Toni Laine kuoli. Mies joka olisi halunnut hengityskoneeseen, mutta säästöt...
Salolainen Toni Laine, on kuollut. ALS-tautia sairastanut Laine menehtyi torstaina Salon sairaalassa. Hänen kuolemansa vahvistaa Salon Seudun Sanomille Laineen isä Uolevi Laine.
Sillä tavalla Toni meni kuin lääkärit olivat tarkoittaneetkin. Hän tukehtui.
"Itse kuolema ei minua haittaa, jos meitä kohdeltaisiin samanarvoisina. Mutta kun toiset pääsevät hoitoon ja toiset eivät, niin sitä en hyväksy, Laine sanoi SSS:n haastattelussa lokakuussa.
Isä Uolevi Laine vahvistaa, että Toni Laineelle ei lopulta koskaan myönnetty hengityskonehoitoa, mistä perhe kokee katkeruutta."
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Loppu on kuitenkin kivuton ja suhteellisen nopea. Kaikki eivät ole niinkään onnekkaita.
Ongelma nimenomaan on se irvokas, julma, epätavallinen ja epäinhimillinen suomalainem käytäntö että ihmisiä pakotetaan tukehtumaan hitaasti ja kauhuissaan kuoliaaksi elimistön kamppaillessa vastaan ja hoitajien ja lääkärien vain naureskellessa vieressä. Oikea tapa olisi jo vihdoin viimein laillistaa hyvä eutanasia niille jotka toivovat ihmisarvoista ja hyvää lähtöä. Oikealla tavoin järjestettynä se olisi täysin tuskaton ja miellyttävä tapa poistua tästä sairaasta maailmasta.
Ei kannata asua Turun seudulla. Siellä.ei näköjään hoitoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hän hengityskoneessa elänyt sitten määräämättömän ajan?
Ei olisi, vaan kärsimys olisi jatkunut. Als-potilas kuolee aina tukehtumalla, vaikka hallituksessa ei olisi Riikka Purraa. Myös Marinin aikaan näitä tapahtui, mutta ei niistä valitettu,
Karu totuus on se että ne potilaat jotka voi tehdä työtä (esim. Riku) saavat elää. Jos olit joku duunari saati työtön niin byebye.
Ihme fa sisteja taas ketju täynnä. Ihminen itse määritelköön milloin elämänsä on elämisen arvoista, ei lääkäri tai kansantalous.
Vierailija kirjoitti:
Ihme fa sisteja taas ketju täynnä. Ihminen itse määritelköön milloin elämänsä on elämisen arvoista, ei lääkäri tai kansantalous.
Ihminen sitten ITSE maksakoon OMASTA PUSSISTAAN määrittelemänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hän hengityskoneessa elänyt sitten määräämättömän ajan?
Ei olisi, vaan kärsimys olisi jatkunut. Als-potilas kuolee aina tukehtumalla, vaikka hallituksessa ei olisi Riikka Purraa. Myös Marinin aikaan näitä tapahtui, mutta ei niistä valitettu,
Ei tuo Riku koe kärsivänsä. Elää mielekkäästi ja tekee jopa oman alansa töitä.
Turun seudulla taitaa olla Suomen huonoin terveydenhoito. Kokemuksella ja uutisten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi aikoinaan teholla minusta. Noh joo, katsellaan sitä lääkitystä uudellen vielä, jos jää henkiin.
Jäin henkiin ja hoito oli ihan asiallista. Tulipahan sielläkin vietettyä aikaa 10kk.
Toki jäi ihan fyysisiä oireita, mutta ei hirveästi haittaa yksinkertaist eloani. Tosin minusta tuli työkyvytön.
Tuo on julmaa. Kyllä potilas kuulee vaikka silmät on kiinni, ellei ole tajuton, koomassa. Pienikin toivonpilkahdus antaisi voimia. Onneksi selvisit. Kaikkea hyvää sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppu on kuitenkin kivuton ja suhteellisen nopea. Kaikki eivät ole niinkään onnekkaita.
Moni kuolisi mieluummin kipuun kuin hitaasti tukehtumalla, ääliö.
Loppuvaiheessa annetaan sen verran paljon morfiinia että et tiedä mitään tukehtumisesta.
Ei todellakaan anneta. Sehän olisi inhimillistä ja sellainen nyt ei vaan käy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut aika valtavat verot suomeen olemalla ylimmässä tulodesiilissä. Sitten sairastuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä tätä ALS-potilaan elämän pitkittämistä hengityskoneella. Onko joillain todella niin kova elämänhalu, että täysin toimintakyvyttömänä koneen varassa oleminenkin on elämää?
Nykyään "ongelma" on se että ne kykenee kyllä kommunikoimaan ja olemaan toimeliaita tietokoneen avulla. Siksi yhä useampi ALS-potilas haluaisi elää. Mutta tähän ei ole rahaa. Se hengityskonevaihe voi kestää vuosikymmeniå.
Hengityskoneen lisäksi tarvitaan hoitaja 24/7/365.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Moni saattohoidossa työskennellyt sanoo että tukehtumiskuolema on pahin.
Ovatko itse kokeilleet? Miksi eivät nukuta potilaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on varaa maksaa edes joitain syöpähoitoja itse, siksi nämä on hoidettu yhdessä. Miksi juuri tämän sairauden pitäisi olla sellainen voi voi, maksa itse tai kuole tilanne. Ei kovin tasavertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma nimenomaan on se irvokas, julma, epätavallinen ja epäinhimillinen suomalainem käytäntö että ihmisiä pakotetaan tukehtumaan hitaasti ja kauhuissaan kuoliaaksi elimistön kamppaillessa vastaan ja hoitajien ja lääkärien vain naureskellessa vieressä. Oikea tapa olisi jo vihdoin viimein laillistaa hyvä eutanasia niille jotka toivovat ihmisarvoista ja hyvää lähtöä. Oikealla tavoin järjestettynä se olisi täysin tuskaton ja miellyttävä tapa poistua tästä sairaasta maailmasta.
Naureskellen vieressä tappaisit siis ihmisiä, vaikka ne itse eivät sitä halua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Moni saattohoidossa työskennellyt sanoo että tukehtumiskuolema on pahin.
Ovatko itse kokeilleet? Miksi eivät nukuta potilaita?
Nukutus vaatii anestesialääkärin, eikä sellaista ole aina saatavilla. Eutanasian vastustajilla on aivan käsittämättömän ruusuinen kuva saattohoidosta. Aivan samat ongelmat sielläkin on kuin muuallakin.
Mä ymmärrän kyllä tuon linjauksen. 50-vuotias parantumattomasti sairas mies, jonka jäljellä olevat elinpäivät olisivat joka tapauksessa olleet vähissä, ei ole se potilas joka ensisijaisesti tarvitsee hengityskonetta. Rauha hänen muistolleen joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on varaa maksaa edes joitain syöpähoitoja itse, siksi nämä on hoidettu yhdessä. Miksi juuri tämän sairauden pitäisi olla sellainen voi voi, maksa itse tai kuole tilanne. Ei kovin tasavertaista.
Minä jouduin maksamaan 80000 euroa omista syöpähoidoistani koska julkisella oli niin hidasta toimintaa, ja aloitettava lääkekin olisi ollut sopimaton. Yksityinen teki laajemmat geenitestit ja ns. täsmälääke löytyi. Julkinen ei tätä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne nallekarkit ole koskaan menneet tasan. Siksi mm. lääkäri arvioi, useampikin, konsultoi jne. Jos lääkäri kaiken sen konsultoinnin ja asioiden perusteellisen selvittämisen jälkeen tulee siihen tulokseen, ettei maksa vaivaa, ei muuta kuin pitkitä väistämätöntä, niin potilas väen vängällä haluamaansa hoitoa hankkikoon omalla kustannuksella. Yhteiskunnalla rajalliset resurssit. Kaikkien haluja eikä toiveita voida toteuttaa.
Minkälainen k-pää täyryy olla, ettei kannata ihmisen itsemääräämisoikeutta? Näin levinnyttä syöpää sairastavana vain ihmettelen.