Ruokia, jotka ei vain onnistu kotona tehtyinä
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Imelletty perunalaatikko.
Meillä tehdään joka joulu ja kiitosta tulee
Joku kinder'ruoka sitä ei osaa tehdä maistuvaksi
Vierailija kirjoitti:
Galette leivos ja monimutkaiset ranskalaiset kastikkeet. Pizzaa en edes yritä kun ei uunia mikä lämpiäsi tarvittavaan lämpöön.
Galette on kokoon käännetty lettu. Voi tehdä uunissa tai pizzauunissa
https://www.tastefrance.com/recipes/everyday-recipes/original-french-ga…
https://sallysbakingaddiction.com/salted-caramel-apple-galette/
Kastikkeista appelsiini- ja kirsikkakastikkeet ankalle ovat olleet ihan ok tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intialainen/nepalilainen ruoka. Mausteet jää jotenkin pistävinä ja erillisinä ruokaan, eivät sekoitu semmoiseksi täyteläiseksi mauksi, niinkuin ravintolasta ostetussa. Vaatisi usein myös kastikkeiden soseutuksia yms, joka tuntuu vaivalloiselta.
Nämä oli itsellekin hankalia, juuri tuo maustamispuoli. Mutta parit opetusvideot ja itse tehdyt kokeilut johtivat nopeasti hyvään lopputulokseen, nyrkkisääntönä se että mausteet ostetaan "kokonaisena", vältetään jauheita ja valmiita seoksia ja paahdetaan mausteita kuivalla pannulla niin maut "aukeaa". Joissain tilanteissa/resepteissä toki mausteet lisätään pannuun jonkin rasvan kanssa mutta periaate on sama, mausteet pannulle ensin "aukeamaan". Soseuttaminen on vaivatonta sauvasekoittimella ja aika monet raaka-aineet voi vetäistä huhmareessa jauheeksi/soseeksi.
"Nämä oli itsellekin hankalia, juuri tuo maustamispuoli. Mutta parit opetusvideot ja itse tehdyt kokeilut johtivat nopeasti hyvään lopputulokseen, nyrkkisääntönä se että mausteet ostetaan "kokonaisena", vältetään jauheita ja valmiita seoksia ja paahdetaan mausteita kuivalla pannulla niin maut "aukeaa". Joissain tilanteissa/resepteissä toki mausteet lisätään pannuun jonkin rasvan kanssa mutta periaate on sama, mausteet pannulle ensin "aukeamaan". Soseuttaminen on vaivatonta sauvasekoittimella ja aika monet raaka-aineet voi vetäistä huhmareessa jauheeksi/soseeksi. "
Juuri noin. Osa mausteista on rasvaliukoisia, joten pannuun ekana pikkurasvamäärän kera. Lopputulos potenssiin monta. Ja paljon vähäisempi määrä maustetta riittää vs. valmiiksi jauhettuihin valmismausteisiin, joiden aromeja ei "avata", vaan ne lisätään sekaan ruokaa valmistettaessa jossain vaiheessa. T. kokki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panettone. Italailaisetkin yleensä ostavat tehdastekoisen, koska se on niin vaivalloinen tehdä.
Sisilialaisia arancinija en osaa tehdä. Pitäisi hankkia ensin muotti,en osaa edes arvata monta yritystä olisi ennenkuin saisin oikean koostumuksen ja maun.
Teen arancineja jämärisotosta 2-3x kuukaudessa, tänäänkin tulossa. Ei ole saman mallisia muttei malli maistu:)
Koska en viitsi käyttää niin paljon öljyä teen joko ison lihapullan muotoisia tai litistän niitä vähän. Ei tarvitse uppopaistaa vaan käännän kattilassa välillä. Muutaman kerran tehnyt öljyttömän version airfryerissä D'Acampon ohjeella. Hyviä on!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tekemäni ruuat maistuvat pahalle. Johtuu terveellisyydestä. Ei osaamisesta.
Meilläkin syödään terveellistä ruokaa mutta se maistuu ihanalta!
Et vaan osaa:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko
Tämän olen kuullut myös parin ammattikokin suusta. Saarioisten äitien resepti on niin ylivoimaisen hyvä, ettei kannata yrittää tehdä itse.
Tuon tekemättä jättämiseen on myös yksi hyvin yksinkertainen syy. Se syy on se, että moni perusmarket ei nykyään myy jauhemaksaa. Joissakin marketeissa saattaa olla pakastettua maksaa, mutta siitä tehtyä laatikkoa ei voi enää uudelleen pakastaa yhtä ainoaa annosta. Itse en lähde erikseen hypermarketiin maksajahtiin, koska muut perusruoat löydän aivan hyvin lähimarketistani, ostan siis Saarioisten laatikon.
Huono tekosyy. Kaupasta saa maksaa palana ja ohuehkoina siivuina. Se on "höttöistä" (=hyytelömäistä). Koostumus tosiaan ihan jotain muuta kuin lihassa. Voit tilsiä kotiruokamäärän vaikka tosiaan pelkällä haarukalla. Tai laiskana surauttaa muutaman sekunnin vatkaimella/hyvin pikaisesti sauvasekoittimella.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on äitini ohje joka on niin hyvä, että ammattilaiset ovat sitä kehuneet.
Kyllä onnistuu nuo kaikki mainitut jos vain osaa ruokaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on äitini ohje joka on niin hyvä, että ammattilaiset ovat sitä kehuneet.
Pliis, voisinko saada ohjeen?? Minulla epäonnistunut aina tähän mennessä =(
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko
Tämä onnistuu loistavasti. Keität ensin riisipuuron ja maustat sen merisuolalla, valkopippurilla ja siirapilla vähän liikaa ja lisäät sitten jauhemaksan raakana + rusinat ja kaadat massan voideltuun uunivuokaan ja paistat tunnin uunissa.
Onhan noita......esim. ihan ranskalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto
Hernekeittoon pitää olla tarpeeksi pitkä keittoaika, 5-6 tuntiakaan ei ole liikaa. Parissa tunnissa ei saa maistuvaa.
Kyllä saa. Joulun jälkeen just tein yön yli liotetuista herneistä ja kinkun luusta ja jämälihasta ja keitin alle 2 h ja hyvää tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purkkitonnikala tuskin olisi kovin vaikeaa. Tuoretta tonnikalaa vain palottelee purkin täyteen ja lopuksi öljyä niin paljon, että purkki on kokonaan täysi. Sitten suljettu purkki keitetään kuten täyssäilykkeet yleensä. Ei kai se sen monimutkaisempi prosessi ole?
Juustot olisi vaikeita. Ei varmasti onnistuisi semmoisen parmesaani kiekon tekeminen keneltä tahansa. Vaatisi paljon työtä ja vaivaa onnistuakseen.
Ei riitä keittäminen. Pitää olla painekattila ja 116c lämpöä
Miksi pitäisi? Ihan varmasti umpinaisen peltitölkin keittämisen 100 asteisessa vedessä steriloi sisällön täydellisesti.
Mutta kun ei steriloi. Botuliini-itiöt tuhoutuvat 100 asteessa vasta kymmenen tunnin keittämisellä.
Töissä on pakko tiskata, kotona ei jaksa. Meillä äiti tekee ruoat ja hyvin onnistuu. Minä teen töissä ruoat.
Kokki kolmonen
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei onnistu oikein kaurapuurokaan. Tulee liian imelää, mikä siinä on??
Ei kaurapuuroon kuulu laittaa sokeria, keittovaiheessa tai oikeastaan muussakaan vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purkkitonnikala tuskin olisi kovin vaikeaa. Tuoretta tonnikalaa vain palottelee purkin täyteen ja lopuksi öljyä niin paljon, että purkki on kokonaan täysi. Sitten suljettu purkki keitetään kuten täyssäilykkeet yleensä. Ei kai se sen monimutkaisempi prosessi ole?
Juustot olisi vaikeita. Ei varmasti onnistuisi semmoisen parmesaani kiekon tekeminen keneltä tahansa. Vaatisi paljon työtä ja vaivaa onnistuakseen.
Ei riitä keittäminen. Pitää olla painekattila ja 116c lämpöä
Purkkikalat tehdään kotona lasipurkkeihin uunissa. Netistä löytyy läjäpäin reseptejä tuollekin herkulle. Mitään painekattilaa ei tarvita.
Sillä lasipurkkiin tehdyllä kalalla ei ole mutään tekemistä oikeiden säilykkeiden kanssa. Hyvä ruoka kylläkin ja eikä pilaannu ihan heti , mutta ei ole oikea steriili ja hermeettinen säilyke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos väität että koteihin myytävät uunit ovat hyviä niin et tiedä mistään mitään
Olet oikeassa. Ammattiuuneja ei voi asentaa normaaliin kotiin.
Mikä estää? Hinta ja tilan puute taitavat olla suurimmat esteet.
Niitä ei voi liittää normaaleihin sähköliitäntä päätteisiin.
Mikä on normaali? Meillä tulee keittiöön 3x16A ja tarvittaessa saisi 3x25A. Kyllä sillä jo leivät paistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko
Tämän olen kuullut myös parin ammattikokin suusta. Saarioisten äitien resepti on niin ylivoimaisen hyvä, ettei kannata yrittää tehdä itse.
Tuon tekemättä jättämiseen on myös yksi hyvin yksinkertainen syy. Se syy on se, että moni perusmarket ei nykyään myy jauhemaksaa. Joissakin marketeissa saattaa olla pakastettua maksaa, mutta siitä tehtyä laatikkoa ei voi enää uudelleen pakastaa yhtä ainoaa annosta. Itse en lähde erikseen hypermarketiin maksajahtiin, koska muut perusruoat löydän aivan hyvin lähimarketistani, ostan siis Saarioisten laatikon.
Kyllä voi sillä se maksa on pakastettu raakana ja sen voi sitten kypsänä uudestaan pakastaa.
Se kyllä onnistuu helpostikin, pitää vain riiputtaa tiskialtaan päällä narussa ja valella välillä kuumalla vedellä. Jokin spesiaali pippuri taisi olla siihen välttämätön.