Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokia, jotka ei vain onnistu kotona tehtyinä

Vierailija
08.01.2026 |

Ranskalaiset

Makkaraperunat

Pizza

Hampurilainen

Kommentit (263)

Vierailija
201/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiuuni jo ruoanlaiton välineenä rajoittaa todella paljon mitä voi tehdä. 

No sulla on sitten rajoittava uuni. Uuneja on monenlaisia ja voi ihan itse valita haluamansa tasoiset uunit, vaikkapa useita.

Jos väität että koteihin myytävät uunit ovat hyviä  niin et tiedä mistään mitään

Kotiin voi ostaa niin hyvän uunin kuin haluaa. Tyhmäähån se on ostaa huono uuni jolla ei sitten voikaan selvitä.

Ei myydä kuluttajille ammattitason uuneja eikä tavan asunnossa riitä sähköliittymäkään niille.

On kuulemma mahdollista ostaa, mutta järkeväähän se ei ole.

Työsuojelulaki kieltää ammattikäyttöön tarkoitettujen koneiden ja laitteiden myynnin kuluttajille.

Vierailija
202/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko

Tämän olen kuullut myös parin ammattikokin suusta. Saarioisten äitien resepti on niin ylivoimaisen hyvä, ettei kannata yrittää tehdä itse. 

Teen joka vuosi itse. Aivan ihanaa, teen kanan maksasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaiset käyttävät ammattitason koneita. Ero on valtava. 

Tietenkin. Laatueroja on myös kuluttajille suunnatuissa tuotteissa. On halpoja romuja ja kestäviä monipuolisia laativehkeitä. Saman jatkumon sisällä ne ns. ammattlialiskoneetkin ovat. Mikään ei estä vaativaa kotikokkaajaa ostamasta ammattilaiselle kelpaavia välineitä jos se muodostaa rajoitteen. 

Harvemmin kuitenkaan kyse on siitä että tietty kone perusominaisuuksiltaan ei riittäisi kotikeittiössä johonkin ruokaan. Ns. Ammattilaistasossa on useimmiten kyse vain volyymista, tehosta, kestävyydestä ja ehkä ylläpidettävyydestä. Eli ammattilaiskoneella pitää voida tehdä isoja määriä 10 tuntia päivässä ja ola helppo puhdistettava ja takuut ja huollot tasokkaita. 

Ammattilaisten uuneissa on muun muassa lämpötilan säätö

Minun uunissani on kostealla taikinalle ja pizzalle oma säätönsä ja sillä saa paistettua ihanan rapeaa ciabatta leipää. Nyt kun olen toiminnon käytön opetellut ei puoleen vuoteen ole meille ostettu vaaleaa leipää eikä patonkia, kun omatekoinen on niin hyvää ja voi pakastaa. Sämpylöiksi yleensä teen ciabatta taikinan. Aikaa menee kohotus 2 h ja sitten pellillä kohotus 15-20 minuuttia tai siihen saakka, kunnes uuni ilmoittaa pippauksella, että haluttu lämpötila on saavutettu.

Vierailija
204/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole leipomoilla mitään "salaisia jauhoja" mitä kuluttajat ei voi saada käsiinsä.

:D

Leipomoille myydään erilaisia ulkomaisia jauhoja valtavissa pusseissa  joissa mainitaan hyvin tarkkaan esimerkiksi valkuaispitoisuus ja karkeus erilaisilla koodeilla sekä jauhatuspäivä.    Kivimyllyssä jauhettuja jauhoja on vaikea ostaa kotiin, esim Vääksyn kuuluisa mylly ei myy ruisjauhoja kuluttajille. 

Suoramyyntiä harjoittavat tilamyymälät myyvät.

Mitenkähän moni tila myymälöineen myy täällä Suomessa durumjauhoja? Kerro, kun ilmeisesti väität tietäväsi.

Osta sitä durum jauhoa lähikaupasta tai cittarista. 00 jauhot vihreä pussi loistavia jauhoja muun muassa focaccian tekoon.

Vierailija
205/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panettone. Italailaisetkin yleensä ostavat tehdastekoisen, koska se on niin vaivalloinen tehdä.

Sisilialaisia arancinija en osaa tehdä. Pitäisi hankkia ensin muotti,en osaa edes arvata monta yritystä olisi ennenkuin saisin oikean koostumuksen ja maun. 

Ei siihen muottia tarvita. Ne on pyöreitä.

Vierailija
206/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampurilaiset on tosi helppo tehdä!? Hodari on vaikeampi.

Poke bowl ei onnistu kotona!

Munakoiso aasialaisittain on haastavaa.

Palak paneer.

creme brulee.

Vierailija
207/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaiset ruoat

Vierailija
208/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaiset hapanimelä ruuat

Ostapa kotiin MSG:tä niin saat ihan saman makuista kuin kiinalaisessa ravintolassa.

Joo ja tamarindia. 

Vierailija
209/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko

Tämän olen kuullut myös parin ammattikokin suusta. Saarioisten äitien resepti on niin ylivoimaisen hyvä, ettei kannata yrittää tehdä itse. 

Tuon tekemättä jättämiseen on myös yksi hyvin yksinkertainen syy. Se syy on se, että moni perusmarket ei nykyään myy jauhemaksaa. Joissakin marketeissa saattaa olla pakastettua maksaa, mutta siitä tehtyä laatikkoa ei voi enää uudelleen pakastaa yhtä ainoaa annosta. Itse en lähde erikseen hypermarketiin maksajahtiin, koska muut perusruoat löydän aivan hyvin lähimarketistani, ostan siis Saarioisten laatikon. 

Kyllä voi sillä se maksa on pakastettu raakana ja sen voi sitten kypsänä uudestaan pakastaa.

Ei voi, usko jo. Äiti, muuten hyvä ruoanlaittaja, harrasti tuota turhan usein. Nuo uudelleen pakastetut ja sitten sulatetut ruoat olivat lähes kammottavia. Jos itse harrastat tuota, sinullakin on jo makuaisti karannut ties minne, jos lie sitä ollutkaan.

Vierailija
210/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki onnistuu, kun vain alkuun seuraa huolellisesti reseptiä ja ohjeita eikä yritä kokemattomana heti liian vaikeita. Kokemuksen kertyessä voi vähän säätää ja mittailla rennommin. Mikään ei onnistu, jos ei yritä.

Vierailija
211/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista yritän tehdä, mutta priimaa vaan pakkaa tulemaan

Vierailija
212/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki paitsi aamupuuro. Syön vain valmiseineksiä.

Vierailija
213/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko

Teen joka vuosi itse. Aivan ihanaa, teen kanan maksasta.

Minusta on vastenmielistä eikä ihanaa käsitellä raakaa maksaa. Yhden kerran tein 90-luvun alussa maksalaatikkoa itse, oli myös viimeinen kerta. Annan Saarioisten äitien hoitaa homman.

Vierailija
214/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkki umamia ja alkaa maistumaan, toimii varsinkin merenelävien kanssa, vaikka tavallisen kalakeiton mausteena.

Vierailija
215/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imelletty perunalaatikko.

Täytyy myöntää, että minulta meni 40 vuotta, ennen kuin onnistuin. Nyt ollaan kymmenen joulua saatu nauttia kunnollisesta. 

Vierailija
216/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on paras mauste. Tätä ei moni tajua. Ja se koskee ruoan yksittäisiäkin komponentteja. On täysin eri asia käyttää pastaan/salaattiin jne. vastaleikattua punasipulia, kuin 3 päivää sitten kevyesti marinoitua punasipulia. Jne. Mustapippuria kastikkeeseen myllystä jossain kohtaa, on täysin eri asia maun kannalta,kuin se, että mustapippurit on paahtanut kuumalla pannulla ennen morttelointia. Jne.

Vierailija
217/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää, että minulta meni 40 vuotta, ennen kuin onnistuin. Nyt ollaan kymmenen joulua saatu nauttia kunnollisesta. 

Mitä nautintoa on imelässä perunamuussissa? Sitähän tuo on. 

Vierailija
218/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo, maksalaatikko, imelletty perunalaatikko, kaalikääryleet, pizza, ym. kyllä onnistuu, ohjeet esiin, kärsivällisyyttä, en ikinä osta kaupasta valmiina.

Vierailija
219/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aivan eri makuista kuin tavallinen muusi. Myös suutuntuma ja näkö ovat erilaiset. Syö sinä vaan sitä valkoista huttuasi.

Vierailija
220/263 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aivan eri makuista kuin tavallinen muusi. Myös suutuntuma ja näkö ovat erilaiset. Syö sinä vaan sitä valkoista huttuasi.

Todellakin syön. Minä kaipaan imelyyttä vain jälkiruoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi