Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä et ymmärrä vasemmistolaisuudessa? Mitä et ymmärrä oikeistolaisuudessa?

Vierailija
08.01.2026 |

Yritetään keskustella näistä.

Kommentit (543)

Vierailija
241/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

". Olen lähtökohtaisesti iloinen veronmaksaja mutta en enää siinä vaiheessa, kun sillä mahdollistetaan työhaluttomien makoilu. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta ja vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela eivät kumpikaan halunneet ainakaan vaalitentissä sanoa, etteivät hyväksy ideologista työttömyyttä. "

Ideologinen työttömyys on täysin marginaalinen ilmiö eikä sillä juuri voi perustella vaatimuksia jotenkin paljon pienemmästä tai heikommasta sosiaaliturvasta. Sen kauhistelu on lähinnä moraalista närkästystä eikä se perustu tosiasioihin. Tutkimukset ovat päinvastoin havainneet että tukia jää hakematta enemmän kuin niitä väärinkäytetään. Eli ihmiset ovat keskimäärin haluttomampia ottamaan vastaan tukia kuin käyttämään niitä väärin.

Vierailija
242/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinulta on jotenki kummasti jäänyt ilmeisesti huomaamatta täysin se kun vasemmisto on puolustanut työnetekijöiden oikeuksia vaikka kunnon työttömyysturvaan, lakko-oikeuteen, hyvään irtisanomissuojaan ja muihin vastaaviin?"

Kuule ei ole jäänyt huomaamatta, että vasemmisto puolustaa TYÖTTÖMIEN oikeutta saada sama raha kuin töissä käymällä, oikeutta pitää poliittisia lakkoja, paskojen työntekijöiden oikeutta istua jalat pöydällä samaan aikaan, kun tunnolliset duunarit tienaavat hänenkin palkkansa ja muita vastaavia. Eikä se nyt sinänsä ihmekään ole, kun käytännössä kaikki johtavat vasemmistopoliitikot ovat poliittisia broilereita, jotka eivät ole eläessään käyneetkään missään tehtaalla tai varastolla saati nyt sitten olleet siellä töissä. Joka ikinen asia, mitä sanotaan saikuttamisesta ja vahvan irtisanomissuojan turvin lähinnä työpaikalla oleskelevista työntekijöistä pitää nimittäin paikkansa. Ei duunarinkaan pidä sentään niin typerä olla, että ei tajuaisi, että työnantaja ei oikein voi maksaa niitä liksoja, jos sen toiminta on kannattamatonta, mutta niihin typerimpiin duunareihin tämä poliittisten broilereiden ja ay-turhakkeiden lietsonta "riistäjistä" toki uppoaa. Olen minä elämäni aikoina huonoissakin työpaikoissa ollut. Tiedätkö, mitä silloin tehdään? Etsitään uusi duuni. Ja aina on löytynyt, kun vaan on työhaluja ja tekeekin sen, mitä työsopimukseen on kirjattu. Asenne, joka nykyvasemmistolta on unohtunut aivan tyystin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei minua veroteta enemmän. Ja naapuria. Ja sinua. Tai ymmärrän, sehän johtuu Suomessa omaksutusta politiikasta, jossa palkkaverotusta voi vain laskea, ei koskaan nostaa. Mutta järjettömyyttä se on silti, tässä tilanteessa.

Verohallinto kertoi joulukuun alussa, että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 - 59000 euroa. Minä kuulun tuohon porukkaan. Sattumalta sain verokortin ensi vuodelle juuri samoihin aikoihin, kun tuosta kerrottiin. Veroprosenttini palkkatulolle on ensi vuonna 21,5.Se on naurettavan matala.

Minulta voisi ottaa aivan hyvin enemmänkin. Niin naapuriltakin ja sinultakin, arvoisa keskiluokkainen lukija.

Puhu itsestäsi vain. Minä kuulun samaan verotusryhmään, vuosituloni ovat 65000/vuosi. En minä voi maksaa enempää. Minulla on perhe, lapsi ja työtön puoliso. Kyllä minulla rahanreikiää on ihan muutenkin. Jos sinulla jää raha pullottamaan housuntaskuun, niin maksa toki vapaaehtoisesti enemmän. Älä tule minulle kertomaan, että minun kuuluisi maksaa enempää. 

Vierailija
244/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ymmärrykseeni ei mene miksi toiset köyhät ja pienipalkkaiset äänestävät perussuomalaisia mikä on oikeistopuolue ja haluaa viedä kaikilta pieniosaisilta tuet pois. 

Vierailija
245/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen ollut työttömänä ja tottakai oli tiukempaa mutta järjestelmä toimi kuten sen ajattelin toimiakin. "

Oletko ollut työttömänä viimeisimpien uudistusten jälkeen kun ansiosidonnainen alkaa leikkaantua jo 3 kuukauden työttömyyden jälkeen ja esim. asumisen tukia on leikattu rajusti? Nuohan ovat esimerkkejä siitä kun oikeisto pääsee ihan rajoituksetta muuttamaan systeemiä haluamakseen.

Olin lomautettuna ensin marraskuusta 2024 -tammikuulle 2025 ja sitten työttömänä helmikuusta- heinäkuun puoliväliin

Vierailija
246/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikella taitaa olla sokeaa kolmen maan kendon fanitusta

Jep, tämäkin kertoo siitä, ettei ymmärretä lajien tasoa. Kendo ja lumilaahaus, ketään ei kiinnosta kolmen maan ulkopuolella.

Vierailija
247/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"He luulevat, että oikeisto ajaa vain rikkaiden etuja. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Oikeisto haluaa hyvinvointia kaikille ihan niin kuin vasemmistokin. Keinot vain ovat erilaiset."

Varmasti kaikki ainakin itse ajattelevat haluavansa vain kaikille hyvää. Sitten on toinen asia että mitä erilaiset ajatukset ja mallit ihan käytännössä tarkoittavat. On myös aika lailla maailmankatsomuksellinen asia että minkä lopputuleman katsoo reiluimmaksi. Jos kovasti yksinkertaistaa niin oikeisto hyväksyy että meillä on tietty määrä köyhiä jos sillä saadaan muulla kansalle enemmän hyvää. Vasemmisto taas katsoo että köyhyys on sinällään väärin joten yhteiskunnan pitäisi yrittää minimoida nimenomaan heidän määränsä vaikka se veisi sitten jotain pois hyväosaisemmilta.

En minä osaa sanoa kumpi on oikeastaan parempi ajattelutapa. Molemmissa on kyllä omat pointtinsa.

Vierailija
248/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

". Olen lähtökohtaisesti iloinen veronmaksaja mutta en enää siinä vaiheessa, kun sillä mahdollistetaan työhaluttomien makoilu. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta ja vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela eivät kumpikaan halunneet ainakaan vaalitentissä sanoa, etteivät hyväksy ideologista työttömyyttä. "

Ideologinen työttömyys on täysin marginaalinen ilmiö eikä sillä juuri voi perustella vaatimuksia jotenkin paljon pienemmästä tai heikommasta sosiaaliturvasta. Sen kauhistelu on lähinnä moraalista närkästystä eikä se perustu tosiasioihin. Tutkimukset ovat päinvastoin havainneet että tukia jää hakematta enemmän kuin niitä väärinkäytetään. Eli ihmiset ovat keskimäärin haluttomampia ottamaan vastaan tukia kuin käyttämään niitä väärin.

Vain hyvin pieni osa käyttää tukia väärin. Tapaukset vain nousevat otsikoihin helposti ja populistiset poliitikot voivat käyttää tätä hyväkseen viestinnässään, kun kalastelevat äänestäjiä

Vierailija
249/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuule ei ole jäänyt huomaamatta, että vasemmisto puolustaa TYÖTTÖMIEN oikeutta saada sama raha kuin töissä käymällä,"

Työttömyysturva ei ole koskaan ollut lähellekää sama kuin palkka. Mutta nyt sitä on leikattu vielä aikaisempaan verrattuna porrastuksella joka romauttaa monen toimeentulon jo 3 kuukauden työttömyyden jälkeen.

" oikeutta pitää poliittisia lakkoja, paskojen työntekijöiden oikeutta istua jalat pöydällä samaan aikaan, kun tunnolliset duunarit tienaavat hänenkin palkkansa ja muita vastaavia"

Lakot ovat yksi tapa saada palkkoja ylös. Mitä vähemmän voidaan lakkoilla, sen alemmiksi jäävät korotukset.

"Joka ikinen asia, mitä sanotaan saikuttamisesta ja vahvan irtisanomissuojan turvin lähinnä työpaikalla oleskelevista työntekijöistä pitää nimittäin paikkansa"

Mikään tutkimus ei ole kyennyt osoittamaan että alennettu irtisanomissuoja loisi yhtään uutta työpaikkaa tai parantaisi taloutta.

Vierailija
250/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä vasemmistolaisista koska minun mielestä meidän duunarien verotusta pitäisi keventää ja meidän palkkoja pitäisi nostaa.

Duunareille autoilun verotus pitäisi myös olla edullisempaa.

Kannatan persuja sekä kuulun ytk ja olen duunari jolla on 3600e/kk bruttotulot. 

Toki en pidä persujakaan hyvänä puolueena vaan huonona puolueena pidän sitä mutta se on vähiten huono puolue.

M34

Näin ei-oikein-minkään puolueen kannattajana kyselen, että miten haluaisit että tuo verotuksen keventäminen kompensoitaisiin valtion budjetissa?

Itselläni bruttopalkka on karvan alle 6000 e, mutta maksan ihan mielelläni veroni niin kauan kuin ne käytetään siihen, että itseni lisäksi tulevatkin sukupolvet saavat samat neuvola-, koulutus- ja terveydenhuoltopalvelut kuin minäkin. Toki verotuksen keventäminen toisi itsellenikin lisää käyttövaroja, mutta elintason olen kokenut siedettäväksi siitä lähtien, kun palkka alkoi olla 3000 e / kk bruttona. Ja maksan mieluummin veroja kuin esimerkiksi itse synnytyksen kulut (Jenkeissä ilmeisesti 30 000 e on pieni raha siitä) tai  syöpähoitojen maksut, jos arpa ei suosi rohkeaa.  Puhumattakaan tosiaan siitä, että kenenkään ei vielä viime vuosiin asti tarvinnut hirveästi huolehtia siitä, onko katto pään päällä ja kuoleeko nälkään.

Itsekään en häpeäkseni kuulu liittoon (pitää korjata tilanne), mutta tosiasiahan on, että mitään 5 päivän työviikkoa ja päivittäisine työaikarajoituksineen ei olisi koskaan tullut ilman ammatillista järjestäytymistä.

Eli mistä ottaisit rahat halpaan bensaan ja veronkevennyksiin? M**hanmuutosta tai sosiaaliturvasta leikkaaminen ei riitä, kun eivät ole valtion budjetissa niin merkittäviä kulueriä.

Vierailija
251/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin lomautettuna ensin marraskuusta 2024 -tammikuulle 2025 ja sitten työttömänä helmikuusta- heinäkuun puoliväliin"

Olisiko sinusta oikein että työttömyysturvaasi jatkuvasti leikattaisiin työttömyyden pitkittyessä jos et omista kaikista yrityksistä huolimatta olisi saanut työtä?

Vierailija
252/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakot ovat yksi tapa saada palkkoja ylös. Mitä vähemmän voidaan lakkoilla, sen alemmiksi jäävät korotukset.

Laillisia lakkoja on edelleen mahdollista järjestää työehtosopimuksen kirittämiseksi. Se mitä kiellettiin oli poliittinen lakkoilu. Ei voi lakkoilla laillisesti, jos pääministerin nenä ärsyttää. Nämä asiat ratkotaan sitten vaaliuurnilla eikä yleislakoilla. 

Vierailija
253/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vasemmiston perusajatusta siitä, että kenenkään ei tarvitsisi tehdä töitä tullakseen toimeen, vaan raha vaan annetaan jostain pohjattomasta kassasta. En myöskään ymmärrä sitä vasemmiston perusajatusta, että jos joku pärjää omalla työllään ja menestyy, niin se menestys pitää ottaa tällaiselta yksilöltä heti pois ja jakaa sellaisille, jotka eivät edes halua itse yrittää mitään.

En tunne yhtään vasemmistolaista, joka ajattelisi noin. En tunne myöskään yhtään vasemmistolaista, joka olisi työtön. Ja koko lähipiirini on vasemmistolainen. Meillä kaikilla on vähintään yksi korkeakoulututkinto ja pitkät työurat.

T: vasemmistolainen, maisteri, työelämässä yli 30 vuotta saamatta minkäänlaisia yhteiskunnan tukia (ei edes lapsettomana lapsilisiä). 

Ilmeiseti sinun käsityksesi vasemmistolaisuudesta on jäänyt sinne 30 vuoden taakse. Mitäpä jos päivittäisit käsityksesi nykypäivään.

Vierailija
254/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun ymmärrykseeni ei mene miksi toiset köyhät ja pienipalkkaiset äänestävät perussuomalaisia mikä on oikeistopuolue ja haluaa viedä kaikilta pieniosaisilta tuet pois. "

Koska äänestäminen on monille enemmän tunneasia kuin järjen asia. Tässäkin ketjussa käy hyvin ilmi miten eri laitojen kannattajista ihmisillä olevat kuvat ovat suurelta osin tunnepitoisia reaktioita.

Vierailija
255/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ymmärrykseeni ei mene miksi toiset köyhät ja pienipalkkaiset äänestävät perussuomalaisia mikä on oikeistopuolue ja haluaa viedä kaikilta pieniosaisilta tuet pois. 

Minä taas en ymmärrä, miksi köyhät ja pienipalkkaiset äänestävät vasemmistoa. Vasemmiston keinoilla ei luoda taloskasvua, joka on aivan ehdoton edellytys sille, että pienipalkkaistenkin asema paranee. Persujen äänestämistä en ymmärrä ollenkaan.

Vierailija
256/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

saku tuominen hieronut neekerpas kaa naamaansa, luuseri ollut aina

Vierailija
257/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olin lomautettuna ensin marraskuusta 2024 -tammikuulle 2025 ja sitten työttömänä helmikuusta- heinäkuun puoliväliin"

Olisiko sinusta oikein että työttömyysturvaasi jatkuvasti leikattaisiin työttömyyden pitkittyessä jos et omista kaikista yrityksistä huolimatta olisi saanut työtä?

Vähän sama kysymys kuin onko oikein että joku muu voitti lotossa 74 miljoonaa, eli jos rahaa ei vain ole enempää jaettavaksi, niin pakkohan sitä on leikata. En usko että kukaan tässä tätä tahallaan tekee. Saihan Suomi jo huomautuksen EU:lta julkisen puolen veloista.  Kuitenkin rikkaat käyttävät julkisen puolen palveluja vähemmän kuin köyhät, joten kertoohan se että olemme saaneet vuosia "liian hyvää palvelua" tai ainakin liian hyvää.

Vierailija
258/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laillisia lakkoja on edelleen mahdollista järjestää työehtosopimuksen kirittämiseksi. Se mitä kiellettiin oli poliittinen lakkoilu. "

Rajoitettiin myös huomattavasti ns. tukilakkoja jotka ovat olleet tärkeä vipuvarsi niille liitoille joiden oma lakkovoima ei ole niin suuri.

"Ei voi lakkoilla laillisesti, jos pääministerin nenä ärsyttää. Nämä asiat ratkotaan sitten vaaliuurnilla eikä yleislakoilla."

Hallitus on itse ottanut ison roolin työmarkkinaosapuolena omilla "uudistuksillaan" joten on hieman erikoista että sitä vastaan ei saisi nyt lakkoilla.  Käytännössä tämäkin syö lakkoilun voimaa ja vaikutusta. Jos työnantajaliitot saavat omat ajatuksensa hallituksen ajatuksiksi niin ne ovat sitten hyvin lakoilta suojassa.

Vierailija
259/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on toki kiinnostava väite mutta olisi paljon konkreettisempi jos antaisit muutamia esimerkkejä siitä miten vasemmisto nimenomaan kiistäisi kaiken omavastuun ja kaiken valvollisuuden tehdä asioita itse. Missä tällaisia puheita tai ajatuksia on vasemmistossa luettavissa? Osaatko siis antaa joitakin esimerkkejä?"

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Slavoj Zizek on joissain haastatteluissa ja kirjoituksissaan sanonut jotain sen suuntaista, että vasemmiston tulisi kokea eräänlainen uusi tuleminen. Hänen mielestään vasemmiston tulisi esimerkiksi reflektoida sitä, missä määrin he ovat itse vastuussa siitä, että Trumpin kaltainen vouhottaja on valittu USA:n johtoon jo toista kertaa. Se selitys, että yli puolet vastapuolen äänestäjistä on vain tyhmiä tai pahoja, on liian yksinkertainen. Ainakaan hänen mukaansa tätä reflektointia ei olla tehty riittävissä määrin, eikä vasemmisto tule samaan parempaa jalansijaa (vaikka mahdollisuuksia olisi), ennen kuin puutteet on korjattu.

Vierailija
260/543 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömyysturva ei ole koskaan ollut lähellekää sama kuin palkka. Mutta nyt sitä on leikattu vielä aikaisempaan verrattuna porrastuksella joka romauttaa monen toimeentulon jo 3 kuukauden työttömyyden jälkeen."

Ja helvetin hyvä niin. Kannustinloukut pitääkin purkaa. Töissä käymisen täytyy aina olla kannattava ja järkevä vaihtoehto kotona makaamiselle.

"Lakot ovat yksi tapa saada palkkoja ylös. Mitä vähemmän voidaan lakkoilla, sen alemmiksi jäävät korotukset."

Poliittiset lakot eivät ole mitään muuta kuin ay-pomojen keino takertua omaan valtaansa. Työtaistelutoimena sopimuksettomassa tilanteessa käytetty lakko on aivan eri asia, eikä niitä ole ollut kukaan kieltämässä.

"Mikään tutkimus ei ole kyennyt osoittamaan että alennettu irtisanomissuoja loisi yhtään uutta työpaikkaa tai parantaisi taloutta."

No ei varmasti, jos kysytään Suomen vasemmiston itse rahoittamilta tutkimuslaitoksilta. Mutta osaatko selittää, miksi sitten Tanskassa on ollut jo kauan käytännössä täystyöllisyys, kun siellä on otettu käyttöön nämä täsmälleen keinot, joita Suomessa nyt yritetään, 30 vuotta myöhässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi