Ruokia, jotka ei vain onnistu kotona tehtyinä
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko
Tämän olen kuullut myös parin ammattikokin suusta. Saarioisten äitien resepti on niin ylivoimaisen hyvä, ettei kannata yrittää tehdä itse.
Teen joka vuosi itse. Aivan ihanaa, teen kanan maksasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattilaiset käyttävät ammattitason koneita. Ero on valtava.
Tietenkin. Laatueroja on myös kuluttajille suunnatuissa tuotteissa. On halpoja romuja ja kestäviä monipuolisia laativehkeitä. Saman jatkumon sisällä ne ns. ammattlialiskoneetkin ovat. Mikään ei estä vaativaa kotikokkaajaa ostamasta ammattilaiselle kelpaavia välineitä jos se muodostaa rajoitteen.
Harvemmin kuitenkaan kyse on siitä että tietty kone perusominaisuuksiltaan ei riittäisi kotikeittiössä johonkin ruokaan. Ns. Ammattilaistasossa on useimmiten kyse vain volyymista, tehosta, kestävyydestä ja ehkä ylläpidettävyydestä. Eli ammattilaiskoneella pitää voida tehdä isoja määriä 10 tuntia päivässä ja ola helppo puhdistettava ja takuut ja huollot tasokkaita.Ammattilaisten uuneissa on muun muassa lämpötilan säätö
Minun uunissani on kostealla taikinalle ja pizzalle oma säätönsä ja sillä saa paistettua ihanan rapeaa ciabatta leipää. Nyt kun olen toiminnon käytön opetellut ei puoleen vuoteen ole meille ostettu vaaleaa leipää eikä patonkia, kun omatekoinen on niin hyvää ja voi pakastaa. Sämpylöiksi yleensä teen ciabatta taikinan. Aikaa menee kohotus 2 h ja sitten pellillä kohotus 15-20 minuuttia tai siihen saakka, kunnes uuni ilmoittaa pippauksella, että haluttu lämpötila on saavutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole leipomoilla mitään "salaisia jauhoja" mitä kuluttajat ei voi saada käsiinsä.
:D
Leipomoille myydään erilaisia ulkomaisia jauhoja valtavissa pusseissa joissa mainitaan hyvin tarkkaan esimerkiksi valkuaispitoisuus ja karkeus erilaisilla koodeilla sekä jauhatuspäivä. Kivimyllyssä jauhettuja jauhoja on vaikea ostaa kotiin, esim Vääksyn kuuluisa mylly ei myy ruisjauhoja kuluttajille.
Suoramyyntiä harjoittavat tilamyymälät myyvät.
Mitenkähän moni tila myymälöineen myy täällä Suomessa durumjauhoja? Kerro, kun ilmeisesti väität tietäväsi.
Osta sitä durum jauhoa lähikaupasta tai cittarista. 00 jauhot vihreä pussi loistavia jauhoja muun muassa focaccian tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panettone. Italailaisetkin yleensä ostavat tehdastekoisen, koska se on niin vaivalloinen tehdä.
Sisilialaisia arancinija en osaa tehdä. Pitäisi hankkia ensin muotti,en osaa edes arvata monta yritystä olisi ennenkuin saisin oikean koostumuksen ja maun.
Ei siihen muottia tarvita. Ne on pyöreitä.
Hampurilaiset on tosi helppo tehdä!? Hodari on vaikeampi.
Poke bowl ei onnistu kotona!
Munakoiso aasialaisittain on haastavaa.
Palak paneer.
creme brulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaiset hapanimelä ruuat
Ostapa kotiin MSG:tä niin saat ihan saman makuista kuin kiinalaisessa ravintolassa.
Joo ja tamarindia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko
Tämän olen kuullut myös parin ammattikokin suusta. Saarioisten äitien resepti on niin ylivoimaisen hyvä, ettei kannata yrittää tehdä itse.
Tuon tekemättä jättämiseen on myös yksi hyvin yksinkertainen syy. Se syy on se, että moni perusmarket ei nykyään myy jauhemaksaa. Joissakin marketeissa saattaa olla pakastettua maksaa, mutta siitä tehtyä laatikkoa ei voi enää uudelleen pakastaa yhtä ainoaa annosta. Itse en lähde erikseen hypermarketiin maksajahtiin, koska muut perusruoat löydän aivan hyvin lähimarketistani, ostan siis Saarioisten laatikon.Kyllä voi sillä se maksa on pakastettu raakana ja sen voi sitten kypsänä uudestaan pakastaa.
Ei voi, usko jo. Äiti, muuten hyvä ruoanlaittaja, harrasti tuota turhan usein. Nuo uudelleen pakastetut ja sitten sulatetut ruoat olivat lähes kammottavia. Jos itse harrastat tuota, sinullakin on jo makuaisti karannut ties minne, jos lie sitä ollutkaan.
Kaikki onnistuu, kun vain alkuun seuraa huolellisesti reseptiä ja ohjeita eikä yritä kokemattomana heti liian vaikeita. Kokemuksen kertyessä voi vähän säätää ja mittailla rennommin. Mikään ei onnistu, jos ei yritä.
Tavallista yritän tehdä, mutta priimaa vaan pakkaa tulemaan
Kaikki paitsi aamupuuro. Syön vain valmiseineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko
Teen joka vuosi itse. Aivan ihanaa, teen kanan maksasta.
Minusta on vastenmielistä eikä ihanaa käsitellä raakaa maksaa. Yhden kerran tein 90-luvun alussa maksalaatikkoa itse, oli myös viimeinen kerta. Annan Saarioisten äitien hoitaa homman.
Purkki umamia ja alkaa maistumaan, toimii varsinkin merenelävien kanssa, vaikka tavallisen kalakeiton mausteena.
Vierailija kirjoitti:
Imelletty perunalaatikko.
Täytyy myöntää, että minulta meni 40 vuotta, ennen kuin onnistuin. Nyt ollaan kymmenen joulua saatu nauttia kunnollisesta.
Aika on paras mauste. Tätä ei moni tajua. Ja se koskee ruoan yksittäisiäkin komponentteja. On täysin eri asia käyttää pastaan/salaattiin jne. vastaleikattua punasipulia, kuin 3 päivää sitten kevyesti marinoitua punasipulia. Jne. Mustapippuria kastikkeeseen myllystä jossain kohtaa, on täysin eri asia maun kannalta,kuin se, että mustapippurit on paahtanut kuumalla pannulla ennen morttelointia. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että minulta meni 40 vuotta, ennen kuin onnistuin. Nyt ollaan kymmenen joulua saatu nauttia kunnollisesta.
Mitä nautintoa on imelässä perunamuussissa? Sitähän tuo on.
Hei haloo, maksalaatikko, imelletty perunalaatikko, kaalikääryleet, pizza, ym. kyllä onnistuu, ohjeet esiin, kärsivällisyyttä, en ikinä osta kaupasta valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aivan eri makuista kuin tavallinen muusi. Myös suutuntuma ja näkö ovat erilaiset. Syö sinä vaan sitä valkoista huttuasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aivan eri makuista kuin tavallinen muusi. Myös suutuntuma ja näkö ovat erilaiset. Syö sinä vaan sitä valkoista huttuasi.
Todellakin syön. Minä kaipaan imelyyttä vain jälkiruoissa.
Työsuojelulaki kieltää ammattikäyttöön tarkoitettujen koneiden ja laitteiden myynnin kuluttajille.