Mitä et ymmärrä vasemmistolaisuudessa? Mitä et ymmärrä oikeistolaisuudessa?
Kommentit (488)
Vierailija kirjoitti:
"En ymmärrä miksi vasemmistolaisuudessa tyypillisesti* uskotaan ihmisen hyvyyteen, vaikka vasemmistolainen politiikka itsessäänkin on käytännössä jatkuvaa taistelua solidaarisemman yhteiskunnan ja maailman puolesta."
Ihmisen hyvyyteen uskominen ei tarkoita että uskottaisiin aivan jokaisen yksilön olevan hyvä. Vaan se on ajatus siitä että kun ihmisille näytetään mitä kaikkea hyvää se saa aikaan että puhallamme ennemminkin yhteen hiileen kuin tuoijottelemme omia napoja niin suurin osa ihmisistä alkaa pitää sitä parhaana tapana.
Oikeistolaisuudessa minua on jo pitkään häirinnyt se että se konservatiivisten arvojen mukaan puhuu usein yhteisöllisyydestä ja kansallisesta yhtenäisyydestä mutta käytännössä kuitenkin korottaa oman edun tavoittelun hyveeksi.
Kiitos vastauksesta.
Kritiikkisi on aiheellinen. Olen itse konservatiivinen mutta en talousoikeistolainen; kannatan hyvinvointiyhteiskunnan vahvistamista. Nähdäkseni se on toimivin malli lähimmäisyhteiskunnalle. Näin siis ainakin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vasemmistolaisuudessa oikein mitään. En ole vasemmistotyyppien kanssa miltei koskaan mistään samaa mieltä. Monesti mietin, että onpa kuvottavaa porukkaa, kun luen heidän kirjoituksiaan ja mielipiteitään. T. oikeistokonservatiivi, nainen
Veit sanat suustani.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä oikeistolaisuudessa rikkaiden palvontaa, tai pitemminkin tarkoituksellista alistumista itseä rikkaampien vallan alle
Tämä. Turvakodilla työskennellessäni näin näitä rikkaita, menestyneitä ihmisiä, joita tämä yhteiskunta palvoo. Todellisuudessa heidän perheensä olivat ulkoa kaunis paketti, sisältä mätiä. Nämä yhteiskunnan ihailemat ihmiset olivat sairaan tuhoisia jopa omille läheisilleen.
"Meille oikeistossa on tärkeää, että valtakunnalla menee hyvin. Tässä on yritetty pelastaa mitä pelastettavissa on Suomesta ja sen hyvinvoinnista myös lapsillemme ja heidän lapsilleen. "
Oletko edes avannut verhoja muutamaan vuoteen? Tärkeää että valtakunnalla menee hyvin? Aika selvästi on näkyvissä se että nyt käytetyt keinot eivät ole auttaneet vaan ne ovat saattaneet olla jopa hyvin pahasti vääriä. Talous ei ole alkanut kasvaa vaan päinvastoin kasvu lykkääntyy koko ajan kauemmas. Ihmisten tulevaisuudenusko on koetuksella ja kulutus on alamaissa. Työttömyys on vain koko ajan lisääntynyt ja nuorista on työttömiä jo 20%.
En minä vastusta työelämän muutoksia jos niillä saavutetaan positiivisia tuloksia. Mutta on pelkkää ideologiaa väittää sitkeästi oikeiksi ja hyviksi sellaisia muutoksia joiden tehosta ei saada mitään käytännön näyttöjä.
Suomessa ei ole oikeistoa. Kun populaatio on näin väkevästi pakkaantunut vasempaan laitaan, luonnollisesti kaikki yli puolenvälin näyttävät olevan ääressä. Edes Pekka Siitoin ei onnistunut elvyttäämään 1930-luvun historiaa.
Inhottaa persujen xenofobia, avoin rasismi, tiedevastaisuus, täysin irrationaalinen menneeseen maailmaan takertuminen (esimerkiksi uusiutuvien energioiden, sähköautojen tai ylipäänsä luonnon ja ilmaston suojelun vastustaminen). Myös yleinen taipumus autoritärismiin ja demokratian halveksunta.
Vasemmistossa taas ärsyttää järjetön wokeilu, kaikenlainen taloudellisten realiteettien täydellinen ymmärtämättömyys, kritiikitön kultturirelativistisuus ja kyvyttömyys nähdä se taloudellinen ja sivistyksellinen edistys, jonka hallittu kapitalismi ja vapaakauppa on maailmaan viime vuosikymmeninä onnistunut luomaan.
Vierailija kirjoitti:
"oikeistolaisuuden takana Jumalan henki."
Jumalako siis sanoi että köyhistä ei tarvitse huolehtia ja oma rikastuminen on tärkeintä?
Kamelin oli helpompi päästä neulansilmästä kuin rikkaan Taivaaseen ja Jeesus kaateli torilla rikkaiden pöytiä. Moni rikas pölhö kokee ilmeisesti yllätyksen ;D
-winner-
En ymmärrä äärilaitoja kummassakaan. Ihminen on todella mustavalkoinen, jos näkee kaiken vasemmisto- tai oikeistoajattelussa. Ihminen ei vaan voi olla joka asiassa ns. vasemmistolainen tai oikeistolainen. Itse olen siinä oikeistolainen, että ajattelen, että jokaisen suomalaisen vaan pitää osallistua jollain tavalla tämän yhteiskunnan pyörittämiseen. Tarkoitan tässä sitä, että terve ihminen ei voi itse valita sitä, että ei tee töitä ja maksa veroja. Ja olen myös sitä mieltä, että jos terve ihminen elää tuilla, niin hänen on osallistuttava johonkin esim. vanhusten palvelussa tehtävään avustavaan työhön jne. Eli se raha ole ilmaista, ja ei saa tulla tekemättä mitään.
Mutta vasemmistolainen olen sitten siinä ajatuksessa, että meidän velvollisuus on myös auttaa muita maapallon asukkaita, eli ottaa pakolaisia vastaan, toki maltillinen määrä. Jonain päivänä voimme itse olla noita pakolaisia ja osa ymmärtää ehkä vasta oman kantapään kautta millaista on elää esim. jatkuvien pommitusten keskellä ilman juoksevaa vettä ja lämmitystä., lapset eivät voi mennä kouluun jne. Enkä myöskään arvota ihmistä sen mukaan mistä hän on kotoisin, vaan minun pitää ensin tuntea ihminen, ennen kun alan muodostan hänestä mielipidettä ennakkoluuloisesti pelkkien uutisklikkien yms. asenteiden pohjalta.
Ja ilmeisesti ainakin tämän palstan mukaan olen vasemmistolainen myös siinä, että uskon ilmastonmuutokseen (sillähän ei pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa, että onko se oikeisto- vaiko vasemmistolainen asia :)) ja siihen, että me ihmiset sen aiheutamme.
Vierailija kirjoitti:
"Olen varmaankin mainitsemaasi työväenluokkaa 4300e kuukausipalkallani ja alemmalla korkeakoulututkinnollani. Minä olen tyytyväinen nykyhallitukseen. Veroprosentti tippui hieman tälle vuodelle."
Montako kymppiä sait lisää kuussa ja mikä on sen merkitys elämässäsi? Kattaako tämä nousu edes ALV:n korotusta kulutusmenoissasi?
" Suunta on oikea. Äänestän persuja seuraavissa vaaleissa. Itseasiassa mielestäni fiksut ihmiset eivät aina äänestäessään mieti mikä on parasta juuri heille itselleen, vaan mikä on parasta kokonaiskuvassa. Ymmärrän, että tämä ajatusmaailma voi tukiloisille olla vaikea ymmärtää. "
Miksi haluat leimata tukiloisiksi ihmiset jotka ovat eri mieltä kanssasi? Esim. meillä on perheen vuositulot noin 120.000e/v ja työttömänä ei kumpikaan ole ollut koskaan. Silti olemme molemmat maltillisen vasemmistolaisesti ajattelevia.
Ja et nyt sinäkään vastannut ollenkaan mite
Miksi jankkaat tuosta kuinka mikäkin päätös on minua hyödyttänyt, kun juuri kirjoitin että fiksut ihmiset eivät mieti mikä hyödyttää juuri itseä eniten vaan mikä hyödyttää eniten kokonaiskuvassa. Tämä lienee yksi suurimmista eroista oikeiston ja vasemmiston välillä.
104. Nykissä matkalippujen hinnat nousivat nyt vuodenvaihteessa, vaikka uusi valtiaansa lupasi ilmaiset julkiset kyydit. Valehtelua - sitä itseään!
"Veit sanat suustani. "
Oikeistolainen vie tosiaan jopa nekin.
Oletko edes avannut verhoja muutamaan vuoteen? Tärkeää että valtakunnalla menee hyvin? Aika selvästi on näkyvissä se että nyt käytetyt keinot eivät ole auttaneet vaan ne ovat saattaneet olla jopa hyvin pahasti vääriä. Talous ei ole alkanut kasvaa vaan päinvastoin kasvu lykkääntyy koko ajan kauemmas. Ihmisten tulevaisuudenusko on koetuksella ja kulutus on alamaissa. Työttömyys on vain koko ajan lisääntynyt ja nuorista on työttömiä jo 20%.
Hallitus olisi saanut mielestäni käyttää kovempaakin kättä. Nallehan kertoikin, että keinot ovat oikeansuuntaisia, mutta eivät riittäviä. Mutta pidän erityisen vastenmielisenä vasemmiston hallituksen haukkumisen maailmassa, jossa hallitus ei ole ainoa toimija. Tässä on koko maailmanjärjestys romahtanut ja Euroopassa on sotaa. Ei hallitus yksin kaikesta ole vastuussa. Mitä siihen tulevaisuudenuskoon tulee, niin etenkin sdp tekee aivan valtavaa myyräntyötä sillä saralla valheineen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vasemmiston ihmiskuvaa raukkana, joka ei pärjää lainkaan itse, vaan jatkuvasti pitää olla aikuista ihmistä pitelemässä kädessä ja hyysäämässä. Itse uskon, että aikuinen ihminen kyllä pärjää.
Tämä pätee sitten myös henkiseen puoleen. Lopettakaa terapiassa ravaaminen!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vasemmiston perusajatusta siitä, että kenenkään ei tarvitsisi tehdä töitä tullakseen toimeen, vaan raha vaan annetaan jostain pohjattomasta kassasta. En myöskään ymmärrä sitä vasemmiston perusajatusta, että jos joku pärjää omalla työllään ja menestyy, niin se menestys pitää ottaa tällaiselta yksilöltä heti pois ja jakaa sellaisille, jotka eivät edes halua itse yrittää mitään.
En tunne yhtään vasemmistolaista, joka ajattelisi noin. En tunne myöskään yhtään vasemmistolaista, joka olisi työtön. Ja koko lähipiirini on vasemmistolainen. Meillä kaikilla on vähintään yksi korkeakoulututkinto ja pitkät työurat.
T: vasemmistolainen, maisteri, työelämässä yli 30 vuotta saamatta minkäänlaisia yhteiskunnan tukia (ei edes lapsettomana lapsilisiä).
En ymmärrä oikeistopolitiikassa pätkääkään tätä työvastaisuutta! Tällä hallituksella ei ole pätkääkään väliä sillä että jossain on työpaikka kiinni, kunhan vain saadaan suljettua ja siirrettyä mahdollisimman paljon palveluita samaan paikkaan ja näin työpaikkoja vähemmäksi. Lisäksi koulutus ja nimenomaan se jolla luodaan uusia työpaikkoja halutaan estää. Projektit ja palvelut. Esimerkiksi Metsähallituksen toimintoja on tuhottu kasapäin, sinne loppuu samalla rahaliikenteen ja paljonko välille on jäänyt rahaa. Näiltä oikeisto terroristeilta puuttuu kokonaisuuden hallinta kyky, sekä kyky nähdä eteenpäin, mikään ei synny hetkessä, vaan erilaisia projekteja tarvitaan ja niissä tukiraha tuo tulevaisuudessa rahan takaisin.
"kyvyttömyys nähdä se taloudellinen ja sivistyksellinen edistys, jonka hallittu kapitalismi ja vapaakauppa on maailmaan viime vuosikymmeninä onnistunut luomaan."
Jos katsotaan ainakaan yhtään kansainvälisemmin niin aika paradoksaalista minusta on se että hallittua kapitalismia, vapaakauppaa ja sivistystä tuntuu nykyään puolustavan lähinnä vasemmisto. Tai ainakin niiden puolustamista pidetään vasemmistolaisena.
Uusoikeisto, joka on nykyään oikeiston näkyvin osa, taas halveksii sivistystä, vapaakauppaa ja kapitalismin hallintaa säännöillä ja rajoituksilta.
Jos Suomessa olisikin vallalla se vanha kunnon "sivistysporvaristo" niin voisin edelleen kannattaa sitä hyvillä mielin. Ja kannatinkin aikanaan jopa vuosikymmeniä. Viimeiset vuodet avan ovat valitettavasti saaneet minut pettymään siihen kerta toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
"oikeistolaisuuden takana Jumalan henki."
Jumalako siis sanoi että köyhistä ei tarvitse huolehtia ja oma rikastuminen on tärkeintä?
Tämä vasemmiston tahallaan väärinymmärtäminen oman ideologisen suurennuslasin kautta on eräs piirre vasemmistolaisuudessa, jota en ymmärrä, ja uskon että sitä ei moni muukaan omilla aivoillaan ajattelemaan pystyvä ymmärrä myöskään.
Jospa lukisit vaikka Jeesuksen vuorisaarnan ensin ja tulisit vasta sitten kertomaan, mitä Jumala Jeesuksen suulla on sanonut? Voisit yllättyä, että hei, nämä teesithän vaikuttavat suorastaan vasemmistolaislta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vasemmiston perusajatusta siitä, että kenenkään ei tarvitsisi tehdä töitä tullakseen toimeen, vaan raha vaan annetaan jostain pohjattomasta kassasta. En myöskään ymmärrä sitä vasemmiston perusajatusta, että jos joku pärjää omalla työllään ja menestyy, niin se menestys pitää ottaa tällaiselta yksilöltä heti pois ja jakaa sellaisille, jotka eivät edes halua itse yrittää mitään.
En tunne yhtään vasemmistolaista, joka ajattelisi noin. En tunne myöskään yhtään vasemmistolaista, joka olisi työtön. Ja koko lähipiirini on vasemmistolainen. Meillä kaikilla on vähintään yksi korkeakoulututkinto ja pitkät työurat.
T: vasemmistolainen, maisteri, työelämässä yli 30 vuotta saamatta minkäänlaisia yhteiskunnan tukia (ei edes lapsettomana lapsilisiä).
Vasemmistolaisen lisäys omaan kommenttiin. Miksi kommentoin keskellä arkipäivää? Jos joku oikeistolainen nyt alkaa tästä(kin) vääntämään, niin tiedoksi: olen lomalla tänään siksi, että olen viemässä läheistäni syöpälääkäriin tänään.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että suurin osa teistä on 90-luvulla ja sen jälkeen syntyneitä, joilla ei ole mitään käsitystä miten erilainen maamme oli ennen Soinilaisuutta ja kun kokoomus oli vielä sivistyspuolue eikä persujen jatke.
"Nomutku me katottiin kaikki niinku vatun buumerien kehittämästä googlesta ja ei meillä oo koskaan ollu muuta elämää kuin näyttö nenän edessä, niin kui me voitaisiin olla muuta kuin netin algoritmien ja trendien kasvatteja, ketä pahastuu jostain niinku rasistisesta ihmiskuvasta 30 v. sitten olleessa viihdesketsissä?"
-winner-
Kannattaa kenties hankkia marsun sijaan koira, niin johan alkaa raha kiertää yhteiskunnan keräämien maksujen muodossa. Jokainen ahneiden oikeistolaisten vetämä tunnin rata, jonka liito-oravan papana estää, on (valitettavasti) häviävän pieni mahdoillisuus siihen, että se raha käytettäisiin ennemmin vanhustenhoitoon. Ja oikeistolainen vanhustenhoito on valitettavasti sitä, että eläkeläinen ei tuota tarpeeksi, ei edes hoitopaikassa, vaikka kuinka palvelumaksuja nostettaisiin.
-winner-