Miksi tuntuu että nykyisin mies on perheessä lähinnä siittäjä ja maksaja, ei kumppani eikä isä?
Tämä ei ole katkera avautuminen vaan vilpitön kysymys. Olen katsellut lähipiirissäni useita perheitä sisko, ystävät, tuttavat. Kaavasta on tullut pelottavan tuttu:
Mies halusi lapsia, mutta nyt häntä pidetään lähinnä riesana.
Hän saa kyllä maksaa, mutta ei päättää.
Vauvan synnyttyä hänestä tulee ylimääräinen kuin joku ulkopuolinen assistentti joka saa osallistua jos äiti niin suvaitsee.
Jos hän haluaa omaa aikaa, hän on itsekäs. Jos äiti haluaa, se on voimaantumista.
Yhdessä perheessä mies yritti järjestää vauvasta hoitoa että he pääsisivät hetkeksi kahdestaan. Vastaus: Tämä on nyt mun ja vauvan aikaa, et sä voi viedä meitä mihinkään.
Toisessa mies ehdotti nukkumavuorojen vuorottelua. Se tulkittiin hylkäämiseksi ja tunnekylmyydeksi.
Ja sitten ihmetellään miksi miehet etääntyvät, lamaantuvat, pettävät tai vetäytyvät kokonaan.
Ehkä he eivät etäänny ehkä heidät työnnetään ulos.
Kommentit (71)
Itse olen havainnut aika päinvastaista. Miehen oma aika on itsestäänselvyys; harrastukset ja muut menot jatkuvat vauvan syntymän jälkeen entiseen tapaan. Vaimon harrastukset on siitä kurjia kun miehen pitäisi sitten pärjätä sen oman lapsensa kanssa pari tuntia itsekseen. Usein silloin soitetaankin anoppi apuun.
Mies myös käyttää rahansa mieluummin niihin harrastuksiin kuin lapseensa. Tutkitustikin naiset maksavat suuremman osan lasten kuluista.
Niin että ihan kahden perheen otoksella meinaat, että kaikki perheet on tuollaisia.
Taas näitä yhden henkilön olettamuksia. Kaikkea ei pidä yleistää.
Eipä muut ihmiset voi toiselle määritellä vastuita ja rooleja. Mies voi ihan itse olla kumppani ja isä, eikä odottaa lapaset sojottaen että joku määrää hänelle jonkin roolin.
Minun lähipiirissä miehet ovat lähes poikkeuksetta hyviä isejä ja puolisoja, ja on vaikea keksiä, miten joku toinen voisi muuttaa heidän luonnettaan niin perustavanlaatuisesti.
Eikö siittäjä ja maksaja ole yleensä eri henkilö?
Tämä on se asema jonka feminismi miehille suo.
Harmi jos on noin. On kyllä naisia joita kiinnostaisi olla miehenkin seurassa (ellei ole kiire), mutta mies eristää itsensä ja on usein töissä vaan. On kai erilaisia tapauksia.
Eipä ole ollenkaan tuttu tilanne itselle. Kertoo lähinnä niistä ihmisistä joiden kanssa sinä olet. Miksi sukusi ja ystäväsi ovat kaikki tuollaisia?
Mulla on täysin eri kokemus lähipiiristä ja omasta elämästä. Joko miehiä ei kiinnosta piirun vertaa osallistua tai miehet osallistuvat tasavertaisina. Haluaisin kyllä tavata perheen missä on tälläinen kuvio, että osallistuvaa miestä ei oteta mukaan osallistumaan.
No sulla on outo lähipiiri. Ehkä sitten kannattaa joko
a) yrittää keskustella heidän kanssaan tai
b) välttää heidän kanssaan olemista
Miten minä näen päivittäin miehiä ulkoilemassa lastensa kanssa. Miehet ottavat nykyisin enemmän osaa lasten hoitoon mitä minun lapsuudessani 60-luvulla. Silloin ei tullut kuulonkaan, että mies olisi viettänyt aikaa lastensa kanssa, työnnellyt lastenrattaita tai pessyt muksujensa takamuksia.
Ikävältä tuntuu, mutta se oli valitettavasti hänen päätöksensä. Realistisesti tuskin oli muutakaan vaihtoehtoa.
Juupajuu, ihan yleismaailmallinen yhteiskunnallinen ongelma että isät ei saa osallistua, vaikka niin kovasti haluaisivat.
Eiköhän suurimmalla osalla lapsia harkitsevista naisista ole suurin pelko ole se, että isä ei osallistu, tai isä osallistuu vain, jos äiti komentelee pikkuapulaista oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.
Vastaus oli jo kysymyksessä.
Sinusta TUNTUU siltä. Tunne ei ole fakta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siittäjä ja maksaja ole yleensä eri henkilö?
Kyllä, jännis ja kilttis.
Mun ex oli oman elämänsä Peter Pan.
Piti suusta ääntä kuinka hyvä ihminen on ja lähipiiri hurrasi.
Tosi elämässä monta lasta, nukkui yönsä, ei ikinä syöttänyt tai vaihtanut vaippoja.
Jos yritin lenkille niin vartin päästä puhelin soi että ei pärjää ja kotia kohti koska sitä murjotusta ei kukaan jaksanut.
Esimerkkejä on miljoona lisää lasten kasvaessa.
Veti silti mega kilarit kun laitoin kierukan.
Alkoi päivittäinen "olen vaan siittäjä ja maksaja" marina.
Paha se on näin ulkopuolelta sanoa miksi susta tuntuu tuolta.
Tottahan se on, että äidit ovat aluksi kiinni vauvoissa. Se on sitten miehenkin vastuulla, että ottaako hän roolia tasavertaisena kumppanina vai jättäytyykö taka-alalle äiskän pikku avustajaksi, joka vähän auttelee jos häntä siihen nimenomaisesti ensin ohjataan ja opastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin että ihan kahden perheen otoksella meinaat, että kaikki perheet on tuollaisia.
Hyvin monet, ei kaikki.
-eri
Kyllä, näin se juuri on. Tämän takia onneksi miehet ovat oppineet välttämään naisia.