Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten madaltaa kynnystä aloittaa kuntosaliharjoittelu?

Vierailija
09.01.2025 |

Olen 50+-ikäinen nainen ja joskus nuorempana käynyt lyhyitä ajanjaksoja kuntosalilla. Tiedän suurin piirtein, mitä siellä tapahtuu ja tehdään.

Harrastan aika paljon aerobista liikuntaa, kuten kävelyä, lumikenkäilyä, hölkkää ja pyöräilyä. Jotain näistä teen keskimäärin tunnin päivässä joka päivä. Kunto on hyvä jne. Olen nyt jotenkin onnistunut uskottelemaan itselleni, ettei tämä riitä, vaan kun ikää tulee, pitäisi alkaa erikseen vielä vahvistaa lihaksia. Siis kuntosaliharjoittelu olisi kai paikallaan. Mutta miten ihmeessä saan itseni salille?

Inhoan yli kaiken sisäliikuntaa. Inhoan kuntopyöräilyä. En voi sietää juoksumattoa enkä soutulaitetta. Kokemusta on näistä kaikista, ja inhosin niitä silloin, kun salilla kävin. Paras sali oli sellainen, jonka vieressä oli pururata, jolla pystyi tekemään alkulämmittelyn, niin että salille tultua pääsi suoraan laitteisiin ilman kuntopyörää tai muuta lämmittelevää alkuun.

Kun täällä lukee juttuja kuntosaleista, siellä meininki on vissiin muuttunut parinkymmenen vuoden takaisesta. Saako siellä rauhassa kuntoilla edes? Pystyykö siellä keskittymään omaan juttuunsa ilman, että joku tulee neuvomaan pyytämättä? Tai että joutuu odottelemaan, kun joku varaa itselleen laitteen istumalla siinä kännykkä kourassaan? Onko saleilla hirveä meteli, esim. kovaääninen musiikki?

Miten olette saaneet itsenne houkuteltua kuntosalille ja onko siitä oikeasti hyötyä? Haluaisin harrastaa liikuntaa vain ulkona. (Ei, minulla ei lähistöllä ole ulkokuntosalilaitteita.)

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Teen toimistotyötä ja istun paljon, ja kyllä huomaa, että lihaskunto rapistuu 50v vauhdilla. Tämän pysäyttämiseksi täytyy kai vaan pakottautua salille.

Vierailija
2/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan varasin Liikusta sellaisen pt:n esittelyajan. Sitten menin sinne. Olen sairaalloisen lihava, 50 v, ja koskaan ennen salia harrastamaton. Siellä saa täysin rauhassa tehdä treeninsä, mulle yksikään ei ol ejutellut mitään kun siellä olen käynyt. Musiikkia on, mutta ei mitenkään häiritsevän kovalla. Treeniajan valinnalla voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon siellä on porukkaa ja joutuuko ehkä välillä laitteisiin odottelemaan. Itse käyn joko lounastauolla, tai vasta klo 8 aikoihin illalla, niin ei ole ruuhkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lämmittele missään juoksumatoilla tai muilla, kun en myöskään tykkää sisäliikunnasta. Olen jakanut treenini kyykky-, maastaveto- ja penkkipunnerruspäiviin. Lämmittelen tekemällä vähän kehonpainokyykkyjä ja pyörittelemällä käsiä ja olkapäitä. Varsinaiseksi lämmittelyksi teen päivän pääliikkeen kevyillä painoilla. Esim. kyykkypäivinä teen ekan sarjan pelkällä 20 kilon tangolla ja sitten aloitan varsinaisen kyykkytreenin.

Mun perus-Elixialla saan kuntoilla rauhassa enkä ole hirveästi joutunut odottelemaan, vaikka laitteet olisivat varattuja. Jos haluamani laite on ollut varattu, siirryn vain seuraavaan liikkeeseen ja palaan haluamalleni laitteelle myöhemmin. Meteli ei ole mielestäni hirveä, vaikka en kuuntele mitään kuulokkeilla.

Vierailija
4/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi itsellesi sopiva sali. Itse treenaan sellaisella, missä on ihan junnuista eläkeläisiin porukkaa ja ihan rauhassa saa treenata. Yleensä ruuhkaisinta on saleilla ma-ke klo 16-19. Päivällä tai viikonloppuna iltaisin saa monesti treenata ihan yksin

n48

Vierailija
5/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aluksi mennä ulkokuntosalille. Se on matalan kynnyksen kuntosali.

Vierailija
6/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät, mitä salilla tehdään, miten liikkeet tehdään jne. niin ota mukaan netistä joku valmis kuntosaliohjelma ja lähde tekemään sen mukaan. Tai hanki kuntosaliohjelma salilta, jonne haluat mennä (yleensä näillä on saatavilla joku ohjauspalvelu). Jos et tiedä, mitä salilla tekisit, hanki ohjaus ja ohjelma salilta.

Helpottaa siis, kun miettii etukäteen, mitä salitreeniltä kaipaa ja montako kertaa viikossa on valmis siellä käymään ja suunnittelee / saa valmiin ohjleman sitä varten.

Mä pyysin alkuun tyttäreltä perus-ohjelman (2-jakoisen) ja kun olin aikani sen kanssa treenannut, latasin puhelimeen Aitofit-apin, joka tekee sitten mulle aina viikoittain sen kahden treenin ohjelman painoineen (ekaan treeniin pitää asettaa itse painot). Tämä toki on maksullinen kokeilujakson jälkeen.

Mulla on kans taustaa salitreenistä vuosien takaa, aina välillä "yrittänyt" opetella siellä käymään. Vasta viime syksynä alkoi tuntua, että täähän on kivaa. Mutta siihen mukavuuteen vaikuttaa pitkälti se, että tietää ennalta, mitä salille on tulossa tekemään.

-n49

Vierailija
7/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut tosi positiivisesti yllättynyt salitreenaamisesta. Olen yli viisikymppinen ja läski ja kömpelö. En ole harrastanut mitään liikuntaa kouluvuosien jälkeen. Ajattelin kuitenkin, että jotain pitäisi alkaa harrastaa, mutta mitä. Talviaikaan en halua ulos edes nokkaani laittaa, kun vihaan kylmää ja liukasta, joten jotain sisällä tehtävää halusin. Ryhmäliikuntaa vihaan. Sitten satuin näkemään aikakauslehdessä jutun siitä, miten kuntosali olisi ikääntyvälle naiselle monella tapaa hyödyllistä.

Mä kun en ole ennen käynyt, jouduin varaamaan ihan salin personal trainerilta ajan, että mulle tehtiin saliohjelma. En olisi muuten osannut tehdä siellä mitään. Sain lämmittelyliikkeet, venyttely/liikkuvuusharjoituksia, ja kaksi saliohjelmaa, joita tarkoitus tehdä vuoron perään niin että käyn viikon aikana kahdesti, eka päivänä ohjelma 1 ja toisena 2. 

Mähän suorastaan tykkään tuosta harjoittelusta. Erityisesti siksi että siellä saa olla ihan täysin omiin ajatuksiinsa uppoutuneena, ei tarvi jutella kellekään eikä ottaa mitään muutakaan kontaktia keneenkään. Salilla soi energisoiva edm-tyyppinen musiikki usein, se tuntuu melkein tanssimiselta kun sen tahdissa vaikka kävelee lämmittelyksi juoksumatolla tai tekee niitä liikkeitä. Salin jälkeen on valtavan energinen ja lämmin olo, vaikka olisi ollut väsynyt ennen. 

Vierailija
8/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika sama homma. Tykkään liikkua monipuolisesti luonnossa, hiihdän, pyöräilen, juoksen, mutta sisäliikunta, kuten ohjatut jumpat ja kuntosali on ihan kauhistus.

Olen saanut itseni nyt salille (olen itsekin 50, joten lihaskuntoa on käytännössä pakko alkaa tehdä) ostamalla 10 kerran kortteja, joita ammun alas. Valitsin kuntosalin, jonne käy Epassi. Siellä käy käytännössä keski-ikäisiä miehiä ja naisia, samanlaisia kuin minä. Menen aamulla tai aamupäivällä, lauantaina ja etätyöpäivänä. 

En tykkää hirveästi, mutta oikeasti vaikutukset huomaa nopeasti. Mulla oli niska-hartiaseudun vaivoja, ja ne on nyt helpottamaan päin.

Ainakin sillä salilla, millä itse käyn, jokainen tekee omaa juttuaan. Ei ole kukaan tullut mitään neuvomaan tai urputtamaan.

Vierailija
9/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Ihanan samantyyppistä tarinaa, siis samalla tavalla positiivista. Kävisin salilla todennäköisesti aamulla, ehkä noin 6 tai 7 aikaan. Onkohan silloin ruuhkaa, käykö moni salilla ennen työpäivää?

Kuten sanoin, ulkokuntosalia ei ole tässä ihan lähistöllä. Ihan "oikea" kuntosali siis ajatuksissa. PT:n palveluita olen miettinyt, mutta iso kynnys sekin. Tuskin valitsisin parikymppistä miestä tai naistakaan, jolla ei ehkä ole vielä ymmärrystä viisikymppisen sielun- ja kehonelämästä, mutta mistä löytäisi parhaan, joka osaa juuri tällaista vähän varttuneempaa ohjata ja ohjelman tehdä? Peruskuntoni on jo varsin hyvä mielestäni, kun aerobista liikuntaa harrastan jo runsaasti.

Mahtava lukea, ettei saleilla välttämättä ole toisten tekemisiin puuttuvia, muita kommentoivia tai neuvovia tyyppejä. Haluankin olla ihan rauhassa, ihan yksin, vaikken tietenkään todennäköisesti olisi yksin. Ymmärtänette. - Ap

Vierailija
10/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Ihanan samantyyppistä tarinaa, siis samalla tavalla positiivista. Kävisin salilla todennäköisesti aamulla, ehkä noin 6 tai 7 aikaan. Onkohan silloin ruuhkaa, käykö moni salilla ennen työpäivää?

Kuten sanoin, ulkokuntosalia ei ole tässä ihan lähistöllä. Ihan "oikea" kuntosali siis ajatuksissa. PT:n palveluita olen miettinyt, mutta iso kynnys sekin. Tuskin valitsisin parikymppistä miestä tai naistakaan, jolla ei ehkä ole vielä ymmärrystä viisikymppisen sielun- ja kehonelämästä, mutta mistä löytäisi parhaan, joka osaa juuri tällaista vähän varttuneempaa ohjata ja ohjelman tehdä? Peruskuntoni on jo varsin hyvä mielestäni, kun aerobista liikuntaa harrastan jo runsaasti.

Mahtava lukea, ettei saleilla välttämättä ole toisten tekemisiin puuttuvia, muita kommentoivia tai neuvovia tyyppejä. Haluankin olla ihan rauhassa, ihan yksin, vaikken tietenkään todennäköisesti olisi yksin. Ymmärtänette. - Ap

Todennäköisesti aamulla saat aivan rauhassa treenata. Ne muutkin (pari ihmistä), jotka siellä ehkä sattuvat olemaan, ovat valinneet treeniajan sen mukaan, että saavat treenata rauhassa. Joten salilla on väljää ja kaikki keskittyvät vain omaan tekemiseensä.

Vierailija
11/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Issoin este on omien korvien välissä. Treenikaveri ja sovittu treeniaika auttaa pitämään kiinni säännöllisestä harjoittelusta. Itsensä kanssa on helppo lipsua ja siirtää asioita huomiseen ja taas huomiseen.

Tuo laitteiden "varaaminen" on ihan höpöjuttua. Aika teoreettinen ajatus, että ehdottaa toiselle, voinko hei ottaa nuo sun 160 kiloa levyjä hetkeksi pois, kun itse penkkaan 50 kilolla. Sarjojen välillä tarvitaan 1 - 3 min palautuminen, jonka ajan laite on varattuna. Kyllä se siitä vapautuu. Ja tosiaan voi sovittaa oman käyntinsä pahimman ruuhkan ulkopuolelle.

Vierailija
12/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noilla perussaleilla saa ihan rauhassa tehdä. Älä ihmeessä mene kenellekään mitään puhumaan, pelästyvät vielä. Aamuisin on eläkeläisiä, mutta taatusti sekaan sopii. Neuvoa voi kysyä ja varmasti apua saa. 

Vierailija
13/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Issoin este on omien korvien välissä. Treenikaveri ja sovittu treeniaika auttaa pitämään kiinni säännöllisestä harjoittelusta. Itsensä kanssa on helppo lipsua ja siirtää asioita huomiseen ja taas huomiseen.

Tuo laitteiden "varaaminen" on ihan höpöjuttua. Aika teoreettinen ajatus, että ehdottaa toiselle, voinko hei ottaa nuo sun 160 kiloa levyjä hetkeksi pois, kun itse penkkaan 50 kilolla. Sarjojen välillä tarvitaan 1 - 3 min palautuminen, jonka ajan laite on varattuna. Kyllä se siitä vapautuu. Ja tosiaan voi sovittaa oman käyntinsä pahimman ruuhkan ulkopuolelle.

Ja aina voi vaihtaa liikkeiden järjestystä siinä ohjelmassa, eli tekeekin sellaisen liikkeen, minkä suorituspaikka on vapaana samalla, kun odottelee sitä toista paikkaa vapaaksi.

Vierailija
14/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaako mamisi konvehtirasiaharjoittelu suun soitolla ja solvaamisella muille asukkaille?

Vierailija
15/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein alkuun niin, että menin sinne kuntosalille ja tein mitä huvitti sen aikaa kun huvitti. Alkuun tein vaan omia lempiliikkeitä eli maastavetoa ja kyykkyä kevyillä painoilla. Siihen meni lämmittelyineen vajaa 20 minuuttia. Sitten lähdin kotiin. Ajattelin, että ihan sama mitä nyt alkuun siellä teen, kunhan menen ja teen jotain edes hetken. Sovin itseni kanssa, että jos 5 viikon jälkeen on edelleen sellainen olo että evvk, niin irtisanon jäsenyyden. No, aika pian sitä kuitenkin huomasi miten nuo parikin liikettä ja liike ylipäätänsä teki mielelle ja kropan tuntemuksille, niin oli siitä sitten helppo jatkaa ja alkaa lisäillä liikkeitä.

Aiemmin olen yrittänyt mennä valmiin treeniohjelman kanssa ja innostus lopahtanut saman tien.

Vierailija
16/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen salille 3km enkä sen lisäksi enää nykyään tee mitään lämmittelyä. Ennen tein, mutta en huomannut siitä mitään hyötyä. Pari liikettä on sellaisia, että teen niitä ennen n. 10 lämmittelytoistoa samaa liikettä pienemmällä painolla, mutta näin jouduin tekemään myös silloin kun erikseen lämmittelin.

Olen käynyt itse vasta 3kk ja varmasti teen aloittelijamokia, mutta kukaan ei ole puuttunut omiin tekemisiini tai käyttäytynyt muuten ikävästi minua kohtaan. Parin ihmisen kanssa ollaan rupateltu niitä näitä ja joskus tulee puolin ja toisin kyseltyä, onko joku laite vapaana, mutta muuten ei tule ihmeemmin puhuttua. Yksi eläkeikäinen kiintiösetämies näyttää tällekin salille mahtuvan, joka sarjojensa välissä tulee hillumaan ja venyttelemään täysin toiselle puolelle salia just siellä missä joku nainen sattuu olemaan. Eipä hänkään mitään tee tai yritä ottaa kontaktia. Itse en katso päinkään vaan teen vain omaa sarjaani ja yritän pitää sellaisen tonnin seteli-ilmeen, vaikka pokka meinaa pettää, kun herran kukkoilu on niin tragikoomista katsottavaa.

Mä maksoin työnantajan virike-edulla personal trainerin tekemään ensin yhden koko kropan ohjelman, sitten 2kk siitä toisen vaihtoehtoisen ohjelman ja nyt aloitin juuri 3 ohjelman toteuttamisen kiertävästi eri päivinä. Treenipäiviä oli ensin 2, sitten 3 ja nyt 4 viikossa. Koen, että personal trainerista oli eniten apua liikeratojen kuntoon katsomisessa. Liikkeisiin totuttelu ja treenipainojen hakeminen tapahtui sitten omissa treeneissä ilman pt:tä seuraavien viikkojen aikana, esimerkiksi ylätaljavedoissa mulla oli alusta alkaen muka oikea tekniikka mutta siitä huolimatta vasta jossain 1kk kohdalla tuli sellainen "hei, mä tunnen tän liikkeen vihdoin selässäni" -fiilis. Itse kävin myöhään illalla, jolloin porukkaa oli vähän eikä niin nolottanut, jos en esim. penkkipunnerruksessa osannut vielä tunnistaa rajaa, milloin seuraava toisto ei nousekaan enää rinnalta. Tanko turvarautojen päälle vaan ja muina matosina luikertelemaan pois alta. :D

Vierailija
17/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen salille 3km enkä sen lisäksi enää nykyään tee mitään lämmittelyä. Ennen tein, mutta en huomannut siitä mitään hyötyä. Pari liikettä on sellaisia, että teen niitä ennen n. 10 lämmittelytoistoa samaa liikettä pienemmällä painolla, mutta näin jouduin tekemään myös silloin kun erikseen lämmittelin.

Olen käynyt itse vasta 3kk ja varmasti teen aloittelijamokia, mutta kukaan ei ole puuttunut omiin tekemisiini tai käyttäytynyt muuten ikävästi minua kohtaan. Parin ihmisen kanssa ollaan rupateltu niitä näitä ja joskus tulee puolin ja toisin kyseltyä, onko joku laite vapaana, mutta muuten ei tule ihmeemmin puhuttua. Yksi eläkeikäinen kiintiösetämies näyttää tällekin salille mahtuvan, joka sarjojensa välissä tulee hillumaan ja venyttelemään täysin toiselle puolelle salia just siellä missä joku nainen sattuu olemaan. Eipä hänkään mitään tee tai yritä ottaa kontaktia. Itse en katso päinkään vaan teen vain omaa sarjaan

"Itse kävin myöhään illalla, jolloin porukkaa oli vähän eikä niin nolottanut, jos en esim. penkkipunnerruksessa osannut vielä tunnistaa rajaa, milloin seuraava toisto ei nousekaan enää rinnalta. Tanko turvarautojen päälle vaan ja muina matosina luikertelemaan pois alta. :D"

Siis sarjathan saakin jäädä "kesken". Sitä varten esim. penkissä nuo turvaraudat on, että jos et saakaan viimeistä toistoa ylös asti. Sitten on riittävästi painoa kehittymiseen, kun käy niin, että ne tavoitellut viimeiset toistot jäävät tekemättä tai menevät vain kovasti puristaen. Sitten, kun se sarja menee kokonaisuudessaan, on aika lisätä painoja.

Vierailija
18/33 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin auttoi tuo periaate, että pääasia, että menen. Menen vaikka vaan lämmittelemään, saan lähteä pois heti, kun siltä tuntuu. En siis suoranaisesti nauti kuntosaliharjoittelusta, mutta tuon ajatuksen voimin saan lähdettyä, kun ei tarvitse ajatella etukäteen mitään 50 min tehorääkkiä. Menen ja teen jotain, miltä sinä päivänä tuntuu - kaikki on parempi, kuin jäädä kotiin. Oma tavoitteeni lähinnä toimistotyön vastapainoksi tehtävä ylläpito. Kaikki sitä suuremmat tavoitteet päinvastoin saa tekemisestä epämielekkäämpää...

Vierailija
19/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen aktiiviurheilija (jääkiekko, futis) ja nykynen aktiivikuntoilija. Eli olen harrastanut monipuolista liikuntaa (pallopelit, lenkkeily, pyöräily, hiihto) koko ikäni. Jostain syystä kuntosaliharjoittelu on aina ollut mulle jotenki vastenmielistä ja puuduttavaa. Sama juttu monella vanhalla pelikaverilla. Aikoinaan oli pakko käydä salilla koska se kuulu harjoitusohjelmaan. Nykyään kun ikää on yli 50 ja kulumia nivelissä, niin on pakko käydä salilla kerran pari viikossa huolehtimassa lihaskunnosta ja liikkuvuudesta, jotta pysyis kasassa. Jos pitää taukoo, niin kyllä alkaa paikat kipeytyyn. Kuitenki aina vaan se homma on yhtä tervan juontia. Oon kokeillu vähä kaikkee - kiertoharjottelua, erilaisia ryhmäjuttuja, crossfittiä ja peruspunttia, PT:n kans ja ilman mutta yhtä tylsää ja puuduttavaa se on aina. Aina tulee laskettua, että enää neljä liikettä, kolme liikettä jne. Sitte ku koittaa viimenen sarja niin ajattelee, että vielä tää sarja ja sitte tää paska loppuu. Varmaan ittelle on tärkeetä ja mielenkiintosta se, että maisema tailanteet ja taktiikat vaihtuu. Kuntosalilla nämä asiat ei vaan toteudu. Sitte monella salilla ärsyttää sellanen narsistisuus ja meuhkaaminen tyyliin menee menee!, jaksaa jaksaa!, vielä yks vielä yks! Joskus aikoinaan vedettiin kaverin kans toi asia päälaelleen ja meuhkattiin, että et et jaksa et jaksa, sä oot paska, ei mee enää! Saatiin siitä sillon tällön vähä pahaa silmää 😁. No, täytyy kai yrittää silti jaksaa vaan puurtaa, että pysyis läjässä vanhanakin. Käy vähä kateeksi niitä ihmisiä, jotka oikeesti tykkää kuntosaliharjottelusta.

Vierailija
20/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene salille päivällä kun on tyhjää. Klo 12-14

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä