Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen lähes joka päivä palkatonta ylityötä, enkä saa asiaa muuttumaan!

Vierailija
10.01.2026 |

Olen koulunkäynnin ohjaaja (kyllä, se sana kirjoitetaan erikseen) ja teen osa-aikasta työtä. Minulla on tuntimäärä 26 t/vko. Joka-ikinen työtunti on korvamerkitty opetustunneille ja väkituntivalvonnalle. Minulle kuuluu yksi 12 minuutin tauko työpäivinä. Sen aikana minun tulee ehtiä syödä omat evääni sillä en suostu maksamaan kallista lounashintaa kouluruoasta. 

Lähes joka päivä joudun tekemään ylitöitä, sillä kun luokka pääsee kotiin, minun luokassani on eräs 1. Luokkalainen joka ei käy koilun iltapäiväkerhoa, vaan isovanhemmat tulevat hakemaan lapsen koululta. Tämä lapsi menee paniikkiin, jos joutuu yksin odottamaan hakijaa ja alkaa itseä hysteerisesti jos jättää yksin odottamaan hakijaa. Sama lapsi on erittäin hidas pukuja, ja näin talvella menee 10-15 minuuttia että saa puettua päälleen kaikki talvivaatteet. En siis voi lähteä kun koulun kello soi, vaan minulla menee aikaa tämän oppilaan lukemisen odotteluun ja viemiseen isovanhempien luokse koulupäivän jälkeen koulun pihalle. Samoin lähes päivittäin jonkun oppilaan hanskat, kengät, pipo ym on hävinnyt ja alkavat itkemään kun hävittävät ulkovaatteita. En voi jättää oppilasta yksin etsimään hattua, jos näin tekisin, olisivat heti oppilaan vanhemmat vihaisia että on jätetty itkevä ja hätääntynyt oppilas yksin selviytymään tilanteessa. Vanhemmat kun eivät ymmärrä, että minulle ei makseta penniäkään ylitöistä. 

Sanoin kaikki korjaamisen työaikoihin pitää tehdä omalla ajalla. Jos olen ollut vaikkapa sairaana niin nämä poissa-olot kirjataan omalla ajalla, sillä sen yhden 12 minuutin aikana ehdin juuri ja juuri hätäisesti syömään ja käymään vessassa, en mitään muuta. 

Tilanne on sama muillakin koulumme ohjaajilla ja heitäkin harmittaa miten paljon sitä joutuu tekemään palkatonta ylityötä viikottain. En ymmärrä miksei ohjaajille voisi antaa esim aikaa työajalla kirjata esim poissaolot ja lomat. 

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä yläkoulun puolella yhtenäiskoulussa. Kyllä minä autan satunnaisesti alakoulun oppilaitakin kun pyytävät minulta apua tai huomaan jonkun tarvitsevan apua esim lapsi kaatuu pahasti, tai näyttää haavaa johon haen laastaria jne. Sehän on vaan normaalia elämää. Toki minulla opettajana ei ole rajattua työaikaa. 

Vierailija
62/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä miettisin poistumisreitin sillä tavalla, että kun työaika loppuu, tavarat ja ulkovaatteet on valmiina ja menisin jostain taka- tai sivuoven kautta (kai siellä semmoisia on, joista avaimilla pääsee?). Sitten kun kello on tapissa, vetäisin takin niskaan ja pakoreittiä pitkin pois. Eli et jää mihinkään näkyville päivystämään, silloin tulee ihan takuulla aina jotain hoidettavaa asiaa. Ennen tätä tietysti ilmoitus sekä työnantajalle että aiot jatkossa lähteä kun työaika loppuu. Lisäksi muistutus tämän hidastelijalapsen vanhemmille tai isovanhemmille mielellään mustaa valkoisella, että lapsia ei valvota koulun loputtua joten hakijan on oltava ajoissa tai lapsi odottaa yksin. Samoin vaatteiden etsijät - heille voi kertoa vaikka opettaja luokassa että omat tavarat pidettävä tallessa ja koulupäivän jälkeen lähdetään kotiin. Jo joskus pipo tai hanskat hukkuu, siihen ei kukaan kuole ja se ei ole sinun syyksi, 

Ymmärrän että on vaikea päästä lähtemään, mutta jos sinä et sitä rajaa aseta, sitä ei aseta kukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kiitos. Ohjaajat on koulussa supertarpeellisia myös näin yläkoulun opettajan näkökulmasta. Keskustelisin rehtorin kanssa tuosta ylimääräisestä työstä. Ja puhuisin isovanhempien kanssa että pitää olla ajoissa hakemassa, kun lapsi panikpi muuten. Tuota opettajan ja ohjaajan vaivaamista välttääkseni laitoin oman lapseni aikanaan iltapäiväkerhoon, kun oli ekalla vielä erittäin hidas vaatteiden kanssa.

Vierailija
64/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteys liittoon jos työnantaja ei kuuntele?

Liitto sanoo vain, että älä tee palkatonta ylityötä 

Sitten toimi niin. Työnantan vastuu, ei sun. Sä olet vapaalla silloin kun työaikasi päättyy etkä saa siitä palkkaa. Eri asia jos saat vapaana tehdyt ylityöt. 

Ei saa mitään vapaata tehdyistä ylitöistä. Itkevää ja hätääntynyttä lasta  ei voi jättää yksin. Sama juttu jos koulupäivän jälkeen oppilaat tappelee koulunpihalla ja lyövät toisiaan, tai joku kiusaa toista oppilasta. En voi siinä tilanteessa vain häipyä ja olla puuttumatta tilanteeseen, kun tilanne tapahtuu koulun alueella. 
Minua voisi syyttää virkavelvollisuuden huolehtimatta jättämisestä. 

Kirjoita tilanteesta sähköposti esimiehellesi. Kun olet saanut häneltä vastauksen, kerro, että huomenna lopetat työt, kun tuntisi on täynnä ja lapsi on esimiehen vastuulla.

Vierailija
65/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko lapsi jollain tavoin sairas tai vammainen, vai miksi sinun pitää odottaa isovanhempia hänen kanssaan? Onko se joku oma ideasi vai esihenkilön määräys?

Jos vain oma ideasi, niin sanoisin suoraan isovanhemmille, että työaikasi loppuu klo X ja sen jälkeen lapsi odottaa yksin hakijaa. Ja mitään hanskoja, pipoja yms. en jäisi etsimään kenenkään kanssa.

Vierailija
66/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa käytöstä. Eikö hakijat saa hakea narikasta ja odottaa lasta siinä. Vanhemmillahan on oikeus tulla seuraamaan myös lapsensa opetusta. Katsoisin, että muualla asiat voi sopia järkevästi. 

Itse en valita, vaikka asiakaspalvelussa joutuu palvelemaan yliajallakin, ilman eri korvausta. Jos on joskus tärkeää menoa, työkaveri tuuraa. Viikonloputhan on ainakin meillä kokonaan vapaat. 

Vierailija
67/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa yhden kuukauden ylimääräiset ajat ( tunnit) ylös ja esitä ne sitten esihenkilöllesi, niin saa vähän osviittaa, miten paljon teet ylitöitä. Voit myös kirjata ylös, millaisissa tilanteissa tunnit tuli tehtyä.

Vierailija
68/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö myös koulujen henkilöstölle saada käyttöön työajan seurantaohjelmaa? Tällaisia ohjelmia on käytössä nykyään lähes joka työpaikalla. Ohjelma kirjaa työpäivän aloituksen ja lopetuksen ja laskee työtunnit minuutin tarkkuudella ja ohjelmiin voidaan myös kirjata työajan lisäksi muita erinäisiä tarpeellisia asioita tai sillä voidaan jopa seurata eri työtehtäviin kulutettavaa aikaa.

Vierailija
69/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaa yhden kuukauden ylimääräiset ajat ( tunnit) ylös ja esitä ne sitten esihenkilöllesi, niin saa vähän osviittaa, miten paljon teet ylitöitä. Voit myös kirjata ylös, millaisissa tilanteissa tunnit tuli tehtyä.

Ei ole esihenkilön vika, jos joku ei älyä lähteä töistä pois työajan loputtua. 

Vierailija
70/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos en ole auttamassa hätääntynyttä ja itkevää lasta, vanhemmat tekevät valituksen virkavelvollisuuden hoitamatta jättämisestä. Ei vanhemmat hyväksy sitä, että sanon, että mun työaika loppui, sori meen nyt pois ja jätän lapsesi itkemään ja etsimään kadonneita ulkovaatteita. Ei vanhemmat hyväksy sitä. Sitten esimies on vihainen, kun en täyttänyt virkavelvollisuuttani, eli huolehtinut itkevästä ja hätääntyneestä lapsesta. 

Kaksinaismoralismia. Ketään ei kiinnosta alipalkatut ohjaajan oikeudet, ei ketään! 

Olen samaa mieltä. Veikkaan että suurin osa täällä alapeukuttaneista nostaisi melkoisen äläkän jos OMA lapsi, jolla on jotain nepsy- ym. ongelmia jätettäis yksin "heitteille" koulupäivän jälkeen tai jos omaisuutta olisi kateissa ja lapsi löydettäis hysteerisenä itkien. Ei auttaisi selittelyt että mun työaika kuulkaas loppuu silloin ja silloin. Kyllä sellaista kouluavustajaa pidettäisiin herkästi epäempaattisena ja vastuuntunnottomana ja sopimattomana työhönsä. 

Kuka AIKUINEN muuten edes jättää itkevän pikkulapsen yksin, vaikka lapsen vanhemmat ja isovanhemmat olisi kuinka itsekkäitä ja ajattelemattomia??? Lapsikin on sen ikäinen että hänen isovanhempansa ovat säkällä vielä työelämässä ja pomo saattaa olla joustamatonta sorttia.

Vierailija
71/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen kanssaan voidaan keskustella asiasta ja niistä tuntien lisäämisestä. Näkee, että lisätunnit ovat tarpeen.

Vierailija
72/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos en ole auttamassa hätääntynyttä ja itkevää lasta, vanhemmat tekevät valituksen virkavelvollisuuden hoitamatta jättämisestä. Ei vanhemmat hyväksy sitä, että sanon, että mun työaika loppui, sori meen nyt pois ja jätän lapsesi itkemään ja etsimään kadonneita ulkovaatteita. Ei vanhemmat hyväksy sitä. Sitten esimies on vihainen, kun en täyttänyt virkavelvollisuuttani, eli huolehtinut itkevästä ja hätääntyneestä lapsesta. 

Kaksinaismoralismia. Ketään ei kiinnosta alipalkatut ohjaajan oikeudet, ei ketään! 

Olen samaa mieltä. Veikkaan että suurin osa täällä alapeukuttaneista nostaisi melkoisen äläkän jos OMA lapsi, jolla on jotain nepsy- ym. ongelmia jätettäis yksin "heitteille" koulupäivän jälkeen tai jos omaisuutta olisi kateissa ja lapsi löydettäis hysteerisenä itkien. Ei auttaisi selittelyt että mun työaika kuulkaas

Koulunkäyntiohjaajan pomokin voi olla joustamatonta sorttia työaikojen suhteen. Miksi juuri sen hakijan työajalla on väliä, mutta koulunkäyntiohjaahan työajalla ei ole väliä?

Vierailija
73/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen omille lapsille ja sukulaislapsille kyllä sanonu jo tyyliin eskari iästä jos kysyvät missä on housut,missä on mikäkin, että eti itte. Se on siellä minne olet sen laittanu. Eihän lapsi opi pitämään tavaroista huolta jos on aina joku joka etsii hänen puolestaan. Kannattaa siis pitää tavaroista huolta. Sama koulussa. Riisutaan ne vaatteet omaan naulakkoon,taskuun,lokeroon, eikä heitellä sinne tänne. Jotkut aikuiset tuntuu tekevän työelämässä samoin. Ei viittitä itte ettiä tai tavaroita ei viedä paikalleen ja multa kyselevät. No en tiedä. Oikeasti. Paljon porukkaa töissä, jos on uuveloita jotka eivät osaa viedä tavaroita paikalleen,niin sit jos ei löydy niin jää työt tekemättä. Ei siinä muuta. Sellasta se on,tehdä uuveloiden kanssa töitä. Näitä asioita siis kannattaa opettaa jo vaikka taaperolle, ettei jää huonot tavat aikuisuuteen asti.

Vierailija
74/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua ei voida syyttää virkavelvollisuuden hoitamatta jättämisestä, koska sinulla ei ole virkaa. 

Vierailija
75/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Veikkaan että suurin osa täällä alapeukuttaneista nostaisi melkoisen äläkän jos OMA lapsi, jolla on jotain nepsy- ym. ongelmia jätettäis yksin "heitteille" koulupäivän jälkeen tai jos omaisuutta olisi kateissa ja lapsi löydettäis hysteerisenä itkien. Ei auttaisi selittelyt että mun työaika kuulkaas

Opettaja voi laittaa vanhemmille Wilmaan viestin, että avustaresursseja ei pyynnöstä huolimatta ole saatu lisää ja että avustajalle ei ole mahdollisuutta auttaa lapsia viimeisen oppitunnin päätyttyä. Ei se nyt voi olla erittäin pienipalkkaisen avustajan ongelma, jos ekaluokkalainen ei selviä pukeutumisesta itse. Jos kyseessä on sairaus eikä vain lapsen avuttomuus niin avustajaresursseja pitää lisätä. Mikään ei muutu jos aina vaan joustetaan ja tehdään ilmaista työtä.

Vierailija
76/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli työnantaja ei maksa lisätyöstä, se on työnantajan ongelma. Koulun pitää itse miettiä, miten tuon järjestää. Sanot, että sun pitää lähteä kun työaika loppuu, sulla ei ole mahdollisuutta jäädä auttelemaan, koska se ei ole sun työaikaasi. Älä ole tuollainen tossukka. Kuset kaikkien muidenkin muroihin.

Vierailija
77/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua voi hallita vihastumisella. Virkavelvollisuus ei koske sinua, et ole virkahenkilö. Etkö voi itse vihastua vanhemmille ja esihenkilölle? Kasvata selkäranka. Sait jo hyvän ohjeen lähteä töistä samalla sekunnilla, kuin työaika loppuu. On sinun oma valintasi, haluatko ottaa hyviä neuvoja vastaan vai oletko vain ruikuttamassa. Pidä itse puolesi, muuten vanhemmat ja esihenkilö jatkavat hyväksikäyttöäsi.

Vierailija
78/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Työhösi ei kuulu koulusta lähtijöiden auttaminen. Muuten päiväsi olisivat 15 minuuttia pidemmät. 

Vierailija
79/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässäkin sitten olis sovittu joku henkilökohtainen ohjaaja koulun kanssa joka saa palkkaa siitä että jää odottamaan. Meillä on koulussa kadonnut omaisuutta, enemmän siinä vanhemmalle tulee itku kun tietää rahan menoa taas ostaa uusi tilalle.

Vierailija
80/105 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä tuo käsitys virkavelvollisuuden rikkomisesta on peräisin? Työnantajalta? Vanhemmilta? Ap:lta itseltään?

Jos työnantajalta, yhteys liittoon. Koulunkäynnin ohjaaja ei ole virassa ja virkavelvollisuudesta puhuminen on harhaanjohtavaa. Ei työnantaja voi tuollaisella alkaa painostaa työntekijää palkattomiin ylitöihin. Jos taas vanhemmilta, niin anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vanhemmilla voi olla ihan omanlaisiaan käsityksiä asioista, kun eivät välttämättä mitään koulumaailman asiantuntijoita ole.

Olen silti kyllä myös sitä mieltä, että on vaikeaa lähteä töistä niin että lapsi jää yksinään itkemään. Ja jos tällainen tilanne tapahtuu joskus poikkeuksellisesti harvoin, niin jäisin kyllä siinä tilanteessa auttamaan töiden jälkeen ja setvisin palkanmaksun työnantajan kanssa myöhemmin. Ongelma tässä on se, että tätä tapahtuu toistuvasti. Joten tilanteeseen pitäisi puuttua sellaisella tavalla, että näitä paniikki-itkuja ei enää tule noin usein. Siis muuttaa käytäntöjä niin, että lähtö sujuisi sujuvammin.

Mua hämmentää tässä tämä yksi lapsi, jonka isovanhemmat hakevat. Miksi hän menee heti paniikkiin, jos isovanhempia ei näy? Miksi hän ei ole tässä vaiheessa lukuvuotta jo tottunut siihen, että heillä saattaa kestää ja kyllä he silti ovat tulossa? Näitä myöhästymisiä kun on ilmeisesti tapahtunut aika paljon. Ja miksi hanskan löytämättömyys aiheuttaa yleisesti itkua ja hätää? Tuntuu erikoiselta, että koulusta lähtö on yleisesti näin hankalaa edes ekaluokkalaisilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme