Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä et ymmärrä vasemmistolaisuudessa? Mitä et ymmärrä oikeistolaisuudessa?

Vierailija
08.01.2026 |

Yritetään keskustella näistä.

Kommentit (518)

Vierailija
181/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä vastakkain asettelua kummallakaan puolella. Olen äänestänyt aina kokoomusta ja olen silti luonnonsuojelun kannalla.

En ymmärrä vasemmistopuolueiden ylilyöntejä maahanmuuttaja ongelmien hyssyttelyssä. En ymmärrä myöskään sosiaaliturvan väärinkäyttöä ja oletusta että se riittäisi loputtomiin kaikille työhaluttomille. 

En ymmärrä kokoomuspolitikkojen kapeakatseisuutta yksityistämisbuumissa ja kannustimien poistamisessa. 

En ymmärrä vihreiden kiimaa suojella suunnilleen vieraslajisia eläimiäkin. 

En ymmärrä minkään puolueen kantaa sotemuutoksen tiimoilta- lyhytnäköistä ja tyhmää!

Vierailija
182/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeistolaisuudessa tavoitteena kansan täystyöllisyys vai ei? Voiko se edes olla?

Tuskin täystyöllisyyteen päästään muussa kuin kommunismissa, eli ei ole tarkoitus. Tarkoituksena ei ole myöskään että 10% ihmisistä on valinnut sosiaaliturvan uraputkeksieen, vaan kaikkien pitää pyrkiä eteenpäin. Sosiaaliturva on tukemassa hetkellisesti jos menee huonosti.

Kekkosen aikana oli täystyöllisyys ja silti parempi työttömyysturva. Kokoomus pilasi kaiken 1990-luvulta alkaen.

70-luvulle saakka työttömyyttä hoidettiin tarjoamalla hätäaputöitä rahallisen korvauksen sijaan. Työttömät passitettiin pääosin tietyömaille, yms fyysisesti raskaisiin töihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeistolainen on yleisesti vasemmistoa suvaitsevaisempia ja oikeisto saattaa tällä hetkellä sallia suuremman ajattelun moninaisuuden kuin vasemmisto,"

Ymmärrän ajatuksen. Silti minusta ainakin osalla oikeistolaisista on se harha että mitä rajoittamattomampi on sananvapaus, sitä vapaampi se on ihan käytännössäkin. Tuossa ei vain oteta huomioon sitä että rajoittamaton sananvapaus johtaa helposti myös äänekkäimpien ja härskeimpien diktatuuriin jossa tavallinen kansa alkaa vältellä julkista keskustelua koska se on niin myrkyllistä ja polarisoivaa. Monesti keskustelu on oikeasti vapainta ja laajimpia joukkoja mukaan ottavaa kun siinä on jotkut säännöt jotka pitävät kaikki mukana keskustelussa.

Ennen vanhaan niitä kutsuttiin hyviksi käytöstavoiksi.

Vierailija
184/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vastakkain asettelua kummallakaan puolella. Olen äänestänyt aina kokoomusta ja olen silti luonnonsuojelun kannalla.

En ymmärrä vasemmistopuolueiden ylilyöntejä maahanmuuttaja ongelmien hyssyttelyssä. En ymmärrä myöskään sosiaaliturvan väärinkäyttöä ja oletusta että se riittäisi loputtomiin kaikille työhaluttomille. 

En ymmärrä kokoomuspolitikkojen kapeakatseisuutta yksityistämisbuumissa ja kannustimien poistamisessa. 

En ymmärrä minkään puolueen kantaa sotemuutoksen tiimoilta- lyhytnäköistä ja tyhmää!

Jatkan: En ymmärrä myöskään rasismia. Minulla on paljon ystäviä eri kansallisuuksista ja hekin ajaisivat jopa omasta kotimaastaan tulleet työhaluttomat pois kun ovat nähneet mihin 2015 johti. Kaikki ystäväni ovat työllistyneet ja oppineet suomen kielen 2-3 vuodessa hyvin. 

Vierailija
185/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikeistolaisuus vetoaa ihmisiin jotka kokevat voivansa vaikuttaa omaan kohtaloonsa ja vasemmistolaisuus vetoaa ihmisiin jotka kokevat rakenteiden määrittävän kohtalon."

Mikäs minä olen kun ajattelen kyllä että ihminen pystyy aina vaikuttamaan omaan kohtaloonsa mutta toisaalta näen kyllä että myös rakenteilla (ja sattumalla) on joidenkin ihmisten kohdalla isokin vaikutus siihen mitkä heidän käytännön mahdollisuutensa ovat?

Vasemmistolainen, jos pyydät määrittelemään itseäsi tällä asteikolla. 

Vierailija
186/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lue Uusi testamentti, niin sinun ei tarvitse kysellä mitään. Voit jopa löytää pelastuksen ja päästä irti Saatanan otteesta, jossa ilmiselvästi roikut."

Kerro nyt vai ihan kiltisti minulle ne Raamatun jakeet joissa Jeesus on nimenomaan oikeistolainen jos haluat todistaa kantasi.

Määrittele oikeistolaisuus ensin.

Vierailija
187/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän mielestäni molempia. Oikeistolaisuus vetoaa ihmisiin jotka kokevat voivansa vaikuttaa omaan kohtaloonsa ja vasemmistolaisuus vetoaa ihmisiin jotka kokevat rakenteiden määrittävän kohtalon.

Oikeistolaiset elävät harhassa että voivat rahoillaan vaikuttaa elämäänsä, vasemmistolaiset tietävät että rahattomana mitään ei voi tehdä paitsi kapinoida. 

Vierailija
188/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuolla isossa maailmassa näitä asioita varten yksilöt varautuvat. Otetaan vakuutuksia, säästetään. Miksi se on mahdotonta suomalaisille? Suunnitella elämää ja myös sen alamäkiä?"

Meillä on maksettu korkeita veroja juuri siksi että niillä katetaan nuo asiat eikä tarvitse vakuuttaa ja säästää niin paljon  itse. Sitten on maita joissa on alhaisempi verotus mutta isompi vastuu itse huolehtia noista.

Nyt keskusteluun on tullut varsinkin oikeistossa ajatus jossa korkeallakaan verotuksella ei enää tarvitse saada juuri mitään turvaa vaan se turva pitää vielä ostaa itse sen päälle.

Vierailija
189/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikeistolaisuus vetoaa ihmisiin jotka kokevat voivansa vaikuttaa omaan kohtaloonsa ja vasemmistolaisuus vetoaa ihmisiin jotka kokevat rakenteiden määrittävän kohtalon."

Mikäs minä olen kun ajattelen kyllä että ihminen pystyy aina vaikuttamaan omaan kohtaloonsa mutta toisaalta näen kyllä että myös rakenteilla (ja sattumalla) on joidenkin ihmisten kohdalla isokin vaikutus siihen mitkä heidän käytännön mahdollisuutensa ovat?

Olet samaa mieltä, eri mieltä, vai oletat että yksittäiset poikkeukset määrittevät suuren kuvan?

Vierailija
190/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pöytäkoneella kirjoittavat tantat yhdessä ketjussa. OPETELKAA TIIVISTÄMÄÄN! Se on helpointa kun kirjoittaa puhelimella. 

Vierailija
191/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei joko tai, vaan sekä että.

Vierailija
192/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää oikeistolaisissa ihmisissä sitä, miten vähän luonnonsuojelu ja taide heille vaikuttaisi merkitsevän keskimäärin. Monelle esimerkiksi luonnon monimuotoisuuden arvokkuus ei tunnu aukeavan sitten vähääkään.

Minun on vaikea ymmärtää vasemmistolaisissa ihmisissä sitä, miten he aina, käytännössä ja loppuviimein, ovat "pienen" puolella. Siis silloinkin kun se "pieni on tyhmä, ilkeä, laiska tai omahyväinen. Omavastuun käsite ei tunnu merkitsevän keskiverto vasemmistolaiselle yhtään mitään.

Vierailija
193/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan: En ymmärrä myöskään rasismia. Minulla on paljon ystäviä eri kansallisuuksista ja hekin ajaisivat jopa omasta kotimaastaan tulleet työhaluttomat pois kun ovat nähneet m

Haluan nähdä parissa vuodessa suomen huvin oppineen ja keskustella hänen kanssaan. 😄

Vierailija
194/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea ymmärtää oikeistolaisissa ihmisissä sitä, miten vähän luonnonsuojelu ja taide heille vaikuttaisi merkitsevän keskimäärin. Monelle esimerkiksi luonnon monimuotoisuuden arvokkuus ei tunnu aukeavan sitten vähääkään.

Minun on vaikea ymmärtää vasemmistolaisissa ihmisissä sitä, miten he aina, käytännössä ja loppuviimein, ovat "pienen" puolella. Siis silloinkin kun se "pieni on tyhmä, ilkeä, laiska tai omahyväinen. Omavastuun käsite ei tunnu merkitsevän keskiverto vasemmistolaiselle yhtään mitään.

Jakamaton ihmisarvo ja ihmisoikeudet. Jotka eivät riipu varallisuudesta, elämäntilanteesta tai luonteesta. 

Vierailija
195/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paitsi ettei se oikeasti edes ole vaan nuo "huono-osaiset" sun muut sorretut kansanosat on vain keppihevonen jolla vasemmisto vääntää itselleen lisää valtaa eri asioissa."

No ei se onnistu jos oikeisto ei olisi itse mukana siinä. Oikeisto hyökkää poliitisten pisteiden toivossa jokaista vasemmiston woke-ehdotusta vastaan ja pilkkaa vähemmistöjä välillä aika surutta.

Oikeisto voisi vain todeta että "joo, annetaan kaikille kaikki oikeudet eikä enää jakseta väitellä siitä kuka on mies ja kuka nainen". Silloin voitaisiin viedä tämä kortti kokonaan vasemmistolta pois.

Itse näin maltillisena oikeistolaisena en siis ymmärrä miksi oikeiston pitää koko ajan hyökätä niitä oikeasti ihan marginaalisia asioita vastaan joka pitää vasemmiston narratiivin pinnalla. Mitä on saavutettu ihan oikeasti sillä että on vastustettu homojen avioliittoa tai seksuaalivähemmistöjen oikeuksia? Ei mitään. Ne asiat ovat toteutuneet vääjäämättä koska ei ole mitään oikeaa syytä vastustaa sellaisia vapaassa länsimaassa. Ei edes oikealla jos se oikeasti haluaa ihmisille vapautta.

Vierailija
196/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kekkosen aikana oli täystyöllisyys ja silti parempi työttömyysturva."

No ei ollut. Kekkonen jopa nimitti ihan erityisen hätätilahallituksen 1975 kun työttömyys kasvoi ennätyslukemiin.

Tämäkään hallitys ei muuten saanut työttömyyttä kuriin.

Niin hätätilahallitus perustettiin, koska Suomessa oli tuolloin peräti 80000 työtöntä. Nyt on miltei kymmenkertainen määrä, mutta poliitikot vain istuvat käsiensä päällä.

Vierailija
197/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeistolaisuudessa tavoitteena kansan täystyöllisyys vai ei? Voiko se edes olla?

Mikään puolue ei voi vaikuttaa työllisyyteen muulla tavalla kuin palkata lisää väkeä julkiselle puolelle tai antamalla yksityisille yrityksille rahaa millä ne voi palkata ihmisiä töihin. 

Vierailija
198/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus eikö koko palstalta löydy yhtään vasuria joka osaisi sanoa oikeistosta mitään ilman noiden naurettavien olkiukkojen hokemista. Lähinnä ketjukin tuntuu olevan vasureille sitä että spämmitään toiset 10 tuhatta kertaa ääneen ne samat olkiukot mitä täällä muutenkin toistellaan propagandasyistä joka ainoa päivä. 

Vierailija
199/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen oikeistoa äänestävä ja haluan suojella ison osan suomen metsistä ja vesistöistä. Tunnen kokoomuslaisia jotka ovat kanssani samaa mieltä.

Vierailija
200/518 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuolloin se ennätystyöttömyys oli 60 000 työtöntä."

Kyllä mutta ei siis ollut suinkaa täystyöllisyys kuten aikaisemmin väitettiin.

Lisäksi siinä virheellisesti väitettiin että silloin oli parempi työttömyysturva. No ei ollut. Nykynäkökulmasta noinkin vaatimaton työttömyys oli silloin iso ongelma juuri koska silloin ei vielä ollut nykyisen kaltaista työttömyysturvaa kaikilla. Se toki luotiin kohta sen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi