Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokia, jotka ei vain onnistu kotona tehtyinä

Vierailija
08.01.2026 |

Ranskalaiset

Makkaraperunat

Pizza

Hampurilainen

Kommentit (263)

Vierailija
241/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mämmi ei onnistu kotona. Kokeiltu on, leivinuunissa. Tuli kamalaa kuivettunutta epämakeaa mössöä. 

Kyllä tuokin onnistuu, tai ainakin ennen onnistui. 

Äitini teki aina mämmin itse leivinuunissa ja oli paljon parempaa, kuin kaupan mämmit. 

Mutta vaatii varmaan ehkä harjoittelua, niin kuin monenkin ruuan valmistaminen. Ei välttämättä onnistu ekakerralla. 

Minulla onnistui heti ekalla kerralla sähköuunissakin, tein sen keittokirjan reseptin mukaan enkä oikonut missään kohdassa. Ehkäpä nämä 80-luvun ja sitä aiemmin julkaistut keittokirjat ovat olleet tarkempia, koska ei ole ollut nettiä, mistä tutkia muunlaisia vaihtoehtoja tekemiseen.

Vierailija
242/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naan

Miten tuon onnistuu pilaamaan? Itse olen tehnyt tuo. keittokirjasta kopsitulla reseptillä ja aina on onnistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiletut.  Ihan hyviä ne itsetehdytkin on, mutta ei niistä vaan saa sellaisia "kuohkeita" kuin einesletut on. Oon kokeillut paksumpaa taikinaa, leivinjauhetta, ruokasoodaa ja vaikka mitä. 

Kaikki on kyllä silti syöty hyvällä ruokahalulla, mut kun haluaisin saada niihin samanlaisen koostumuksen, kuin valmiissa letuissa.

Vierailija
244/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan onnistunut saamaan kotona ruusukaalista hyvänmakuista! Vaikka millä ohjeilla olen yrittänyt, mutta aina niistä tulee jotenkin kitkeriä, toisin kuin ravintoloissa

Halkaise ruusukaalit, pyörittele niitä balsamicon ja oliiviöljyn seoksessa, laita uunivuokaan, ripottele pinnalle suolaa, ja paahda 200-asteisessa uunissa 18-23 minuuttia ruusukaalien koosta riippuen. On hyvää.

Vierailija
245/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinaattiletut.  Ihan hyviä ne itsetehdytkin on, mutta ei niistä vaan saa sellaisia "kuohkeita" kuin einesletut on. Oon kokeillut paksumpaa taikinaa, leivinjauhetta, ruokasoodaa ja vaikka mitä. 

Kaikki on kyllä silti syöty hyvällä ruokahalulla, mut kun haluaisin saada niihin samanlaisen koostumuksen, kuin valmiissa letuissa.

Mm. vehnä- ja riisitärkkelystä yms mukavaa lisäainetta siellä seassa sekä vehnä- ja maitoproteiinia ainakin Atrialla. Auttaisiko jauhoissa hiven riisijauhoa sekaan, mene ja tiedä.

Vierailija
246/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei onnistu papaya cream eikä unkarilainen gulassi. Kummastakin tulee hyvää, mutta papaya creamin rakenne ei ole yhtä kuohkeaa kuin Brasiliassa tarjotuissa ja unkarilaisen gulassin maku ei pärjää Unkarissa tarjotulle.

Vierailija
247/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palak paneer

Vierailija
248/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei onnistu papaya cream eikä unkarilainen gulassi. Kummastakin tulee hyvää, mutta papaya creamin rakenne ei ole yhtä kuohkeaa kuin Brasiliassa tarjotuissa ja unkarilaisen gulassin maku ei pärjää Unkarissa tarjotulle.

Mitä on papaya cream?

Vierailija
249/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on papaya cream?

Papaya cream on erittäin kevyt jälkiruoka, joka tehdään papaijasta ja vaniljajäätelöstä blenderillä. Syödessä jälkiruoan päälle valutetaan vielä hieman viinimarjalikööriä.

Vierailija
250/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on papaya cream?

Papaya cream on erittäin kevyt jälkiruoka, joka tehdään papaijasta ja vaniljajäätelöstä blenderillä. Syödessä jälkiruoan päälle valutetaan vielä hieman viinimarjalikööriä.

Et kai käyttänyt näitä halvimpia pahvipakettivaniljajäätelöitä, joihin on vatkattu ylimääräistä ilmaa mukaan? Eihän niihin onnistu mikään muukaan jälkiruoka, mihin jäätelöä tarvitaan.

Vierailija
251/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusit vain leveillä muille, että olet käynyt Brasiliassa ja Unkarissa.

Vierailija
252/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushi. Ihan hyvältä maistuu, mutta tiukkaa rullaan en niitä saa.

Indonesialaisen keittiön roti-lettuja on mahdoton tehdä itse. Niistä tulee kuivia.

Hummerin kokkaaminen kotona. Tulee sitkeää.

Parsaa tai latva-artisokkaa en myöskään onnistu keittämään sopivaksi. Kaikki ylläolevat jätän suosiolla ravintolaherkuksi.

Vierailija
253/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaiset hapanimelä ruuat

Ostapa kotiin MSG:tä niin saat ihan saman makuista kuin kiinalaisessa ravintolassa.

Ja  valkopippuria! Älä korvaa mustapippurilla.

Hieman ruokasoodaa lihan mureuttamiseen.

Vierailija
254/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kebab

Vierailija
255/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko

Tämän olen kuullut myös parin ammattikokin suusta. Saarioisten äitien resepti on niin ylivoimaisen hyvä, ettei kannata yrittää tehdä itse. 

Itsetehty maksalaatikko on niiiin hyvää ja on tosi helppoa tehdä.

Vierailija
256/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushi ei vaan onnistu

Vierailija
257/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiletuissa on jotain nostatusaineet (E 450, E 500) mitä lienee?

Vierailija
258/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko

Tämän olen kuullut myös parin ammattikokin suusta. Saarioisten äitien resepti on niin ylivoimaisen hyvä, ettei kannata yrittää tehdä itse. 

Höpö höpö. Parasta maksalaatikkoa saa kun itse sen tekee.

Vierailija
259/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillihai. 

Vierailija
260/263 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teolliset lihajalosteet olisi ainakin tosi haastavia.

Miten ihmeessä voisi tehdä kaupan halpis nakkeja kotioloissa? Tosi vaikea olisi saada samanlainen maku ja koostumus.

Ne jää tekemättä ihan siksi, kun harva haluaa jauhaa lehmän utareita ja mahalaukkuja kotikeittiössä.

Mutta jos kuviteltaisiin tämmöinen hypoteettinen tilanne, että sinulle tarjottaisiin miljoona euroa palkinnoksi jos valmistat ylihuomeseen mennessä kotikeittiössä alusta asti paketin lenkkimakkaraa. Sen pitäisi olla hyvin lähelle samanlaista kuin HK Sininen.

Käytännössä se olisi tosi vaikeaa! Toki jonkinlaista makkaraa pystyisi tekemään, mutta että siihen saisi samanlaisen maun ja rakenteen. Se olisi haaste.

Kyllä siihen varmaan useampi yritys tarvittaisiin, että saisi maun ja koostumuksen kohdalleen, vaikka olisi kuinka kokenut makkarantekijä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi