Ruokia, jotka ei vain onnistu kotona tehtyinä
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imelletty perunalaatikko.
Täytyy myöntää, että minulta meni 40 vuotta, ennen kuin onnistuin. Nyt ollaan kymmenen joulua saatu nauttia kunnollisesta.
40 vuotta? Kuinka vanha olet nyt? 80?
Mämmi ei onnistu kotona. Kokeiltu on, leivinuunissa. Tuli kamalaa kuivettunutta epämakeaa mössöä.
Jos haluaa ranskanperunat uunissa hyviksi, niihin kannattaa laittaa vähän ruokaöljyä. Tulee rapeita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei onnistu oikein kaurapuurokaan. Tulee liian imelää, mikä siinä on??
Älä laita sokeria siihen.
Vierailija kirjoitti:
Sisäfilepihvi medium
Sulla on pannu liian kuumana. Vain alkuun kuumaksi, sitten heti lämpö alas!
Ja päälle voita, valkosipulia ja yrttejä, ja sitten kaapii sitä voita paistoajan lopussa koko ajan lihan päälle.
Kyllä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EtVaanOsaa.
Sanoo mummo jonka mielestä se leivinpaperin päällä paistettu pullapizza on parempaa kuin italialainen.
No sehän on vain vehkeistä kiinni. Pizza tosiaan jää pullapizzaksi ilman kunnon uunia, makkaraperunoihin tarvitsee rasvakeittimen tai air fryerin, mutta hampurilainen onnistuu kyllä normaalissa keittiössä hyvin. Paremmin kuin suurimmassa osassa hampurilaispaikkoja.
Ja kuten jo itsekin totesit, nämähän on makuasioita.
Meillä on kaupungin asunnon halpa uuni. Osaan tehdä sillä ohuet pizzat joiden reunoihin nousee kuplia. Ei ole mitään pullaa todellakaan. Taikinassa ei ole kuin kuivahiivaa, jauhoja, suolaa, vettä ja tilkka oliiviöljyä. Vaivaan siihen kunnon sitkon niin että se on paperinohut se pizzapohja. Uunin pitää olla tarpeeksi kuuma.
Mulla on myös pizzakivi, mutta eipä ole tullut käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Mämmi ei onnistu kotona. Kokeiltu on, leivinuunissa. Tuli kamalaa kuivettunutta epämakeaa mössöä.
Onnistuu se oikein mainiosti tavallisessa sähköuunissakin. Kasarilla asunto- ja opintovelallisena tein aika usein, koska ainekset olivat halpoja. Kokeile marjojen kanssa, itse laitoin usein joko puolukkaa tai mustikkaa. Siirappia en käyttänyt.
Kaksi pizzakiveä olen omistanut
Molemmat halkesivat lämmön vaikutuksesta
En omista enää koskaan
En ole koskaan onnistunut saamaan kotona ruusukaalista hyvänmakuista! Vaikka millä ohjeilla olen yrittänyt, mutta aina niistä tulee jotenkin kitkeriä, toisin kuin ravintoloissa
Vierailija kirjoitti:
Vihannesten ja salaattien maustaminen ei tahdo lähteä sujumaan.
Vihanneksia ei tartte maustaa. Niissä on jo oma raikas maku. Jos vihannes maistuu muulta, kuin miltä pitäis maistua, jättäisin syömättä. Tulee mieleen, että mausteilla on yritetty vain peittää homeen hajua/makua.
Vähän öljyä vihannesten päälle ja uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imelletty perunalaatikko.
Täytyy myöntää, että minulta meni 40 vuotta, ennen kuin onnistuin. Nyt ollaan kymmenen joulua saatu nauttia kunnollisesta.
Itse sain tänä vuonna ensimmäistä kertaa täydellistä. Tai no lähes täydellistä. Ensi jouluna lisään vielä reippaammin maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Käypä etsimässä kirjastossa tai divarissa viime vuosituhannen keittokirjoja. Niissä monissa on ollut mämmien reseptejä. Jostain keittokirjasta minäkin nappasin ohjeen, tein sähköuunissa ohjeen mukaisesti ja hyvin onnistui. Sittemmin teinkin sitä useamminkin, halpa ruoka kun oli. Tämä ajoittui tuonne v 1985 - 1986 tienoille.
Kaalikääryleistä en saa hyviä kotona. Kaalilaatikko kyllä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EtVaanOsaa.
Sanoo mummo jonka mielestä se leivinpaperin päällä paistettu pullapizza on parempaa kuin italialainen.
En ole tuo jolle vastaat, mutta jos sinulla on kotona leivinuuni ja siinä lämpöä lähes 400 astetta niin kyllä paistuu pizzat hyvin (pizzakivi) ja kun tekee yönyli taikinan 00 jauhoista (tavallisetkin vehnäjauhot käy, ei juuri eroa huomaa) niin saa parempaa pizzaa, kuin jostakin pizzapaikoista.
Hyvän pizzan tekeminen kotona on ihan mahdollista, jos on kunnon uuni ja aineet. Ei se pizzan teko mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuokin onnistuu, tai ainakin ennen onnistui.
Äitini teki aina mämmin itse leivinuunissa ja oli paljon parempaa, kuin kaupan mämmit.
Mutta vaatii varmaan ehkä harjoittelua, niin kuin monenkin ruuan valmistaminen. Ei välttämättä onnistu ekakerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intialainen/nepalilainen ruoka. Mausteet jää jotenkin pistävinä ja erillisinä ruokaan, eivät sekoitu semmoiseksi täyteläiseksi mauksi, niinkuin ravintolasta ostetussa. Vaatisi usein myös kastikkeiden soseutuksia yms, joka tuntuu vaivalloiselta.
Nämä oli itsellekin hankalia, juuri tuo maustamispuoli. Mutta parit opetusvideot ja itse tehdyt kokeilut johtivat nopeasti hyvään lopputulokseen, nyrkkisääntönä se että mausteet ostetaan "kokonaisena", vältetään jauheita ja valmiita seoksia ja paahdetaan mausteita kuivalla pannulla niin maut "aukeaa". Joissain tilanteissa/resepteissä toki mausteet lisätään pannuun jonkin rasvan kanssa mutta periaate on sama, mausteet pannulle ensin "aukeamaan". Soseuttaminen on vaivatonta sauvasekoittimella ja aika monet raaka-aineet voi vetäistä huhmareessa jauheeksi/soseeksi.
Kiitos vinkeistä! Täytyy tässä joku päivä antaa uusi mahdollisuus intialaisen ruuan kokkailulle!
Hyvä tartar-kastike on vaikea. Ranskanperunat on vaikea saada uunissa hyviksi.