisia kuin sulla,
Mikähän tässäkin on ettei niitä ylitöitä voi maksaa heti eikä hirveän väännön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä yläkoulun puolella yhtenäiskoulussa. Kyllä minä autan satunnaisesti alakoulun oppilaitakin kun pyytävät minulta apua tai huomaan jonkun tarvitsevan apua esim lapsi kaatuu pahasti, tai näyttää haavaa johon haen laastaria jne. Sehän on vaan normaalia elämää. Toki minulla opettajana ei ole rajattua työaikaa.
Ihan eri asia, kuten varmasti itsekin ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole esihenkilön vika, jos joku ei älyä lähteä töistä pois työajan loputtua.
Näin juuri. Työhösi ei kuulu koulusta lähtijöiden auttaminen. Muuten päiväsi olisivat 15 minuuttia pidemmät.
Jos kuuluu, niin siitä maksetaan. Tarkista työsopimuksesi.
Ilmoita kuitenkin esihenkilöllesi, että teet töitä tästä lähtien minuutilleen 26 tuntia viikossa, jos yli menevää aikaa ei saa vapaana tai makseta.
Just näin. Työnantajan vastuulla on järjestää työt siten että homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos en ole auttamassa hätääntynyttä ja itkevää lasta, vanhemmat tekevät valituksen virkavelvollisuuden hoitamatta jättämisestä. Ei vanhemmat hyväksy sitä, että sanon, että mun työaika loppui, sori meen nyt pois ja jätän lapsesi itkemään ja etsimään kadonneita ulkovaatteita. Ei vanhemmat hyväksy sitä. Sitten esimies on vihainen, kun en täyttänyt virkavelvollisuuttani, eli huolehtinut itkevästä ja hätääntyneestä lapsesta.
Kaksinaismoralismia. Ketään ei kiinnosta alipalkatut ohjaajan oikeudet, ei ketään!
Olen samaa mieltä. Veikkaan että suurin osa täällä alapeukuttaneista nostaisi melkoisen äläkän jos OMA lapsi, jolla on jotain nepsy- ym. ongelmia jätettäis yksin "heitteille" koulupäivän jälkeen tai jos omaisuutta olisi kateissa ja lapsi löydettäis hysteerisenä itkien. Ei auttaisi selittelyt että mun työaika kuulkaas
Käytkö ihan täysillä? Sun mielestä on ihan ok, että toinen jää joka päivä töihin palkatta vielä työajan päätyttyä? Kyllä se on ihan huoltajien asia suunnitella miten lastensa hoidon järjestävät koulupäivän jälkeen. Tietenkin! Olivat työelämässä tai eivät, niin eivät he voi olettaa että joku muu hoitaa, ja vielä erikseen asiasta sopimatta. Koulu ei ole mikään päivähoitopaikka. Jos joku lapsi ei kertakaikkiaan pärjää, niin tietenkin asioita harjoitellaan kotona (olisi kyllä pitänyt huolehtia että lapsella on tällaiset perusasiat hallussa siihen mennessä kun koulu alkaa). Jos jostain syystä lapsi ei kuitenkaan ole oppinut pärjäämään itsenäisesti, niin vanhemmat ovat sitten yhteydessä kouluun, ja yhdessä voidaan miettiä mitä vaihtoehtoja on. Periaatteessa ei ole koulun asia hoitaa yhtään mitään koulupäivän päätyttyä. Joku voi kuitenkin ihan hyvää hyvyyttään ottaa hommakseen harjoitella lapsen kanssa miten toimitaan, ja huolehtia että asia alkaa sujumaan. Siis joku sellainen, jonka työaika EI vielä ole päättynyt, tietenkin. Jos ei kenelläkään ole tähän aikaa, niin joku varmaan voi ainakin käydä päästämässä hakijat sisälle avustamaan lasta ihan itse, jos koulun ovet ovat lukossa. Tai sitten iltapäiväkerhoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään maksamattomia palkkoja mitä voisi vaatia, jos itse omalla päätöksellään jää tekemään töitä työajan päätyttyä. Eihän tällaisesta ole työsopimuksessa sovittu, joten ei työnantaja ole velvollinen maksamaan palkkaa yliajalta. Työntekijä taas ei ole velvollinen jäämään töihin työajan päätyttyä. Vastuu siirtyy huoltajille kouluajan päätyttyä. Huoltajat miettivät itse miten asian järjestävät, ja tarvittaessa ovat yhteydessä koulun rehtoriin tai lapsen opettajaan keskustellakseen ongelmasta. Ehkä koulu voi tarjota jonkinlaisen ratkaisun asiaan, jos kyse kuitenkin on vain 10-15 minuutista, mutta jos ei, niin varmaan sitten vanhempien on laitettava lapsi iltapäiväkerhoon, tai maksettava jollekin joka hakee lapsen aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ylitöitä 26 viikkotunnin lisäksi tee vaan ihan normaalia työaikaa, eli osa-aikaisuuteen lisätyötä. Siitäkin on maksettava palkka, mutta sinun pitää ihan itse sitä vaatia. Muuten käyttävät hyväksi vapaaehtoistyötäsi, joka on aivan sallittua.
Lisätöitä ei tarvitse tehdä jos ei ole työsopimuksessa erikseen niin sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan hän tähänkin mennessä muuttanut sitä omin päin jäämällä töihin pitemm
Niin. Hän on ominpäin muuttanut työaikaansa, mutta palkkaa hän ei tietenkään voi siltä yliajalta vaatia kun siitä ei kerran ole sovittu. Vakuutusasia on hyvä huomio. Periaatteessa hän ei varmaankaan edes saisi tehdä työtä työajan jälkeen. Tai jos siis jotain sattuisi, niin vakuutus ei kyllä mitään korvaisi.
Et vaan tee ylitöitä. Kun työaika päättyy lähdet kotiin.
Toiseksi sanoisin, että yritä etsiä toinen työpaikka. Tuo nykyinen on ihan hullun hommaa.