Toni Laine kuoli. Mies joka olisi halunnut hengityskoneeseen, mutta säästöt...
Salolainen Toni Laine, on kuollut. ALS-tautia sairastanut Laine menehtyi torstaina Salon sairaalassa. Hänen kuolemansa vahvistaa Salon Seudun Sanomille Laineen isä Uolevi Laine.
Sillä tavalla Toni meni kuin lääkärit olivat tarkoittaneetkin. Hän tukehtui.
"Itse kuolema ei minua haittaa, jos meitä kohdeltaisiin samanarvoisina. Mutta kun toiset pääsevät hoitoon ja toiset eivät, niin sitä en hyväksy, Laine sanoi SSS:n haastattelussa lokakuussa.
Isä Uolevi Laine vahvistaa, että Toni Laineelle ei lopulta koskaan myönnetty hengityskonehoitoa, mistä perhe kokee katkeruutta."
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme fa sisteja taas ketju täynnä. Ihminen itse määritelköön milloin elämänsä on elämisen arvoista, ei lääkäri tai kansantalous.
Ihminen sitten ITSE maksakoon OMASTA PUSSISTAAN määrittelemänsä.
Harvalla on varaa maksaa edes joitain syöpähoitoja itse, siksi nämä on hoidettu yhdessä. Miksi juuri tämän sairauden pitäisi olla sellainen voi voi, maksa itse tai kuole tilanne. Ei kovin tasavertaista.
Rahasta kiinni. Tarvitaan 3-4 hoitajaa hoitajaa ympärivuorokautisen hoitoon. Eli kalleimmasta päästä hoitoa. Millä perusteella päättävät kuka ALS ia sairastava saa hengityskoneen?
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme fa sisteja taas ketju täynnä. Ihminen itse määritelköön milloin elämänsä on elämisen arvoista, ei lääkäri tai kansantalous.
Harvalla on varaa maksaa edes joitain syöpähoitoja itse, siksi nämä on hoidettu yhdessä. Miksi juuri tämän sairauden pitäisi olla sellainen voi voi, maksa itse tai kuole tilanne. Ei kovin tasavertaista.
Varmaan siksi, kun tästä sairaudesta ei voi parantua. Esim. syövästä voi.
Eihän sellaista levinnyttä syöpääkään leikata jota ei voida leikkauksella poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppu on kuitenkin kivuton ja suhteellisen nopea. Kaikki eivät ole niinkään onnekkaita.
Moni kuolisi mieluummin kipuun kuin hitaasti tukehtumalla, ääliö.
Loppuvaiheessa annetaan sen verran paljon morfiinia että et tiedä mitään tukehtumisesta.
Eikö silloin olisi yhdentekevää truutata morfiinia tappava annos eikä kikkailla potilaan kuoleman ja tunnottomuuden välillä?
Vierailija kirjoitti:
Tämän jutun pointti kuitenkin se, että miksi joku saa hengityskoneen ja hoitajat, mutta toinen ei saa. Niin kauan kuin tästä ei tehdä ylemmällä taholla päätöksiä = eduskunnassa, ja kirjata lainsäädäntöön, hoito on epäoikeudenmukaista, ja riippuu pahimnillaan potilaan pärstästä tai/ ja onko lääkärillä hyvä vai huono päivä. Tällaista valtaa ja vastuuta ei pidä antaa (sälyttää) lääkäreille, vaan hoidon priorisoinnista täytyy keskustella avoimesti, ja kirjata päätökset lakiin.
Koska jo nyt harjoitetaan passiivista eutanasiaa piilopriorisointia, ja kivunhoito on jossain jopa saattohoidossa riittämätöntä, tarvitaan kiireesti päätöksiä ja kattavat ohjeet näiden asioiden suhteen.
Aiemmin sai, nykyisin ei saa kukaan. Niiltä, jotka aiemmin ovat saaneet, eivät voi ottaa koneita pois
No miksei ostanut omaa hengityskonetta jos ei hyvinvointialue antanut?
Nyt on vähän väärää tietoa als_kallesta. Hänellä EI ole edelleenkään peg-letkua eikä hän ole vielä hengityskoneessa. Hengityskone hoidosta loppukädessä päättää hoitava Neurologi.
Otan osaa Tonin kuolemaan 🙏. Paljon voimia hänen perheelleen.
Vierailija kirjoitti:
RIP Toni.
Syvä osanottoni kaikille Tonin rakkaille.
Suomi on ihan hirveä maa.
Täällä mur - hataan ihmisiä ja muutamilla on lainsuoja. Heitä ei koskaan oteta kiinni, vaan he saavat jatkaa.
Täysin totta. Esimerkiksi Oulun palliatiivisella osastolla tapetaan sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät ole kuolemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jutun pointti kuitenkin se, että miksi joku saa hengityskoneen ja hoitajat, mutta toinen ei saa. Niin kauan kuin tästä ei tehdä ylemmällä taholla päätöksiä = eduskunnassa, ja kirjata lainsäädäntöön, hoito on epäoikeudenmukaista, ja riippuu pahimnillaan potilaan pärstästä tai/ ja onko lääkärillä hyvä vai huono päivä. Tällaista valtaa ja vastuuta ei pidä antaa (sälyttää) lääkäreille, vaan hoidon priorisoinnista täytyy keskustella avoimesti, ja kirjata päätökset lakiin.
Koska jo nyt harjoitetaan passiivista eutanasiaa piilopriorisointia, ja kivunhoito on jossain jopa saattohoidossa riittämätöntä, tarvitaan kiireesti päätöksiä ja kattavat ohjeet näiden asioiden suhteen.
Aiemmin sai, nykyisin ei saa kukaan. Niiltä, jotka aiemmin ovat saaneet, eivät voi ottaa koneita pois
Ei aiemminkaan kaikki saaneet. Lääkäri kysyi nauraen "Oikeastiko haluat vielä elää?", ja tämä tapahtui kauan ennen nykyistä hallitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä tätä ALS-potilaan elämän pitkittämistä hengityskoneella. Onko joillain todella niin kova elämänhalu, että täysin toimintakyvyttömänä koneen varassa oleminenkin on elämää? Puhumattakaan miten paljon hengityskone, joka on tehohoitomuoto, maksaa yhteiskunnalle ja sehän on myös harvinainen laite, joka olisi välittömästi pois esim. kolaripotilaalta, jos se olisi Tonille annettu. Nyt valoja päälle!
Kyllä elämän pitää päättyä mahdollisimman tuskattomasti ja pitkittämättä. Eutanasia lailliseksi!
En kannata eutanasiaa muutenkaan, mutta eihän se ole edes mitään eutanasiaa, jos henkilö itse haluaa elää, mutta tarvittava hoito kielletään.
Minkälainen k-pää täyryy olla, ettei kannata ihmisen itsemääräämisoikeutta
Tule Ouluun ja saat haluamasi eutanasian vaikka heti. Jos papereissa syöpä, tapetaan vaikka haluaisi elää.
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä tätä ALS-potilaan elämän pitkittämistä hengityskoneella. Onko joillain todella niin kova elämänhalu, että täysin toimintakyvyttömänä koneen varassa oleminenkin on elämää? Puhumattakaan miten paljon hengityskone, joka on tehohoitomuoto, maksaa yhteiskunnalle ja sehän on myös harvinainen laite, joka olisi välittömästi pois esim. kolaripotilaalta, jos se olisi Tonille annettu. Nyt valoja päälle!
Kyllä elämän pitää päättyä mahdollisimman tuskattomasti ja pitkittämättä. Eutanasia lailliseksi!
Ihmettelen miten sinä kuvittelet tietäväsi paremmin toisen elämästä ja määrittää hänelle minkälainen elämä on elämisen arvoista. Eiköhän ihmiset osaa ihan itse kertoa sen. Kolaripotilaiden hengityskoneet eivät ole samoja mitä ALS-potilaat käyttävät. Ehdotat eutanasiaa ihmiselle joka haluaa elää. Oletko päästäsi vajaa? tiedätkö mitä eutanasia edes tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän kyllä tuon linjauksen. 50-vuotias parantumattomasti sairas mies, jonka jäljellä olevat elinpäivät olisivat joka tapauksessa olleet vähissä, ei ole se potilas joka ensisijaisesti tarvitsee hengityskonetta. Rauha hänen muistolleen joka tapauksessa.
Mistä sinä tiedät paljonko elinaikaa olisi jäljellä?? Voi olla vaikka 20 vuotta. Pitäisikö jokaiselle arvioida, että ei kauaa elinaikaa jäljellä. Kun alkaa odotettu elinikä lähestymään, nalli kalloon. Ei mitään odottelua että jospa vielä eläisi. Niin monelle on lääkärit sanonut että viikkoja tai kuukausia aikaa ja eläneet vuosia, jopa vuosikymmeniä. Pitäisikö jokainen tapattaa, jolla joku parantumaton sairaus, vaikka astma.
Kaiken lisäksi miehen ystävän mukaan lääkärillä oli riitaa Tonin kanssa. Tämäkö puoluteeton päättäjä toisen elämästä ja kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Alkaako nuo valittajat maksamaan itse omat lääkkeensäkin. Jos sairaalaan joutuu vaikka keuhkokuume hoidettavaksi, maksaako omasta pussista montakymmentä tuhatta? Ovatko maksaneet omat synnytykset ihan omasta pussista? Eivät.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, kun tästä sairaudesta ei voi parantua. Esim. syövästä voi.
Astmastakaan ei parannuta. Ja parantumatonta syöpää voi sairastaa vuosikymmeniä. Eli kaikki joilla parantumaton sairaus, parempi kuolla? Ei väliä eläisikö kuinka kauan ja haluaako elää
Vierailija kirjoitti:
Millaista elämää on elää mahdollisesti vuosikymmeniä letkuissa kehonsa vankina. Mielummin kuolen kiitos.
Lopulta kun silmätkään eivät enää liiku, niin se on yhteys ulkomaailmaan poikki. Siinäs sitten mietit elämääsi pääsi yksinäisyydessä sisällä ehkä kymmeniä vuosia vielä.
Miten täällä kommentoi henkilöt jotka eivät tiedä mistään mitään. Noissa tapauksissa tehdään sopimus, jonka Tonikin olisi tehnyt. Hengityskone suljetaan jos silmät ei liiku 3 viikkoon. Eli tosiaan kukaan ei jää keksimääsi tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuommoinen olisi edes ihmisarvoista elämää, että olet letkujen varassa ja täysin kyvytön mihinkään. Et voi edes hengittää tai nielaista itse. Itselleni olisi pahin painajainen oikeastaan. Olet loukussa siellä oman mielesi sisällä, et kykene ilmaisemaan omaa tahtoasi tai yhtään mitään muutakaan. Täysin muiden armoilla.
Minä en ymmärrä, että elämää pitkitetään näiden toivottomien tapausten kohdalla. Emme voi mitenkään tietää, miten paljon henkilö kärsii sielä elottoman kuoren sisällä. Sama koskee minusta näitä esim onnettomuudessa pahasti vammautuneita, jotka eivät liiku, puhu tai syö. Mietin aina itse, miten paljon kropassakin mahtaa olla kipuja, kun makaat vain paikoillaan ikuisesti. Itsellä on selkä ja lantio tohjona jo sen jälkeen, kun on muutaman päivän sänkypotilaana vaikka flunssan takia. Jos joutuisi vain kärsimään siitä kivusta, eikä voisi nousta ylös venyttelemään ja liikkumaan, niin aivan hirveä ajatuskin.
Mihinköhän asiaan kommentoit? Toni kyllä kykeni ilmaisemaan tahtonsa, häntä ei vain kuunneltu. Miltä tytöstä tuntuu isompana varsinkin, kun tajuaa että isänsä tapettiin. Olisi hyvin voinut nähdä lapsensa kasvavan aikuiseksi ja yli. Täällä kommentoi ihmiset jotka ei edes tiedä mikä on ALS, ja kauanko sen kanssa voi elää hoidolla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vähän väärää tietoa als_kallesta. Hänellä EI ole edelleenkään peg-letkua eikä hän ole vielä hengityskoneessa. Hengityskone hoidosta loppukädessä päättää hoitava Neurologi.
Otan osaa Tonin kuolemaan 🙏. Paljon voimia hänen perheelleen.
Liekkö puhuvat Riku Mattilasta.
Vierailija kirjoitti:
Hengityskonehoito on todella kallista eikä sitä voida myöntää jokaiselle Als-potilaalle, joten lääkäri harkitsee tilanteen mukaan kuka hyötyisi siitä eniten. Toni Laineella Als oli edennyt varsin nopeasti ja hän olisi luultavasti ollut liian huonokuntoinen hengityskoneeseen. Jos silmätkin lakkaavat loppuvaiheessa liikkumasta eikä kommunikointi onnistu enää mitenkään, ollaan aika vaikeassa tilanteessa, jos hengityskoneen avulla kuitenkin pysyy elossa vielä pitkään.
Oletko lukenut edes tapauksesta. Hän halusi että laita suljetaan jos silmät ei liiku 3 viikkoon eli kuvailemaasi tapausta ei edes tapahtuisi. Tällaisen sopimuksen tehneet useat koneen saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kuolevaa edes nukuteta, vaan annetaan tajuissaan olevana hitaasti tukehtua kuoliaaksi.
Näin isänikin lähti parin päivän saattohoidossa. Ei alssia vaan taustalla keuhkokuume. Pari vuorokautta haukkoi henkeä. Joo joo, ainahan sitä sanotaan että annetaan kipulääkkeitä niin ettei tunne ja ymmärrä mitään. Valitettavasti se ei mene niin. Olin vierellä seuraamassa sitä kärsimystä. Ihan hemmetin sairasta on se, että kalat ja eläimet pitää välittömästi lopettaa, mutta ihminen pitää jättää konkreettisesti kitumaan saattohoitovaiheessa.
Annettiinko hänelle antibioottia/hoitoja keuhkokuumeeseen? Miksi saattohoitoon, oliko oikeasti kuolemassa silloin johonkin?
Vierailija kirjoitti:
Loppu on kuitenkin kivuton ja suhteellisen nopea. Kaikki eivät ole niinkään onnekkaita.
Oletko kokeillut tukehtumalla kuolemista?
Urpo.
Niin, helpompi ottaa se tietokone pois ja voivotella että on tämä kauheeta, töpseli pois seinästä.
Tiedän tapauksen jossa palvelulaitoksen johtaja teki päätöksen ottaa MS-tautia sairastaneen huoneesta tietokoneen pois ja perustelu oli, ettei potilas sitä edes osaa käyttää ja on vain turvallisuusriski laitoksessa. Jaa, että ikänsä ICT alalla työskennellyt ei osaa sitä käyttää. Taisi olla syy pikemminkin se, että pystyi sillä vielä raportoimaan läheisille laitoksen epäkohdista, kun puhekyky oli muuten jo kadonnut.