Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän on ongelmana, kun en pysty nukkumaan ennen klo 3 yöllä?

Vierailija
09.01.2026 |

Tuohon asti vaan pyörin ja nukun kevyttä koiranunta. Aamulla taas nukkuisin sikeästi.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö säännöllistä vuorokausirytmiä? Heräät joka päivä samaan aikaan ja menet sänkyyn samaan aikaan? Keräätkö unipainetta pitkin päivää, eli olet fyysisesti aktiivinen? 

Ei. Ei. Ei toi ole elämää. Mikä hätä tuos on?

Mä nukun miten huvittaa. Pätkissä ympäri vuorokauden. Sitten kun tulee taas aika ettei voi, se ei ole mahdollista, niin se on voi voi. Naattikaa.

Vierailija
62/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijotat jotain ruutua? 
Olen erittäin tylsää elämää viettävä viisikymppinen nainen, joka on nollannut ruutuaikansa illasta. Heti töiden jälkeen käyn salilla, lenkillä, yms, pesulla, syön ja menen nukkumaan ja herään kellon soittoon 5:30. 
(en luetellut kotitöitä) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en puolestani saa enää nukuttua kolmea pidempään. Menen nukkumaan vasta 23-24 maissa mutta uni ei riitä kuin noinkolmeen.  Oli joululomalla ihan ok mutta nyt pitäis saada korjattua jos meinaa jaksaa käydä töissä.

Mene hyvä ihminen aikaisemmin nukkumaan. 

Vierailija
64/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valvo suosiolla yksi päivä jos tuommoseksi menee. Kasvata unipainetta. SIt korjautuu kuin itsestään äläkä juo kahvia enää kello 13 jälkeen"

Olen valvonut lukemattomat yöt. Ei mikään unipaine siitä kasvanut. Juon kahvia vain kupillisen aamuisin. Liikunnsen, minkä jaksan. Usein en jaksa, koska en ole nukkunut. Mitähän vielä...

Eri

Vierailija
65/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuijotat jotain ruutua? 
Olen erittäin tylsää elämää viettävä viisikymppinen nainen, joka on nollannut ruutuaikansa illasta. Heti töiden jälkeen käyn salilla, lenkillä, yms, pesulla, syön ja menen nukkumaan ja herään kellon soittoon 5:30. 
(en luetellut kotitöitä) 

Siinä kanssa yksi nykyajan joukkopsykoosin muoto, ruutu. Arvosta, jos esim salilla pystyt salilla käymään ilman aitofittiä, yms.😂

Vierailija
66/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Lopettanut kahvin kolme vuotta sitten

- Lopettanut tarpeeseen määrätyt ja pitkään käytetyt rauhoittavat ja masislääkkeen kaksi vuotta sitten ihan seinään - aivan kauhea olo pari kuukautta. Ohi on.

- Lopettanut (satunnaisen) tupakoinnin 1.5 vuotta sitten.

Pää on kirkas. Olo on ok. Ulkonäkö on vanhentunut. Oli rankka kolmevuotinen vaihe.

Omasta halustani vaihdoin vaihdetta. 

Olen nukkunut ja ollut itsekseni enimmäkseen. Lepo ja hiljentyminen on ollut tarpeen.

Aloitan tavoitteellisen liikunnan (lihaskuntoa ylläpitämään vanhetessa) ja ulkoilun.

Kaikki on näköjään mahdollista. 

Vierailija
67/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Lopettanut kahvin kolme vuotta sitten

- Lopettanut tarpeeseen määrätyt ja pitkään käytetyt rauhoittavat ja masislääkkeen kaksi vuotta sitten ihan seinään - aivan kauhea olo pari kuukautta. Ohi on.

- Lopettanut (satunnaisen) tupakoinnin 1.5 vuotta sitten.

Pää on kirkas. Olo on ok. Ulkonäkö on vanhentunut. Oli rankka kolmevuotinen vaihe.

Omasta halustani vaihdoin vaihdetta. 

Olen nukkunut ja ollut itsekseni enimmäkseen. Lepo ja hiljentyminen on ollut tarpeen.

Aloitan tavoitteellisen liikunnan (lihaskuntoa ylläpitämään vanhetessa) ja ulkoilun.

Kaikki on näköjään mahdollista. 

Joka hetki voi valita mitä ajattelee ja miten toimii. Emme ole ohjelmoituja robotteja vaan meillä on oma tahto ja vapaa valinta päättää, miten toimimme. Huijaamme itseämme alistumalla olosuhteisiin. Elämä ei ole vankila, vaikka aika moni tuntuu niin välillä uskovan.

Vierailija
68/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

(V itun lainaus, saa opettaa jos tietää miten se toimii)

Mene nukkumaan ennen kuin alat pilkkimään, eli heti kun tunnet itseksesi väsyneeksi. Ja mitäs sinä teet siinä sohvalla? Tuijotat jotain ruutua? 
Katselee satuhäiden uusintoja, kirjoittaa tänne näitä alakouluaineita, juo viini ja syö suklaata. 

Vierailija
69/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuijotat jotain ruutua? 
(en luetellut kotitöitä) 

Mullakin on niin tylsää etten tajua miten joku saa aikansa kulumaan puolille öin. 

Vierailija
70/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ihmisillä on totuttuja tapoja joista on vakea päästä eroon ja niitä voi olla vaikea myös muuttaa toiseen suuntaan. Itselläni on nyt vaikeuksia päästä eroon niinkin vähäisestä syksyllä tulleeesta tavasta kuin mennä nukkumaan tuntia myöhemmin kuin ennen, sillä nyt tuppavat aamut menemään jatkuvasti pitkäksi koska unen tarpeeni on kuitenkin yhtä pitkä kuin ennen (vähintään 7 tuntia). Olen yrittänyt sitäkin keinoa, että pistän aamulla kellon soimaan jolloin yöuni jää tuntia lyhyemmäksi ja tulisi tarve mennä nukkumaan illalla aikaisemmin, mutta tästä pakkoheräämisestä ei ole ollut muuta seurausta kuin se, että olen liian vähän nukkunerna ärsyuntynyt ja saamaton koko päivän.

Ihmisen on vaikea myöntää, että opettaa aivonsa huonoille tavoille. Hyvä uutinen on se, että aivot oppivat nopeasti uutta ja mukautuvat uusiin asioihin, kun niitä jaksaa opettaa. Ens

Näinhän se on. Lohdutuksesksi voin kertoa kaikille huonoista tavoistaan irtipääsyä haluaville, että pinttyneestäkin tavasta voi päästä eroon ja yllättävän nopeastikin, kun tekee ensin vaakaan päätöksen halustaan päästä eroon . Pääsin itse joitakin vuosia sitten lopulta eroon vuosikymmeniä jatkuneesta tupakoinnista ja niinkin nopeasti kuin n. 5 viikossa eivätkä ne lopetukseen liittyvät kärsimykset niin pahoja olleet kuin monasti  sanotaan, nikotiini häviää kehosta nopeasti, mutta totutusta tavasta mennä tupakalle oli vaikeampi päästä eroon.

Vierailija
71/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin itse joitakin vuosia sitten lopulta eroon vuosikymmeniä jatkuneesta tupakoinnista ja niinkin nopeasti kuin n. 5 viikossa eivätkä ne lopetukseen liittyvät kärsimykset niin pahoja olleet kuin monasti  sanotaan, nikotiini häviää kehosta nopeasti, mutta totutusta tavasta mennä tupakalle oli vaikeampi päästä eroon.

Markkinoinnin joukkopsykoosi. 

Vierailija
72/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö säännöllistä vuorokausirytmiä? Heräät joka päivä samaan aikaan ja menet sänkyyn samaan aikaan? Keräätkö unipainetta pitkin päivää, eli olet fyysisesti aktiivinen? 

Menen pyörimään sänkyyn säännöllisesti klo 23 ja nousen klo 8. Liikun, ulkoilen ja puuhastelen kotona pitkin päivää.

Ap

Minulla oli sama 3 jälkeen vasta nukahtaminen. En ole koskaan käyttänyt unilääkkeitä ,mutta nyt ole nukahtamislääkkeellä imovane  alkanut puoletunnin jaksoissa siitämään unen alkua normaaliksi. Nyt saan jo unen kello 12,00.   En nuku päiväunia ,vaan vin käydään muuten loikoilemassa jos päivällä väsyttää. Tässä unirytmin siirtämisessä on ollut nukana herätyskello etten nukkunut liian pitkään....sekin  karaten puolen tunnin peruutuksella.  Nukahtami

Juuri samalla tavalla olen nukahtamislääkeellä saanut peruutettua unen alkamisen kello 22.00.  Nukun sen 7- 8 tuntia. Nyt natin että päivärytmissä on joku tolkku takaisin.

Vierailija
73/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuollaisia univaikeuksia aina, kun elämäntilanne ollut stressaava. Ahdistus ja suru olleet niin musertavia ettei pysty nukkumaan. Joskus myös kiireinen työelämä vaikeutti nukkumista. En ole halunnut käyttää nukahtamislääkkeitä, elämäntilanteen muututtua unirytmikin on aikanaan normalisoitunut.  Kuulun myös niihin ihmisiin, joiden ei pitäisi juoda kahvia tai teetä klo 12:n jälkeen.  Olin yllättynyt kofeiinin piristävästä 1 vaikutuksesta noin monien tuntien ajalta. 

Vierailija
74/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mene nukkumaan ennen kuin alat pilkkimään, eli heti kun tunnet itseksesi väsyneeksi. Ja mitäs sinä teet siinä sohvalla? Tuijotat jotain ruutua? "

Täällä sama homma, kuin aplla. Itsellä piiitkä unettomuus takana. Nykyään nukun, mut usein vasta aamuyöllä. Saatan nukahtaa hetkeksi, mutta herään ja valvon. 

Vierailija
75/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viivästynyt unirytmi. Delayed sleeping phase syndrome. ITselläni on tuo ollut melkein aina, mutta kyllä sen pystyy sitkeän rytmin avulla siirtämään hieman taaksepäin esim itse nukahdan nykyään 1.40. Mutta kymmenen yhdentoista aikoihin en ole tainnut koskaan elämässäni nukahtaa vaikka heräisin joka aamu 7

Vierailija
76/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(V itun lainaus, saa opettaa jos tietää miten se toimii)

Mene nukkumaan ennen kuin alat pilkkimään, eli heti kun tunnet itseksesi väsyneeksi. Ja mitäs sinä teet siinä sohvalla? Tuijotat jotain ruutua? 
Katselee satuhäiden uusintoja, kirjoittaa tänne näitä alakouluaineita, juo viini ja syö suklaata."

Miksi annat ohjeita jollekin mielikuvitusihmiselle? Ap ei missään kommentissa ole kertonut mitään tuon suuntaistakaan.

Vierailija
77/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen pyörimään sänkyyn säännöllisesti klo 23 ja nousen klo 8. Liikun, ulkoilen ja puuhastelen kotona pitkin päivää.

Ap

Sä et tarvitse 9h unta, älä mene sänkyyn turhaan pyörimään vaan sit kun nukuttaa. 

Kyllä mua nukuttaa jo klo 23 ja saatan tuossa vaiheessa torkahtaa jo sohvalle. Ja kun meen sänkyyn, niin nukahdan sielläkin äkkiä, mutta herään melkein samantien ja pyöriminen ja säpsähtely alkaa. En siis mene sänkyyn odottelemaan unta.

Ap

Mulla ollut vuosia paljon stressiä ja olen huomannut, että on vaikea rentoutua. Liittyy varmaan jotenkin siihen. Mun säpsähdykset on vaan ihan next levelillä. Joskus hyppään sängystä ylös seisomaan. Tutkittu kaikki sairaudet, ei selvinnyt mitään.

Vierailija
78/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua nukuttaa jo klo 23 ja saatan tuossa vaiheessa torkahtaa jo sohvalle. Ja kun meen sänkyyn, niin nukahdan sielläkin äkkiä, mutta herään melkein samantien ja pyöriminen ja säpsähtely alkaa. En siis mene sänkyyn odottelemaan unta.

Ap

Minulla tuo liittyy levottomiin jalkoihin. Lääkitys ja jalkojen, erit. pohkeiden venyttely ja hieronta auttavat. Googlaa myös hypnic jerks.

Vierailija
79/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintavat.

Mikä niissä voisi olla vikana?

Ap

Päihteiden käyttö, vähäinen liikunta, epäterveet ruokailutottumukset, jotkut lääkkeet  ...............

Vierailija
80/92 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske lampaita😄 kyl se uni tulee jossain vaiheessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä