Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toni Laine kuoli. Mies joka olisi halunnut hengityskoneeseen, mutta säästöt...

Vierailija
10.01.2026 |

Salolainen Toni Laine, on kuollut. ALS-tautia sairastanut Laine menehtyi torstaina Salon sairaalassa. Hänen kuolemansa vahvistaa Salon Seudun Sanomille Laineen isä Uolevi Laine.

Sillä tavalla Toni meni kuin lääkärit olivat tarkoittaneetkin. Hän tukehtui. 

"Itse kuolema ei minua haittaa, jos meitä kohdeltaisiin samanarvoisina. Mutta kun toiset pääsevät hoitoon ja toiset eivät, niin sitä en hyväksy, Laine sanoi SSS:n haastattelussa lokakuussa.

Isä Uolevi Laine vahvistaa, että Toni Laineelle ei lopulta koskaan myönnetty hengityskonehoitoa, mistä perhe kokee katkeruutta."

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppu on kuitenkin kivuton ja suhteellisen nopea. Kaikki eivät ole niinkään onnekkaita.

Ongelma nimenomaan on se irvokas, julma, epätavallinen ja epäinhimillinen suomalainem käytäntö että ihmisiä pakotetaan tukehtumaan hitaasti ja kauhuissaan kuoliaaksi elimistön kamppaillessa vastaan ja hoitajien ja lääkärien vain naureskellessa vieressä. Oikea tapa olisi jo vihdoin viimein laillistaa hyvä eutanasia niille jotka toivovat ihmisarvoista ja hyvää lähtöä. Oikealla tavoin järjestettynä se olisi täysin tuskaton ja miellyttävä tapa poistua tästä sairaasta maailmasta.

On kyllä karmeaa touhua. Niin ollaan sivistynyttä ja humaania kansaa mukamas. Ei rampaa koiraakaan jätetä kitumaan viikko/vuosikausiksi vaan eutanasia suodaan. Kukaan ei päätä syntymästään ja sitten vielä kielletään kaikki humaanit tavat poistua. Vaihtoehdoiksi jää hirvittävä, pitkittynyt kärsimys, itsemurha jos siihen vielä kykenee tai läheisen värvääminen tappo-operaatioon. Itsemurhaan ei kaikki onnistuneesti pysty, läheiselle kova taakka kantaa jos päätyy avustamaan ja todennäköisesti linnaakin saa. Tai jos ei kykene tai halua avustamaan, kantaa syyllisyyttä kumminkin katsoessaan toisen tuskaa vieressä.

Vierailija
42/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hän hengityskoneessa elänyt sitten määräämättömän ajan?

Ei, lopputulos olisi ollut sama ja yhtä nopeasti, toki olisi voinut aivokuolleena sitten koneessa elää pidempään mutta onko se elämää enää ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset haluaisi elää mutta eivät saa ja toiset menee leikkimään hengellään merille. 

Vierailija
44/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä tätä ALS-potilaan elämän pitkittämistä hengityskoneella. Onko joillain todella niin kova elämänhalu, että täysin toimintakyvyttömänä koneen varassa oleminenkin on elämää? Puhumattakaan miten paljon hengityskone, joka on tehohoitomuoto, maksaa yhteiskunnalle ja sehän on myös harvinainen laite, joka olisi välittömästi pois esim. kolaripotilaalta, jos se olisi Tonille annettu. Nyt valoja päälle!

Kyllä elämän pitää päättyä mahdollisimman tuskattomasti ja pitkittämättä. Eutanasia lailliseksi!

Että koneella elävä ihminen ei saa haluta  elää?

Niinkö?

Vierailija
45/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme fa sisteja taas ketju täynnä. Ihminen itse määritelköön milloin elämänsä on elämisen arvoista, ei lääkäri tai kansantalous.

Ihminen sitten ITSE maksakoon OMASTA PUSSISTAAN määrittelemänsä. 

Jos sairastut ALS-tautiin, ruhjoudut auto-onnettomuudessa tai saat aivoinfarktin ja hoito sinulle olisi kallista ja pitkäaikaista, niin maksathan sen sitten itse?

46/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä saanut Peg-letkuakaan ja oli laihtunut paljon. Tamperelainen als Kalle sai Peg letkun ja varmaan saa hengityskoneenkin. Outoa. Als Kalle on instassa. 

Eri sote-alueilla voi olla eri käytännöt ja myös potilaan kunto vaikuttaa siihen, voidaanko laittaa hengityskoneeseen vai ei. 
Tässähän on nyt vain Tonin itsensä kertomus, hoitava taho ei ole kommentoinut asiaa eli veikkaan, että emme tiedä ihan kaikkea.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
47/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset haluaisi elää mutta eivät saa ja toiset menee leikkimään hengellään merille. 

Täysipäinen ihminen, joka haluaa elää, ei saa tehdä niin.

Kuolemaan valmista pidetään väkisin elossa. 

Vahva ja välittävä Suomi!

48/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme fa sisteja taas ketju täynnä. Ihminen itse määritelköön milloin elämänsä on elämisen arvoista, ei lääkäri tai kansantalous.

Harvalla on varaa maksaa edes joitain syöpähoitoja itse, siksi nämä on hoidettu yhdessä. Miksi juuri tämän sairauden pitäisi olla sellainen voi voi, maksa itse tai kuole tilanne. Ei kovin tasavertaista.

Varmaan siksi, kun tästä sairaudesta ei voi parantua. Esim. syövästä voi.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
49/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä saanut Peg-letkuakaan ja oli laihtunut paljon. Tamperelainen als Kalle sai Peg letkun ja varmaan saa hengityskoneenkin. Outoa. Als Kalle on instassa. 

Eri sote-alueilla voi olla eri käytännöt ja myös potilaan kunto vaikuttaa siihen, voidaanko laittaa hengityskoneeseen vai ei. 
Tässähän on nyt vain Tonin itsensä kertomus, hoitava taho ei ole kommentoinut asiaa eli veikkaan, että emme tiedä ihan kaikkea.

Helppo luonnollisestikin kertoilla ihan mitä tahansa, itsensä väärinkohdeltuna uhrina ym. kun se hoitava taho ei voi näitä asioita julkisesti kommentoida. Aika moni käyttää sitä hyväkseen. 

Vierailija
50/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sairastut ALS-tautiin, ruhjoudut auto-onnettomuudessa tai saat aivoinfarktin ja hoito sinulle olisi kallista ja pitkäaikaista, niin maksathan sen sitten itse?

Maksan kyllä, älä sure. Penniäkään ei tule menemään sinun pienistä tukirahoistasi. 

Vierailija
51/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan toi surullista. Elämää pitäisi kuitenkin kunnioittaa. Se on  meille kaikille ainutkertainen. Kyseinen henkilö ei halunnut kuolla, joten sen mukaisesti olisi pitänyt toimia ja yhteiskunnan hankkia apu. 

Vierailija
52/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä tätä ALS-potilaan elämän pitkittämistä hengityskoneella. Onko joillain todella niin kova elämänhalu, että täysin toimintakyvyttömänä koneen varassa oleminenkin on elämää? Puhumattakaan miten paljon hengityskone, joka on tehohoitomuoto, maksaa yhteiskunnalle ja sehän on myös harvinainen laite, joka olisi välittömästi pois esim. kolaripotilaalta, jos se olisi Tonille annettu. Nyt valoja päälle!

Kyllä elämän pitää päättyä mahdollisimman tuskattomasti ja pitkittämättä. Eutanasia lailliseksi!

Hyvä sun on siinä sohvalla ja halppispuhelimes näytöltä ulvoa, mutta olen 100% varma, että kun olet vastakkain kuoleman kanssa, niin teet paniikissa mitä vain selvitäksesi.

Vierailija
53/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman als:n saattohoidossa mukana olleenna, kyllä lääkitään tarvittaessa. 

Osa sedatoidaan uneen, ei kärsi kivuista tai tukehtumisen tunteesta. Nukkuu.

Osa kuollut alle minuutissa esim. istumassa pyörätuolissa. Tajuissaan ja normaalisti kommunikoi katseella. Sekunnissa romahdus voinnissa, nopea tajuttomuus ha hengityksen pysähtyminen.

Sairautena kauhea, mutta itse kuoleman hetki/lähiajat lähes aina haastavampia esim. Keuhkosyövässä ym (jotka myös voi sedatoida uneen loppuajaksi).

Vierailija
54/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista elämää on elää mahdollisesti vuosikymmeniä letkuissa kehonsa vankina. Mielummin kuolen kiitos.

Lopulta kun silmätkään eivät enää liiku, niin se on yhteys ulkomaailmaan poikki. Siinäs sitten mietit elämääsi pääsi yksinäisyydessä sisällä ehkä kymmeniä vuosia vielä.

Vierailija
55/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollista kuolemaa ei pidä estää!

Vierailija
56/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppu on kuitenkin kivuton ja suhteellisen nopea. Kaikki eivät ole niinkään onnekkaita.

Ongelma nimenomaan on se irvokas, julma, epätavallinen ja epäinhimillinen suomalainem käytäntö että ihmisiä pakotetaan tukehtumaan hitaasti ja kauhuissaan kuoliaaksi elimistön kamppaillessa vastaan ja hoitajien ja lääkärien vain naureskellessa vieressä. Oikea tapa olisi jo vihdoin viimein laillistaa hyvä eutanasia niille jotka toivovat ihmisarvoista ja hyvää lähtöä. Oikealla tavoin järjestettynä se olisi täysin tuskaton ja miellyttävä tapa poistua tästä sairaasta maailmasta.

Naureskellen vieressä tappaisit siis ihmisiä, vaikka ne itse eivät sitä halua 

Et osaa lukea vai et ymmärrä mitä tarkoittaa sanat niille jotka toivovat ihmisarvoista jne? Juuri tuollaiste kaltaistesi kus ipäisten kd poliitikkojen yms kikkareiden vuoksi suomessa joutuvat tavalliset ihmiset kärsimään suunnattomasti joutuessaan noiden armoille. Myös vanhempia ihmisiä kuivatetaan usein surutta siinä toivossa että kuolisivat mutta se on myös näitä suomalaisia hitaita kidutusmenetelmiä sen sijaan että mahdollistettaisiin inhimillistä lähtöä toivoville se helposti, miellyttävästi ja luotettavasti. 
Ymmärrän että suomessa sanat säästö tai taloudellinen voitto ajaa aina inhimillisyyden ja järkevän toiminnan edelle mutta tässähän olisi tuo järkevä tapa myös edullisempi samalla. Kaiken edelle näyttääkin siis ajavan suomessa lopulta sadismi ja uskomukset kärsimyksen määrän lisäämisen hyvyydestä joka on tosi outoa ja pelottavaa.

Vierailija
57/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näon sitä jo tapetaan terveydenhuollon puolesta ihmisiä "hyvinvointi" ja "sivistysvaltio" Suomessa!!

Vierailija
58/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollista kuolemaa ei pidä estää!

Ainakaan sinun.

Vierailija
59/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onhan toi surullista. Elämää pitäisi kuitenkin kunnioittaa. Se on  meille kaikille ainutkertainen. Kyseinen henkilö ei halunnut kuolla, joten sen mukaisesti olisi pitänyt toimia ja yhteiskunnan hankkia apu. 

MILLÄ VTUN RAHALLA!? Tuosta sairaudesta EI parane eikä yhteiskunnalla ole varaa toivottomaksi todettuun tapaukseen, vielä vähemmän, jos se on sellaiselta pois, jota voidaan vielä auttaa. 
Omalla kustannuksella toki olisi voinut hankkia haluamansa, 24/7/365 hoitohaaremiaan myöten, mutta yhteiskunnalla ei sellaiseen ole resursseja, varsinkaan, jos väistämätön häämöttää, eikä sen todeta parantavan elämänlaatua tai edes pidentävän sitä merkittävästi. Yks vtun maku, mitä potilas tai omaiset haluavat. 

Vierailija
60/158 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne kuolevat aina VOISI nukuttaa, mutta eipä vaan niin tehdä. Mielummin annetaan hitaasti kituen kuolla, vielä hereillä ja tajuissaan olevana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän