Mikähän on ongelmana, kun en pysty nukkumaan ennen klo 3 yöllä?
Tuohon asti vaan pyörin ja nukun kevyttä koiranunta. Aamulla taas nukkuisin sikeästi.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien klo 23 on ollut myöhä? Pikkulapset menevät nukkumaan alkuillasta..
Minä aikuinen ihminen menen joka ilta nukkumaan 20-21.
Täällä taas koolla ne, jotka eivät asiasta omakohtaista kokemusta omaa. En minäkään osaa auttaa, mutta vertaistukea voin tarjota, olen samanlainen. Vaikka miten torkkuisin päivät ilman päikkäreitä, valvon silti yhteen kahteen yöllä. Unet jäävät tämän takia noin viiteen tuntiin, mutta illalla aina virkistyn ja vanhemmiten tilanne on muuttunut vain pahemmaksi. Harvemmin juon kahvia edes aamulla, ei teetä, ei energiajuomia ja koiranomistajana ulkoilenkin paljon, mutta mikään ei tunnu auttavan. Olen miettinyt, että jollain tavalla on kuitenkin iästä kyse, sillä siinä missä moni vanhemmiten alkaa heräillä aikaisin aamulla, minä nukun helposti yli puolen päivän, jos en laita kelloa soimaan, mutta iltavirkkuus on vaan lisääntynyt, vaikka arkena herään yleensä seiskaan mennessä. Olen aina ollut aamu-uninen, myös silloin kun 80 - 90- luvuilla koululaisena menin ajoissa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua nukuttaa jo klo 23 ja saatan tuossa vaiheessa torkahtaa jo sohvalle. Ja kun meen sänkyyn, niin nukahdan sielläkin äkkiä, mutta herään melkein samantien ja pyöriminen ja säpsähtely alkaa. En siis mene sänkyyn odottelemaan unta.
Ap
Minulla tuo liittyy levottomiin jalkoihin. Lääkitys ja jalkojen, erit. pohkeiden venyttely ja hieronta auttavat. Googlaa myös hypnic jerks.
Mulla on vaan levoton pää. Aivot vaan hurraa täysillä kolmeen saakka enkä tajua miksi. Ei auta mitkään ruutuajan vähentämisetkään, tuntuu että pahentaa vaan, jos mun aivot ei saa riittävästi aktiviteettia illalla. Jostain syystä myös melatoniini tekee vielä sekavamman olon enkä nuku ollenkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, niin kyllä alkaa uni maittaa 😴
Selvä. Kyllähän mä jotain keikkaa olen välillä tehnyt, mutta olen kohta 80 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien klo 23 on ollut myöhä? Pikkulapset menevät nukkumaan alkuillasta..
Miksi ihmeessä?
Itse nukahdan klo 22 ja alan välillä heräillä siinä aamukolmen jälkeen. Neljästä seitsemään on sellaista torkahtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuijotat jotain ruutua?
Olen erittäin tylsää elämää viettävä viisikymppinen nainen, joka on nollannut ruutuaikansa illasta. Heti töiden jälkeen käyn salilla, lenkillä, yms, pesulla, syön ja menen nukkumaan ja herään kellon soittoon 5:30.
(en luetellut kotitöitä)Mullakin on niin tylsää etten tajua miten joku saa aikansa kulumaan puolille öin.
Aivotoiminnalla.
Minä en tajua, miten ihmiset menee vaan sänkyyn, laittaa silmät kiinni ja 5 min päästä kuuluu kuorsaus.
Miten se tehdään?
Aamuvirkkuna hankala vastata, mutta väsymys auttaa paljon. Olen klo 22 maissa jo väsynyt, se auttaa nukahtamaan nopeasti.
Mene kello 23 sänkyyn ja ota lukemiseksi saksan kielioppikirja. Nukahdat kymmenessä minuutissa ja unirytmi palautuu normaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Kysytkö tosissaan? Jos kello soi joka aamu klo 4.30 niin alkaa silmä luppaseen jo iltapäivällä.
"Mulla ollut vuosia paljon stressiä ja olen huomannut, että on vaikea rentoutua. Liittyy varmaan jotenkin siihen. Mun säpsähdykset on vaan ihan next levelillä. Joskus hyppään sängystä ylös seisomaan. Tutkittu kaikki sairaudet, ei selvinnyt mitään."
Se on se stressi. Pitää kehosi valppaana.
Minä aikoinaan hoidin sairastunutta lasta kotona 24/7. Kun unettomuus alkoi, lääkäri määräsi nukahtamislääkkeet. Eivät alkuun auttaneet ollenkaan ja lopulta olin niihin koukussa. Silti unet jäivät 3-5h. Ja nukkuessanikin tiesin kaiken, mitä kotona tapahtui. Kuka kävi vessassa mihinkin aikaan jne. Joskus meinasin vaipua syvempään uneen, säpsähdin täysin hereille. Olin siis valpastelutilassa koko ajan.
Silloin tietty pitää hoitaa se stressi pois. Siihen liittyy syyllinen ja fyysinen tila. Lääkäri sanoi, et toipumiseen menee vuosia. Niin menikin. Eli se työurasta. Mut ei helpolla mene ohi itsestään. Meillä todella alihoidetaan stressiä ja unettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas koolla ne, jotka eivät asiasta omakohtaista kokemusta omaa. En minäkään osaa auttaa, mutta vertaistukea voin tarjota, olen samanlainen. Vaikka miten torkkuisin päivät ilman päikkäreitä, valvon silti yhteen kahteen yöllä. Unet jäävät tämän takia noin viiteen tuntiin, mutta illalla aina virkistyn ja vanhemmiten tilanne on muuttunut vain pahemmaksi. Harvemmin juon kahvia edes aamulla, ei teetä, ei energiajuomia ja koiranomistajana ulkoilenkin paljon, mutta mikään ei tunnu auttavan. Olen miettinyt, että jollain tavalla on kuitenkin iästä kyse, sillä siinä missä moni vanhemmiten alkaa heräillä aikaisin aamulla, minä nukun helposti yli puolen päivän, jos en laita kelloa soimaan, mutta iltavirkkuus on vaan lisääntynyt, vaikka arkena herään yleensä seiskaan mennessä. Olen aina ollut aamu-uninen, myös silloin kun 80 - 90- luvuilla koululaisena menin ajoissa nukkumaan."
Oletteko kokeilleen hoitoja, jotka tähtäävät parempaan uneen? Esim. vyöhyketerapia tai aromaterapia? En siis mainosta näitä, vaan kiinnostaisi tietää, onko kukaan saanut tällaisesta apua?
Aivotoiminnalla.
Minä en tajua, miten ihmiset menee vaan sänkyyn, laittaa silmät kiinni ja 5 min päästä kuuluu kuorsaus.
Miten se tehdään?