Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen lähes joka päivä palkatonta ylityötä, enkä saa asiaa muuttumaan!

Vierailija
10.01.2026 |

Olen koulunkäynnin ohjaaja (kyllä, se sana kirjoitetaan erikseen) ja teen osa-aikasta työtä. Minulla on tuntimäärä 26 t/vko. Joka-ikinen työtunti on korvamerkitty opetustunneille ja väkituntivalvonnalle. Minulle kuuluu yksi 12 minuutin tauko työpäivinä. Sen aikana minun tulee ehtiä syödä omat evääni sillä en suostu maksamaan kallista lounashintaa kouluruoasta. 

Lähes joka päivä joudun tekemään ylitöitä, sillä kun luokka pääsee kotiin, minun luokassani on eräs 1. Luokkalainen joka ei käy koilun iltapäiväkerhoa, vaan isovanhemmat tulevat hakemaan lapsen koululta. Tämä lapsi menee paniikkiin, jos joutuu yksin odottamaan hakijaa ja alkaa itseä hysteerisesti jos jättää yksin odottamaan hakijaa. Sama lapsi on erittäin hidas pukuja, ja näin talvella menee 10-15 minuuttia että saa puettua päälleen kaikki talvivaatteet. En siis voi lähteä kun koulun kello soi, vaan minulla menee aikaa tämän oppilaan lukemisen odotteluun ja viemiseen isovanhempien luokse koulupäivän jälkeen koulun pihalle. Samoin lähes päivittäin jonkun oppilaan hanskat, kengät, pipo ym on hävinnyt ja alkavat itkemään kun hävittävät ulkovaatteita. En voi jättää oppilasta yksin etsimään hattua, jos näin tekisin, olisivat heti oppilaan vanhemmat vihaisia että on jätetty itkevä ja hätääntynyt oppilas yksin selviytymään tilanteessa. Vanhemmat kun eivät ymmärrä, että minulle ei makseta penniäkään ylitöistä. 

Sanoin kaikki korjaamisen työaikoihin pitää tehdä omalla ajalla. Jos olen ollut vaikkapa sairaana niin nämä poissa-olot kirjataan omalla ajalla, sillä sen yhden 12 minuutin aikana ehdin juuri ja juuri hätäisesti syömään ja käymään vessassa, en mitään muuta. 

Tilanne on sama muillakin koulumme ohjaajilla ja heitäkin harmittaa miten paljon sitä joutuu tekemään palkatonta ylityötä viikottain. En ymmärrä miksei ohjaajille voisi antaa esim aikaa työajalla kirjata esim poissaolot ja lomat. 

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa touhua. Olen kuukausipalkalla kunnallisella energiayhtiöllä. Seitsemän ja puolen tunnin päiviä, palkka vain siitä että olen paikalla. Jos työskentelen kello 14 jälkeen niin ylityöpalkan saan tai voin vaihtaa vapaiksi ylitöiden mukaan.

Vierailija
42/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään sinä et ole viranhaltija, opettaja on. Ei sinulla ole mitään virkavelvollisuutta. Heität takin päällesi koulun kellojen soidessa ja lähdet kotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa liitosta, niillä ei ole ikinä muuta sanottavaa kuin että "tee näin" vaikka olet jo tehnyt niin. Vaikka olisit jo sanonut että teit niin, sitten jankkaavat että yritä vielä. Liitoista ei ole hyötyä. 

Toinen asia. Sinun työaikasi on päättynyt. Et voi jäädä luvatta ylitöihin. Jos liukastut siihen hanskaan jota etsit, tulee vaikeuksia vakuutusyhtiön kanssa koska se ei tapahtunut työajalla. Työnantajan vakuutus ei siis ole voimassa. Samoin myös jos puutut työaikasi päätyttyä pihalla tappeluun ja saatkin itse nyrkistä niin että Legot lentää. 

Kyllä se kuule on niin että kun työaikasi loppuu, lähdet töistä. Piste. 

Vierailija
44/104 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurattaa nää ohjeet, missä sanotaan, että lähde heti kun työaikasi päättyy. Kun todellisuudessa oppilaiden vanhemmat eivät tätä ymmärrä vaan vaativat että aikuinen on paikalla kun lapsi on hätääntynyt ja itkee. En voi todellakaan sanoa, että työaikani loppui, heippa! Jää vain itkemään. Vanhemmat eivät todellakaan hyväksy tällaista käytöstä ja vastuuta. Eikä lastensuojelu todellakaan ota koppia lapsen hitaasta pukeutumisesta tai isovanhempien myöhästelystä. Missä ihanne yhteiskunnassa oikein elätte, jossa lastensuojelulla on resursseja ihan pieniinkin asioihin, kun samaan aikaan lapsilla on todellista hätää päihdeperheissä??? 

Vierailija
45/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jatkat samaan malliin, ei tilanne miksikään muutu

Vierailija
46/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele rehtorille, että saat päästää isovanhemman sisälle kouluun esim. itse lähtiessäsi (jos koulun ovet lukossa). Luulisi, että yhdelle mummolle lupa heltiää ja sitten hän voi auttaa pukemisessa.

Vierailija
47/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurattaa nää ohjeet, missä sanotaan, että lähde heti kun työaikasi päättyy. Kun todellisuudessa oppilaiden vanhemmat eivät tätä ymmärrä vaan vaativat että aikuinen on paikalla kun lapsi on hätääntynyt ja itkee. En voi todellakaan sanoa, että työaikani loppui, heippa! Jää vain itkemään. Vanhemmat eivät todellakaan hyväksy tällaista käytöstä ja vastuuta. Eikä lastensuojelu todellakaan ota koppia lapsen hitaasta pukeutumisesta tai isovanhempien myöhästelystä. Missä ihanne yhteiskunnassa oikein elätte, jossa lastensuojelulla on resursseja ihan pieniinkin asioihin, kun samaan aikaan lapsilla on todellista hätää päihdeperheissä??? 

Et ole edes Wilmassa. Opettajahan ne valitukset saa, et sinä. Hän jääköön vahtimaan.

Vierailija
48/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille voi sanoa, että vie lapsen terapiaan jos alkaa itkemään kun kotiin pääsee koulusta. Isovanhemmille viestiä,että ovat ajoissa paikalla. Opettaja on hyvä ja lähtee vaan kun tunti on ohi.

Vierailija
49/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee

Se on ihan oikeasti näin yksinkertaista.

Vierailija
50/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sä voit olla koulunkäynnin ohjaaja, jos sulla itselläs on noin paha lukihäiriö? miten voit opettaa muita kirjoittaa, kun et itsekään näytä osaavan. mulla on lukihäiriö myös mut ei nyt onneks ihan noin paha 

Vierailija
51/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää te kaikki ohjaajat yhdessä rehtorin luo ja samokaa, ettei tällainen palkaton ylityö enää vetele ja hänen on keksittävä hommaan ratkaisu. Niin kauan kuin teette kiltisti ylimääräistä, kaikki pysyvät hiljaa. 

Vierailija
52/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja ei maksa kuin 26 tunnilta palkan, niin sitten, et tee enempää. Toinen vaihtoehto on jatkaa samaan malliin ja syyttää siitä vaan itseään. Ottakaa asia esihenkilön kanssa puheeksi, että ilmaista työtä ette enää tee. Kyllä siihen siinä vaiheessa joku ratkaisu löytyy, kun vanhemmat alkaa valittaa ja se on sitten esihenkilön tehtävä selvittää asia vanhempien kanssa.

Miten onnettomia nykyajan mukulat oikein on. Kyllä ekaluokklaisen tulee jo osata pukea itse. Eihän ennen ollut yhden ainutta koulunkäynnin ohjaajaa kouluissa ja vaatteet saatiin silti päälle ja itse käveltiin kotiin.

Vierailija
53/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työaika päättyy niin sitte lähdetään pois. Se on päälliköiden ongelma hoitaa ongelmatilanteet. Niille maksetaan siitä. Korvistaa sydäntä mutta niin on vaan pakko tehdä tai tuo jatkumo ei ikinä lopu.

Vierailija
54/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole tyhmä joka pyytää tekemään ilmaiseksi töitä vaan se joka tekee.

t. Vanha kokoomuslainen sananlasku

Vierailija
55/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jatkat samaan malliin, ei tilanne miksikään muutu

Työnantajan näkökulmasta asiat on erinomaisesti. Hommat hoituu, eikä tarvitse edes palkkaa maksaa tehdystä työstä.

Vierailija
56/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap miksi opettaja ei auta niitä lapsia kotiinlähdön kanssa ? 

Vierailija
57/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne sille mahtaa josset työajan jälkeen omalla ajalla ilmaiseksi jää tekemään töitä? Ei ketään voi moittia siitä, ettei tee työajan ulkopuolella riittävän ahkerasti töitä!

Vierailija
58/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olet virassa, joten sinulla ei ole mitään virkavelvollisuutta. Ja sillä ei ole mitään väliä mitä vanhemmat valittavat tai pyytävät. Voit lähteä silloin kun työaikasi loppuu ja esimies sitten selvittelee asioita vanhempien kanssa. Miten ne vanhemmat muka edes saavat sinuun yhteyden, eivätköhän se ihan opettajalle valita wilmassa. Monilla luokilla ei edes ole omaa avustajaa ja ihan itse niiden lasten on hukkuneet pipot etsittävä. Turha opettaa heitä siihen että aikuinen on aina saatavilla, mieluummin opetetaan lapsia huolehtimaan itse tavaroistaan.

Vierailija
59/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

- miten olet sopinut opettajan kanssa asiasta ? Jos sinun työaikasi loppuu niin opettajahan huolehtii lapset kotimatkalle

- se ennakointi eli pyydä opettajaa joko hoitamaan tämän itkeskelevän muksun pukeminen tai sopimaan vanhempien kanssa että lapsi haetaan sisältä ja hakija huolehtii pukemisesta.

- muiden lasten vaatteet, joko sovitte että opettaja huolehtii kotiinlähdöstä tai pyydät opettajalta että katsotte lasten kanssa viimeisen välitunnin lopussa että kaikki laittavat vaatteensa paikalleen naulakkoon niin että löytävät vaatteet kotiin lähtiessä itse

Vierailija
60/104 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä esihenkilösi on sanonut kun olet kertonut tästä hänelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan